Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 I år startet vi tidlig på julegavene. Vi var på tur i oktober og begynte faktisk da. Jeg elsker jul, og jeg elsker å glede andre. Jeg elsker pakker, og julaften er årets høydepunkt Men så er jeg i tillegg veldig prisbevisst, derfor startet jeg tidlig. For 1-2 mnd siden kommer svigermor som vi skal være hos i år å sier "ikke kjøp så mye til oss, vi kommer bare til å kjøpe en liten ting til hver av dere". (Jeg vet at hun har tustet litt med økonomien. Hun har god jobb, men er glad i shopping og spilling) Jeg ble veldig skuffet. Ikke fordi jeg skal ha så dyr gave. Men det var noe med måten ho sa det på. Og jeg vet at hun bruker penger på så mye annet tull og prioriterer litt feil. Så nå for en uke siden så kommer 2 besteforeldre av mannen og sier "ikke kjøp noe til oss, i år er det bare ungene deres som får pakke, det blir så mye styr å gi til alle) (de har 2 oldebarn, 2 barnebarn og 2 barn) Vi har jo allerede kjøpt til de, så jeg synes det var kjipt at de kom med det nå. Jeg vet at jeg vil få gaver fra min side, men jeg synes det er så kjipt at vi ikke skal gi/få noe særlig fra mannens side. Det er ikke pris og sånn som er viktig, men jeg er "bare" 26 år (har 2 små på 2 år) og føler meg fortsatt som en unge på julaften. Det er så koselig å sitte å lese opp pakker å se hva alle får. Selv om det bare er en boks med hjemmelaget kjeks. Men i år føler jeg at det blir så stusselig Ville du følt det samme, eller bør jeg vokse opp å akseptere at det ikke vil bli like mye pakker i årene som kommer? Anonymous poster hash: 9aaf0...c6d
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 I år startet vi tidlig på julegavene. Vi var på tur i oktober og begynte faktisk da. Jeg elsker jul, og jeg elsker å glede andre. Jeg elsker pakker, og julaften er årets høydepunkt Men så er jeg i tillegg veldig prisbevisst, derfor startet jeg tidlig. For 1-2 mnd siden kommer svigermor som vi skal være hos i år å sier "ikke kjøp så mye til oss, vi kommer bare til å kjøpe en liten ting til hver av dere". (Jeg vet at hun har tustet litt med økonomien. Hun har god jobb, men er glad i shopping og spilling) Jeg ble veldig skuffet. Ikke fordi jeg skal ha så dyr gave. Men det var noe med måten ho sa det på. Og jeg vet at hun bruker penger på så mye annet tull og prioriterer litt feil. Så nå for en uke siden så kommer 2 besteforeldre av mannen og sier "ikke kjøp noe til oss, i år er det bare ungene deres som får pakke, det blir så mye styr å gi til alle) (de har 2 oldebarn, 2 barnebarn og 2 barn) Vi har jo allerede kjøpt til de, så jeg synes det var kjipt at de kom med det nå. Jeg vet at jeg vil få gaver fra min side, men jeg synes det er så kjipt at vi ikke skal gi/få noe særlig fra mannens side. Det er ikke pris og sånn som er viktig, men jeg er "bare" 26 år (har 2 små på 2 år) og føler meg fortsatt som en unge på julaften. Det er så koselig å sitte å lese opp pakker å se hva alle får. Selv om det bare er en boks med hjemmelaget kjeks. Men i år føler jeg at det blir så stusselig Ville du følt det samme, eller bør jeg vokse opp å akseptere at det ikke vil bli like mye pakker i årene som kommer? Anonymous poster hash: 9aaf0...c6d Du er voksen og mor, det er barna som får mest pakker da. Jeg får to-tre pakker pr år og er godt fornøyd. Anonymous poster hash: e7425...2dd
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Du må nok bare vokse opp og innse at det er dine barn som har overtatt julen, Synes det er flott at de gir beskjed, er jo bedre det enn at de må kjøpe noe de ikke ønsker å kjøpe for å tilfredsstille andre (i dette tilfellet deg) Dette er mannen din sin side i tillegg. Så evt hadde jeg lagt til side gavene jeg hadde handlet for å gi ved en bursdag, evt til noen andre. Anonymous poster hash: 0d03b...8f9
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Enig med deg, Hi! Svigers gir bare "tullegaver" til oss (i fjor fikk jeg en pakke med noen fine post-it-lapper, mannen fikk en 20-kroners lommelykt, ungene fikk noe i samme duren). Jeg er ikke kravstor, men elsker julen, og elsker å gi gaver som faller i smak. Og elsker masse gaver under treet! stusselig at de bare slutter å gi gaver. Anonymous poster hash: bcaaa...f43
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Må si jeg forstår deg ganske godt jeg HI I min svigerfamilie pleier de ikke å gi gaver til hverandre, men hvert år trekker de hvem man skal kjøpe en liten ting til. Alle gir derfor en gave hver og får da også en gave hver. Synes opplegget er veldig spesielt, og er spent på hvordan de løser det neste år da vi har fått barn. De har per i dag ingen barnebarn. I min familie er det fullstendig gavebonansa, og synes det er superkoselig! Elsker å forberede, planlegge og gi bort julegaver! Anonymous poster hash: c343e...ebf
Elsker livet Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 Jeg hadde følt det på samme måte som deg. Men jeg hadde vokst det av meg raskt. Etterhvert som barna vil bli mer og mer entusiastiske vil du se at barnas gaveåpning vil ta fokuset bort fra din gaveåpning.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Skjønner deg, jeg Jeg er over 30 år, men synes likevel det er hyggelig med gaver (både få og gi). Trenger ikke være dyre gaver for min del altså, kan godt være litt konfekt eller en bodylotion. En svigerinne sa i år de ville kutte ut å kjøpe gave til oss, siden de hadde så mange å kjøpe til. Jeg sa selvsagt det var ok, men ble litt skuffet også og håpte ikke alle de andre i familien slengte seg på på ingen-gaver-til-de-voksne-karusellen. Anonymous poster hash: 88c1f...6e4
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #8 Skrevet 16. desember 2015 Hun feilprioriterer? Ved ikke å kjøpe gave til sin svigerdatter? Anonymous poster hash: cd83f...533
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #9 Skrevet 16. desember 2015 Hun feilprioriterer? Ved ikke å kjøpe gave til sin svigerdatter? Anonymous poster hash: cd83f...533 Spiller man bort penger, så er vel det en feilprioritering som gir ringvirkning på svigermor sin økonomi? Anonymous poster hash: 11a83...710
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #10 Skrevet 16. desember 2015 Jeg husker den jula da det gikk opp for meg at julen aldri igjen vil bli slik jeg husket som barn Jeg har en liten familie, begge søstrene mine studerte så de hadde ikke så god råd de heller, så vi ble enige om å ikke kjøpe gaver til hverandre. Da julaften kom fikk jeg to gaver og to konvolutter med penger.. En gave fra ungene (som mamma hadde ordnet), en gave+ penger fra foreldrene mine samt penger fra bestemor. Summen var det ikke noe å si på, men jeg husker følelsen da jeg kun hadde to gaver å pakke opp mens søstrene mine åpnet gaver fra begge sider av familien For ikke å nevne gavehavet til ungene! Men jeg fikk handlet masse fint til meg selv på romjulssalget for pengene jeg fikk, så følelsen var kortvarig Man må nesten bare innse at når man blir voksen så blir det fort sånn at man får mindre gaver, spesielt når familien øker i antall medlemmer, livssituasjoner forandrer seg osv.. Er jo kjipt når dere allerede har kjøpt inn gavene, men det er jo dessverre en risiko man tar når man er tidlig ute med handlingen. Men om det er gaver du selv kan få bruk for, pakk dem inn til deg selv Eller kanskje du får byttet dem? Anonymous poster hash: 85c38...2d5
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2015 #11 Skrevet 16. desember 2015 "Det finnes ikke noe tristere i denne verden enn å våkne opp på julaften og ikke være et barn" - Erma Bombeck Anonymous poster hash: 11a83...710
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. desember 2015 #12 Skrevet 16. desember 2015 Min første jul som mor hadde jeg når jeg var 19. Gurimalla det var så kjipt!! Men nå er jeg 30 og innser at jula ikke lenger er min, haha! Jeg var eneste barnebarn lenge og fikk dermed masse pakker! Men det blir bare sånn. Nå har jeg 3 barn og det er de som får. Vi kjøper bare gaver til voksne som ikke har hjemmeboende barn, altså foreldre og besteforeldre. Søsken får ikke, vi kjøper til nisser og nevøer. Det blir veldig mange å handle til så jeg er glad for det :-)
Havhesten Skrevet 16. desember 2015 #13 Skrevet 16. desember 2015 Jeg synes det er en velsignelse å kutte ned på gaver. Det er så altfor mange ting i verden. En god bok, så er jeg fornøyd
Plutselig_gravid Skrevet 16. desember 2015 #14 Skrevet 16. desember 2015 Jeg hadde blitt dritskuffet. Jeg er som deg, og jeg er over tredve Jeg elsker spenningen med gaveåpning, jo flere gaver, jo bedre. Gaveåpning skal ta laaang tid Innholdet har ikke så mye å si for meg. Min familie er klar over dette, så jeg får alltid masse smågaver til jul. Jeg sniker dessuten mer enn ungene. Jeg klemmer, rister og kniper. Blir derfor mye lureinnpakning på gavene mine Min farfar var like barnslig på julaften. Og han var over nitti Jeg synes det er minst like spennende å se hva de andre får Svigers, som vi egentlig skulle feire hos i år, synes pakker er stress og noe tull. De himler med øynene og huffer seg under gaveåpningen. Skikkelig koselig...
Gjest Moonstruck Skrevet 16. desember 2015 #15 Skrevet 16. desember 2015 "Det finnes ikke noe tristere i denne verden enn å våkne opp på julaften og ikke få pakker når du er et barn" - Moonstruck.
Luksusdyret Skrevet 16. desember 2015 #16 Skrevet 16. desember 2015 I år startet vi tidlig på julegavene. Vi var på tur i oktober og begynte faktisk da. Jeg elsker jul, og jeg elsker å glede andre. Jeg elsker pakker, og julaften er årets høydepunkt Men så er jeg i tillegg veldig prisbevisst, derfor startet jeg tidlig. For 1-2 mnd siden kommer svigermor som vi skal være hos i år å sier "ikke kjøp så mye til oss, vi kommer bare til å kjøpe en liten ting til hver av dere". (Jeg vet at hun har tustet litt med økonomien. Hun har god jobb, men er glad i shopping og spilling) Jeg ble veldig skuffet. Ikke fordi jeg skal ha så dyr gave. Men det var noe med måten ho sa det på. Og jeg vet at hun bruker penger på så mye annet tull og prioriterer litt feil. Så nå for en uke siden så kommer 2 besteforeldre av mannen og sier "ikke kjøp noe til oss, i år er det bare ungene deres som får pakke, det blir så mye styr å gi til alle) (de har 2 oldebarn, 2 barnebarn og 2 barn) Vi har jo allerede kjøpt til de, så jeg synes det var kjipt at de kom med det nå. Jeg vet at jeg vil få gaver fra min side, men jeg synes det er så kjipt at vi ikke skal gi/få noe særlig fra mannens side. Det er ikke pris og sånn som er viktig, men jeg er "bare" 26 år (har 2 små på 2 år) og føler meg fortsatt som en unge på julaften. Det er så koselig å sitte å lese opp pakker å se hva alle får. Selv om det bare er en boks med hjemmelaget kjeks. Men i år føler jeg at det blir så stusselig Ville du følt det samme, eller bør jeg vokse opp å akseptere at det ikke vil bli like mye pakker i årene som kommer? Anonymous poster hash: 9aaf0...c6d Jeg synes det er drøyt å komme med det nå. Svært mange er ferdige med julegaver for lengst.
Jakkie Skrevet 16. desember 2015 #17 Skrevet 16. desember 2015 Bare å vokse opp, sånn er det desverre å bli eldre og når man har barn,i år feirer jeg min første jul som mamma til min 11 mnd gamle sønn og selv er jeg 19 😜
Gjest Antarctica Skrevet 17. desember 2015 #18 Skrevet 17. desember 2015 Det er ikke noe i veien for at du svarer "Gaven til deg har jeg da ordnet for leeeeenge siden, for jeg tenkte på nettopp deg da jeg så den!" når de ber deg ikke kjøpe noe. Da forteller du hvilken omtanke du har for dem uten å virke fornærma.
Pobie Skrevet 17. desember 2015 #19 Skrevet 17. desember 2015 Jeg synes det er urealistisk å forvente at alle skal synes jul og gaver er like mye stas som deg. Jeg har familie som eeeeeeeeelsker jul og har massevis av tradisjoner og alt skal gjøres i riktig rekkefølge og på en bestemt måte. Jeg har ikke syntes jula var stas siden jeg var 10 år gammel, og venter alltid til siste liten før jeg kjøper noe og hater alt stresset. Har flere folk i familien som har alt og som er vanskelige å kjøpe til. Hvis det var opptil meg skulle jeg droppet hele jula. Vi pynter ikke til jul hjemme hos oss engang. Jeg hadde ikke klart å feire jul med en som deg. Men det er greit, jeg holder meg til folk som ikke gidder å gjøre mye utav det, og de som eeeeelsker jul kan feire med sine egne. Jeg prøver ikke å forandre dem, og de prøver ikke å forandre meg. Som voksen godtar man at slik er det.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #20 Skrevet 17. desember 2015 Jeg har prøvd å kutte ut gaver litt etter litt. Syns det blir alt for mange å kjøpe til og flere blir det etter hvert som familien popper ut unge etter unge. Da syns jeg det hadde vært greit å kutte ut gaver til de voksne, men enkelte voksne som deg Hi vil ikke ha noe av det. Tror vi are snart må kutte gjennom og gjøre som vi vil. Bruker allerede ca. 10 000 kr i gaver. Anonymous poster hash: 1fc47...e39
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #21 Skrevet 17. desember 2015 Her i fam. var det litt flaut en periode... mine tanter på farssiden bestemte seg plutselig for at nei. De gadd ikke å kjøpe til folk mer. Og fikk med alle andre på det også. De satte en grense på 16 år (tantebarn) og hadde på den tiden nieser og nevøer på 16-20 år. Yngste barnet var min tantes barn på 14 år. Som var nesten det eneste barnet som fikk gaver. Vel, da hun ble 16 år ØKTE de alderen til 18 år. Fy f, bare for at hun skulle få gaver. Kjente jeg spydde litt av det. Anonymous poster hash: 90e29...585
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #22 Skrevet 17. desember 2015 Jeg får ingen gaver i år Har to søsken hvor ene bestemte at i år kutter vi ut gaver til hverandre. Har ingen foreldre å få av heller. Kall meg gjerne barnslig, men jeg synes det blir kjipt å sitte der på julaften å ikke få en eneste gave. De andre får av svigerfamilie o.l. Anonymous poster hash: af2f9...380
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #23 Skrevet 17. desember 2015 Her er det vel vi som er de kjipe (når jeg ser på gavene som har kommet til oss i år). Vi har laget fotokalender til de nærmeste og eldstejenta har laget en egen gave. Det ble vel 250-300 kr per person (totalt 3000 kr). Jeg vet jo at de blir veldig glade for det, men har en følelse av at de har kjøpt så veldig mye mer til oss. Spesielt jeg får alt for mye (jeg liker bedre å gi enn å få). Vel å merke så har vi bedt dem roe ned med gaver mange ganger de siste to årene, så det er ikke noe som kom brått på. Spesielt besteforeldrene. Men det er ikke så lett for dem når vi har de eneste barnebarna på begge sider. De skal jo for all del få lov til å skjemme dem litt bort, men alt med måte. Det var i seneste laget å si ifra for en uke siden at de ikke ønsker gaver i år. De fleste er jo godt i gang med gavene på den tiden. Anonymous poster hash: ef679...52c
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #24 Skrevet 17. desember 2015 Jeg kjøper gaver til de jeg har lyst å gi en liten oppmerksomhet til og det spiller ingen rolle om jeg får igjen gave® fra de. Det som er hyggeligt med julen er ikke å pakke opp gaver man selv får, men gaver som man har gitt andre. Så hva med bare å gi bort de gavene du allerede har kjøpt og blåse i om de har kjøpt til deg. Det er jo detjulen handler om -å glede andre Anonymous poster hash: 27289...648
Luksusdyret Skrevet 17. desember 2015 #25 Skrevet 17. desember 2015 Du må nok bare vokse opp og innse at det er dine barn som har overtatt julen, Synes det er flott at de gir beskjed, er jo bedre det enn at de må kjøpe noe de ikke ønsker å kjøpe for å tilfredsstille andre (i dette tilfellet deg) Dette er mannen din sin side i tillegg. Så evt hadde jeg lagt til side gavene jeg hadde handlet for å gi ved en bursdag, evt til noen andre. Anonymous poster hash: 0d03b...8f9 Jada, la oss oppdra utakknemlige selvsentrerte drittunger som tror at jula handler bare om dem. Det dummeste jeg hører er "jula er bare for barna" og man må faktisk VOKSE OPP og ha det kjipt. Når man er voksen skal man visst slutte med julegaver, bursdagsfeiringer og alt annet som er gøy, med mindre det er å drikke seg dritings på venninnekveld eller julebord. Det er liksom "voksenaktiviteter" det. Nei, jeg tar til takke å være barnslig i sinnet og fortsatt føle julens magi, glede meg som et barn til å åpne gaver, invitere gode venner i bursdagsselskap og generelt glede meg over livet. Barna har den egenskapen å glede seg over de minste tingene, være forventningsfulle og spente og tro på magi. Når man er voksen så skal man plutselig slutte med alt dette og ha bare grå hverdager med tanker om jobb, regninger, bleieskift og miljø. Fysj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå