Gå til innhold

Juleferie og barns leggetider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn med søvnproblemer som er avhengig av rutiner for å fungere, og også storesøster blir bra sur når hun ikke får nok søvn. Begge mine reagerer også på å legge seg sent med å våkne tidligere en normalt.

Så her drøyer jeg ikke sove tiden bare fordi det er ferie. De får være oppe 1-1,5 time lengre en når det er skole dagen etter.

Vi kan heller kose oss sammen fra morgen av. Trenger ikke være oppe sent for å kose seg som familie.

Nyttårsaften er eneste dagen de får være oppe lenge, det vil si til fyrverkeriene er ferdige. I fjor var største oppe til halv 1 mens minste (begge er skolebarn) krøp til køys halv ti.

Her spiser vi middag klokken 4, en time tidligere en det som var vanlig i mitt barndomshjem men det er det som passer oss best. Da får barna god tid til pakke åpning og å leke litt med det de får.

Om folk vil ha barna oppe lengre eller om de vil spise tidligere og legge til normalen må da være opp til hver familie. Hva som er greit for noen barn er ikke greit for andre. Hva som passer en familie passer ikke alle andre.

Det betyr da på ingen måte at det trenger å være mer eller mindre familie tid for den ene eller andre familien.

Anonymous poster hash: bcef0...1cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi snur om på julaften: åpner gaver før vi spiser middag ca. 16.30.

Yngstemann på 2,5 sovner nemlig senest kl. 18, enten det er hverdag eller fest.

(Vi samsover, så det er ikke snakk om at vi ikke ønsker å tilbringe tid med barna.)

Anonymous poster hash: 91a45...664

Må jo bare spørre, legger en av dere voksne dere kl 18 hver dag ?
Jeg ammer yngstemann i søvn og så går jeg ut av rommet og legger eldstemann (mannen min legger ham dersom han ikke er på jobb). Jeg legger meg ca. kl. 22, for da er yngstemann klar for en ny ammerunde.

Det er altså ikke så "ille" som det kanskje hørtes ut som ☺

Du ammer et barn på 2,5 ÅR i søvn!?! Hver dag? Det er ganske spesielt... Kanakje på tide å lære seg å finne søvnen selv?

Anonymous poster hash: de8aa...e75

Det er ikke sunt ¨å amme barnet i søvn eller la det ammes på natta om det er 2,5 år gammelt.  Morsmelk kan ødelegge tenna like mye som annen drikke som ikke er vann...................

Et såpass stort barn burde også kunne sove natten gjennom uten avbrudd for spising/drikking. (morsmelk er jo mat.)

Anonymous poster hash: bcef0...1cc

Skrevet

Vi snur om på julaften: åpner gaver før vi spiser middag ca. 16.30.Yngstemann på 2,5 sovner nemlig senest kl. 18, enten det er hverdag eller fest.(Vi samsover, så det er ikke snakk om at vi ikke ønsker å tilbringe tid med barna.)Anonymous poster hash: 91a45...664

Jeg ammer yngstemann i søvn og så går jeg ut av rommet og legger eldstemann (mannen min legger ham dersom han ikke er på jobb). Jeg legger meg ca. kl. 22, for da er yngstemann klar for en ny ammerunde.Det er altså ikke så "ille" som det kanskje hørtes ut som ☺Anonymous poster hash: 91a45...664
Du ammer et barn på 2,5 ÅR i søvn!?! Hver dag? Det er ganske spesielt... Kanakje på tide å lære seg å finne søvnen selv?Anonymous poster hash: de8aa...e75

Det er ikke sunt ¨å amme barnet i søvn eller la det ammes på natta om det er 2,5 år gammelt.  Morsmelk kan ødelegge tenna like mye som annen drikke som ikke er vann...................Et såpass stort barn burde også kunne sove natten gjennom uten avbrudd for spising/drikking. (morsmelk er jo mat.) Anonymous poster hash: bcef0...1cc

Nattamming skader ikke tennene. Morsmelk inneholder bakteriehemmende enzymer.

Men det er ikke anbefalt at barn over ett år skal ammes gjennom natten...

Anonymous poster hash: 70f46...84f

Skrevet

Mine er 6 og 4 år. De legger seg litt senere i ferier, men ikke mye. I juleferien er vi sammen i 12 timer hver dag, så jeg har ingenting imot å legge dem for å få et par timer alene med mannen. Helt greit at noen velger å ha barna oppe til de legger seg selv, men å dra "vil dere ikke være sammen med barna"-kortet blir for dumt for meg.

Skrevet

Mine er 6 og 4 år. De legger seg litt senere i ferier, men ikke mye. I juleferien er vi sammen i 12 timer hver dag, så jeg har ingenting imot å legge dem for å få et par timer alene med mannen. Helt greit at noen velger å ha barna oppe til de legger seg selv, men å dra "vil dere ikke være sammen med barna"-kortet blir for dumt for meg.

Bra sagt. Vi er også sammen med barna fra kl 7 og absolutt hele dagen i ferien. At barna da legger seg 20-20.30 og vi får 3 timer alene med film eller voksenprat anser jeg som det mest normale!

Anonymous poster hash: f5a73...289

Skrevet

Bra sagt. Vi er også sammen med barna fra kl 7 og absolutt hele dagen i ferien. At barna da legger seg 20-20.30 og vi får 3 timer alene med film eller voksenprat anser jeg som det mest normale!

Anonymous poster hash: f5a73...289

Voksenprat? Prater dere ikke med mannen mens barna er våkne? Her prater vi om det meste uannsett om barna er der eller ikke. Kan ikke se for meg hva vi må være alene for å kunne prate om...

Anonymous poster hash: 482bc...d17

Skrevet

Har i alle år holdt leggetidene strengt. 5 barn og merket ofte at ungene ble sure/grinete om de ikke fikk nok søvn. I fjor snudde vi de fullstendig. De yngste var oppe til mellom 21.00 til 22.00 sov til langt på da. Kjempe godt! I år er de to yngste 5 og 7 år, og krangler "kostant". Spørs om vi orker å ha de oppe sent hver kveld ;) Godt med litt stille tid og...

Anonymous poster hash: 2cb0e...fdc
Skrevet

Denne diskusjonen om barns leggetider kommer jo før hver eneste ferie her inne. Alltid noen som må kritisere de som legger barna tidlig - eller de som legger barna seint.

Foreldre er forskjellige og barn er forskjellige. Hva slags leggetider naboens barn har - eller fremmede damer på DIB er ikke viktig for meg. Vi gjør det dom passer for våre barn og oss.

Da barna var mindre var det å ha noenlunde vanlige leggetider også i jula, men senere på julaften. Nå er begge skolebarn, og da får de være lenger oppe, men vi har ikke frislipp. De er dessuten a-mennesker begge to, så 6-åringen er stuptrøtt om han er oppe til kl 2030.

Anonymous poster hash: ae269...88c

Skrevet

11 og 8-åringen får være lengre oppe, men ikke så lenge som oss. 2-åringen legger seg til normal tid. Orker ikke plage en unge som er inne i en rutine med å presse han til å holde seg våken lengre fordi det skal være familietid.

Anonymous poster hash: 9619f...343

Skrevet

Vi snur om på julaften: åpner gaver før vi spiser middag ca. 16.30.

Yngstemann på 2,5 sovner nemlig senest kl. 18, enten det er hverdag eller fest.

(Vi samsover, så det er ikke snakk om at vi ikke ønsker å tilbringe tid med barna.)

Jeg ammer yngstemann i søvn og så går jeg ut av rommet og legger eldstemann (mannen min legger ham dersom han ikke er på jobb). Jeg legger meg ca. kl. 22, for da er yngstemann klar for en ny ammerunde.

Det er altså ikke så "ille" som det kanskje hørtes ut som ☺

Huff, det høres fortsatt helt grusomt ut...

Anonymous poster hash: 04dc2...43a

Skrevet

Det er vel ikke for sent å avlyse og heller være hjemme? Hvis det er sånt strev for dem å ha overnatting så kan de ikke be folk med små barn hjem til seg på julaften. Hvis mine foreldre hadde sagt det samme så hadde jeg sagt at vi feirer heller hjemme. Blir for dumt å skulle ødelegge søvnen til barnet over dette.

Anonymous poster hash: 9619f...343

Skrevet (endret)

Vi ser det litt an. Våre ungar fungerar best om vi ikkje legg dei for tidlig, så vi har motsett "problem" enn dei fleste andre. Julafta og spesielle dagar får dei gjerne vere oppe lenger, merkar fort når det er behov for å legge dei (blir litt grinete eller ekstra gira). Så stort sett vil vi nok halde på dei vanlige tidene, som for oss er ca 1 t seinare enn det som er vanlig i deira aldersgruppe :-)

Endret av Nebbdyret
Skrevet

Vi har barn i barnehagealder som må legge seg til vanlig tid, om ikke blir det bare kjipt for oss alle. Sure trøtte unger som bruker lang tid til å sovne men som likevel våkner til vanlig tid og er ekstra sure og trøtte pga mange timer for lite søvn.

Da legger jeg dem helker til vanlig tid og har fornøyde opplagte unger

Anonymous poster hash: a1f3c...51d

Skrevet

Her har det sklidd så mye ut mtp leggetider det siste året at jeg ikke lenger vet hva "vanlig leggetid" er :P

Ungene legger seg senere enn normalt og vi stresser ikke, men de får ikke legge seg likt som meg, nei.. Jeg må ha et par timer hvor jeg kan slappe helt av uten å måtte stå på pinne for noen ;)

Mine unger våkner fortsatt tidlig uavhengig av når de legger seg. Klokka blir fort 22.30, men de to yngste sovner gjerne av seg selv uansett.

Er ikke snakk om å ikke ville tilbringe tid med ungene, men vi er sammen fra kl 7 til (minst) 22. Vi snakker 15 timer hver dag. I flere uker. Da er både ungene og jeg lei :P

De er forresten fra 5-9 år.

16 åringen sovner gjerne etter meg og sover til minst 12..

Anonymous poster hash: 7690b...5e7

Skrevet

Her har vi en 8 åring og en 6 åring, begge to er oppe til vi voksne legger oss i juleferien. Det er de hver ferie og hver helg.

Har lest flere steder at flere tar julemiddagen tidligere for at barna skal legge seg i normal tid... Er dette virkelig normalt??? Mange begrunner dette med at de jo trenger voksentid, men kjære vene da, er ikke julen familietid? Barna er vel en del av familien? Hvorfor ikke la de få være oppe å kose seg sammen med familien?

Her gleder vi oss til ferie, julen og familiekos. Null stress å bare masse kos.

Hva gjør dere? Legger de seg samtidig med dere, eller holder dere på normal leggetid? Hvorfor gjør dere som dere gjør?

Anonymous poster hash: 482bc...d17

Barna er oppe lenge her også!:) Men ikke alltid like lenge som oss, for minste på 5 viser tydelig når det er på tide å legge seg. Men til og med han kan være våken til klokka 1 på nyttårsafta feks:-)

Anonymous poster hash: ed7cd...1bf

Skrevet

han er oppe lengre  på julaften og hvis vi er borte,ellers prøver vi og holde tiden mest mulig til det samme,men han er glad i og sove når han kan ,så sover gjerne til 9-11 tiden :)

Skrevet

Jeg også ammer 2.5 åring. Min får på sengen til han sovner,og når han våkner iløpet av natten får han komme inn i sengen vår, får mere puppen om han ønsker det. Vi vil han selv skal vokse det seg av seg.

Legger han kl 19 hverdag, bortsett fra julaften. Da skal vi bort, så klokken blir nok 22 før vi er hjemme. Har 2 gutter på 7 og 8 år, de legger seg kl 1900 hverdag hele året, bortsett julaften.

Anonymous poster hash: 8dd19...327

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...