Gå til innhold

Styrete julaften....Noen tanker om jul og rutiner...

Anbefalte innlegg

Gjest Señorita1
Skrevet

Nå er ikke min sønn så gammel, straks 3,5 mnd. Han har litt problemer med å sove om dagen, men blir også trøttere tidligere om kvelden og sovner som regel for natten mellom 20 og 21 i disse dager, noen dager så tidlig som 19. På julaften skal vi bort, litt over 1 time fra hovedstaden. Jeg har ikke selv bil og skal i utgangspunktet sitte på med et familiemedlem. Vedkommende har ikke plass til barnevognen hans i bilen, men han skal få en ny vogn til jul (Britax motion-3, ikke vognbagen). For den ene kvelden går det vel kanskje greit å bruke den som vogn, men gutten må trilles ganske ofte og jeg liker ikke at den er vendt fra meg, og vil gjerne at han skal sove i en vogn han er kjent med. Det er det ene "Problemet" mitt. Det andre problemet er at vedkomende jeg skal sitte på med, mest sannsynlig drar hjem veldig sent...22-23 tiden, og da må jeg vekke den lille og han har problemer  med å sovne igjen. Må vekke han førts når vi skal dra (dersom han sover), og nok en gang når vi skal ut av bilen, og da blir det et såre strev når han kommer inn i senga.

Ettersom den nye vogna er vendt fra meg, har jeg ikke tenkt å bruke den som primærvogn på en stund enda, derfor tregner jeg den vogna han egentlig bruker, og 1.dag skal vi til min far på besøk, men da er den vognen hos det familiemedlemmet som jeg satt på med i utgangspunktet.

Jeg har tenkt at jeg kan ta toget ned med den vognene jeg vil bruke litt tidligere på julaften, være der å spise kl 17, og heller ta toget hjem i 20 tiden. Så kan familiemedlemmet ta med den nye vognen hjem for meg. En av vognene må uansett fraktes til meg. 

Et utrolig rotete innlegg, men jeg føler julaften blir styrete for å være ærlig. Og det er helt i orden å ikke være helt regid på rutinene denne dagen, men for hvem sin del egentlig? Syntes det hele egentlig blir veldig masete. Så jg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg fikk bare beskjed om at det bare var å bryte rutiner av og til, med den begrunnelse at det er bra at baby venner seg til det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde spurt om å få overnatte!

Gjest Señorita1
Skrevet

Jeg hadde spurt om å få overnatte!

Om det hadde vært en mulighet hadde jeg gjort det. Det er en tre roms leilighet, og har allerede et annet familiemedlem som skal sove der. 

Skrevet

Leiebil? Da kan du styre alt selv og ha med vogna di, og komme/dra derfra når det passer deg (og babyen) :)

Anonymous poster hash: 6149c...a22

Skrevet (endret)

Huff det hørtes styrete ut gitt.

1. Synes det er rart at ikke du ble prioritert til overnatting.

2 jeg har to ganger feiret jul med baby på 3-4 mnd. Begge gangene har baby ligget på teppe på gulvet midt i gavehaugen og ledd og bablet til langt på kveld. ( med puppen lett tilgjengelig selvfølgelig!) Hadde ikke leggerutiner på plass så tidlig, så det var aldri noe stress. Nå skal det sies at jeg heller aldri har feiret jul uten å overnatte, så har aldri måttet tenke på transport sent om kvelden julaften.

Kudos til deg at du har rutiner på plass allerede og jeg skulle ønske jeg hadde en løsning til deg!! Men hvorfor må du egentlig vekke baby når dere skal dra? Kan du ikke bare la baby sove i vogna og putte babye i bilstol når dere skal dra?

Endret av pifi med tre nurk
Skrevet

Hør om dere kan ligge i stua? 

Ta buss? 

Dropp å legge han før dere drar?

Anonymous poster hash: eb216...c65
Gjest Señorita1
Skrevet

2 jeg har to ganger feiret jul med baby på 3-4 mnd. Begge gangene har baby ligget på teppe på gulvet midt i gavehaugen og ledd og bablet til langt på kveld. ( med puppen lett tilgjengelig selvfølgelig!) Hadde ikke leggerutiner på plass så tidlig, så det var aldri noe stress. Nå skal det sies at jeg heller aldri har feiret jul uten å overnatte, så har aldri måttet tenke på transport sent om kvelden julaften.

Kudos til deg at du har rutiner på plass allerede og jeg skulle ønske jeg hadde en løsning til deg!! Men hvorfor må du egentlig vekke baby når dere skal dra? Kan du ikke bare la baby sove i vogna og putte babye i bilstol når dere skal dra?

Hør om dere kan ligge i stua? 

Ta buss? 

Dropp å legge han før dere drar?

Anonymous poster hash: eb216...c65 [/acronym

Jo det kan jeg, men poenget er mer at han våkner av det, hehe, ikke fordi jeg vekker han. Men jeg får la det fare, den ene kvelden sikkert. 

Skrevet

En så liten baby går vel greit å flytte på om han sover. Jeg synes du lager deg mer problemer en det egentlig trenger å være. Senk skuldrene og slapp av og ta det som det kommer. Jeg er helt sikker på at det går greit med både soving og ny vogn. Og så liten som han er blir ikke dag eller nattesøvn ødelagt av en kveld som ikke er som vanlig.

Skrevet

Ta taxi eller lei en bil. Høres ut som du lager litt mye styr for lite. Vil du virkelig gå hjem kl åtte på julaften? Nesten bedre å bli hjemme da... Og gjør det så mye om ungen våkner når dere skal hjem? Han sovner vel igjen etter hvert.

Gjest Señorita1
Skrevet

Ja, det er nok jeg som sikkert lager litt mye styr. Han sovner igjen tilslutt, men har gjort det der før, og da blir det veldig vanskelig for han å sovne igjen og det tar lang tid, for han våkner fort om man flytter på han osv. Og siden han sover så lite ellers. Men det er nok bare jeg som er litt hysterisk og vanskelig:P Det ordner seg nok, tusen takk i alle fall

Skrevet

Leie bil eller toget. Er jo et godt alternativ.

Men kan du ikke ta med bare bagen på vognen du bruker og legge den oppå den nye?

Om du kan kle på barnet det det trenger for å dra da barnet sovner. Og du bare kan legge det forsiktig over i bilstol forsåvidt og dra med en gang. Og bare ha teppe over og bare kan legge det over i seng når du kommer hjem.?

Anonymous poster hash: 6302b...e57

Skrevet

Hva med å leie et hotellrom for natten?

Og hva med den vogna babyen får I gave? Må den være med? Er ikke sånn at babyen merker at den ikke får gave 😉

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt med vognen barnet skal få til jul, den hadde heller pakket opp hjemme før eller etter besøket. Må ikke pakke opp alt når alle er der.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt toget. At kvelden slutter tidlig hadde for meg vært helt greit, bedre at barnet får en roligere kveld enn at den ender i masse gråt og en stressa mor.

Anonymous poster hash: e8a69...21f

Skrevet

Vekk ungen litt før dere skal hjem, slik at han får en runde med våkentid og mat, før dere skal inn i bilen og forhåpentligvis sovner igjen der.

Eller legg han i bilstolen, får ikke varige men av noen timer ekstra en gang.

Slå deg til ro med at det er julaften og snakk om én kveld i året.

Ingen krise med fremovervendt vogn denne ene dagen, men ta med pose/pledd med kjent lukt for soving.

Bæresele? Sove på fanget? Alt blir dom regel annerledes enn man har tenkt :)

Anonymous poster hash: 58056...e5e

Skrevet

For er stort problem du lager utav en liten baby! Jeg har ei på 6 mnd, og stresser overhodet ikke med legging av henne. De kveldene vi er ute og farter eller hun er urolig, har jeg henne i bæresjalet og der sover hun og våkner hun som hun selv ønsker. Får pupp når hun vil. Hun har ikke fast leggetid.

Prøv heller å tenk at en liten baby er en forlengelse av deg, ikke et problem som setter et hinder for alt. En liten baby kan være med på alt, så lenge den er inntil mammaen sin.

Ikke stress med leggerutiner og soving denne kvelden. Ta det med ro, og mister dere noe søvn denne natta, bruker dere de neste juledagene på å sove ekstra og kose dere 😊

Anonymous poster hash: 7855b...f5c

Skrevet

Men i stedet for å drasse med den nye, julegavevogna så kan du la den bli hjemme og heller ta den dere bruker ? 

Her synes jeg du lager mye styr og problemer. 

Anonymous poster hash: efce0...1d7
Skrevet

Kjenner jeg blir oppgitt over de som synes du "bare lager problemer". Det er i stor grad holdningen jeg møter, mens sannheten er at jeg har hatt store problemer og gjør dem så små som mulig ved å være i forkant. "Go with the flow"-gjengen borte i hjørnet der er nok de som har fått utlevert såkalt enkle babyer, vi andre vet at vi må gjøre det så enkelt som mulig for oss selv for å overleve.

Anonymous poster hash: 5aa9c...9f5

Skrevet

Hvorfor dra med den nye vognen for å pakke opp der?

La vognene være hjemme, ta evt med vippestol og la han sitte/sove i denne. Lån en dyne og legg babyen i et hjørne i stua for å sove, sove på fanget eller ved siden av deg på sofaen.

Anonymous poster hash: fd374...a9f

Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme...

Jeg også!

Anonymous poster hash: b7b23...8b4

Skrevet

Det der hadde ikke jeg giddet! :o

Anonymous poster hash: 814b1...0d9

Skrevet

Kjenner jeg blir oppgitt over de som synes du "bare lager problemer". Det er i stor grad holdningen jeg møter, mens sannheten er at jeg har hatt store problemer og gjør dem så små som mulig ved å være i forkant. "Go with the flow"-gjengen borte i hjørnet der er nok de som har fått utlevert såkalt enkle babyer, vi andre vet at vi må gjøre det så enkelt som mulig for oss selv for å overleve.

Anonymous poster hash: 5aa9c...9f5

Det handler ikke om enkle babyer eller ei, men hvorvidt man ser på babyen og dens rutiner som rigide og problematiske. En frisk baby på 3,5 mnd gir blanke i hvor den befinner seg og til hvilken tid på døgnet, bare den er inntil mor og mett. Fakta. Alt annet blir bare svada og oppblåste problemer.

Anonymous poster hash: 7855b...f5c

Skrevet

La alt som er av vogner være hjemme. En så liten baby kan jo sove nesten hvor som helst. Har du bæresjal, kan du bruke det. Eller vippestol, eller rett og slett bilsetet. Om barnet sover på fanget ditt, i sofaen, på fanget til familiemedlemmer e.l går det helt fint.

Faktisk er det mye enklere å ha med seg en så liten baby bort enn litt større barn. Bare tre en dress e.l utenpå pysjen og legg barnet i bilsetet når dere skal dra. Vanskeligere å vekke en treåring for å løfte ut i bilen.

Anonymous poster hash: 10621...dca

Skrevet

Vi tok med vognen da vi feiret jul borte da

Eldste var to måneder. Sto i gangen urørt de to dagene vi var der.

Det er mye som skjer, mye å se på, flere fang å kose i og hun kunne fint legges på ett pledd på gulvet når hun sov eller i sofaen ved siden av en av oss. Babyer blir fort slitne av mye stimuli og kan være mye enklere å ha med å gjøre i søvnproblematikken da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...