Gå til innhold

Sause-mas!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i familien som er vegetarianer. Masse styr rundt dette og resten av slekta nå lide for dette blant annet gjennom at det serveres tofu, sojapølser som smaker død og bønner/linser. Vedkommende sitter bare og pirker i maten!!! Til julemiddagen har jeg blitt bedt om å lage vegetarisk saus. Vedkommende spiser naturlig nok ikke pinnekjøtt, men spiser altså tilbehøret.

Jeg er møkk lei hele dama og har nå kjøpt ferdig lammesaus fra Jacobs. Denne tømmer jeg over i et syltetøyglass og sier at den er kokt på grønnsaker, krydder og urter.

Hadde hun vært muslim eller veldig allergisk ville jeg så klart ALDRI gjort noe slikt, men jeg er så lei.

Det forberedes vegetarisk mat (som smaker høgg!!) for å please henne også spiser hun ingenting.

Provoserende!

Er jeg sykt slem som gjør dette eller er det "innafor"?? :P

Anonymous poster hash: ab24b...100

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også stapper hun i seg kaker og godteri etterpå.

Skrevet

Eg syns du er passiv-aggressiv. Gi ho beskjed om å ta med eigen saus!

Skrevet

Lag en tomatsaus i stede. eller fløtesaus av grønnsaksbuljong om hun spiser melkeprodukter. Enkelte vegetarianere blir faktisk syke om de får i seg kjøtt, selv i små mengder fra en saus. Respektløst av deg! 

Skrevet

Gidder ikke å lage noe ekstra til henne. Hun skal bare ha også spiser hun det ikke. Hun kommer sikkert ikke til å spise av lammesausen heller.

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

To like tråder er flettet sammen.

JW, brukermoderator

Skrevet

Dessuten er det ikke kjøtt i sausen, bare kraft i følge det som står på pakken.

Skrevet

Dessuten er det ikke kjøtt i sausen, bare kraft i følge det som står på pakken.

Kraften er kokt på bein fra dyret, altså det er kjøtt i den. 

Skrevet

Uansett bedritent gjort av deg. Lag en enkel salat eller en ferdigsuppe.

Anonymous poster hash: 895f1...f69

Skrevet

Uansett bedritent gjort av deg. Lag en enkel salat eller en ferdigsuppe.

Anonymous poster hash: 895f1...f69

Hun spiser potet og kålrabistappe. Er ikke hos meg vi skal ha julemiddagen. Hadde det vært her hadde jeg bedt henne om å ta med seg mat eller spise tilbehøret. Uten saus. Hun spiser uansett nesten ingenting til måltidene, bare fyller opp på dessert og snop etterpå.

Skrevet

Skal dere ikke ha pinnekjøtt pga en person er vegetarianer?

Skjønner godt du tar den sausen. Hun merker det sikkert ikke

Anonymous poster hash: 363fd...60a

Skrevet

Haha! Dævver 😂

Håper at det er flere toaletter der.

Ser for meg at den uheldige veggissen tetter doen og at alle må gjøre sitt fornødne i hagen.

Rørleggeren kommer ikke før 4.dag jul ...

:D

Tror det går helt fint, HI, men hva gjør du hvis hun bare elsker sausen din og vil ha oppskrift?

Skrevet

Tja. Jeg synes du angriper det helt feil. Du kan like godt kjøpe en vegetar-toropose-saus og vispe sammen til henne på fem minutter.

Men, hvis det var meg ville jeg sendt en sms. Sagt at hun var hjertelig velkommen, men at du har mer enn nok med å gjøre klar en meny til mange gjester, og at høytid med små barn er hektisk. Spør pent om hun kan ta med seg det hun ønsker å spise (kjøttetstatning og saus) så holder du grønnsaker og poteter til alle.

Jeg ville aldri lurt noen til å spise noe de ikke selv ønsker, uansett om det skyldes religion eller dyrevelferd.

Anonymous poster hash: b8426...9b7

Skrevet

Nei det er ikke innafor. Hadde du vært i min familie og gjort noe slikt, hadde du fått en skyllebøtte av dimensjoner.  :frustrert:

En vegetarianer kan bli veldig syk av å få i seg kjøttproteiner på denne måten. Er du virkelig en så dårlig person at du ønsker å ødelegge julaften for henne, kun fordi du ønsker å statuere et eksempel?

Skrevet

Hi, du skriver: "Det forberedes vegetarisk mat (som smaker høgg!!) for å please henne også spiser hun ingenting.
Provoserende!"

Synes du det er rart at hun ikke spiser noe særlig hvis du lager og serverer noe som - etter dine egne ord - smaker høgg??

Det er ikke vanskelig å få litt god smak på retter for vegetarianere, så serverer du noe som smaker høgg så er det dine kokkekunster som har mangler.

Og nei, du kan ikke servere den lammesausen! Du bør heller ha såpass mot at du sier fra at du ikke greier å tenke på hvilken saus hun kan ha til og at hun heller får stå for den selv, samt ev. annet tilbehør hun vil ha med.

Anonymous poster hash: d3da0...343
Skrevet

Så du har mer respekt for en som tror på eventyr enn en som har tatt et viktig moralsk/helsemessig standpunkt?

Be henne lage egen saus. Bedre enn at du gir henne noe hun blir syk av.

Anonymous poster hash: 71c5c...cfd

Skrevet

Hvorfor gjøre det når det er så enkelt å lage en vegetarisk saus? Vann, en halv terning grønnsaksbuljong, jevne med maizena brun jevner, smak til med pepper. Ferdig på kortere tid enn Toro-sausen.

Anonymous poster hash: 44693...109
Skrevet

Saus til pinnekjøtt? Lammesaus? Har jeg aldri hørt om. Til pinnekjøttet serveres det sky, ikke saus. Hvis hun ikke kan spise kjøtt går hun droppe saus/sky også. Spise bare poteter og kålrabistappe.

Skrevet

Gidder ikke å lage noe ekstra til henne. Hun skal bare ha også spiser hun det ikke. Hun kommer sikkert ikke til å spise av lammesausen heller.

Ikke gjør det. Kan du ikke heller si at hun får ta med sin egen saus

Anonymous poster hash: 4b3c0...377

Skrevet

Folk som ikke spiser alminnelig mat, må ta med mat selv. Denslags har jeg verken kompetanse eller lyst til å bry meg med. Spis det du får eller bring ditt eget, sånne særheter gidder jeg ikke å dille med.

Anonymous poster hash: accdf...f21

Skrevet

Hi, du skriver: "Det forberedes vegetarisk mat (som smaker høgg!!) for å please henne også spiser hun ingenting.

Provoserende!"

Synes du det er rart at hun ikke spiser noe særlig hvis du lager og serverer noe som - etter dine egne ord - smaker høgg??

Det er ikke vanskelig å få litt god smak på retter for vegetarianere, så serverer du noe som smaker høgg så er det dine kokkekunster som har mangler.

Og nei, du kan ikke servere den lammesausen! Du bør heller ha såpass mot at du sier fra at du ikke greier å tenke på hvilken saus hun kan ha til og at hun heller får stå for den selv, samt ev. annet tilbehør hun vil ha med.

Problemet er jo at alt vegetarisk "kjøtt" smaker høgg uansett hvordan man lager det. Tofu smaker høgg i alle varianter. Så hvis man skal ha veggispølser vil disse nødvendigvis smake vondt. Det er liksom ikke tradisjon å servere salat på julaften... Men nei, de som ikke har spist kjøtt i evigheter kan bli alvorlig syke av å få i seg kjøttproteiner. Hadde sagt til den frekke kjerringa at hun får ta med egen saus. Og selvfølgelig droppet de vonde soyapølsene og heller serverte pinnekjøtt. En hel julemiddag skal da ikke tilpasses EN person som valgte å droppe kjøtt.

Skrevet

Provoserende!"

Problemet er jo at alt vegetarisk "kjøtt" smaker høgg uansett hvordan man lager det. Tofu smaker høgg i alle varianter. Så hvis man skal ha veggispølser vil disse nødvendigvis smake vondt. Det er liksom ikke tradisjon å servere salat på julaften... Men nei, de som ikke har spist kjøtt i evigheter kan bli alvorlig syke av å få i seg kjøttproteiner. Hadde sagt til den frekke kjerringa at hun får ta med egen saus. Og selvfølgelig droppet de vonde soyapølsene og heller serverte pinnekjøtt. En hel julemiddag skal da ikke tilpasses EN person som valgte å droppe kjøtt.

Det er mange andre ting man kan lage for å få en proteinkilde inn uten å gå for de der soyaproduktene. Om jeg var vegetarianer så hadde jeg ikke giddet å prøve å lage "kjøtt"produkter, men fokusert på næringen, smaken og presentasjonen av det jeg laget. Man kan lage mange kjempegode retter med nøtter, bønner, erter for eksempel, og smaken får man om man krydrer riktig.

Nå har jeg bare en gang i livet spist soyapølser, og det fristet ikke til gjentakelse. Har en i familien som i årevis spiste vegetarisk, og det var aldri noe som smakte "høgg" av det vi spiste. Slike soyapølser og "kjøtt" er meningsløst etter min mening, det viser bare at de egentlig ønsker å spise kjøtt, spiser noe som ligner.

Ber man noen på julaften er det greit å kommunisere, heller være ærlig og si at det blir for mye arbeid å lage to retter. Bedre å be personen ta med seg eller komme tidlig og lage sin middag mens resten lages.

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvorfor du sidestiller muslimer med allergikere? En muslim er vrangforestilt, en allergiker kan jo ikke noe for at h*n ikke kan spise viss mat, og en vegetarianer har i det minste tatt et bevisst og antagelig gjennomtenkt valg.

Hos meg hadde jeg gitt beskjed til både muslimen og vegetarianeren at får ta med eget av det de ikke kan ha av normal mat. Allergikeren hadde jeg laget eget til.

Anonymous poster hash: 1671e...20e

Gjest Antarctica
Skrevet

Fins det belegg for at folk blir syke av kjøttprotein hvis de ikke har spist det på lenge....? For det høres usannsynlig ut. Kjøtt er mye mer lettfordøyelig enn plantekost. Inneholder f eks mindre fiber.

Skrevet

Fins det belegg for at folk blir syke av kjøttprotein hvis de ikke har spist det på lenge....? For det høres usannsynlig ut. Kjøtt er mye mer lettfordøyelig enn plantekost. Inneholder f eks mindre fiber.

Man slutter visst å produsere enzymene som er nødvendig for å fordøye kjøtt. Derfor man enkelte bli dårlig i magen. Bør starte mildt som til babyer.

Anonymous poster hash: 71c5c...cfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...