Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #1 Skrevet 10. desember 2015 Julen i fjor feiret vi med min familie, denne julen er det min mann sin familie som vi skal være med. Jeg inviterte svigerforeldrene + partnerene deres i høst. Min mann sin søster og hennes familie inviterte jeg ikke. Vi har tidligere vært enig om at hele gjengen samlet har vært litt for mye. Min svigermor og hennes samboer bor langt unna, så de blir en uke hos oss. For 14 dager siden fikk vi direkte spørsmål at min mann sin søster og hennes familie gjerne ville komme på julefeiring hos oss. Hvis de kommer blir vi 13 stk her på julaften, og jeg kjenner jeg gruer meg skikkelig. Synes også det blir vanskelig å ikke invitere de. Min mann vil de skal komme og jeg skjønner jo at hun også vil feire jul med spesielt moren som bor langt borte. Jeg kjenner jeg er så utrolig sliten. Mitt lille gull på 1 1/2 år ha lagt seg til vane å være våken i timesvis hver eneste natt. Hun blir også veldig urolig hver eneste gang vi har hatt storbesøk. Jeg har leddgikt og er spesielt dårlig på denne årstiden. I tillegg er jeg dessverre av den introverte sorten, så masse mennesker er i utgangspunktet slitsomt. Jeg vet at julen for meg ikke blir kos, men noe jeg bare må komme meg gjennom hvis vi har hele storfamilien på besøk her. Samtidig vil jeg føle at ting blir dumt og ha dårlig samvittighet hvis jeg ikke inviterer hele sulamitten. Familien er koselig og jeg vet at vi vil stå sammen om både oppvask og slike ting. Noen som har noen råd til hva jeg bør gjøre, og gode råd for hvordan hente energi slik at julefeiringen ikke blir dum fordi jeg er sliten? Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #2 Skrevet 10. desember 2015 Jeg syns det høres ut som et mareritt. Glad vi drar til utlandet i jula Siden det er din manns familie regner jeg med han vil ta det meste. Spesielt siden du har leddgikt og er sliten. Anonymous poster hash: fc6d1...e65
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #3 Skrevet 10. desember 2015 Kan du snakke med mannen/familien om litt alenetid feks hver ettermiddag? To fluer i en smekk; de får tilbringe tid med barnebarnet og du får feks gått deg en tur eller lagt deg nedpå senga? Anonymous poster hash: 093be...66e
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #4 Skrevet 10. desember 2015 Ville du vært like negativ dersom DIN familie skulle komme? Nei? Lag lettvinte løsninger, si ifra at du ikke klarer alt på egenhånd og trenger hjelp, altså ingen oppvarting på fulltid, de bor ikke på hotel. Få mannen din til å gjøre mye, han er også vert ikke bare du. Det du må gjøre er å jobbe med innstillingen din. Du ser bare ulempene, men tenk deg så moro det kan bli. Anonymous poster hash: 3419f...67e
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #5 Skrevet 10. desember 2015 Hvis svigermor kommer og skal være ei uke før, får du mannen din til å be henne om å hjelpe. Be henne stryke duker, vaske, skrelle poteter, kålrabi, gulrøtter og legge i kaldt vann kvelden før etc. Spør svigersøster om hun kan stå for desserten og ta den med. Avtal med mannen din at du får sove lenge på morgene julaften, så får du samlet energi. Skjønner at du syns det blir slitsomt. I fjor var jeg høygravid og 2-åringen våknet med feber på julaften. Vi skulle ha svigers og begge svigersøstrene med barn her for å feire jul. Jeg følte mannen sto i oppvasken hele dagen, jeg ordnet med mat og stakkars syke barnet vårt satt i sofaen med pc og fikk ikke nok omsorg fordi vi styrte så mye med matlaging. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg gjort de tingene jeg anbefaler deg ovenfor. Lykke til Anonymous poster hash: 7dceb...049
amandine Skrevet 10. desember 2015 #6 Skrevet 10. desember 2015 Gyv på med godt mot! Vær glad for at du har familie som gjerne vil komme, vær glad du har svigermor som vil være hos deg. Fortell henne det! Og fortell henne samtidig at du trenger hjelp. Da hadde min svigermor blitt lykkelig! På den ene siden viser du henne da at du er glad i henne for du ønsker henne velkommen, og på den andre siden viser du at du trenger henne, at det er bruk for henne og at du stoler på at hun klarer brasene. Benytt sjansen til å hvile skikkelig og send unger på tur med besteforeldre. God jul!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #7 Skrevet 10. desember 2015 Jeg syns det høres ut som et mareritt. Glad vi drar til utlandet i jula Siden det er din manns familie regner jeg med han vil ta det meste. Spesielt siden du har leddgikt og er sliten. Anonymous poster hash: fc6d1...e65 Åhhh heldige deg, det høres ut som en drøm :-) Jeg foreslo i sommer at vi evt kunne dra på høyfjells hotell. Jeg tenkte allerede den gang at muligens min mann sin søster ville ønske å feire sammen, til tross for at hun og min kjære var enige om at alle sammen samlet var uaktuelt fordi det ble stress med så mange. Julen 2017 kommer jeg til å insistere på hotell :-) Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #8 Skrevet 10. desember 2015 Kan du snakke med mannen/familien om litt alenetid feks hver ettermiddag? To fluer i en smekk; de får tilbringe tid med barnebarnet og du får feks gått deg en tur eller lagt deg nedpå senga?Anonymous poster hash: 093be...66e Tusen takk, dette var et veldig godt råd. Det kommer jeg til å foreslå for han. :-) Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #9 Skrevet 10. desember 2015 Ville du vært like negativ dersom DIN familie skulle komme? Nei? Lag lettvinte løsninger, si ifra at du ikke klarer alt på egenhånd og trenger hjelp, altså ingen oppvarting på fulltid, de bor ikke på hotel. Få mannen din til å gjøre mye, han er også vert ikke bare du. Det du må gjøre er å jobbe med innstillingen din. Du ser bare ulempene, men tenk deg så moro det kan bli. Anonymous poster hash: 3419f...67e Oops, her var det en litt hissig en :-) Svar på påstanden din blir bare tullete å svare på :-) Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #10 Skrevet 10. desember 2015 Hvis svigermor kommer og skal være ei uke før, får du mannen din til å be henne om å hjelpe. Be henne stryke duker, vaske, skrelle poteter, kålrabi, gulrøtter og legge i kaldt vann kvelden før etc. Spør svigersøster om hun kan stå for desserten og ta den med. Avtal med mannen din at du får sove lenge på morgene julaften, så får du samlet energi. Skjønner at du syns det blir slitsomt. I fjor var jeg høygravid og 2-åringen våknet med feber på julaften. Vi skulle ha svigers og begge svigersøstrene med barn her for å feire jul. Jeg følte mannen sto i oppvasken hele dagen, jeg ordnet med mat og stakkars syke barnet vårt satt i sofaen med pc og fikk ikke nok omsorg fordi vi styrte så mye med matlaging. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg gjort de tingene jeg anbefaler deg ovenfor. Lykke til Anonymous poster hash: 7dceb...049 Tusen takk for veldig gode råd :-) Fantastisk å få konkrete flotte råd som kan gjøre julen koselig for alle. Håper du får en kjempekoselig jul dette året :-) Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #11 Skrevet 10. desember 2015 Bestem deg for at det skal bli en flott jul - og så gjør du det som må til for at det skal bli slik. Du har fått mange gode råd allerede. Vær ærlig med de rundt deg, forklar det at dette er den tiden av året du er verst helsemessig. Ja, de vet det sikkert, men hvis du biter tennene sammen og smiler og gjør alt så er det ingen som forstår hvordan du har det. Så vær ærlig! Snakk først med mannen din om hvordan dere kan gjøre det for at ALLE skal få det bra i julen. Dere må dele på ting som bare dere kan gjøre, og du må få aksept på at du også trenger litt ro/alenetid for å greie så mange personer. Så snakker du med svigermor, sier det som det er - du gleder deg til de skal komme, og du håper hun vil hjelpe til. Og så blir dere to enige om hva hun og ev. samboeren hennes kan avlaste deg med. Som en skrev over - svigerinnen din kan stå for desserten. Finn også ut hvordan du skal finne ro for deg selv. Som en annen sa, avtal at du får litt tid for deg selv hver dag. Legg deg ned, gå en tur... Det meste blir gjort om du greier å snu tankene dine ved å bare bestemme deg for at dette skal bli en god jul. Og at du skal gjøre det som må til for at også du skal få ei fin jul - dvs. vær åpen og ærlig med de som kan bidra, bli enig med mannen hva dere kan få unna før jul og arb.fordeling i julen, hva svigermor og svigerinne kan gjøre + din alenetid. Anonymous poster hash: 7bd40...613
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #12 Skrevet 10. desember 2015 Jeg synes 13 stykker høres lite ut:) og trodde innlegget skulle handle om at det er "ulykke" med tretten til bords, og tenkte at det var da voldsomt til overtro. Mitt råd er å prøve å holde det enkelt, og ikke styre sån. Hjemme hos oss er det alltid hyggelig i jula, selv om vi er mange. Vi tar det med ro, spiller spill på kvelden, og slapper av. Anonymous poster hash: c7603...a87
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #13 Skrevet 10. desember 2015 Glemte å skrive at jo mer detaljerte planer dere lager, jo bedre er det. F.eks. hvem har ansvaret for frokosten de ulike dagen, hvem for middag, hvem tar siste handlerunde av mat osv. Anonymous poster hash: 7bd40...613
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #14 Skrevet 10. desember 2015 Gyv på med godt mot! Vær glad for at du har familie som gjerne vil komme, vær glad du har svigermor som vil være hos deg. Fortell henne det! Og fortell henne samtidig at du trenger hjelp. Da hadde min svigermor blitt lykkelig! På den ene siden viser du henne da at du er glad i henne for du ønsker henne velkommen, og på den andre siden viser du at du trenger henne, at det er bruk for henne og at du stoler på at hun klarer brasene. Benytt sjansen til å hvile skikkelig og send unger på tur med besteforeldre. God jul! Uff, det å gyve på med godt mot er akkurat det jeg synes er så vanskelig. Jeg og svigermor har et veldig fint forhold og vi er veldig glade i hverandre. Hun er også veldig flink å hjelpe til på kjøkkenet. Ingen i verden kan trylle frem smaker som henne. Men tur med barna er ikke helt hennes greie. Hun er mer sånn bestemor som tar barna med å rydder i hagen eller lager vafler. Ungene mine elsker henne, og det gjør jeg også :-) Veldig glad for alle gode råd jeg har fått, og tror løsningen er som dere sier at jeg bør forsøke å få litt hvile. Ønsker deg en kjempefin jul :-) Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #15 Skrevet 10. desember 2015 Bestem deg for at det skal bli en flott jul - og så gjør du det som må til for at det skal bli slik. Du har fått mange gode råd allerede. Vær ærlig med de rundt deg, forklar det at dette er den tiden av året du er verst helsemessig. Ja, de vet det sikkert, men hvis du biter tennene sammen og smiler og gjør alt så er det ingen som forstår hvordan du har det. Så vær ærlig! Snakk først med mannen din om hvordan dere kan gjøre det for at ALLE skal få det bra i julen. Dere må dele på ting som bare dere kan gjøre, og du må få aksept på at du også trenger litt ro/alenetid for å greie så mange personer. Så snakker du med svigermor, sier det som det er - du gleder deg til de skal komme, og du håper hun vil hjelpe til. Og så blir dere to enige om hva hun og ev. samboeren hennes kan avlaste deg med. Som en skrev over - svigerinnen din kan stå for desserten. Finn også ut hvordan du skal finne ro for deg selv. Som en annen sa, avtal at du får litt tid for deg selv hver dag. Legg deg ned, gå en tur... Det meste blir gjort om du greier å snu tankene dine ved å bare bestemme deg for at dette skal bli en god jul. Og at du skal gjøre det som må til for at også du skal få ei fin jul - dvs. vær åpen og ærlig med de som kan bidra, bli enig med mannen hva dere kan få unna før jul og arb.fordeling i julen, hva svigermor og svigerinne kan gjøre + din alenetid. Anonymous poster hash: 7bd40...613 Tusen takk for gode råd. Jeg tror nok også at jeg stresser meg opp med alle tankene mine. Det er bare så vanskelig å styre de :-) God jul :-) Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #16 Skrevet 10. desember 2015 Og få mannen til å ta minste hvis hun våkner på natta!☺️ Anonymous poster hash: 093be...66e
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #17 Skrevet 10. desember 2015 Jeg synes 13 stykker høres lite ut:) og trodde innlegget skulle handle om at det er "ulykke" med tretten til bords, og tenkte at det var da voldsomt til overtro. Mitt råd er å prøve å holde det enkelt, og ikke styre sån. Hjemme hos oss er det alltid hyggelig i jula, selv om vi er mange. Vi tar det med ro, spiller spill på kvelden, og slapper av. Anonymous poster hash: c7603...a87 Akkurat sånn som du er skulle jeg ønske jeg var :-) Helt helt sant <3 Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #18 Skrevet 10. desember 2015 Glemte å skrive at jo mer detaljerte planer dere lager, jo bedre er det. F.eks. hvem har ansvaret for frokosten de ulike dagen, hvem for middag, hvem tar siste handlerunde av mat osv. Anonymous poster hash: 7bd40...613 Tusen tusen takk. Du aner ikke hvor glad jeg er for at jeg slengte inn et innlegg her. Dere har hjulpet meg masse med så mange konkrete og gode råd at jeg kjenner at noe av panikken er på vei til å slippe taket. Tusen tusen takk <3 Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #19 Skrevet 10. desember 2015 Og få mannen til å ta minste hvis hun våkner på natta!☺️ Anonymous poster hash: 093be...66e Hahaha :-) Det skjer ikke selv om jeg synes jeg har verdens beste mann fordi om :-D Jeg foreslo faktisk for han om vi ikke kunne ta nettene sammen, men da fungerer han ikke og byrden på meg blir enda større.. Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #20 Skrevet 10. desember 2015 Jeg er nok ikke den rette til å gi råd, for jeg elsker å samle familien i jula! Vi skal ikke ha jula hjemme i år, men vi har invitert familie fra begge sider hit 2. juledag. Blir 15-17 stk. Ser frem til det. Mitt råd er å snakke med de i familien, fortell dem hvordan du har det for tiden med lite søvn og vonde ledd. Så får dere dele på oppgavene julaften. Anonymous poster hash: d5829...4c0
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #21 Skrevet 10. desember 2015 Og få mannen til å ta minste hvis hun våkner på natta!☺️ Anonymous poster hash: 093be...66e Hahaha :-) Det skjer ikke selv om jeg synes jeg har verdens beste mann fordi om :-D Jeg foreslo faktisk for han om vi ikke kunne ta nettene sammen, men da fungerer han ikke og byrden på meg blir enda større.. Anonymous poster hash: c96f6...d35 Men da kan han kanskje ta barna deres på morgenen så kan du enten sove litt utpå eller lese bok (det beste med å ikke skulle stå opp med barna synes jeg er å kunne ligge og lese for meg selv). Anonymous poster hash: 093be...66e
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #22 Skrevet 10. desember 2015 I fjor var noe liknende, begge sett besteforeldre og 1 søsken av mannen med familie. Jeg bestemte meg for at hvis vi skulle få en ok jul så måtte alle vite hva som skjedde når og hva som ikke var så viktig for oss..... Jeg skrev en mail til alle, der jeg ønsket å vite om det var noe som var viktig for deres julefølelser, tradisjon, mat osv. Jeg beskrev dessuten hva vi pleier å gjøre fra lille julaften og til 3.-4. Juledag. Når juletreet ble pyntet, mat som ble spist. Jeg bestemte meg for at middager skulle spises i felelskap, frokost og lunsj var mer tilfeldig. Ingen store julefrokoster på tvang.... Og så var det lov å trekke seg tilbake..... Men det skal sies at de to bestemødrene tok ansvar for 3 middager helt selv. Innkjøp ble gjort etter en liste som jeg også etterspurte for å planlegge i forkant. Dette førte til en jul hvor alle hadde julefølselse, der det var rom for å sove ut, rom for å trekke seg tilbake. barnebarn og besteforeldre fikk tid sammen uten oss foreldre osv... Krev noe tilbake om noen har høye ønsker om å være der over tid.... jul er samarbeid! Anonymous poster hash: a68c4...af6
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #23 Skrevet 10. desember 2015 Jeg er nok ikke den rette til å gi råd, for jeg elsker å samle familien i jula! Vi skal ikke ha jula hjemme i år, men vi har invitert familie fra begge sider hit 2. juledag. Blir 15-17 stk. Ser frem til det. Mitt råd er å snakke med de i familien, fortell dem hvordan du har det for tiden med lite søvn og vonde ledd. Så får dere dele på oppgavene julaften.Anonymous poster hash: d5829...4c0 Jeg vet at de kommer til å være med å hjelpe masse til. De er veldig snille og jeg er heldig som har en slik flott svigerfamilie. Det er flere ting jeg gruer meg til med å være så mange. Noe av det jeg synes er dumt og som jeg ikke får gjort noe med er at lille gull blir så urolig både under og i etterkant av store feiringer. Hun trekker seg tilbake og sover da enda dårligere. Jeg ser for meg at jeg sitter alene med henne i kjelleren store deler av julekvelden. I helgen hadde vi bursdagsfeiring her i huset med både min og min manns familie. Tenkte at i og med at hun var blitt noen mnd eldre siden siste feiring her i heimen så var hun blitt lettere. Men da som sist dro hun meg ned på rommet for at vi skulle sitte der å leke. Jeg tok henne til slutt opp for å være sammen alle sammen. Men nå som sist fikk jeg to dager med en jente som hadde total sovelenge på 5-6 timer. Anonymous poster hash: c96f6...d35
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #24 Skrevet 10. desember 2015 Du beskriver min jul jo Bortsett fra at jeg ikke har leddgikt. Dette må tas hensyn til. Regner med at alle vet at du plages med det. Ville ringt sviger og svigersøster i forkant. Ta en prat - si du gleder deg til besøk, men siden du har en dårlig periode nå, så må du be om hjelp underveis. Til matlaging, barnepass ol. Ta deg velfortjent alenetid innimellom, uten dårlig samvittighet !! Klem Anonymous poster hash: bb055...303
BøllefrøOgBolla Skrevet 10. desember 2015 #25 Skrevet 10. desember 2015 Jeg tror dere kommer til å få det kjempekoselig ❤️ Masse gode tips her, så må du bare huske på å tenke på deg selv og spørre om hjelp - så går dette helt supert skal du se 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå