Gå til innhold

bilsete ombord i fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt med bilstol inn i kabinen? Jeg har lest opp og ned på sas sine sider, men finner ikke ut av om det er lov eller ikke. Tenkte å ha med et britax two way elite sete til barn som nettopp har fylt 2 år, så har eget flysete til barnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov til å ha med babyseter, men det må være godkjent for fly. Tviler på at det du har er det. Er nok for stort.

Det finnes en type flysele som gjør at barnet blir sittende fast på samme måte som i et bilsete. Tror den er godkjent fra 12 mnd.

Denne selen må du skaffe selv. Noen flyselskap har slike tilgjengelig, men da må man bestille på forhånd :) Husker dessverre ikke hva denne selen heter :P

Skrevet

Hvordan finner man ut hvilke seter som er godkjent i fly? Den selen du tenker på heter care tror jeg, men vi trenger sete der nede så derfor jeg vil ha det med.

Skrevet

Men kan du ikke sende setet som bagasje? Har jeg gjort flere ganger. Aldri opplevd skade på stoff/isopor/plast.

Anonymous poster hash: 10821...1bb

Skrevet

Jeg spurte i den foregir tråden din. Hvorfor skal du dra ned deg et britax two way elite inn på flyet?

-Det er et veldig tungt sete.

-Unger som har et sånt sete kan fint sitt i et fly sete.

Hvorfor? Jeg tror ikke mange kan svare deg på dette, for det er ikke noe fikk har behov for å gjøre. Det er jo bare ekstra heft p dra med et sete på flere kg gjennom sikkerhetskontroll og køer, tax free om man skal utenlands.....

Hva er det å vinne?

Anonymous poster hash: 9a354...4f4

Skrevet (endret)

Jeg vil helst ha det med ombord både fordi du kan ikke se om setet har vært utsatt for støt og fordi jeg ønsker at barnet skal sitte i setet under flyturen. Har dårlig erfaring med å få vogn og koffert ødelagt på flymogmtar ikke sjansen på å komme fram med et ødelagt sete. Det er både enklere og sikrere og lettere for henne å sove hvis hun sitter i et barnesete. Det er ikke noe tungt sete, tvert i mot av de letteste i den klassen og jeg synes det ikke er noe styr å ha det med. Jeg leste at stadig flere velger å ta det med inn så derfor regnet jeg med at noen hadde erfaring. Jeg har nå googlet meg fram til at det er fullt mulig å gjøre det , men at mange får beskjed om at de ikke kan ta med setet grunnet manglende info om dette.

Endret av ❤lille stjerne❤
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det får du ikke plass til. Garantert.

Skrevet (endret)

Skal visst gå an i følge barnombord

Endret av Jigglewiggle
Bilde er fjernet grunnet brudd på opphavsrett!
Skrevet

Setet får heilt fint plass i flystolen, spørsmålet er bare om du treff dei "rette"

ansatte når du skal få ombord😉 Nokon vil heilt sikkert nekte og sei at det ikkje går, men print ut målene på bilstolen, samt målene på eit vanlig flysete(det står på sas sine sider), då har du iallefall noko å vise til. God tur💺✈️

Anonymous poster hash: 482e1...398

Skrevet

Ja jeg har etterhvert forstått at det er her problemet ligger, så jeg tenker å prøve å en skriftlig bekreftelse på at det er greit før vi drar, så jeg har noe å vise til hvis jeg treffer en av de som sier nei. Synes det er rart at de ikke har noen klare retningslinjer for dette her, I USA anbefaler de ar små barn reiser i barnesete.

Skrevet

Er han to år, så kan han vel sitte i flysetet uten barnestol?? Hvorfor ha med sete inn på flyet i det hele tatt?

Anonymous poster hash: bd087...382

Skrevet

Vi hadde med barnesetet inn på flyet flere ganger. Noen ganger fikk hun sitte i det, andre ganger ikke. Det regnes som håndbagasje og må kunne stables inn i hylla.

Anonymous poster hash: 70f31...661
Skrevet

Får ikke stabla det i hylla, det er for stort til det.

Skrevet (endret)

Ja, hun k a n sitte i flysete uten bilstol, men som beskrevet flere ganger så vil jeg at hun skal sitte i bilsete fordi det er sikrere, praktisk og behagelig og fordi jeg ikke vil at setet skal bli slengt rundt og ødelagt.

Trenger ikke flere kommentarer fra dere som synes det er unødvendig og ikke giddet å ha med sete, jeg er interessert i erfaringene til de som har hatt med sete til barn over babysetet str.

Skrevet

Enig med deg at det er lite lurt å sende setet som spesialbagasje, kan fort få usynlige skadar. Men dersom du ikkje har behov for setet på destinasjonen kan du sjekke ut "cares sele". Denne er veldig lett å ta med seg og gjer at barnet sitter tryggare ombord på flyet. Men om du treng setet når du kjem fram ville eg som sagt også tatt det i kabinen:-)

Anonymous poster hash: 482e1...398

Skrevet

Ikke ok hos Norwegian, men det kommer sikkert an på flyselskapet.

Anonymous poster hash: 23199...2a1

Skrevet (endret)

Joda, det er lov hos Norwegian. Det er det egentlig hos sas også, i allefall sa de ja på telefon,men informasjon på sidene deres sier ikke noe om det. Trenger setet på destinasjonen ja, men ellers hadde care vært et greit alternativ.

Skrevet

Joda, det er lov hos Norwegian. Det er det egentlig hos sas også, i allefall sa de ja på telefon,men informasjon på sidene deres sier ikke noe om det. Trenger setet på destinasjonen ja, men ellers hadde care vært et greit alternativ.

Jeg var flyvertinne hos Nirweguan og bukstolwnw kan ikke være bredere enn 42cm hvis jeg ikke husker feil, og bukstolenw til et så stort barn er som regel bredere enn det.

Skrevet

Ja de påstår det av en eller annen grunn, men så passer det visst fint likevel! Jeg har sett bilder av at det går!

Skrevet

Ja de påstår det av en eller annen grunn, men så passer det visst fint likevel! Jeg har sett bilder av at det går!

Mulig det, men du vil altså ikke få lov å ta det inn i kabinen. Ikke gjennom sikkerhetskontrollen en gang. Det var ihvertfall sånn da jeg jobbet der for to år siden, men mulig det har blitt en endring nå. Jeg tviler egentlig på det da jeg aldri har sett et barn i et sånt sete inne i flyet, bare sånn babysete opp til 12kg.

Skrevet

Det er dessverre mange som blir nektet fordi det er for dårlig informasjon om dette, så nettopp flyvertinner f.eks sier nei selvom dette er både mulig og lovlig.

Skrevet

Jeg er pilot, og har aldri vært borti at noen vil ha med barnesete ombord i flyet. I en eventuell nødsituasjon vil det bli vanskelig for andre enn deg å få barnet ut av stolen, og hadde jeg vært pilot ombord på din flight, ville jeg nektet deg å plassere barnet i stolen. Det må være mulig for hvem som helst å få barnet ut av stolen, uavhengig av deg.

Og hvis du tror barnet er sikrere i barnesetet, har du laget deg et luftslott. Det er en grunn til at ikke flyprodusentene lager "flybarnestoler," og det er antageligvis pga sikkerheten. Nei, dropp setet, send det som spesialbagasje. Og ha en fin tur!

Anonymous poster hash: 67a4e...8bf

Skrevet

Det finnes "prampack" til bilstoler. Lei/kjøp en sånn eller pakk setet godt inn i f.eks bobleplast og send som spesialbagasje.

Anonymous poster hash: 23383...254
Skrevet

Det er dessverre mange som blir nektet fordi det er for dårlig informasjon om dette, så nettopp flyvertinner f.eks sier nei selvom dette er både mulig og lovlig.

Mulig det, men det hjelper deg lite da du ikke kommer til å få lov til å ta det med deg inn på flyet. Du bør forberede deg på at det sendes som spesialbagasje.

Skrevet (endret)

Men da har de jo ikke peiling og nekter uten grunn. Det er plass til stolen og det er sikrere for barna.

Endret av Jigglewiggle
Bilde er fjernet grunnet brudd på opphavsrett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...