Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Venter på sterilisering, skrev under på papir denne uken, men har egentlig ikke lyst i heletatt.. Vi har ett barn, som nå er 5 mnd. Vi hadde hastekeisersnitt, og babyen vår ble gjennopplivet, holdt på å miste henne, det ble komplisert pga at jeg har en skillevegg i magen og babyen lå i tverrleie, så satte fødselen i gang en mnd før tiden. Lå med rier i ett døgn, til vannet gikk, så tok de hastekeisersnittet. Det var en traumatisk opplevelse hele greiene. Det gikk bra, hun er en frisk og fin og blid baby, og vi nyter dagene sammen. Men min mor har stresset veldig med at jeg må sterilisere meg og at neste gang kanskje det ikke går så bra hverken med meg eller babyen. Fastlegen min sier det samme... Etter mye mas, har jeg kontaktet fastlegen min, og bedt om sterilisering. Fikk brev denne uken, der jeg skrev under på og har sendt. Men vi ville egentlig ha en baby til om 2-3 år, vi vil ikke at hun skal være ett alenebarn. Vi er godt voksen, jeg er 30 år, så begynner jo å bli gammel, men syns hele situasjonen er kjempe trist Anonymous poster hash: 20fbb...15f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Når du ikke vil det, ikke gjør det. Ikke før du er helt sikker. Anonymous poster hash: 1c907...5ea
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 Venter på sterilisering, skrev under på papir denne uken, men har egentlig ikke lyst i heletatt.. Vi har ett barn, som nå er 5 mnd. Vi hadde hastekeisersnitt, og babyen vår ble gjennopplivet, holdt på å miste henne, det ble komplisert pga at jeg har en skillevegg i magen og babyen lå i tverrleie, så satte fødselen i gang en mnd før tiden. Lå med rier i ett døgn, til vannet gikk, så tok de hastekeisersnittet. Det var en traumatisk opplevelse hele greiene. Det gikk bra, hun er en frisk og fin og blid baby, og vi nyter dagene sammen. Men min mor har stresset veldig med at jeg må sterilisere meg og at neste gang kanskje det ikke går så bra hverken med meg eller babyen. Fastlegen min sier det samme... Etter mye mas, har jeg kontaktet fastlegen min, og bedt om sterilisering. Fikk brev denne uken, der jeg skrev under på og har sendt. Men vi ville egentlig ha en baby til om 2-3 år, vi vil ikke at hun skal være ett alenebarn. Vi er godt voksen, jeg er 30 år, så begynner jo å bli gammel, men syns hele situasjonen er kjempe trist Anonymous poster hash: 20fbb...15f Er det fare for ditt liv om du blir gravid igjen? Eller er det et risikosvangerskap mtp at et evt barn kan bli født for tidlig? Det er din kropp og du bestemmer. Anonymous poster hash: 8b01a...213
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 Jeg synes du skal ta kontakt med avdelingen der du fødte og høre om du kan få en samtale med legen som tok keisersnittet på deg. Det du trenger å få er god informasjon om risikoen du ev. vil bære ved et kommende svangerskap. Er risikoen for ditt liv og din helse (og babyens) ved et nytt svangerskap, så er jo sterilisering det beste. Hvis risikoen er lavere så er det noe du må vurdere. Er det verdt å ta risikoen for å få et barn til, eller er det bedre å innstille seg på at det er ett barn dere får? For å ta denne avgjørelsen så må du først og fremst få god informasjon og kunne diskutere det med en spesialist. Jeg mener fastlegen ikke er den rette til det (såsant han ikke er spesialist i gynekologi/fødselsmedisin). Jeg synes ikke du skal sterilisere deg før du har fått en ordentlig samtale om det. Hva din mor mener er helt uvesentlig, og det håper jeg hun også vil innse om du sier det til henne. Det er ditt liv og det er ditt valg. Men etter en samtale med riktig lege på sykehus så trenger du og mannen også å snakke sammen. Det kan kanskje være lurt å ta med mannen på en slik samtale på sykehuset også. Anonymous poster hash: 50afb...49c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Men hvorfor kan dere ikke bruke annen prevensjon og vente til babyen deres er eldre før dere tar denne avgjørelsen? Synes det er rart fastlegen har presset på dette.. Hva med å skifte fastlege og høre? Og det er din kropp, ikke din mor sin. Lytt til deg selv. Og hvis du ender med å sterilisere deg kan du jo gjerne vente til du føler deg mer klar for det. Anonymous poster hash: 8a4c0...69f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Det er klart du ikke skal sterilisere deg. Du må følges bedre opp neste gang, gjerne med planlagt keisersnitt i uke 35-36. Velg sikker prevensjon til du er klar igjen. Noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen. Anonymous poster hash: 436a9...34a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #7 Skrevet 11. desember 2015 Det er klart du ikke skal sterilisere deg. Du må følges bedre opp neste gang, gjerne med planlagt keisersnitt i uke 35-36. Velg sikker prevensjon til du er klar igjen. Noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen. Anonymous poster hash: 436a9...34a Det du skriver her har du ikke grunnlag for å skrive! Du vet ingenting om ev. risiko for Hi ved et ev. nytt svangerskap. Det er heller ikke noen prevensjon som er 100 % sikker. Det eneste riktige her er, som jeg skrev over, at Hi får en samtale med spesialist på sykehuset som kjenner historien hennes. Det vil være riktig person som kan diskutere risiko ved ev. nytt svangerskap med Hi. Før hun får en slik samtale bør hun selvfølgelig ikke få gjort en sterilisering. Men å si det slik du skriver det er ikke ansvarlig. Anonymous poster hash: 50afb...49c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #8 Skrevet 11. desember 2015 Det er klart du ikke skal sterilisere deg. Du må følges bedre opp neste gang, gjerne med planlagt keisersnitt i uke 35-36. Velg sikker prevensjon til du er klar igjen. Noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen. Anonymous poster hash: 436a9...34a Det du skriver her har du ikke grunnlag for å skrive! Du vet ingenting om ev. risiko for Hi ved et ev. nytt svangerskap. Det er heller ikke noen prevensjon som er 100 % sikker. Det eneste riktige her er, som jeg skrev over, at Hi får en samtale med spesialist på sykehuset som kjenner historien hennes. Det vil være riktig person som kan diskutere risiko ved ev. nytt svangerskap med Hi. Før hun får en slik samtale bør hun selvfølgelig ikke få gjort en sterilisering. Men å si det slik du skriver det er ikke ansvarlig. Anonymous poster hash: 50afb...49c Jeg vet mer enn du tror. En fastlege og en mor vil aldri ha grunnlag for å anbefale sterilisering. Dette må en gynekolog undersøke. Delt livmor kan absolutt innebære utfordringer, men det heller uvanlig at de får utført sterilisering på bakgrunn av en fastleges vurdering. Anonymous poster hash: 436a9...34a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #9 Skrevet 11. desember 2015 Jeg snakket med hun som foretok keisersnittet etter fødselen før vi dro hjem. Hun sa at det ble mye mer komplisert enn de trodde på forhånd, og at veggen var mye større enn det de så på ultralyden. Dette gjorde at de tilslutt måtte kutte oppover for å få ut babyen, da det ble kritisk. Hun ble gjenopplivet og måtte ha blodoverføring pga navelstrengen ramlet ut først, og de ikke fikk henne ut, hun blødde gjennom navelstrengen. Det tok tid før vi fikk vite om hun overlevde, og enda noen dager før vi fikk vite om hun var hjerneskadet osv. Vi var veldig veldig heldige, hun klarte seg fint. Men det har vært noen vannvittig tøffe mnd psykisk, jeg var våken under keisersnittet og måtte ligge lenge på operasjonsbordet uten mannen min som måtte gå ut og uten å vite om de hadde fått liv i henne. Hun sa at hun ikke kunne nekte meg å få flere barn, men at hun frarådet det på det sterkeste. Jeg tåler ikke noe av prevansjonen jeg har prøvd, så vi bruker kondom. Derfor presser fastlege på dette. Vi er redde og dette fører dessverre til svært lite aktivt sex liv Skjønner jo at sterilisering er fornuftig, men syns det er vondt og trist.. HI Anonymous poster hash: 20fbb...15f
Gjest Antarctica Skrevet 11. desember 2015 #10 Skrevet 11. desember 2015 Du har lov å sørge! Og du bestemmer selv - såklart. Men jeg vet nok hva jeg ville ha valgt hvis jeg visste at det ville være fare for mitt eller barnets liv neste gang. Lykke til med ditt valg - og gratulerer med din lille solstråle!👶
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 Du har lov å sørge! Og du bestemmer selv - såklart. Men jeg vet nok hva jeg ville ha valgt hvis jeg visste at det ville være fare for mitt eller barnets liv neste gang. Lykke til med ditt valg - og gratulerer med din lille solstråle! Jeg kommer nok til å gjennomføre dette, er bare trist.. Har ikke snakket noe med noen om dette, ikke en gang mannen min, så greit å få det ut ett sted Anonymous poster hash: 20fbb...15f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #12 Skrevet 11. desember 2015 Men hvorfor kan dere ikke bruke annen prevensjon og vente til babyen deres er eldre før dere tar denne avgjørelsen? Synes det er rart fastlegen har presset på dette.. Hva med å skifte fastlege og høre? Og det er din kropp, ikke din mor sin. Lytt til deg selv. Og hvis du ender med å sterilisere deg kan du jo gjerne vente til du føler deg mer klar for det. Anonymous poster hash: 8a4c0...69f Pga at det meste av prevensjon er prøvd, og jeg tåler det ikke. Anonymous poster hash: 20fbb...15f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #13 Skrevet 11. desember 2015 Det er klart du ikke skal sterilisere deg. Du må følges bedre opp neste gang, gjerne med planlagt keisersnitt i uke 35-36. Velg sikker prevensjon til du er klar igjen. Noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen. Anonymous poster hash: 436a9...34a Det du skriver her har du ikke grunnlag for å skrive! Du vet ingenting om ev. risiko for Hi ved et ev. nytt svangerskap. Det er heller ikke noen prevensjon som er 100 % sikker. Det eneste riktige her er, som jeg skrev over, at Hi får en samtale med spesialist på sykehuset som kjenner historien hennes. Det vil være riktig person som kan diskutere risiko ved ev. nytt svangerskap med Hi. Før hun får en slik samtale bør hun selvfølgelig ikke få gjort en sterilisering. Men å si det slik du skriver det er ikke ansvarlig. Anonymous poster hash: 50afb...49c Jeg vet mer enn du tror. En fastlege og en mor vil aldri ha grunnlag for å anbefale sterilisering. Dette må en gynekolog undersøke. Delt livmor kan absolutt innebære utfordringer, men det heller uvanlig at de får utført sterilisering på bakgrunn av en fastleges vurdering. Anonymous poster hash: 436a9...34a Du skriver at Hi kan bli gravid igjen, bare hun får nok oppfølging og tidlig keisersnitt neste gang. Det kan du ikke si når du ikke kjenner detaljene i His sykehistorie. Kan godt hende du har rett, at det kan være gjennomførbart, og det er også derfor hun bør få samtale med spesialist, ev. second opinion også. Men å si konsekvent at hun kan bli gravid igjen er ikke et svar du bør gi slik du gjør! Ingenting er bedre enn om Hi likevel kan få flere barn om hun følges nøye opp under et nytt svangerskap. Men ingen her inne kan si noe om sikkerheten rundt det for His del ut fra det hun har fortalt. Anonymous poster hash: 50afb...49c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #14 Skrevet 11. desember 2015 Det er klart du ikke skal sterilisere deg. Du må følges bedre opp neste gang, gjerne med planlagt keisersnitt i uke 35-36. Velg sikker prevensjon til du er klar igjen. Noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen. Anonymous poster hash: 436a9...34a Det du skriver her har du ikke grunnlag for å skrive! Du vet ingenting om ev. risiko for Hi ved et ev. nytt svangerskap.Det er heller ikke noen prevensjon som er 100 % sikker. Det eneste riktige her er, som jeg skrev over, at Hi får en samtale med spesialist på sykehuset som kjenner historien hennes. Det vil være riktig person som kan diskutere risiko ved ev. nytt svangerskap med Hi. Før hun får en slik samtale bør hun selvfølgelig ikke få gjort en sterilisering. Men å si det slik du skriver det er ikke ansvarlig. Anonymous poster hash: 50afb...49c Jeg vet mer enn du tror. En fastlege og en mor vil aldri ha grunnlag for å anbefale sterilisering. Dette må en gynekolog undersøke. Delt livmor kan absolutt innebære utfordringer, men det heller uvanlig at de får utført sterilisering på bakgrunn av en fastleges vurdering. Anonymous poster hash: 436a9...34a Du skriver at Hi kan bli gravid igjen, bare hun får nok oppfølging og tidlig keisersnitt neste gang. Det kan du ikke si når du ikke kjenner detaljene i His sykehistorie. Kan godt hende du har rett, at det kan være gjennomførbart, og det er også derfor hun bør få samtale med spesialist, ev. second opinion også. Men å si konsekvent at hun kan bli gravid igjen er ikke et svar du bør gi slik du gjør! Ingenting er bedre enn om Hi likevel kan få flere barn om hun følges nøye opp under et nytt svangerskap. Men ingen her inne kan si noe om sikkerheten rundt det for His del ut fra det hun har fortalt. Anonymous poster hash: 50afb...49c Jeg sier at spesialisthelsetjenesten må vurdere slike saker, ikke fastlege. Flertallet med skillevegg blir ikke sterilisert. Her tåler ikke HI prevensjon, og da blir saken straks annerledes. Anonymous poster hash: 436a9...34a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #15 Skrevet 11. desember 2015 Det er klart du ikke skal sterilisere deg. Du må følges bedre opp neste gang, gjerne med planlagt keisersnitt i uke 35-36. Velg sikker prevensjon til du er klar igjen. Noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen. Anonymous poster hash: 436a9...34a Det du skriver her har du ikke grunnlag for å skrive! Du vet ingenting om ev. risiko for Hi ved et ev. nytt svangerskap.Det er heller ikke noen prevensjon som er 100 % sikker. Det eneste riktige her er, som jeg skrev over, at Hi får en samtale med spesialist på sykehuset som kjenner historien hennes. Det vil være riktig person som kan diskutere risiko ved ev. nytt svangerskap med Hi. Før hun får en slik samtale bør hun selvfølgelig ikke få gjort en sterilisering. Men å si det slik du skriver det er ikke ansvarlig. Anonymous poster hash: 50afb...49c Jeg vet mer enn du tror. En fastlege og en mor vil aldri ha grunnlag for å anbefale sterilisering. Dette må en gynekolog undersøke. Delt livmor kan absolutt innebære utfordringer, men det heller uvanlig at de får utført sterilisering på bakgrunn av en fastleges vurdering. Anonymous poster hash: 436a9...34a Du skriver at Hi kan bli gravid igjen, bare hun får nok oppfølging og tidlig keisersnitt neste gang. Det kan du ikke si når du ikke kjenner detaljene i His sykehistorie. Kan godt hende du har rett, at det kan være gjennomførbart, og det er også derfor hun bør få samtale med spesialist, ev. second opinion også. Men å si konsekvent at hun kan bli gravid igjen er ikke et svar du bør gi slik du gjør! Ingenting er bedre enn om Hi likevel kan få flere barn om hun følges nøye opp under et nytt svangerskap. Men ingen her inne kan si noe om sikkerheten rundt det for His del ut fra det hun har fortalt. Anonymous poster hash: 50afb...49c Jeg sier at spesialisthelsetjenesten må vurdere slike saker, ikke fastlege. Flertallet med skillevegg blir ikke sterilisert. Her tåler ikke HI prevensjon, og da blir saken straks annerledes. Anonymous poster hash: 436a9...34a Du skrev ingenting om spesialisthelsetjenesten skulle vurdere det i ditt første innlegg, bare at det var klart at hun ikke skulle sterilisere seg og bare bli fulgt godt opp i neste svangerskap. Det jeg ville frem til var at det du skrev hadde du ikke dekning for å skrive ut fra den informasjonen som var gitt. Også etter nyere opplysninger som Hi har kommet med, tenker jeg det kan være lurt å få en second opinion ang. situasjonen. Anonymous poster hash: 50afb...49c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #16 Skrevet 11. desember 2015 Det er klart du ikke skal sterilisere deg. Du må følges bedre opp neste gang, gjerne med planlagt keisersnitt i uke 35-36. Velg sikker prevensjon til du er klar igjen. Noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen. Anonymous poster hash: 436a9...34a Det du skriver her har du ikke grunnlag for å skrive! Du vet ingenting om ev. risiko for Hi ved et ev. nytt svangerskap.Det er heller ikke noen prevensjon som er 100 % sikker. Det eneste riktige her er, som jeg skrev over, at Hi får en samtale med spesialist på sykehuset som kjenner historien hennes. Det vil være riktig person som kan diskutere risiko ved ev. nytt svangerskap med Hi. Før hun får en slik samtale bør hun selvfølgelig ikke få gjort en sterilisering. Men å si det slik du skriver det er ikke ansvarlig. Anonymous poster hash: 50afb...49c Jeg vet mer enn du tror. En fastlege og en mor vil aldri ha grunnlag for å anbefale sterilisering. Dette må en gynekolog undersøke. Delt livmor kan absolutt innebære utfordringer, men det heller uvanlig at de får utført sterilisering på bakgrunn av en fastleges vurdering. Anonymous poster hash: 436a9...34a Du skriver at Hi kan bli gravid igjen, bare hun får nok oppfølging og tidlig keisersnitt neste gang. Det kan du ikke si når du ikke kjenner detaljene i His sykehistorie. Kan godt hende du har rett, at det kan være gjennomførbart, og det er også derfor hun bør få samtale med spesialist, ev. second opinion også. Men å si konsekvent at hun kan bli gravid igjen er ikke et svar du bør gi slik du gjør! Ingenting er bedre enn om Hi likevel kan få flere barn om hun følges nøye opp under et nytt svangerskap. Men ingen her inne kan si noe om sikkerheten rundt det for His del ut fra det hun har fortalt. Anonymous poster hash: 50afb...49c Jeg sier at spesialisthelsetjenesten må vurdere slike saker, ikke fastlege. Flertallet med skillevegg blir ikke sterilisert. Her tåler ikke HI prevensjon, og da blir saken straks annerledes. Anonymous poster hash: 436a9...34a Du skrev ingenting om spesialisthelsetjenesten skulle vurdere det i ditt første innlegg, bare at det var klart at hun ikke skulle sterilisere seg og bare bli fulgt godt opp i neste svangerskap. Det jeg ville frem til var at det du skrev hadde du ikke dekning for å skrive ut fra den informasjonen som var gitt. Også etter nyere opplysninger som Hi har kommet med, tenker jeg det kan være lurt å få en second opinion ang. situasjonen. Anonymous poster hash: 50afb...49c Gynekolog er jo spesialisthelsetjeneste. Seriøst, hva er problemet ditt? Anonymous poster hash: 436a9...34a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #17 Skrevet 11. desember 2015 Gynekolog er jo spesialisthelsetjeneste. Seriøst, hva er problemet ditt? Anonymous poster hash: 436a9...34a Mitt problem er når folk på forumet kommer med uttalelser om medisinske uttalelser som ikke holder mål, og kan være direkte skadelige råd. Du skrev at "noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen". Slik du skriver det åpner du for at Hi kan velge å bli gravid igjen tross diagnosen og om hun føler for det snakke med en gynekolog før hun blir gravid. Hadde du skrevet at Hi burde snakke med gynekolog først, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med det du skrev. Beklager avsporingen, Hi! Jeg håper du uansett ber om å få en samtale med sykehuset før du steriliserer deg. Det kan også være viktig for den sorgprosessen som en ev. sterilisering trolig vil medføre. Det er lurt å ha noen å snakke med om dette også etter steriliseringen, om du gjennomfører den. Jeg har en venninne som har vært i ca. samme situasjon, pga. hennes helse var det ikke tilrådelig at hun ble gravid igjen, kroppen hennes ville ikke tåle det. Hun har fått god hjelp til å snakke om det, hun har vært åpen med meg og en venninne til og har fått snakke så mye hun har trengt om følelsene sine rundt det. Om dere ønsker dere flere barn i fremtiden så finnes det jo flere løsninger, kanskje adopsjon kan være noe for dere når ting har roet seg. Kanskje dere kan være avlastningshjem eller fosterhjem. Anonymous poster hash: 50afb...49c
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #18 Skrevet 12. desember 2015 Gynekolog er jo spesialisthelsetjeneste. Seriøst, hva er problemet ditt? Anonymous poster hash: 436a9...34a Mitt problem er når folk på forumet kommer med uttalelser om medisinske uttalelser som ikke holder mål, og kan være direkte skadelige råd. Du skrev at "noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen". Slik du skriver det åpner du for at Hi kan velge å bli gravid igjen tross diagnosen og om hun føler for det snakke med en gynekolog før hun blir gravid. Hadde du skrevet at Hi burde snakke med gynekolog først, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med det du skrev. Beklager avsporingen, Hi! Jeg håper du uansett ber om å få en samtale med sykehuset før du steriliserer deg. Det kan også være viktig for den sorgprosessen som en ev. sterilisering trolig vil medføre. Det er lurt å ha noen å snakke med om dette også etter steriliseringen, om du gjennomfører den. Jeg har en venninne som har vært i ca. samme situasjon, pga. hennes helse var det ikke tilrådelig at hun ble gravid igjen, kroppen hennes ville ikke tåle det. Hun har fått god hjelp til å snakke om det, hun har vært åpen med meg og en venninne til og har fått snakke så mye hun har trengt om følelsene sine rundt det. Om dere ønsker dere flere barn i fremtiden så finnes det jo flere løsninger, kanskje adopsjon kan være noe for dere når ting har roet seg. Kanskje dere kan være avlastningshjem eller fosterhjem. Anonymous poster hash: 50afb...49c takk Tar kontakt med sykehuset på mandag og ber om å få en prat HI Anonymous poster hash: 20fbb...15f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #19 Skrevet 12. desember 2015 Mitt problem er når folk på forumet kommer med uttalelser om medisinske uttalelser som ikke holder mål, og kan være direkte skadelige råd. Du skrev at "noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen". Slik du skriver det åpner du for at Hi kan velge å bli gravid igjen tross diagnosen og om hun føler for det snakke med en gynekolog før hun blir gravid. Hadde du skrevet at Hi burde snakke med gynekolog først, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med det du skrev. Beklager avsporingen, Hi! Jeg håper du uansett ber om å få en samtale med sykehuset før du steriliserer deg. Det kan også være viktig for den sorgprosessen som en ev. sterilisering trolig vil medføre. Det er lurt å ha noen å snakke med om dette også etter steriliseringen, om du gjennomfører den. Jeg har en venninne som har vært i ca. samme situasjon, pga. hennes helse var det ikke tilrådelig at hun ble gravid igjen, kroppen hennes ville ikke tåle det. Hun har fått god hjelp til å snakke om det, hun har vært åpen med meg og en venninne til og har fått snakke så mye hun har trengt om følelsene sine rundt det. Om dere ønsker dere flere barn i fremtiden så finnes det jo flere løsninger, kanskje adopsjon kan være noe for dere når ting har roet seg. Kanskje dere kan være avlastningshjem eller fosterhjem. Anonymous poster hash: 50afb...49c takk Tar kontakt med sykehuset på mandag og ber om å få en prat HI Anonymous poster hash: 20fbb...15f Gjør det, Uansett hva som blir gjort videre - lykke til Anonymous poster hash: 50afb...49c
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #20 Skrevet 12. desember 2015 Gynekolog er jo spesialisthelsetjeneste. Seriøst, hva er problemet ditt? Anonymous poster hash: 436a9...34a Mitt problem er når folk på forumet kommer med uttalelser om medisinske uttalelser som ikke holder mål, og kan være direkte skadelige råd. Du skrev at "noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen". Slik du skriver det åpner du for at Hi kan velge å bli gravid igjen tross diagnosen og om hun føler for det snakke med en gynekolog før hun blir gravid. Hadde du skrevet at Hi burde snakke med gynekolog først, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med det du skrev. Beklager avsporingen, Hi! Jeg håper du uansett ber om å få en samtale med sykehuset før du steriliserer deg. Det kan også være viktig for den sorgprosessen som en ev. sterilisering trolig vil medføre. Det er lurt å ha noen å snakke med om dette også etter steriliseringen, om du gjennomfører den. Jeg har en venninne som har vært i ca. samme situasjon, pga. hennes helse var det ikke tilrådelig at hun ble gravid igjen, kroppen hennes ville ikke tåle det. Hun har fått god hjelp til å snakke om det, hun har vært åpen med meg og en venninne til og har fått snakke så mye hun har trengt om følelsene sine rundt det. Om dere ønsker dere flere barn i fremtiden så finnes det jo flere løsninger, kanskje adopsjon kan være noe for dere når ting har roet seg. Kanskje dere kan være avlastningshjem eller fosterhjem. Anonymous poster hash: 50afb...49c Hva får deg til å tro at jeg ikke kan noe om dette? HI nevnte ingenting i hovedinnlegget om at hun var frarådet ny graviditet av gynekolog/obstetriker. Hun nevnte heller ikke at hun ikke tålte prevensjon. Disse opplysningene forandrer jo saken helt. Jeg ville likevel bedt om en ny vurdering før jeg gjennomførte en sterilisering. Det er en drastisk avgjørelse som vil sette sine spor. Ønsker deg lykke til HI 🍀 Nyt hvert sekund av babytiden! Dersom du føler disse tunge tankene om sterilisering fører til at du ikke klarer å glede deg over øyeblikkene i hverdagen, er det lov å søke hjelp til å sortere tankene ☺️ Anonymous poster hash: 436a9...34a
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #21 Skrevet 12. desember 2015 Hei HI Jeg er selv født med delt livmor. Dette ble for mitt vedkommende oppdaget før jeg ble gravid pga komplikasjoner både med mensen og det å bli gravid. For min del valgte legene å gå inn og fjerne ene halvdelen av livmoren min. Noe som resulterte i ganske umiddelbart at jeg ble gravid. Men, pga svakhet i livmoren har jeg i dag satt to barn til verden ved hjelp av keisersnitt ca 3 uker før termin. Kan et inngrep være med å redusere faren for komplikasjoner ved en eventuell ny graviditet? Når det gjelder sterilisering, så har jeg også gjennomført det. Men, selv om det er seks år siden så tar jeg meg fortsatt i å ikke helt stole på det er riktig utført. Altså at jeg får litt panikk innimellom fordi jeg tror jeg er gravid 😄 Men, like fult har jeg ikke til dags dato angret på at jeg gjennomførte det. Det har ikke gjort noen endringer med meg, samt at skulle jeg mot formodning ønske et barn til så har jeg mulighet til IVF. Anonymous poster hash: 8a9de...c58
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #22 Skrevet 12. desember 2015 Gynekolog er jo spesialisthelsetjeneste. Seriøst, hva er problemet ditt? Anonymous poster hash: 436a9...34a Mitt problem er når folk på forumet kommer med uttalelser om medisinske uttalelser som ikke holder mål, og kan være direkte skadelige råd. Du skrev at "noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen". Slik du skriver det åpner du for at Hi kan velge å bli gravid igjen tross diagnosen og om hun føler for det snakke med en gynekolog før hun blir gravid. Hadde du skrevet at Hi burde snakke med gynekolog først, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med det du skrev. Beklager avsporingen, Hi! Jeg håper du uansett ber om å få en samtale med sykehuset før du steriliserer deg. Det kan også være viktig for den sorgprosessen som en ev. sterilisering trolig vil medføre. Det er lurt å ha noen å snakke med om dette også etter steriliseringen, om du gjennomfører den. Jeg har en venninne som har vært i ca. samme situasjon, pga. hennes helse var det ikke tilrådelig at hun ble gravid igjen, kroppen hennes ville ikke tåle det. Hun har fått god hjelp til å snakke om det, hun har vært åpen med meg og en venninne til og har fått snakke så mye hun har trengt om følelsene sine rundt det. Om dere ønsker dere flere barn i fremtiden så finnes det jo flere løsninger, kanskje adopsjon kan være noe for dere når ting har roet seg. Kanskje dere kan være avlastningshjem eller fosterhjem. Anonymous poster hash: 50afb...49c Hva får deg til å tro at jeg ikke kan noe om dette?HI nevnte ingenting i hovedinnlegget om at hun var frarådet ny graviditet av gynekolog/obstetriker. Hun nevnte heller ikke at hun ikke tålte prevensjon. Disse opplysningene forandrer jo saken helt. Jeg ville likevel bedt om en ny vurdering før jeg gjennomførte en sterilisering. Det er en drastisk avgjørelse som vil sette sine spor. Ønsker deg lykke til HI 🍀 Nyt hvert sekund av babytiden! Dersom du føler disse tunge tankene om sterilisering fører til at du ikke klarer å glede deg over øyeblikkene i hverdagen, er det lov å søke hjelp til å sortere tankene ☺️ Anonymous poster hash: 436a9...34a Det er da ingen som sier du ikke har peiling. Men måten du formulerte deg til HI, var nok litt uheldig. Det jeg tolket i ditt innlegg var: "selvfølgelig kan du bli gravid igjen, når du blir det så blir du fulgt opp som et risikosvangerskap. Noen VELGER å ha samtale med gynekolog før de blir gravid (altså at hun ikke måtte, men kunne velge selv)" Det som blir tolket kan da være veldig skummelt om Hi velger å gå for dette uten å snakke med noen FØR hun blir gravid. Når du svarer i senere innlegg så ser jeg at du og den andre anonyme er enige. Jeg vil bare hjelpe deg og forstå hva Anonym mente var skummelt og kunne feiltolkes i første innlegg. Lykke til HI, snakk med en spesialist og få bearbeidet følelsene du sitter med og kanskje også få en second opinion Anonymous poster hash: 5a31a...bca
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #23 Skrevet 12. desember 2015 Gynekolog er jo spesialisthelsetjeneste. Seriøst, hva er problemet ditt? Anonymous poster hash: 436a9...34a Mitt problem er når folk på forumet kommer med uttalelser om medisinske uttalelser som ikke holder mål, og kan være direkte skadelige råd. Du skrev at "noen velger å ha samtale med gynekolog før de blir gravide igjen". Slik du skriver det åpner du for at Hi kan velge å bli gravid igjen tross diagnosen og om hun føler for det snakke med en gynekolog før hun blir gravid. Hadde du skrevet at Hi burde snakke med gynekolog først, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med det du skrev. Beklager avsporingen, Hi! Jeg håper du uansett ber om å få en samtale med sykehuset før du steriliserer deg. Det kan også være viktig for den sorgprosessen som en ev. sterilisering trolig vil medføre. Det er lurt å ha noen å snakke med om dette også etter steriliseringen, om du gjennomfører den. Jeg har en venninne som har vært i ca. samme situasjon, pga. hennes helse var det ikke tilrådelig at hun ble gravid igjen, kroppen hennes ville ikke tåle det. Hun har fått god hjelp til å snakke om det, hun har vært åpen med meg og en venninne til og har fått snakke så mye hun har trengt om følelsene sine rundt det. Om dere ønsker dere flere barn i fremtiden så finnes det jo flere løsninger, kanskje adopsjon kan være noe for dere når ting har roet seg. Kanskje dere kan være avlastningshjem eller fosterhjem. Anonymous poster hash: 50afb...49c Hva får deg til å tro at jeg ikke kan noe om dette?HI nevnte ingenting i hovedinnlegget om at hun var frarådet ny graviditet av gynekolog/obstetriker. Hun nevnte heller ikke at hun ikke tålte prevensjon. Disse opplysningene forandrer jo saken helt. Jeg ville likevel bedt om en ny vurdering før jeg gjennomførte en sterilisering. Det er en drastisk avgjørelse som vil sette sine spor. Ønsker deg lykke til HI 🍀 Nyt hvert sekund av babytiden! Dersom du føler disse tunge tankene om sterilisering fører til at du ikke klarer å glede deg over øyeblikkene i hverdagen, er det lov å søke hjelp til å sortere tankene ☺️ Anonymous poster hash: 436a9...34a Men nettopp på grunn av at du ikke visste bakgrunnen for komplikasjonene og hvorfor hun har blitt rådet til å sterilisere seg, er det ikke helt forsvarlig å komme med et råd om å bare bli gravid igjen så lenge hun får god nok oppfølging. Synes også det er ganske spenstig å planlegge å bli gravid med planlagt keisersnitt i uke 35. Når man først er blitt gravid og ungen må ut da er en ting, men uke 35 er ganske tidlig og kan være problematisk for ungen så det burde unngås. Alt i alt er jeg enig i at første innlegget ditt var uheldig, men du forklarer bedre i senere innlegg så alle er nok enige til slutt. Anonymous poster hash: 7e8b0...1f7
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #24 Skrevet 12. desember 2015 Når legen som utførte operasjonen fraråder å bli gravid på det sterkeste, så hadde jeg hørt på denne. Hun har sett forholdene, og hadde det vært mulig å gjøre noe hadde hun garantert skissert det for hi. Men hi, det betyr jo ikke at dere ikke kan få flere barn. Hva med adopsjon? Du er sånn sett ung ennå😉 Du vil vel heller være tilstede for det barnet du har enn å risikere både eget og ny babys liv? Anonymous poster hash: abdcf...5c5
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #25 Skrevet 12. desember 2015 Hei, Jeg har også fått beskjed om at jeg ikke bør få flere barn. Forstår godt at du synes dette er veldig trist og vanskelig situasjon . Håper du kan få en samtale med sykehuset snarest. Dette for at du kan få forklart hva som gikk galt og hvorfor de anbefaler på det sterkeste at du ikke blir gravid igjen. Eventuelt be fastlegen gjennomgå papirene fra sykehuset med deg og be fastlegen forklare innholdet om det er noe du ikke forstår. Selv merket jeg at rett etter fødsel var jeg ikke helt "klar", slik at det var vanskelig å få med seg alle detaljene. Det kan være enklere å slå seg til ro med det som har skjedd, når du føler at du har tilstrekkelig informasjon. Gratulerer så mye med ei frisk og fin datter! Godt alt gikk bra:-) Anonymous poster hash: ea1e7...3ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå