Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #1 Skrevet 10. desember 2015 4-åringen begynte plutselig å skjele så veldig. Fikk henvisning til øyelege og var der i dag. Hun er langsynt. Og skjeler på et øye. Kjenner jeg er så lei meg. Er så redd hun skal bli mobbet og ertet... Både pga briller og skjeling. Øyelegen sa skjelingen ville forsvinne med briller på. Men den vil jo alltid være der og andre vil se det. Huff, syns så synd i henne... Mitt lille hjerte 😢 Anonymous poster hash: 5d389...c1f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #2 Skrevet 10. desember 2015 Skjelingen vil jo ikke alltid være der? Det er faktisk en ting som er veldig lett å korrigere, gitt at dere er konsekvente med brille/eventuelt lappebruk. Anonymous poster hash: 73a3a...78f
Galskapens overhode Skrevet 10. desember 2015 #3 Skrevet 10. desember 2015 Så bra dere fant det ut før skolestart! Dette går veldig bra. Bare mer og mer vanlig med briller blant barn i barnehage og skole. Briller kan være veldig fine, bruk litt tid på å finne et par som passer henne.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 Har dere fått øvelser for å trene bort skjelingen? Jeg er selv som barn operert flere ganger for skjeling, har det blitt nevnt som et alternativ? Anonymous poster hash: e027e...87e
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #5 Skrevet 10. desember 2015 Skjelingen vil jo ikke alltid være der? Det er faktisk en ting som er veldig lett å korrigere, gitt at dere er konsekvente med brille/eventuelt lappebruk. Anonymous poster hash: 73a3a...78f Øyelegen sa at lapp skulle hun bare begynne med om skjelingen ikke forsvant under brillebruk. Operasjon pga det kosmetiske som jeg nevnte ville han ikke høre snakk om. hi Anonymous poster hash: 5d389...c1f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #6 Skrevet 10. desember 2015 Har dere fått øvelser for å trene bort skjelingen? Jeg er selv som barn operert flere ganger for skjeling, har det blitt nevnt som et alternativ? Anonymous poster hash: e027e...87e Ingen øvelser ble nevnt. Jeg spurte ang operasjon, men det ville ikke øyelegen snakke om en gang. Fikk med lapp til optiker. Vi var der og fant innfatning og de bestilte glass. Anonymous poster hash: 5d389...c1f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #7 Skrevet 10. desember 2015 Vet hva du frykter men briller blir mer og mer vanlig. Sønnen min er 4 år og har briller. Er så utrolig glad for det ble oppdaget. Han er og langsynt men skjeler ikke. Etter nå 8 mnd med briller har han utviklet seg så mye og er en mye blidere og trygg gutt. Var skummelt i begynnelsen for jeg har lite erfaringer med briller. Men når de begynner på skolen kan de begynne med linser. Hos oss Gjør barnehagen det veldig bra med de som har rubrikker og tillater ikke noe erting av noe slag. Hvis hun ikke har brillene vil det jo bli vanskeligere for henne å følge med. Vær hyller sjeleglad for det ble oppdaget så tidlig. Mye lettere å venne henne briller jo yngre de er. Anonymous poster hash: daea3...5e4
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #8 Skrevet 10. desember 2015 Ser ikke helt hva som er så fryktelig trist, for å være helt ærlig. Det er mye verre å ikke se normalt. Selv har jeg vært avhengig av briller som 3 åring hvor jeg var/er delvis blind på venstre øye uten at dette er noe som vises. Jeg hadde briller fram til jeg var 10 år gammel og begynte da med linser, får dekt laser om jeg hadde ønsket det, men har aldri kjent at brille og linsebruk har vært noe problem :-) Litt andre tider nå også - nå går jo folk å kjøper briller uten styrke fordi det er "in". Anonymous poster hash: 350bb...c15
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #9 Skrevet 10. desember 2015 Vet hva du frykter men briller blir mer og mer vanlig. Sønnen min er 4 år og har briller. Er så utrolig glad for det ble oppdaget. Han er og langsynt men skjeler ikke. Etter nå 8 mnd med briller har han utviklet seg så mye og er en mye blidere og trygg gutt. Var skummelt i begynnelsen for jeg har lite erfaringer med briller. Men når de begynner på skolen kan de begynne med linser. Hos oss Gjør barnehagen det veldig bra med de som har rubrikker og tillater ikke noe erting av noe slag. Hvis hun ikke har brillene vil det jo bli vanskeligere for henne å følge med. Vær hyller sjeleglad for det ble oppdaget så tidlig. Mye lettere å venne henne briller jo yngre de er. Anonymous poster hash: daea3...5e4 Jeg er jo glad det ble oppdaget så det er ikke det. Husker fra min barndom at de med briller ble mobbet og ertet noe helt voldsomt. Jeg er så redd hun skal oppleve det. Og så er hun så glad i å gå med solbriller om sommeren.... Har mange par som hun er så stolte av og sprader rundt med... Hi Anonymous poster hash: 5d389...c1f
Brennheite Badeand Skrevet 10. desember 2015 #10 Skrevet 10. desember 2015 Har dere fått øvelser for å trene bort skjelingen? Jeg er selv som barn operert flere ganger for skjeling, har det blitt nevnt som et alternativ? Anonymous poster hash: e027e...87e Ingen øvelser ble nevnt. Jeg spurte ang operasjon, men det ville ikke øyelegen snakke om en gang.Fikk med lapp til optiker. Vi var der og fant innfatning og de bestilte glass. Anonymous poster hash: 5d389...c1f Det hadde jeg ikke funnet meg i. Er øyelegen allmennpraktiserende øyelege? Oppsøk en ortoptist, spesialist på skjeling. Usikker på om hun trenger henvisning. Ville gjort det uten å nøle, mange former for skjeling kan trenes mye bedre om ikke helt bort. Det er ikke verdens undergang å bruke briller, så all den tid hun må det så får dere fokusere på at hun er fin med briller. Men kan det unngås så er jo ingenting bedre enn det! Jeg har skjelt siden jeg var to, ble operert flere ganger, og i voksen alder holder jeg det i sjakk med trening.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #11 Skrevet 10. desember 2015 Har dere fått øvelser for å trene bort skjelingen? Jeg er selv som barn operert flere ganger for skjeling, har det blitt nevnt som et alternativ? Anonymous poster hash: e027e...87e Ingen øvelser ble nevnt. Jeg spurte ang operasjon, men det ville ikke øyelegen snakke om en gang.Fikk med lapp til optiker. Vi var der og fant innfatning og de bestilte glass. Anonymous poster hash: 5d389...c1f Det hadde jeg ikke funnet meg i. Er øyelegen allmennpraktiserende øyelege? Oppsøk en ortoptist, spesialist på skjeling. Usikker på om hun trenger henvisning. Ville gjort det uten å nøle, mange former for skjeling kan trenes mye bedre om ikke helt bort. Det er ikke verdens undergang å bruke briller, så all den tid hun må det så får dere fokusere på at hun er fin med briller. Men kan det unngås så er jo ingenting bedre enn det! Jeg har skjelt siden jeg var to, ble operert flere ganger, og i voksen alder holder jeg det i sjakk med trening. Vi var på Øyelegesenteret i Oslo. hi Anonymous poster hash: 5d389...c1f
Brennheite Badeand Skrevet 10. desember 2015 #12 Skrevet 10. desember 2015 Hvis du googler ortoptist i Oslo så får du flere treff. Jeg har selv gått til Britt N. Krefting i Pilestredet. Fantastisk med barn, men hun må begynne å trekke godt på årene selv nå...
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #13 Skrevet 10. desember 2015 Skjelingen vil jo ikke alltid være der? Det er faktisk en ting som er veldig lett å korrigere, gitt at dere er konsekvente med brille/eventuelt lappebruk. Anonymous poster hash: 73a3a...78f Øyelegen sa at lapp skulle hun bare begynne med om skjelingen ikke forsvant under brillebruk. Operasjon pga det kosmetiske som jeg nevnte ville han ikke høre snakk om.hi Anonymous poster hash: 5d389...c1f Og det er et veldig bra tegn om briller alene vil rette opp i dette. Skjeling blant barn er vanlig og det siste jeg ville bekymret meg for er mobbing. Anonymous poster hash: 73a3a...78f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #14 Skrevet 10. desember 2015 Skjønner du er trist jeg, man er alltid litt var når gjelder de små. Hvis det er noe trøst så har bestekompisen til datteren min nettopp fått briller. De er snart 5 år. Han er kjempestolt, og de andre er veldig misunnelige på han som har gått briller. De synes det ser kjempekult ut. Min niese skjeller, og har gjort det siden før hun startet på skolen. Aldri vært noe mobbing der heller. Da vi var små var brillene så tykke i forhold til nå. Tror kanskje det er mer vanlig å ha briller nå også. Har mange i min familie som har fått briller i ung alder, og aldri vært noe problem med mobbing. Lykke til! Håper det ordner seg 😊 Anonymous poster hash: 442e5...bc1
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #15 Skrevet 10. desember 2015 Skjønner du er trist jeg, man er alltid litt var når gjelder de små. Hvis det er noe trøst så har bestekompisen til datteren min nettopp fått briller. De er snart 5 år. Han er kjempestolt, og de andre er veldig misunnelige på han som har gått briller. De synes det ser kjempekult ut. Min niese skjeller, og har gjort det siden før hun startet på skolen. Aldri vært noe mobbing der heller. Da vi var små var brillene så tykke i forhold til nå. Tror kanskje det er mer vanlig å ha briller nå også. Har mange i min familie som har fått briller i ung alder, og aldri vært noe problem med mobbing. Lykke til! Håper det ordner seg 😊 Anonymous poster hash: 442e5...bc1 Min niese skjeler.. Anonymous poster hash: 442e5...bc1
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #16 Skrevet 10. desember 2015 Min gutt har brukt briller fra han var 2.5år og også linser fra 4år. Vi har ikke opplevd noe negativt med briller. Noen venner har til og med sagt de er misunnelige og ønsker brikker selv. Anonymous poster hash: 8b567...57c
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #17 Skrevet 10. desember 2015 Skulle tro hun hadde fått uhelbredelig kreft eller noe... Briller et innen undergang og øyelegen vet helt sikkert hva han holder på med. Problemet med en del øyeleger er at de ikke er så flinke til å fortelle hva de finner og hva de tenker ang behandlingen de anbefaler. Antar at hun er langsynt,da er det normalt å skjele uten briller, men med briller jobber øynene mer normalt og det vil ikke være noen synlig skjeling. Hadde øyelegen sett at det var et behov for ortoptist,så ville han henvist de dit. Ta det med ro, vent til dere får brillene og la henne bruke dem. Hvis du ser at skjelingen fortsatt er det, så tar du kontakt med øyelegen og ber om en ny time. Antar også at dere har fått en oppfølgingstime uansett. Operasjon er noe du helst vil unngå og ikke noe du bør ønske som første løsning. La henne være stolt av brillene, skryt av dem og fortell henge hvor hekkefugl hun er som har briller som er så fine, så vil verken hun eller de andre barna tenke over at det er noe å mobbe for. Anonymous poster hash: 0547e...aa1
ianda Skrevet 10. desember 2015 #18 Skrevet 10. desember 2015 Min datter begynte med briller som 3åring. Ikke en gang har hun blitt mobbet, snarere tvert imot, vi måtte fortelle de andre barna at deres øyne ikke hadde godt av å låne hennes briller, for det var stor stas. Briller er i dag mye mer vanlig hos barn. Jeg har aldri hørt om noen som blir mobbet pga det i dag, så ikke ta de sorgene på forskudd. Selvsagt kan det skje, men det tror jeg er veldig skjeldent. 3av8 jenter i klassen til min jente bruker briller så din datter er neppe alene. Vær glad det ble oppdaget. Ren skjeling vet jeg de kan operere, men langsynthet hos barne endrer seg med årene, synet må ha vært stabilt og man må være over 18for å operere langsynthet/nærsynthet, det er det en god grunn til, for dumt å endre, så endres synet etterpå igjen.... Leste med litt opp på dette med langsynthet da min datter fikk konstatert det; de viser til at mange barn blir feildiagnostisert med feks ADHD pga de er så urolige, så viser det seg at alt de trenger er briller. Tenk å gå rundt å kompensere så mye for dårlig syn st du blir sliten og trøtt i hodet, ikke rart den kan bli sinna og frustrert. Vi merker godt på humøret om brillen blir glemt en hel dag.. Så lykke til! Ps solbriller kan fåes med styrke også! Og på mange billige plastbriller for barn kan de originale glassenen byttes til glass med styrke!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #19 Skrevet 10. desember 2015 Hvis du googler ortoptist i Oslo så får du flere treff. Jeg har selv gått til Britt N. Krefting i Pilestredet. Fantastisk med barn, men hun må begynne å trekke godt på årene selv nå... Googlet og så at hun har samme adresse som der vi var i dag, på Øyelegesenteret. hi Anonymous poster hash: 5d389...c1f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #20 Skrevet 10. desember 2015 Takk for fine meldinger. Jeg skal selvsagt skryte av brillene og fortelle henne hvor fin hun er. Hun har grått i hele ettermiddag pga ubehag av de dråpene hun fikk på øynene. Håper det er borte i morgen tidlig. hi Anonymous poster hash: 5d389...c1f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #21 Skrevet 10. desember 2015 Det er så vanlig at barn har briller nå, tror svært svært få blir mobbet av det. Min sønn begynte med briller når han var 5 år og nå er han 10, aldri blitt mobbet. I min sønns klasse er det faktisk 6 stykker som bruker briller. Anonymous poster hash: fa3a9...434
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #22 Skrevet 10. desember 2015 Jenta mi var også 4 år da hun fikk briller. Langsynt uten skjeling. Jeg var også bekymret, men da med tanke på om det kunne hemme henne i lek osv. Men det har gått kjempe fint. Hun er nå 9 år og vi er veldig glade for at hun fikk briller. Fra hun var 4 år til nå har synet gått fra 2,5 til 4,5 og øyelegen mente at synet nok ville blitt enda mer svekket om hun ikke hadde brukt brillene. Hun er kjempe gla i brillene sine. De har faktisk blitt knekt rett av, men hun vil ikke bytte de ut, så vi har fått fikset de så godt som det går. Hun har tilbud om å kjøpe seg nye men hun vil ikke. Hun får mange kompliment fordi hun kler brillene så godt Liten gladhistorie: Da hun hadde fått sitt første par med briller var vi ute å gikk tur. Da kom det en fremmed dame som skulle forbi. Men før hun rakk å gå forbi, stoppet hun opp og sa til jenta vår, "for noen fine briller du har. Du er jammen heldig som får bruke så fine briller", så gikk hun videre. Både mammaen og dattra smilte hele veien til vi kom hjem. Flotte dama som gjorde dagen til datreren min så bra og med så få ord fikk henne til å virkelig sette pris på brillene. Anonymous poster hash: c138a...bb3
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #23 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har vært brillis siden barneskolen, uten at det har vært en mobbeårsak. Husk at det er en grunn til at det heter brillefint! :-) Anonymous poster hash: bfd29...536
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #24 Skrevet 11. desember 2015 Takk for fine svar 😊 hi Anonymous poster hash: 5d389...c1f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #25 Skrevet 11. desember 2015 Mine 2 brillebarn bruker å slutte å grøt etter er par minutt etter de har tryppet øyet ho oss øyelegen... Anonymous poster hash: a12e6...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå