Gå til innhold

Er så dritt lei av å vaske flasker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser jo nå at du hr veldig liten baby. Da ville jeg nok ikke brukt maskina før tidligst 3 mnd.

Blir sikkert fastere tider mellom måltidene etterhvert. Min er småspist, så som så liten spiste han også innimellom flere måltider, men mindre måltider. Da blir det fort flere flasker og mer jobb.

Anonymous poster hash: f2fd1...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet med det da baby var 2-3 mnd.

Var det etter anbefaling fra noen eller bare noe du bestemte deg for selv?

Anonymous poster hash: 01a34...ee8

Både sykehus og jordmor sa det var unødvendig.
Skrevet

Ser jo nå at du hr veldig liten baby. Da ville jeg nok ikke brukt maskina før tidligst 3 mnd.

Blir sikkert fastere tider mellom måltidene etterhvert. Min er småspist, så som så liten spiste han også innimellom flere måltider, men mindre måltider. Da blir det fort flere flasker og mer jobb. Anonymous poster hash: f2fd1...b52

Ja, spiser lite og oftere enn andre jevnaldrende.

Skrevet

Men jeg har gitt MME fra fødselen av. Føste på Ahus. På barsel der vasket bare jordmødrene flaskene med såpe og lufttørket dem. Ingen steriliserte/kokte flaskene, og det var til nyfødt!?

Skrevet

Her er anbefalingen å sterilisere frem til barnet fyller 1 år, eller til barnet slutter med flaske. Jeg gjorde det sist, og kommer til å gjøre det samme nå. Fordelene veier opp for ulempen (selv om det helt klart blir en god del flasker når babyen kun får MME - sukk).

Skrevet

Det er ikke snakk om å slutte og sterilisere flasker, men om å heller sette flaskene i oppvaskmaskinen før sterilisering i sterilisator istedet for å vaske flaskene for hånd med zalo og flaskekost før sterilisering.

Håndvask + sterilisering VS oppvaskmaskin + sterilisering.

Skrevet

sluttet når han var 6mnd,det som var abefalingen i 2013

Skrevet

sluttet når han var 6mnd,det som var abefalingen i 2013

Og da hadde du flaskene i oppvaskinen og steriliserte etterpå frem til 12 mnd!

Skrevet

Hvis du har en relativt ny oppvaskmaskin, så kan du vaske i dem helt fra start av så lenge du kjører over 65 grader har jeg lært (og jeg hadde prematur).

Jeg kokte likevel de første 4 mnd for sikkerhets skyld.

Det tar da ikke så himla lang tid å vaske og koke heller. Så lenge du vasker med en gang etter bruk og koker en gang eller to om dagen, så går det jo greit.

Anonymous poster hash: 15cec...789
Skrevet

What? Har aldri hørt at flaskene skal håndvaskes? Har 4 barn og alltid vasket flasker i oppvaskmaskin først og sterilisert etterpå. Da de ble ca. 5 mnd. vasket jeg dem bare i maskin. Har 65 eller 75 grader på maskinen, husker ikke helt.

Anonymous poster hash: fac41...8a6

Skrevet

Jeg merker jeg er sååå glad for at jeg ammer nå merker jeg

Anonymous poster hash: 6536c...670

Skrevet

Det begynner å bli en stund siden nå, men anbefalingene jeg fulgte for fem år siden var såvidt jeg husker slik:

- viktig å skylle godt med kaldt vann rett etter bruk

- flaskene bør steriliseres opp til seks måneders alder, etter det er det nok å kjøre dem i oppvaskmaskinen

- flaskesmokkene bør alltid steriliseres

Tror ikke det skal være noe i veien for å kjøre flaskene i oppvaskmaskinen, for så å sterilisere dem etterpå, slik du beskriver. Men flaskesmokkene er det vanskelig å få ordentlig rene i oppvaskmaskin, så de bør du uansett håndvaske, for så å sterilisere dem.

Jeg synes det er ille at helsevesenet, i sin iver etter å få alle til å amme, gir ut en BOK om amming, men ikke har noe ordentlig infomateriell om å gi flaske, inkludert hvordan man vasker og steriliserer på best mulig måte. Min helsesøster hadde overhode ikke peiling, så det er var det ikke noe hjelp å hente heller. Jeg kan jo håpe at det har blitt bedre siden min minste var nyfødt, men jeg må si jeg tviler. Det er så viktig med god hygiene når man gir flaske, men det ser ut til at amming er det eneste som blir prioritert, dessverre. Det må gå an å ha to tanker i hodet på en gang - støtte opp om amming, men samtidig gi god informasjon til de som av ulike årsaker ikke kan eller vil amme!  

Anonymous poster hash: c7029...410
Skrevet

Du bør jo uansett vaske og skylle rett etter bruk, slik at du får fjernet alle melkerester. Etter at du har gjort det, er det selvsagt fritt frem med oppvaskmaskin. Spørsmålet er om du sparer så veldig mye tid når du uansett bør skylle og vaske før oppvaskmaskin.

Skrevet

Ja, gni det inn.. fy f@en

Skrevet

Ja, gni det inn.. fy f@en

Skrevet

Du bør jo uansett vaske og skylle rett etter bruk, slik at du får fjernet alle melkerester. Etter at du har gjort det, er det selvsagt fritt frem med oppvaskmaskin. Spørsmålet er om du sparer så veldig mye tid når du uansett bør skylle og vaske før oppvaskmaskin.

Får tid til å gjøre andre ting :)

Skrevet

jeg har aldri sterilisert de flaskene, kastet de i oppvaskmaskinen på 70 grader, og etterskylt med kaldtvann, bare for å være sikker på at såperestene skal være ute.

ungen får i seg masse bakterier uanz, og de melkebakteriene blir borte i oppvaskmaskinen.

jeg hadde nok kanskje sterilisert flaskene om jeg var i utlandet da.

men aldri skjedd noe, aldri blitt syk. man kan ikke leve sterilt.

Anonymous poster hash: e3296...3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...