Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #1 Skrevet 17. desember 2015 Ble spredt et innlegg om dette for noen uker siden, der det tas opp at den ekstra 50-lappen kan være vanskelig for mange. Derfor blir jeg ekstra provosert over disse juletrefestene som skal arrangeres FØR jul (da vi allerede har nok med utgifter) der det er inngangspenger, vi skal levere kaker eller annet som skal stå på felles bord vi skal KJØPE fra i tillegg til at det skal selges lodd......det blir fort en 2-3-400 ekstra på en familie i uka før jul. Og når det skal gå til klassekassa.... Det blir så feil når vi samtidig (ikke fra skolens side, men i kommunen) blir oppfordret til å gi gave som skal ligge under et juletre for trengende Anonymous poster hash: 3588f...a54
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #2 Skrevet 17. desember 2015 Er enig med deg. Skolen vår er helt ekstrem, det er alltid noe de samler inn til. Fra syriske flyktninger til FAU. Jule ditt og jule datt! Vi er to stykker i jobb, men jeg jobber på "sossen", så det irriterer meg også. Det er faktisk noen som sliter. Våre klienter er det ikke så farlig med, de får støtte fra oss, sjefen er fin på det med å dekke utgifter til barn, men det er også slik at det ikke er så uvanlig å ha det trangt. Det er tungt for mange. Anonymous poster hash: bb175...d1f
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #3 Skrevet 17. desember 2015 Men å kjøpe loddene er jo frivillig. Innlegget som ble spredd var jo nettopp for å gjøre donasjonene frivillige, ikke obligatoriske (som de jo er hvis alle bare får beskjed om å ta med 50 kr.) Anonymous poster hash: 3b586...66f
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #4 Skrevet 18. desember 2015 I vår Bhg melder vi oss frivillig til å ta med kake, og så kan man gi det man ønsker for et kakestykke. Pengene puttes i en boks et annet sted og ingen har oversikt over hvem som betaler og hvor mye. Så man kan kun møte opp og spise kake hvis man vil. Synes det er en grei ordning da ingen vet hvem som gir eller hvor mye. Anonymous poster hash: d451b...7ed
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #5 Skrevet 18. desember 2015 Oj, det var voldsomt. Vi har med mat, og en gave til ca 50 kr. Ingen merker om en ikke dukker opp med gave. Man kjøper så mange lodd man ønsker. Maten dekkes opp på langbord og alle spiser og koser seg. Anonymous poster hash: dee62...4a2
Mandala Skrevet 18. desember 2015 #6 Skrevet 18. desember 2015 Men å kjøpe loddene er jo frivillig. Innlegget som ble spredd var jo nettopp for å gjøre donasjonene frivillige, ikke obligatoriske (som de jo er hvis alle bare får beskjed om å ta med 50 kr.) Anonymous poster hash: 3b586...66f Hvis det er inngangspenger og man må kjøpe egne kaker og kjeks på arrangementet (betale for dem to ganger), da er man langt forbi frivillig loddkjøp.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #7 Skrevet 18. desember 2015 Oj, det var voldsomt. Vi har med mat, og en gave til ca 50 kr. Ingen merker om en ikke dukker opp med gave. Man kjøper så mange lodd man ønsker. Maten dekkes opp på langbord og alle spiser og koser seg. Anonymous poster hash: dee62...4a2 Ingen merker om noen dukker opp tomhendt? Yeah right.... Anonymous poster hash: be106...1fc
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #8 Skrevet 18. desember 2015 Er enig med deg. Skolen vår er helt ekstrem, det er alltid noe de samler inn til. Fra syriske flyktninger til FAU. Jule ditt og jule datt! Vi er to stykker i jobb, men jeg jobber på "sossen", så det irriterer meg også. Det er faktisk noen som sliter. Våre klienter er det ikke så farlig med, de får støtte fra oss, sjefen er fin på det med å dekke utgifter til barn, men det er også slik at det ikke er så uvanlig å ha det trangt. Det er tungt for mange. Anonymous poster hash: bb175...d1f Det er vel ikke sjefen som er fin på det å dekke denne type utgifter til barn, det er vel strengt tatt rundskrivet som slår det fast. Anonymous poster hash: acd83...a5e
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #9 Skrevet 18. desember 2015 Jeg blir også ganske provosert av hvordan jule avslutting på skole fungerer her. Greit at festen arrangeres av fau og ikke selve skolen men det virker ikke som at det går inn for disse som sitter i fau at ikke alle har råd til å bruke masse penger på dette og at det da fører til at noen barn ikke kommer på skole avsluttingen eller får med seg mindre voksene en det ville gjort ellers. I år hadde de til og med satt prisen opp med 35 kr ekstra per voksen. Og alle familier MÅ ha med et fat med mat hver. Tidligere har en voksen gått gratis grunnet maten og så har det vært en sum for andre voksne, og en litt lavere sum for barn som har gått ut skolen men ikke er regnet som voksen ennå. Dette var for at FAU mente de trengte mer penger inn. Resultatet var at noen familier ikke kom, noen familier som har kommet 3 og 4 voksne fra før nå kom en voksen og det var nesten ingen av de store barna som dukket opp. Med andre ord inntekten til FAU ble langt lavere, og det som skulle være en hyggelig stund for mange familier uteble. Det var merkbart mye mindre mennesker der i år en i fjor. Og verst er det jo for de barna som helt må utebli fra skoleavslutning på grunn av dette. Anonymous poster hash: 59790...2c0
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #10 Skrevet 18. desember 2015 Oj, det var voldsomt. Vi har med mat, og en gave til ca 50 kr. Ingen merker om en ikke dukker opp med gave. Man kjøper så mange lodd man ønsker. Maten dekkes opp på langbord og alle spiser og koser seg. Anonymous poster hash: dee62...4a2 Ingen merker om noen dukker opp tomhendt? Yeah right.... Anonymous poster hash: be106...1fc Hvem har anledning til å følge med når foreldre til over 30 barn møtes. Ungene er ivrige med pakkene, mens foreldre setter frem maten. Hvem vet hva hvem gjør? Kanskje både mor og far er med. Gavene legges på et bord, ingen sto der og telte, langbordet var fullt og det var mat igjen. Siden du svarer sånn, står du med lister og krysser av at alle bidrar? Anonymous poster hash: dee62...4a2
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #11 Skrevet 18. desember 2015 Slik er det ikke her. Eldste går i 4., men vi har aldri betalt inngangspenger for å komme på arrangementer eller show. En gang har det vært avslutning der alle skulle ta med kveldsmat til felles bord, de fleste kom med påsmurte brødskiver eller rundstykker (=ingen stor utgift). Anonymous poster hash: efbbd...ec6
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #12 Skrevet 18. desember 2015 Oj, det var voldsomt. Vi har med mat, og en gave til ca 50 kr. Ingen merker om en ikke dukker opp med gave. Man kjøper så mange lodd man ønsker. Maten dekkes opp på langbord og alle spiser og koser seg. Anonymous poster hash: dee62...4a2 Ingen merker om noen dukker opp tomhendt? Yeah right.... Anonymous poster hash: be106...1fc Jeg har vært med flere ganger å arrangert både skoleavslutninger og div ting i barnehagen og jeg hatt audi hatt oversikt over hvem som faktisk har levert kake eller gaver. Jeg vet hvilke foreldre som aldri dukker opp når de skal selge lodd, selvfølgelig uten å ha gitt beskjed og jeg vet hvem som aldri kommer, selv om jeg vet barnet gråter fordi det ikke får være med (heller ikke på ting som er gratis, så penger er ikke årsaken), men de som ikke leverer kake er det unødvendig (og egentlig umulig) å ha oversikt over. Anonymous poster hash: b8552...c54
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #13 Skrevet 18. desember 2015 Oj, det var voldsomt. Vi har med mat, og en gave til ca 50 kr. Ingen merker om en ikke dukker opp med gave. Man kjøper så mange lodd man ønsker. Maten dekkes opp på langbord og alle spiser og koser seg. Anonymous poster hash: dee62...4a2 Ingen merker om noen dukker opp tomhendt? Yeah right.... Anonymous poster hash: be106...1fc Hvem har anledning til å følge med når foreldre til over 30 barn møtes. Ungene er ivrige med pakkene, mens foreldre setter frem maten. Hvem vet hva hvem gjør? Kanskje både mor og far er med. Gavene legges på et bord, ingen sto der og telte, langbordet var fullt og det var mat igjen. Siden du svarer sånn, står du med lister og krysser av at alle bidrar? Anonymous poster hash: dee62...4a2 Om noen ikke har med gave blir det for lite gaver i forhold til unger. Da må ungen til de som ikke har med gave heller ikke ta ett annet barns gave. På grunn av dette har vi i ungenes klasse sluttet å ta med gaver. Mye bedre for alle. Anonymous poster hash: 6ca50...9de
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #14 Skrevet 18. desember 2015 Når man kjøper lodd er det ikke gitt at alle får gaver. Anonymous poster hash: dee62...4a2
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #15 Skrevet 18. desember 2015 tragisk og klage på det ! begynn og jobb,så blir det penger Anonymous poster hash: 68b27...030
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #16 Skrevet 18. desember 2015 tragisk og klage på det ! begynn og jobb,så blir det penger Anonymous poster hash: 68b27...030 Begynn å jobb???? Du er klar over at det er blitt mange arbeidsledige rundt om I det siste? ????? Folk har gjerne ikke råd til å sitte med heim og hus og du sier : begynn å jobb??? Tragisk at noen tar så lett på dette med utgifter til jul og kanskje ikkje hat 50 kr og avse! Anonymous poster hash: 24074...01c
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #17 Skrevet 18. desember 2015 tragisk og klage på det ! begynn og jobb,så blir det penger Anonymous poster hash: 68b27...030 Dette var ei idiotisk setning. Tidligere når vi var var unge og småbarnsforeldre bodde vi ute i distriktet. Altså jeg måtte kjøre 1 time for å komme meg til å fra jobb. Stillinga var på 50% og jeg faktisk TAPTE penger på å jobbe med tanke på tap av verdi på bilen, bensin og bom, vi måtte ha barnehage - en moderne slave med andre ord. Anonymous poster hash: 31e21...494
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #18 Skrevet 18. desember 2015 tragisk og klage på det ! begynn og jobb,så blir det penger Anonymous poster hash: 68b27...030 Dette var ei idiotisk setning. Tidligere når vi var var unge og småbarnsforeldre bodde vi ute i distriktet. Altså jeg måtte kjøre 1 time for å komme meg til å fra jobb. Stillinga var på 50% og jeg faktisk TAPTE penger på å jobbe med tanke på tap av verdi på bilen, bensin og bom, vi måtte ha barnehage - en moderne slave med andre ord. Anonymous poster hash: 31e21...494 Regnestykket ditt går ikke nødvendigvis opp. Det er strengt tatt ikke arbeidsgivers problem at du har høye utgifter fordi du bor "ute i distriktet" eller fordi du har utgifter til barnepass, betalt arbeid er ikke slaveri. En jobb gir også mer enn lønn, du opparbeider deg trygderettigheter, får arbeidserfaring og høyner sjansen for å få fulltidsjobb eller bedre betalt jobb. Anonymous poster hash: 4ab7e...566
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #19 Skrevet 18. desember 2015 Ikke alle har 50 kroner, ikke alle har tid til å være med i FAU, ikke alle har anledning til å stille på dugnad osv. Min erfaring etter utallige år i FAU er at noen foreldre alltid stiller opp i alle sammenhenger, noen stiller aldri opp. Jeg tror det er viktig at alle arrangører er bevisst på at noen har dårlig økonomi og organiserer deretter. F.eks. kan man lage arbeidslister i forkant av arrangementer der noen tar med kaffe, noen tar med kake, noen ordner til på forhånd og andre rydder etterpå. Jeg nekter å tro at noen har så dårlig økonomi at de ikke kan bidra med en kanne kaffe. Jeg tror også det er viktig å tenke på at de ungene som har foreldre som aldri stiller opp på noen måte bør skjermes. Hvis lille Per har foreldre med dårlig økonomi og ikke kan/ønsker å rydde/bake/organisere så skal ikke lille Per behøve å føle på at foreldrene ikke stiller opp. Anonymous poster hash: 4ab7e...566
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #20 Skrevet 18. desember 2015 slutt og sutre er mitt forsalg Anonymous poster hash: 68b27...030
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2015 #21 Skrevet 18. desember 2015 slutt og sutre er mitt forsalg Anonymous poster hash: 68b27...030 Nå er vel de fleste enige om at dine forslag suger. Anonymous poster hash: c6178...706
Gjest Antarctica Skrevet 19. desember 2015 #22 Skrevet 19. desember 2015 Oj, det var voldsomt. Vi har med mat, og en gave til ca 50 kr. Ingen merker om en ikke dukker opp med gave. Man kjøper så mange lodd man ønsker. Maten dekkes opp på langbord og alle spiser og koser seg. Anonymous poster hash: dee62...4a2 Ingen merker om noen dukker opp tomhendt? Yeah right.... Anonymous poster hash: be106...1fc Hvem har anledning til å følge med når foreldre til over 30 barn møtes. Ungene er ivrige med pakkene, mens foreldre setter frem maten. Hvem vet hva hvem gjør? Kanskje både mor og far er med. Gavene legges på et bord, ingen sto der og telte, langbordet var fullt og det var mat igjen. Siden du svarer sånn, står du med lister og krysser av at alle bidrar? Anonymous poster hash: dee62...4a2 Sånn fungerer det også hos oss. Og vi betaler ikke for å spise maten, kun for å kjøpe lodd.
Gjest Antarctica Skrevet 19. desember 2015 #23 Skrevet 19. desember 2015 Oj, det var voldsomt. Vi har med mat, og en gave til ca 50 kr. Ingen merker om en ikke dukker opp med gave. Man kjøper så mange lodd man ønsker. Maten dekkes opp på langbord og alle spiser og koser seg. Anonymous poster hash: dee62...4a2 Ingen merker om noen dukker opp tomhendt? Yeah right.... Anonymous poster hash: be106...1fc Hvem har anledning til å følge med når foreldre til over 30 barn møtes. Ungene er ivrige med pakkene, mens foreldre setter frem maten. Hvem vet hva hvem gjør? Kanskje både mor og far er med. Gavene legges på et bord, ingen sto der og telte, langbordet var fullt og det var mat igjen. Siden du svarer sånn, står du med lister og krysser av at alle bidrar? Anonymous poster hash: dee62...4a2 Om noen ikke har med gave blir det for lite gaver i forhold til unger. Da må ungen til de som ikke har med gave heller ikke ta ett annet barns gave. På grunn av dette har vi i ungenes klasse sluttet å ta med gaver. Mye bedre for alle. Anonymous poster hash: 6ca50...9de Alle får jo uansett ikke gave, de er jo loddet ut? Vi får bare noe med hjem hvis vi vinner det.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2015 #24 Skrevet 19. desember 2015 Hos oss har alle med et matfat (vi pleier å ha 2, for vi har mulighet til det, og svigermor stiller ned et, så er det litt slingringsmonn. Alle tar med en gevinst, og pakke til nissen. Den skal koste maks 20 kr, men for de som har 3 barn, blir det jo litt... Så kjøper alle så mange lodd som de vil. Ingen inngangspenger, ingen betaling for maten. Vi bruker det vi hadde betalt i inngangspenger til å kjøpe lodd... Anonymous poster hash: 5e177...994
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2015 #25 Skrevet 19. desember 2015 Ble spredt et innlegg om dette for noen uker siden, der det tas opp at den ekstra 50-lappen kan være vanskelig for mange. Derfor blir jeg ekstra provosert over disse juletrefestene som skal arrangeres FØR jul (da vi allerede har nok med utgifter) der det er inngangspenger, vi skal levere kaker eller annet som skal stå på felles bord vi skal KJØPE fra i tillegg til at det skal selges lodd......det blir fort en 2-3-400 ekstra på en familie i uka før jul. Og når det skal gå til klassekassa.... Det blir så feil når vi samtidig (ikke fra skolens side, men i kommunen) blir oppfordret til å gi gave som skal ligge under et juletre for trengende Anonymous poster hash: 3588f...a54 Du glemte gevinst til lotteri fra hver familie til rundt 100 kroner Anonymous poster hash: 8cf0a...143
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå