Gå til innhold

Familie som kutter ned på gavene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at man dropper gaver til de voksne. Vi har så mye allerede, i vår familie er det bare barna som får. Og det å være fornærmet fordi svigermor har prioritert shopping og spill fremfor julegave til deg? Det synes jeg rett og slett er litt barnslig.

Men hun var jo lovlig treg til å si ifra, da, det skal jeg være enig i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får ikke en eneste gave på julaften men det er ungene som er viktig og de får mange.

Anonymous poster hash: ca398...545

Skrevet

Jeg får ikke en eneste gave på julaften men det er ungene som er viktig og de får mange.

Anonymous poster hash: ca398...545

Så du er ikke viktig? Du er bare redskap i ungenes liv? BARNA skal alltid ha det beste, mens voksne skal avspises med det som er igjen? Hvorfor gidder ikke mannen din å gi et julekort til deg for eksempel? Klippekort på romantisk middag, massasje osv? En gave trenger ikke å koste penger.

Skrevet

Du må nok bare vokse opp og innse at det er dine barn som har overtatt julen, ;)

Synes det er flott at de gir beskjed, er jo bedre det enn at de må kjøpe noe de ikke ønsker å kjøpe for å tilfredsstille andre (i dette tilfellet deg)

Dette er mannen din sin side i tillegg.

Så evt hadde jeg lagt til side gavene jeg hadde handlet for å gi ved en bursdag, evt til noen andre. :)

Anonymous poster hash: 0d03b...8f9

Jada, la oss oppdra utakknemlige selvsentrerte drittunger som tror at jula handler bare om dem. Det dummeste jeg hører er "jula er bare for barna" og man må faktisk VOKSE OPP og ha det kjipt. Når man er voksen skal man visst slutte med julegaver, bursdagsfeiringer og alt annet som er gøy, med mindre det er å drikke seg dritings på venninnekveld eller julebord. Det er liksom "voksenaktiviteter" det. Nei, jeg tar til takke å være barnslig i sinnet og fortsatt føle julens magi, glede meg som et barn til å åpne gaver, invitere gode venner i bursdagsselskap og generelt glede meg over livet. Barna har den egenskapen å glede seg over de minste tingene, være forventningsfulle og spente og tro på magi. Når man er voksen så skal man plutselig slutte med alt dette og ha bare grå hverdager med tanker om jobb, regninger, bleieskift og miljø. Fysj

Jula er så mye mer enn bare gavene.

Jeg har i alle fall ikke tenkt å fortsette å kjøpe gaver til søsken og tantebarn for alltid.

Blir nok å kutte ut de jeg er tante til når de er rundt 18- 20 år tenker jeg

Anonymous poster hash: 1fc47...e39

Skrevet

Det er det som er deilig å bli voksen! At jule handler først og fremst om samhold, hygge, familie, god mat og selvfølgelig barnas spenning rundt gaver. Jeg ønsker mange gaver til barna og blir glad for en bok, en liten ting. Håper ikke folk kjøper masse gaver til meg, jeg har alt jeg trenger.

Trist fokus når voksne mennesker blir sure, fornærmet pga lite gaver. Tenker at det går nok over hi når du blir voksen

Anonymous poster hash: e1779...181

Skrevet

I år startet vi tidlig på julegavene. Vi var på tur i oktober og begynte faktisk da. Jeg elsker jul, og jeg elsker å glede andre. Jeg elsker pakker, og julaften er årets høydepunkt :) Men så er jeg i tillegg veldig prisbevisst, derfor startet jeg tidlig.

For 1-2 mnd siden kommer svigermor som vi skal være hos i år å sier "ikke kjøp så mye til oss, vi kommer bare til å kjøpe en liten ting til hver av dere". (Jeg vet at hun har tustet litt med økonomien. Hun har god jobb, men er glad i shopping og spilling)

Jeg ble veldig skuffet. Ikke fordi jeg skal ha så dyr gave. Men det var noe med måten ho sa det på. Og jeg vet at hun bruker penger på så mye annet tull og prioriterer litt feil.

Så nå for en uke siden så kommer 2 besteforeldre av mannen og sier "ikke kjøp noe til oss, i år er det bare ungene deres som får pakke, det blir så mye styr å gi til alle) (de har 2 oldebarn, 2 barnebarn og 2 barn)

Vi har jo allerede kjøpt til de, så jeg synes det var kjipt at de kom med det nå.

Jeg vet at jeg vil få gaver fra min side, men jeg synes det er så kjipt at vi ikke skal gi/få noe særlig fra mannens side. Det er ikke pris og sånn som er viktig, men jeg er "bare" 26 år (har 2 små på 2 år) og føler meg fortsatt som en unge på julaften. Det er så koselig å sitte å lese opp pakker å se hva alle får. Selv om det bare er en boks med hjemmelaget kjeks.

Men i år føler jeg at det blir så stusselig :(

Ville du følt det samme, eller bør jeg vokse opp å akseptere at det ikke vil bli like mye pakker i årene som kommer?

Anonymous poster hash: 9aaf0...c6d

Det går litt den veien her også med familien. Men jeg har i flere år utvekslet gaver med venninner og gode kollegaer. Jeg og samboer passer på å gi hverandre noe skikkelig. Sånn sett synes jeg at jeg fortsatt får mange gaver på julaften (selvom de fleste ikke er av stor verdi har det ikke så mye å si. Bare det å gi og motta gaver er Sååå hyggelig i seg selv).

Anonymous poster hash: 248fd...fba

Skrevet

Etter barna kom etterhvert sluttet vi voksne å gi gaver til hverandre. Selvsagt kan man gi en liten ting dersom man kommer over det, type "å, den boka hadde mamma likt", men det er helt greit når man ikke har noe og det er også greit når man ikke får noe tilbake. Eneste menneske jeg ønsker meg noe gave fra er mannen min. Han har fantastisk smak på smykker. :D

Anonymous poster hash: 8bccd...dd4
Skrevet

Personlig ser jeg ikke hva som er så gøy med gaver. Gaver til barn, absolutt! Gaver til voksne som stort sett har alt?

Synes det er så bortkastet å få ting bare for å få. Spiselige eller drikkbare gaver er ok, men vi trenger seriøst ikke mer ting.

Hadde jeg hatt slike som deg i omgangskrets ville du fått en symbolsk geit eller tre :D

Skrevet

Vi har heldigvis gaveglade familier på begge sider. Her får vi gaver både store og små😊 Den ene siden gir stort sett fornuftige gaver, klær ect og andre kjører på med leker og moro.

Ungene synes det er kjempegøy å se hva alle får, og ville nok synes det ville blitt stusselig om ikke vi voksne skulle få.

Jul en gang i året 🎄

Skrevet

Personlig ser jeg ikke hva som er så gøy med gaver. Gaver til barn, absolutt! Gaver til voksne som stort sett har alt?

Synes det er så bortkastet å få ting bare for å få. Spiselige eller drikkbare gaver er ok, men vi trenger seriøst ikke mer ting.

Hadde jeg hatt slike som deg i omgangskrets ville du fått en symbolsk geit eller tre :D

Vet du, det å få en symbolsk geit eller et tre hadde jammen vært hyggelig det også! 😀

Anonymous poster hash: 248fd...fba

Skrevet

Godt å se at noen er enige med meg.

Jeg kommer selvfølgelig til å gi de gavene jeg allerede har kjøpt til besteforeldre.

Jeg skjønner at mange kutter ned på gaver til voksene. Svigerbror m/familie sa for 3 år siden at vi bare skulle kjøpe til ungene. Det var greit nok.

Men når foreldre (ja, hun spiller/fester/shopper bort pengene, noe jeg synes er veldig trist) og besteforeldre som står oss nærmest skal kutte ned, da blir jeg lei meg. Det er om og gjøre å ha minst mulig pakker. Men samtidig så maser de på oss om at de vil vi skal feire jul der oftere. (Det blir hvert 4. år pga skilte foreldre)

Nei nå gidder jeg snart ikke feire med de mere. Det blir mindre og mindre kos for hvert år!!

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er det som er deilig å bli voksen! At jule handler først og fremst om samhold, hygge, familie, god mat og selvfølgelig barnas spenning rundt gaver. Jeg ønsker mange gaver til barna og blir glad for en bok, en liten ting. Håper ikke folk kjøper masse gaver til meg, jeg har alt jeg trenger.

Trist fokus når voksne mennesker blir sure, fornærmet pga lite gaver. Tenker at det går nok over hi når du blir voksen

Anonymous poster hash: e1779...181

Jeg kunne ha sagt omtrent det samme - jeg elsker jul, men først og fremst alt det ANDRE med jula: lysene folk pynter med, samværet, fridagene, maten, musikken, førjulsaktiviteter, med lysdypping og juleverksted, snølykter, gangen rundt juletreet, at tempoet går ned, at man ikke må tidlig opp...

Men jeg syns ikke folk er mindre "voksne" om de ønsker seg en gave. Jeg bare er ikke så opptatt av å få gaver selv.

Argumentet om at ungene vil tro de er verdens navle hvis foreldrene ikke får gaver er jo absurd.

Jeg er sikker på at om jeg viser mitt eksempel til ungene (at det går fint an å nyte jula selv med veldig få pakker) så får de INGEN vrangforestillinger om at de er verdens viktigste. Jeg fikk drøssevis av pakker som barn, og jeg kan ikke huske å ha bitt meg merke i hva de voksne fikk noen sinne. Hvorfor skulle jeg sammenligne meg med dem? De ønska seg kjedelige ting som sigarer og sko. Jeg registrerte knapt hva de fikk og ikke fikk, med mindre jeg hadde vært med på å lage det selv.

Skrevet

Er mange år siden jeg sluttet å bry meg om gavene. Julen er for ungene tenker jeg. Vi har kuttet gradvis ned på de vi kjøper til. Har vanvittig stor familie, så etter fylte 18 år er det kun julehilsen de får. Kan være vin, konfekt o.s.v. Vi har 5 barn selv, og 16 andre unger i familien. 

Anonymous poster hash: 8f6b9...c7c
Skrevet

Godt å se at noen er enige med meg.

Jeg kommer selvfølgelig til å gi de gavene jeg allerede har kjøpt til besteforeldre.

Jeg skjønner at mange kutter ned på gaver til voksene. Svigerbror m/familie sa for 3 år siden at vi bare skulle kjøpe til ungene. Det var greit nok.

Men når foreldre (ja, hun spiller/fester/shopper bort pengene, noe jeg synes er veldig trist) og besteforeldre som står oss nærmest skal kutte ned, da blir jeg lei meg. Det er om og gjøre å ha minst mulig pakker. Men samtidig så maser de på oss om at de vil vi skal feire jul der oftere. (Det blir hvert 4. år pga skilte foreldre)

Nei nå gidder jeg snart ikke feire med de mere. Det blir mindre og mindre kos for hvert år!!

Hi

Øh du gidder ikke feire det fordi de kutter o9 gavene?

Anonymous poster hash: 8ce73...14e

Skrevet

Jeg får ingen gaver i år :(

Har to søsken hvor ene bestemte at i år kutter vi ut gaver til hverandre.

Har ingen foreldre å få av heller.

Kall meg gjerne barnslig, men jeg synes det blir kjipt å sitte der på julaften å ikke få en eneste gave.

De andre får av svigerfamilie o.l.

Anonymous poster hash: af2f9...380

Da stikker du ut og kjøper noe til deg selv som du har ønsket deg :)

Skrevet

Jeg fikk barn som 18-åring. Allerede da ble gavene kuttet til meg. Så nå 12 år etter er jeg godt vant med det. Men det er likevel trist.

Anonymous poster hash: 32a7d...b25

Skrevet

for min del er jeg fornøyd så lenge sønnen min får gaver og synes det er koslig og gi andre, hva jeg får selv bryr jeg meg lite om,selvom det er hyggelig med et par gaver :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...