Gå til innhold

Juleferie og barns leggetider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi en 8 åring og en 6 åring, begge to er oppe til vi voksne legger oss i juleferien. Det er de hver ferie og hver helg.

Har lest flere steder at flere tar julemiddagen tidligere for at barna skal legge seg i normal tid... Er dette virkelig normalt??? Mange begrunner dette med at de jo trenger voksentid, men kjære vene da, er ikke julen familietid? Barna er vel en del av familien? Hvorfor ikke la de få være oppe å kose seg sammen med familien?

Her gleder vi oss til ferie, julen og familiekos. Null stress å bare masse kos.

Hva gjør dere? Legger de seg samtidig med dere, eller holder dere på normal leggetid? Hvorfor gjør dere som dere gjør?

Anonymous poster hash: 482bc...d17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder ike normal leggetid i ferier. Da er vi alle lengre våkne og sover lengre på morgenen :)

Anonymous poster hash: abf78...417
Skrevet

De orker ikke å være oppe til vi legger oss,men holder ikke vanlig leggetid, nei. De er 8 og 9. Minste på 3 er i seng ved ca 20.30. De andre ca en time til.

Anonymous poster hash: a7520...ccc

Skrevet

Vi holder normale leggetider i julen og ferier. Mine barn tåler ikke være oppe lenge.. De blir overtrøtte, sure og våkner i 5tiden dagen etterpå.. Det hender de er oppe ved spesielle anledninger som for eksempel julaften, men prøver å unngå det.. Hadde de taklet det bedre, så kunne de fint vært oppe lengre. Her legges de senest 7 på hverdager (5 og 3), men på julaften blir det 8-9 om de klarer de..

Så vi spiser i 5tiden. Åpner gaver i 6-7tiden. Så legges de 8-9..

Anonymous poster hash: 07381...6d6
Skrevet

De er lenge oppe på julaften etc. Men nei...de er ikke oppe like lenge som oss i helger og ferier. Og det har ingenting med at vi skal ha alenetid, men jeg kjenner barna mine veldig godt og de trenger søvn. Legger de seg 23-24 fredag og lørdag er det veldig dårlig stemning her. De er aktive barn som er mye ute. Trenger søvn...og vanskelig å ta igjen søvn hvis deler oppe veldig sent fredag og lørdag.

Ditt innlegg bare bekrefter det vi ser som lærere. Mange uopplagte og urolige barn mandag på skolen

Skrevet

Vi spiser tidligere på julaften. Vet du hvorfor? ?? Fordi da pakker vi opp gaver før barna faktisk blir trøtte eller slitne.

At dine barn på 6 og 8 år er oppe like lenge som dere i helger er bare trist medxtanke å at barn faktisk trenger søvn. Ikke alle barn sover lenger om morgenen selv om de er lenge oppe

Anonymous poster hash: f5a73...289

Skrevet

Vi har fast leggetid om det er uke, helg eller ferie. Kan tilpasses bittelitt dersom det skjer noe spesielt.

Dette er fordi at vi har hatt problemer med leggingen hele veien og endelig har fått en rutine som virker (hun er 4 år). Dersom det blir senere enn vanlig blir det hyl og skrik om kvelden og surt og dumt neste dag.

Anonymous poster hash: bc848...59f

Skrevet

Vi snur om på julaften: åpner gaver før vi spiser middag ca. 16.30.

Yngstemann på 2,5 sovner nemlig senest kl. 18, enten det er hverdag eller fest.

(Vi samsover, så det er ikke snakk om at vi ikke ønsker å tilbringe tid med barna.)

Anonymous poster hash: 91a45...664

Skrevet

Hos oss er det sånn at det tar endel tid før sønnen min (6 år) tilpasser seg endrede leggetider. Altså, om han er ekstra lenge oppe en kveld, sover han ikke automatisk lenger om morgenen etter. Snarere tvert i mot, faktisk! I det siste har han for eksempel vært oppe (av seg selv) i 6-tiden hver morgen. Eneste som hjelper da er faktisk å legge ham tidligere enn vanlig noen dager. Da sover han også bedre, og ofte lenger, om morgenen.

Synes forresten innlegget ditt bærer preg av at du er provosert over en noe konstruert situasjon ("mange begrunner...". Hvem mange? Hvor?) Om det virkelig er dette du har å irritere deg over i hverdagen, tenker jeg kanskje du skal sette deg ned og ta deg ei klementin og tenke at du har det godt her i verden.

Anonymous poster hash: c5a6e...6f9
Skrevet

Våre får være oppe lenger pga juleselskap osv, men de er aldri oppe til vi voksne legger oss. Vi flytter kanskje leggetiden med en time eller to, men det er max! Ingen automatikk i at de sover lenger dagen etter, og barna blir fort slitne og irritable ved for lite søvn - så de fleste dagene legger de seg til helt vanlig tid. Vi koser oss masse mens ungene er våkne, og de går ikke glipp av noe som helst av hverken kos eller aktiviteter ❤️ Vi tilpasser oss heller dem, enn motsatt! Men folk må da få gjøre det som passer seg og sine, alle familier er forskjellige - det er jo helt greit 😃

Skrevet

(Vi samsover, så det er ikke snakk om at vi ikke ønsker å tilbringe tid med barna.)

Må jo bare spørre, legger en av dere voksne dere kl 18 hver dag ?

Skrevet

Jentene mine på 6 og 8 år la seg kl 23 på lørdagen som var siden vi hadde helgebesøk langveisfra. På søndag sto de opp før kl 6 (!)

om morgenen! De var sure og trøtte, kranglete og slitsomme hele søndagen...

Vi holder ikke på hverdagsrutinene i ferien, de kan godt legge seg 21 istedenfor 20, men siden de er veldig A-mennesker orker de ikke være oppe like lenge som oss. De er oppe før 7 om morgen hver dag, ukedag, ferie og helg, så når klokka nærmer seg ni er de overhodet ikke vanskelig å få i seng, de legger seg helt frivillig.

Alenetid har vi uansett ikke, for vi har to tenåringer også ;)

Anonymous poster hash: a1068...10b

Skrevet

Barnefaren sin familie tar aldri hensyn til at det er en liten i familien på julaften å dette fører til at jeg ikke ser frem til å feire jul der.

Sist gang begynte de å åpne gaver klokken 8 som allerede var en time over leggetid.

Er selvsagt helt greit at han er lenger opp på julaften men allerede 20,30 var han overtrøtt å måtte bare legge han.

Hadde vært mye bedre med middag 17.00 å åpne gaver 18.30 senest kanskje.

I år får selvsagt være våken så lenge han vil så lenge han ikke er trøtt å bare sutrer og griner.

Søsteren til barnefaren har så store barn som 11 år så de tenker ikke på å ta hensyn,de følger bare sine faste tradisjoner for når de spiser middag og når de åpner pakker.

Så spent på hvordan det går i år..

Anonymous poster hash: 1810d...d88
Skrevet

Vi forskyver det akkurat jul- og nyttårsaften, da får de være oppe til de stuper. Men ellers legges de til normal tid, kanskje maks en time senere. De er tre og fem. Legges kl 19 og er fornøyd med det.

Skrevet

Hi: du skriver at barna er oppe til dere voksne legger seg i alle ferier og helger. Det betyr vel at A: enten sover barna dine lenge om morgenen eller B: de får for lite søvn?

Vi velger å heller stå tidlig opp og få mye ut av dagen. Mine barn er 11 og 13 og noen dager får de være oppe så lenge de vil, til og med døgne med kompiser! Da vekker vi de kl 10, slik at rytmen ikke kommer helt i utakt.

I vanlige helger og feriedager der det ikke skjer spesielle ting legger de seg alt fra 20.30-22.00. Er de trøtte sendes de tidlig i seng.

Vi har ikke faste inne/leggetider og ser det an. Får kompisene være på besøk til 22, så får vår og osv.

I julen er de nok i seng ca 21.30 om vi ikke er ute på noe. Meg og mannen liker å ha alenetid, vi trenger å prate og ha sex uten barna tilstede! 😀

Anonymous poster hash: 2599b...ab9

Skrevet

Vår på 4 legger seg til vanlig kl 18.30. Vi kan tyne han til 19, men da er han overtrøtt og alt blir et mas for han.

Om det er noe spesielt som besøk etc, får han såklart være med på det, men vi holder på leggetidene da vi ser at for vår sønn, er det det beste.

Vi kommer til å ha julemiddagen tidligere, kanskje kl 15-15.30, da får han mye bedre tid til å kose seg med å pakke opp julegavene. Skal få noen fra morgenen også. Gjorde det slik i fjor og det fungerte helt genialt. Vi tilpasset oss han rett og slett, men det var ikke for å få voksentid!

For oss er det ikke voksentiden som er viktig, men at vi har en fin jul sammen som familie på barnets premisser, der leggetida faktisk er viktig for vår. Om man ikke er trøtt før kl 19.30 i år, så tar vi jo det som det kommer. Han er jo et år eldre. Når han blir så gammel som 8, så ser jeg for meg at han kan være oppe mye lenger på julaften, uten at han da for eksempel blir overtrøtt.

Hi: du sier jo ingenting om når dere voksne legger dere da, er det klokka 12-1 om natta så synes jeg personlig det hadde vært alt for sent for mine egne barn, selv om de hadde vært fylt 8. Jul eller ikke jul, men det er meg. Det som passer for dere passer ikke for andre, uten at det er feil :)

Skrevet

Vår på 4 legger seg til vanlig kl 18.30. Vi kan tyne han til 19, men da er han overtrøtt og alt blir et mas for han.

Om det er noe spesielt som besøk etc, får han såklart være med på det, men vi holder på leggetidene da vi ser at for vår sønn, er det det beste.

Vi kommer til å ha julemiddagen tidligere, kanskje kl 15-15.30, da får han mye bedre tid til å kose seg med å pakke opp julegavene. Skal få noen fra morgenen også. Gjorde det slik i fjor og det fungerte helt genialt. Vi tilpasset oss han rett og slett, men det var ikke for å få voksentid!

For oss er det ikke voksentiden som er viktig, men at vi har en fin jul sammen som familie på barnets premisser, der leggetida faktisk er viktig for vår. Om man ikke er trøtt før kl 19.30 i år, så tar vi jo det som det kommer. Han er jo et år eldre. Når han blir så gammel som 8, så ser jeg for meg at han kan være oppe mye lenger på julaften, uten at han da for eksempel blir overtrøtt.

Hi: du sier jo ingenting om når dere voksne legger dere da, er det klokka 12-1 om natta så synes jeg personlig det hadde vært alt for sent for mine egne barn, selv om de hadde vært fylt 8. Jul eller ikke jul, men det er meg. Det som passer for dere passer ikke for andre, uten at det er feil :)

Vi legger oss mellom 23 og 01, barna sover jo da lengere dagen etter. Vi samsover med hvert vårt barn, da de ikke vil ligge alene enda. Vi synes det er koselig og det fungerer helt fint for oss alle. Hi

Skrevet

Vi legger oss mellom 23 og 01, barna sover jo da lengere dagen etter. Vi samsover med hvert vårt barn, da de ikke vil ligge alene enda. Vi synes det er koselig og det fungerer helt fint for oss alle. Hi

Og når tar dere voksenpraten og sex?

Skrevet

Og når tar dere voksenpraten og sex?

Det tar vi i ukedagene når barna legger seg i normal tid.

Skrevet

Jeg ammer yngstemann i søvn og så går jeg ut av rommet og legger eldstemann (mannen min legger ham dersom han ikke er på jobb). Jeg legger meg ca. kl. 22, for da er yngstemann klar for en ny ammerunde.

Det er altså ikke så "ille" som det kanskje hørtes ut som ☺

Skrevet

Når det er ferietid får vi jo mye mer tid sammen med ungene uansett. Det føles unødvendig at vi skal holde dem oppe utover kvelden for å få mer familietid, når både vi og de er slitne og trette. De har jo likt behov for søvn som ellers, og det er jo bevist at barn ikke kan ta igjen søvn på samme måte som vi voksne. I en lengre ferie skjer det gjerne at leggetid og oppvåkning forskyves gradvis opptil 1-1,5 time. Men blir det mer enn det får vi veldig grinete og trette barn.

Her fungerer det aller best om vi holder på noenlunde de samme søvnrutinene både for barn og voksen i både hverdag, helg og ferie.

Anonymous poster hash: 70f46...84f

Skrevet

Vi legger oss mellom 23 og 01, barna sover jo da lengere dagen etter. Vi samsover med hvert vårt barn, da de ikke vil ligge alene enda. Vi synes det er koselig og det fungerer helt fint for oss alle. HiAnonymous poster hash: 482bc...d17

Oi! Samsover dere fortsatt med 6 og 8 åringen? Hvor lenge har dere tenkt til å fortsette med det? Mener ikke å høres dømmende ut... Det er bare så uvanlig, og jeg blir litt nysgjerrig... Så du og mannen sover ikke sammen i det hele tatt? Er liksom så rart for meg å forestille meg...

Skrevet

Vi legger oss mellom 23 og 01, barna sover jo da lengere dagen etter. Vi samsover med hvert vårt barn, da de ikke vil ligge alene enda. Vi synes det er koselig og det fungerer helt fint for oss alle. HiAnonymous poster hash: 482bc...d17
Oi! Samsover dere fortsatt med 6 og 8 åringen? Hvor lenge har dere tenkt til å fortsette med det? Mener ikke å høres dømmende ut... Det er bare så uvanlig, og jeg blir litt nysgjerrig... Så du og mannen sover ikke sammen i det hele tatt? Er liksom så rart for meg å forestille meg...

Det har vi tenkt til å fortsette med til de selv vil sove alene. Nei som sagt så sover vi da ikke i sammen seng, men nærheten og samtaler klarer vi å få til ellers om dagen og kvelden.

Skrevet

Skjønner du virkelig ikke at å legge seg kl 23-01 langt fra fungerer for de fleste? Mine hadde våknet like tidlig uansett og hatt så underskudd på søvn. Her legger de seg noenlunde til normal tid fredag og lørdag, er oppe tidlig og vi får masse ut av dagen.

Skrevet

Jeg ammer yngstemann i søvn og så går jeg ut av rommet og legger eldstemann (mannen min legger ham dersom han ikke er på jobb). Jeg legger meg ca. kl. 22, for da er yngstemann klar for en ny ammerunde.

Det er altså ikke så "ille" som det kanskje hørtes ut som ☺

Du ammer et barn på 2,5 ÅR i søvn!?! Hver dag? Det er ganske spesielt... Kanakje på tide å lære seg å finne søvnen selv?

Anonymous poster hash: de8aa...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...