Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #26 Skrevet 17. desember 2015 De feilplasserte r'ene er ille nok, men for meg er n'ene ennå være. For eksempel konstaNtere, dalmaNtiner og lignende. For ikke å snakke om "i forhold til" brukt i alle sammenhenger hvor det ikke passer. Tilsynelatende oppegående mennesker gjør disse feilene hele tiden. Irriterer meg grønn!Anonymous poster hash: 357b9...3d0 Stakkars deg tror du at du klarer å ha en fin jul til tross for de grusomme talefeilene? Anonymous poster hash: 57760...a4a
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #27 Skrevet 17. desember 2015 De feilplasserte r'ene er ille nok, men for meg er n'ene ennå være. For eksempel konstaNtere, dalmaNtiner og lignende. For ikke å snakke om "i forhold til" brukt i alle sammenhenger hvor det ikke passer. Tilsynelatende oppegående mennesker gjør disse feilene hele tiden. Irriterer meg grønn!Anonymous poster hash: 357b9...3d0 Stakkars deg tror du at du klarer å ha en fin jul til tross for de grusomme talefeilene? Anonymous poster hash: 57760...a4a '' Her er et eksempel på det jeg skrev over. Folk blir usaklige og ekle når man nevner skrivefeil. Hvorfor er det så fælt å ønske at flere skrev mer korrekt? Er det "in" å skrive feil, er det blitt kult nå i 2015? Jeg grøsser av at voksne mennesker som skriver forvaltningsvedtak (der hver eneste bokstav er viktig for forståelsen), skriver på Facebook "koz", "klemz", "vi gleder oss til jul aften for da er det så spennende og se barna åpne gavene". Man begynner jo å tvile på deres egenskaper som saksbehandlere... Anonymous poster hash: 6619b...602
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #28 Skrevet 17. desember 2015 De feilplasserte r'ene er ille nok, men for meg er n'ene ennå være. For eksempel konstaNtere, dalmaNtiner og lignende. For ikke å snakke om "i forhold til" brukt i alle sammenhenger hvor det ikke passer. Tilsynelatende oppegående mennesker gjør disse feilene hele tiden. Irriterer meg grønn!Anonymous poster hash: 357b9...3d0 Stakkars deg tror du at du klarer å ha en fin jul til tross for de grusomme talefeilene?Anonymous poster hash: 57760...a4a ''Her er et eksempel på det jeg skrev over. Folk blir usaklige og ekle når man nevner skrivefeil. Hvorfor er det så fælt å ønske at flere skrev mer korrekt? Er det "in" å skrive feil, er det blitt kult nå i 2015? Jeg grøsser av at voksne mennesker som skriver forvaltningsvedtak (der hver eneste bokstav er viktig for forståelsen), skriver på Facebook "koz", "klemz", "vi gleder oss til jul aften for da er det så spennende og se barna åpne gavene". Man begynner jo å tvile på deres egenskaper som saksbehandlere... Anonymous poster hash: 6619b...602 På hvilken måte mener du at det ikke er å være usaklig og ekkel når man kommenterer skrivefeil i en tråd som absolutt ikke handler om skrivefeil? Sånne som deg ødelegger tråder! Skam deg. Du forstår det vel ikke, men det er faktisk du som er problemet her, ikke personen med skrivefeil! Hvis du lider så fryktelig på innsiden av å lese skrivefeil tror jeg at du egentlig ikke tåler å surfe på internett... Hvis du forstår hva personen forsøker å skrive, så er det mer enn godt nok! Hvis du tviler på menneskers arbeidsevne på grunn av at de har noen skrivefeil, så tviler jeg på din evne til å forstå hvordan verden fungerer. Anonymous poster hash: 57760...a4a
Ikkedytt Skrevet 17. desember 2015 #29 Skrevet 17. desember 2015 Irriterende? Det er jo helt nyderlig! Ja..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #30 Skrevet 17. desember 2015 Jeg vil tro folk som skriver dette bare tuller. Folk bruker jo gjerne å legge inn noen r'er og gjøre til stemmen sin Anonymous poster hash: 23e8a...795
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #31 Skrevet 17. desember 2015 Enda verre med de som konsekvent bytter ut u med y i ord og prater "babystemme". Altså pys til pus og dysj til dusj, for eksempel...Anonymous poster hash: f02f2...c62 Verre? På hvilken måte? I hvilken grad bidrar de til død og elendighet her i verden, mener du? Anonymous poster hash: 57760...a4a Død og elendighet? Hvordan passer det inn i denne tråden mener du? Hvorfor svare frekt til mennesker som diskuterer noe som ikke passer deg? Du kan velge å gå ut av de trådene som du ikke liker, du har ingen råderett over hva folk vil diskutere. Til sist, selv om det forgår mye fælt i verden så kan man fint prate om andre ting også, man kan ha flere tanker i hodet samtidig Anonymous poster hash: f02f2...c62
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #32 Skrevet 17. desember 2015 Fordi de ikke kan stave? Aldri sett noen skrive verken korselig eller enderlig. Kanskje du burde revurdere nettverket ditt. Anonymous poster hash: 2ec64...093 Det heter hverken btw, ikke verken Anonymous poster hash: a94d9...7fb
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #33 Skrevet 17. desember 2015 De feilplasserte r'ene er ille nok, men for meg er n'ene ennå være. For eksempel konstaNtere, dalmaNtiner og lignende. For ikke å snakke om "i forhold til" brukt i alle sammenhenger hvor det ikke passer. Tilsynelatende oppegående mennesker gjør disse feilene hele tiden. Irriterer meg grønn! Anonymous poster hash: 357b9...3d0 ennå være .... Anonymous poster hash: 138c9...0bd
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #34 Skrevet 17. desember 2015 Jeg skal lese dette menst jeg bærsjer. Anonymous poster hash: a94d9...7fb
Gjest ♡perla Skrevet 17. desember 2015 #35 Skrevet 17. desember 2015 Antageligvis fordi det høres ut som om det skal være en r der, som i inderlig og ergerlig. Heter det ergerlig...? 😮
Gjest Antarctica Skrevet 17. desember 2015 #36 Skrevet 17. desember 2015 (endret) Fordi de ikke kan stave? Aldri sett noen skrive verken korselig eller enderlig. Kanskje du burde revurdere nettverket ditt. Anonymous poster hash: 2ec64...093 Det heter hverken btw, ikke verken Anonymous poster hash: a94d9...7fb Det heter verken. H-en i ord som hverken og hvalp ble borte for 50 år siden. Og til Hi: dette er ellers et eksplosivt tema! De som har dysleksi er glade for at vi andre skriver presist og riktig, da bedres leseforståelsen for dem. De som ikke har dysleksi har (av grunner jeg ikke forstår!) lite lyst til å lære den riktige stavemåten. Disse trådene ender alltid i aggresjon. Hvis man vil rette på en feil, er man frekk og snobbete og så videre - "du skal ikke tro du er bedre enn oss! La meg gjøre mine feil i fred!" Blir som å stå i et kor og synge feil av full hals, og nekte å la noen veilede en til å finne den riktige tonen. Ja da, det finnes andre i verden som er tonedøve. Men hvorfor skryte på seg at man selv også er det, bare for å slippe å lære noe? Det kan da ikke være positivt å få lov til å fortsette å høres dum ut? Endret 17. desember 2015 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #37 Skrevet 17. desember 2015 Jepp, kjenner flere som skriver bærsj og dursj. Ja, selvfølgelig skjønner jeg som regel hva de mener. Jeg forstår også hvis noen sier en hus, men det heter et hus, men jeg lærer da like fullt barna mine at det heter et hus . Å uttrykke seg på en god måte både muntlig og skriftlig, inkludert det å kunne stave, er viktig. Anonymous poster hash: adfd1...ccf
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #38 Skrevet 17. desember 2015 Fordi de ikke kan stave? Aldri sett noen skrive verken korselig eller enderlig. Kanskje du burde revurdere nettverket ditt. Anonymous poster hash: 2ec64...093 Det heter hverken btw, ikke verken Anonymous poster hash: a94d9...7fb Det heter verken. H-en i ord som hverken og hvalp ble borte for 50 år siden. Og til Hi: dette er ellers et eksplosivt tema! De som har dysleksi er glade for at vi andre skriver presist og riktig, da bedres leseforståelsen for dem. De som ikke har dysleksi har (av grunner jeg ikke forstår!) lite lyst til å lære den riktige stavemåten. Disse trådene ender alltid i aggresjon. Hvis man vil rette på en feil, er man frekk og snobbete og så videre - "du skal ikke tro du er bedre enn oss! La meg gjøre mine feil i fred!" Blir som å stå i et kor og synge feil av full hals, og nekte å la noen veilede en til å finne den riktige tonen. Ja da, det finnes andre i verden som er tonedøve. Men hvorfor skryte på seg at man selv også er det, bare for å slippe å lære noe? Det kan da ikke være positivt å få lov til å fortsette å høres dum ut? Både hverken og verken er godkjent av bokmålsordboka. Anonymous poster hash: afc9a...fbb
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #39 Skrevet 17. desember 2015 De feilplasserte r'ene er ille nok, men for meg er n'ene ennå være. For eksempel konstaNtere, dalmaNtiner og lignende. For ikke å snakke om "i forhold til" brukt i alle sammenhenger hvor det ikke passer. Tilsynelatende oppegående mennesker gjør disse feilene hele tiden. Irriterer meg grønn!Anonymous poster hash: 357b9...3d0 Stakkars deg tror du at du klarer å ha en fin jul til tross for de grusomme talefeilene?Anonymous poster hash: 57760...a4a ''Her er et eksempel på det jeg skrev over. Folk blir usaklige og ekle når man nevner skrivefeil. Hvorfor er det så fælt å ønske at flere skrev mer korrekt? Er det "in" å skrive feil, er det blitt kult nå i 2015? Jeg grøsser av at voksne mennesker som skriver forvaltningsvedtak (der hver eneste bokstav er viktig for forståelsen), skriver på Facebook "koz", "klemz", "vi gleder oss til jul aften for da er det så spennende og se barna åpne gavene". Man begynner jo å tvile på deres egenskaper som saksbehandlere... Anonymous poster hash: 6619b...602 På hvilken måte mener du at det ikke er å være usaklig og ekkel når man kommenterer skrivefeil i en tråd som absolutt ikke handler om skrivefeil? Sånne som deg ødelegger tråder! Skam deg. Du forstår det vel ikke, men det er faktisk du som er problemet her, ikke personen med skrivefeil! Hvis du lider så fryktelig på innsiden av å lese skrivefeil tror jeg at du egentlig ikke tåler å surfe på internett... Hvis du forstår hva personen forsøker å skrive, så er det mer enn godt nok! Hvis du tviler på menneskers arbeidsevne på grunn av at de har noen skrivefeil, så tviler jeg på din evne til å forstå hvordan verden fungerer. Anonymous poster hash: 57760...a4a ...og nå ødelegger du denne tråden her med din malplasserte aggresjon. Dette er faktisk en tråd om skrivefeil. Mener du at det ikke er lov å snakke om dem her heller? Anonymous poster hash: 10aff...715
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2015 #40 Skrevet 17. desember 2015 Fantastisk at noen posta Vegards forklaring, den var veldig opplysende da jeg så den første gang! Anonymous poster hash: 962a0...007 Som vestlending har jeg aldri opplevd at noen skriver dursj og korselig, og ble fasinert over forklaringen. Ante ikke at det kunne være vanskelig for østlendingene😊 Anonymous poster hash: c4eaa...9ef
Gjest elisa bt Skrevet 17. desember 2015 #41 Skrevet 17. desember 2015 Fordi de ikke kan stave? Aldri sett noen skrive verken korselig eller enderlig. Kanskje du burde revurdere nettverket ditt. Anonymous poster hash: 2ec64...093 Det heter hverken btw, ikke verken Anonymous poster hash: a94d9...7fb Det heter verken. H-en i ord som hverken og hvalp ble borte for 50 år siden. Og til Hi: dette er ellers et eksplosivt tema! De som har dysleksi er glade for at vi andre skriver presist og riktig, da bedres leseforståelsen for dem. De som ikke har dysleksi har (av grunner jeg ikke forstår!) lite lyst til å lære den riktige stavemåten. Disse trådene ender alltid i aggresjon. Hvis man vil rette på en feil, er man frekk og snobbete og så videre - "du skal ikke tro du er bedre enn oss! La meg gjøre mine feil i fred!" Blir som å stå i et kor og synge feil av full hals, og nekte å la noen veilede en til å finne den riktige tonen. Ja da, det finnes andre i verden som er tonedøve. Men hvorfor skryte på seg at man selv også er det, bare for å slippe å lære noe? Det kan da ikke være positivt å få lov til å fortsette å høres dum ut? Jeg tror mye av grunnen til at disse trådene ofte ender i aggresjon er at det veldig ofte er hakking på de som skriver feil her inne. Nå mener jeg overhodet ikke at denne tråden er hakking, men jeg tror at mange har lett for å gå i forsvar når temaet tas opp. Jeg har dysleksi, og du har helt rett i at jeg setter pris på at andre skriver riktig, jo mer feil jeg leser, jo vanskeligere blir det å få ting riktig selv. Likevel synes jeg ikke noe om den rettingen som ofte foregår her inne, fordi den ofte tar fokus vekk fra trådens tema, og fordi den ofte er gjort på en nedlatende måte. Det er ikke snakk om at jeg ikke ønsker å lære, men at det finnes tid og sted for alt. Det er ikke sånn at jeg som dyslektiker plutselig kan stave et ord riktig fordi noen har fortalt meg hvordan det skal staves. Dermed er det også mye mindre hjelp i hjelpen, enn hva hjelperne ser ut til å tro. For min del må hvert enkelt ord pugges, over lang tid. Dette er noe jeg jobber kontinuerlig med, fordi jeg gjerne vil skrive best mulig. Holdningen "la meg gjøre feilene mine i fred" kommer for min del fra et ønske om å få lov til å delta i diskusjonen på lik linje med andre. Når diskusjonene stadig blir avbrutt av retting på skrivefeil fører det til at jeg ofte holder meg unna, fordi det oppleves som om man egentlig ikke er interessert i å høre min mening. Jeg synes det er frustrerende at man ikke kan kritisere rettingen her inne uten å bli beskyldt for å ikke ville lære. Det er for min del i utgangspunktet ikke snakk om at jeg ikke ønsker å lære, men at jeg har selvinnsikt nok til å forstå at et nettforum ikke er en god læringsarena for meg. Grunnen til at det ikke er noen god læringsarena er at den typen retting som dukker opp her faktisk ikke gir læring, fordi jeg ikke lærer av en repetisjon. Det må legges mye egeninnsats inn i å lære hvert enkelt ord, derfor er rettingen i utgangspunktet ikke nyttig. Jeg kan heller ikke vite hvor flinke de som retter er, jeg har sett flere eksempler der noen begynner å rette, for så igjen å bli rettet på av andre. Dermed er det heller ikke sånn at jeg uten videre kan plukke ut det noen retter, for så å begynne å pugge på det. Jeg vil uansett måtte gå til sikre kilder for å finne fasit før jeg kan begynne å pugge noe som helst.
Gjest Antarctica Skrevet 17. desember 2015 #42 Skrevet 17. desember 2015 Fordi de ikke kan stave? Aldri sett noen skrive verken korselig eller enderlig. Kanskje du burde revurdere nettverket ditt. Anonymous poster hash: 2ec64...093 Det heter hverken btw, ikke verken Anonymous poster hash: a94d9...7fb Det heter verken. H-en i ord som hverken og hvalp ble borte for 50 år siden. Og til Hi: dette er ellers et eksplosivt tema! De som har dysleksi er glade for at vi andre skriver presist og riktig, da bedres leseforståelsen for dem. De som ikke har dysleksi har (av grunner jeg ikke forstår!) lite lyst til å lære den riktige stavemåten. Disse trådene ender alltid i aggresjon. Hvis man vil rette på en feil, er man frekk og snobbete og så videre - "du skal ikke tro du er bedre enn oss! La meg gjøre mine feil i fred!" Blir som å stå i et kor og synge feil av full hals, og nekte å la noen veilede en til å finne den riktige tonen. Ja da, det finnes andre i verden som er tonedøve. Men hvorfor skryte på seg at man selv også er det, bare for å slippe å lære noe? Det kan da ikke være positivt å få lov til å fortsette å høres dum ut? Jeg tror mye av grunnen til at disse trådene ofte ender i aggresjon er at det veldig ofte er hakking på de som skriver feil her inne. Nå mener jeg overhodet ikke at denne tråden er hakking, men jeg tror at mange har lett for å gå i forsvar når temaet tas opp. Jeg har dysleksi, og du har helt rett i at jeg setter pris på at andre skriver riktig, jo mer feil jeg leser, jo vanskeligere blir det å få ting riktig selv. Likevel synes jeg ikke noe om den rettingen som ofte foregår her inne, fordi den ofte tar fokus vekk fra trådens tema, og fordi den ofte er gjort på en nedlatende måte. Det er ikke snakk om at jeg ikke ønsker å lære, men at det finnes tid og sted for alt. Det er ikke sånn at jeg som dyslektiker plutselig kan stave et ord riktig fordi noen har fortalt meg hvordan det skal staves. Dermed er det også mye mindre hjelp i hjelpen, enn hva hjelperne ser ut til å tro. For min del må hvert enkelt ord pugges, over lang tid. Dette er noe jeg jobber kontinuerlig med, fordi jeg gjerne vil skrive best mulig. Holdningen "la meg gjøre feilene mine i fred" kommer for min del fra et ønske om å få lov til å delta i diskusjonen på lik linje med andre. Når diskusjonene stadig blir avbrutt av retting på skrivefeil fører det til at jeg ofte holder meg unna, fordi det oppleves som om man egentlig ikke er interessert i å høre min mening. Jeg synes det er frustrerende at man ikke kan kritisere rettingen her inne uten å bli beskyldt for å ikke ville lære. Det er for min del i utgangspunktet ikke snakk om at jeg ikke ønsker å lære, men at jeg har selvinnsikt nok til å forstå at et nettforum ikke er en god læringsarena for meg. Grunnen til at det ikke er noen god læringsarena er at den typen retting som dukker opp her faktisk ikke gir læring, fordi jeg ikke lærer av en repetisjon. Det må legges mye egeninnsats inn i å lære hvert enkelt ord, derfor er rettingen i utgangspunktet ikke nyttig. Jeg kan heller ikke vite hvor flinke de som retter er, jeg har sett flere eksempler der noen begynner å rette, for så igjen å bli rettet på av andre. Dermed er det heller ikke sånn at jeg uten videre kan plukke ut det noen retter, for så å begynne å pugge på det. Jeg vil uansett måtte gå til sikre kilder for å finne fasit før jeg kan begynne å pugge noe som helst. Men du skriver jo kjempegodt! Og jeg er i prinsippet enig - mye av rettingen her er usaklig, og brukes kun for å psyke folk ut. Men jeg tenker egentlig ikke på deg og andre dyslektikere. Jeg tenker på dem som blir sure av Sanna Sarromaas artikkel om "en nasjon av dyslektikere". Det er jo faktisk ikke sånn at 30-40 % av alle voksne nordmenn er rammet av en dysfunksjon...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå