Gå til innhold

Kan jeg slutte å lage middag til ungene mine!?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner så absolut frustrasjonen din 😔 Her i huset er det ikke "barnevennlig" mat - unger kan spise så og si alt vi voksne kan spise! Da de var små tok vi av til dem før vi hadde i mye sterkt krydder, men det aller meste av krydder kan også de minste spise. Mange barn liker mye smak 😃 Her lages det en middag, alt legges på fatet, så får de selv velge hva og hvor mye de spiser. Det er jo alltid NOE de liker, enten det er kjøtt, grønnsaker, potet, ris eller pasta - så det er alltid noe de kan spise. Oppmuntrer til å smake på alt! Er de fremdeles sultne etter middag har de ikke spist nok, da får de kjenne på det fram til kveldsmaten. Å kutte ut middag vil jo bare lære dem at hvis de lar være å spise, så får de noe annet de liker i stedet - på sikt tror jeg det vil være en gedigen bjørnetjeneste for både store og små. Sørg heller for variert og sunn mat du selv liker, og pass på at det også er mat som ungene liker tilgjengelig. Sett fram rå grønnsaker i stedet for å blande alt til salat. Ikke bland sammen maten for dem, men legg det hver for seg på fatet så de selv kan velge. Gi dem heller ekstra tomat om de liker det, hvis de faktisk smaker på noe av det andre på fatet. Ikke mas og kjas rundt bordet, men spis maten og legg fokus på det positive og det ungene faktisk spiser. Det snur såååå fort med små barn, det de likte i går vil de kanskje ikke smake på i dag - så snur det igjen 😃

Lykke til 😃

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Sult er den beste kokk. Er du sikker på du serverer maten på det tidspunktet da de er mest lystne på mat?

Skrevet

Jeg kjenner en familie som lager middag kun i helgene. I ukedagene blir det brødmat, rå grønnsaker, salat, iblant eggerøre, ingenting som tar lengre enn 10 minutter. De har hatt det slik i over 10 år og tror ikke de savner varm middag. Er jo en vane.

Selv lager jeg middag og hele familien spiser. Jeg lager omtrent aldri desidert barnemiddag.

Anonymous poster hash: 20497...8c4
Skrevet

Jeg sluttet med middag i 1års tid. Gadd ikke mer, som HI, å lage mat som ingen spiste. Etter 1år begynte jeg med middager igjen og ungene var i ekstase. haha! Middag var bare så spennende, morsomt og godt. Nå spiser alle middag og er fornøyde :)

Anonymous poster hash: 7f0d7...9cb
Skrevet

Fikk to barn med 10 års mellomrom, og første spiste alt. Alltid enkelt å lage middag. Var aldri tykk men polstret.

Andremann er superkresen, må lure i ham mat. Vil ikke smake hvis det er noe nytt.

Han er en liten spinkel gutt, og kan gå uten mat lenge. Hadde jeg nektet ham å spise kvelds hvis han ikke hadde spist middag, hadde det vært helt greit for han.

Slitsomt med to vidt forskjellige barn! Samme oppdragelse men totalt forskjellig lynne, stahet, personlighet, utadvendthet..ja ALT.

Jeg kan ikke oppdra de likt. Så presser ikke like mye med sistemann. Det hjalp ikke med press med førstemann uansett.

Jeg ville ha begrenset middagslagingen!

Anonymous poster hash: b6485...f97

Skrevet

Du må prøve å finne ut hva som er målet ditt, både nå og på lang sikt, og jobbe mot det. Og så må du ta utgangspunkt i dine barns personlighet. Jeg har et barn som er vanvittig kresen. Hadde h*n sluppet middag og fått brødskiver i stedet hadde det vært helt topp. Det ville samtidig blitt særdeles vanskelig å gå tilbake til middag senere, og problemene ville blitt enda større. For vår del ville det ikke funket å droppe middag en periode, da hadde vi skaffet oss enda større problemer på sikt. Det kan jo godt hende dine barn er annerledes, det vet jo ikke jeg :) .

Ut fra min erfaring med mine barn ville jeg satt meg som langsiktig mål at de skal sitte ved middagsbordet uten å klage, og de skal smake på maten. En teskjestor mengde er nok. Så ville jeg funnet ut hva jeg må jobbe med for at de skal klare dette. Må du begynne med å øve på å sitte ved bordet? Start med en kort stund. Ros når de får til. Så ville jeg tatt tak i klagingen. Det er ikke lov å si noe negativt om maten. Gi dem alternative ord og setninger de kan få si, uten at det oppleves som negativt. I mitt hjem har vi øvd opp ungene til å si nei takk, jeg er ikke sulten. Eller nei takk, jeg vil ikke ha.

Etter hvert ville jeg gått videre til å smake på maten. Gitt dem en bitteliten mengde mat på tallerkenen og den minste skjea jeg fant til å spise med. Og mens jeg jobbet med dette, ville de ikke fått alternativ mat dersom de ikke spiste middag. Jeg driver ikke restaurant med fritt valg fra menyen. De ville måtte vente til kveldsmaten før de fikk noe annet (men jeg kunne nok ha fremskyndet kveldsmaten).

Nå kan det jo godt hende at dine barn vil reagere positivt på at du dropper middag en periode, og blir kjempeglade når du en gang i fremtiden innfører det igjen. I så fall ser du jo bare bort fra det jeg har skrevet. Jeg tar jo også utgangspunkt i mine egne barn, som ikke er så bekymringsfullt tynne at det er farlig for dem å hoppe over et måltid.

Skrevet

HERREGUD!!! Nå er jeg så sykt lei av å tilbringe ettermiddagene med å stå på kjøkkenet og prøve å lage noe sunt, godt og barnevennlig bare for å bli møtt av 2 og 3 åringen som kniper leppene sammen og nekter å smake noe som helst... :( 3-åringen kan i det minste spise pølser og pasta og pizza og sånt tull, mens 2-åringen stort sett nekter det også... Kan jeg gi dem grovbrød, egg, skinke,ost, agurk og paprika, youghurt, havregryn osv, altså sånn noenlunde sunne ting som de faktisk spiser og bare droppe hele middagsstyret en stund eller bør jeg holde ut og håpe det gir seg??? Er selv oppvokst ned varm, sunn middag med familien hver dag, så å droppe hele middagen kjennes litt drøyt...samtidig er det jo helt meningsløs tidsbruk, jeg kan jo ikke tvinge dem til å spise maten jeg lager heller :(

Anonymous poster hash: 8e809...d0d

Du kan gjøre hva du vil, men jeg ga meg ikke. I dag spiser vi alle den samme maten og det er sjelden protester. Men mine barn er noen år eldre enn dine... Hold ut! 

Anonymous poster hash: 69424...95a

Skrevet

Det kan du, ser ikke noe problem med det. Her har vi motsatt problem, de fleste i huset vil helst ha varmmat. Havregrøt vil ungene helst ha flere ganger om dagen.

Men jeg ville kuttet ut middag hver dag, svert brødskiv med litt ulikt pålegg, kuttet opp litt frukt og grønt til dessert slik at de fikk i seg litt mer enn bare brød. De dagene jeg hadde laget middag ville jeg prøvd å få med meg en unge på kjøkkenet. Om det igrunn ikke er til hjelp, så kanskje ungen hadde tatt seg noen smakebiter og blitt nyskjerrig på middagen. Spiser de ikke middagen så er det greit, men prøvd å gjøre det litt anderledes slik at apetitten kanskje komme. Høres ut som det blir litt negativ stemning rundt middagsbordet hos dere. Ene ungen min var ei som ikke spiste når hun var liten, så måtte finne andre løsninger. Når hun satt på kjøkkenbenken mens jeg laget mat så var hun en liten mus som smakte på ting.

Anonymous poster hash: c02b6...808

Skrevet

Nei jeg vil ikke slutte å lage middag, Men jeg har sett at mange barn slutter å spise div mat, fordi både voksne og barn sier æsj eller kommenterer negativt mat de selv ikke liker, bla hvis de går i barnehagen, så kan det hende at det er sånn der bla. Så det å innføre regel nr1. Det er ikke lov å si noe ekkelt om maten de ikke vil spise eller kommentere andres mat. Dette er en god regel som også skaper hygge rundt bordet. siden de er små, så ikke gjør så mye ut av om griser eller søler ved matbordet, ei heller om de ikke smaker på alt. Når dere smaker,spiser og koser dere, vil barna også se det, og etter hvert vil de prøve litt selv, dette kan ta tid, men ofte så er det å blande for eksempel prestasjoner og mat sammen en dårlig kombinasjon. Alt rundt matbordet må være hyggelig, så ikke press på at de skal spise eller smake, og oppfordre heller. For å kunne følge regel nr.1 så respekter å få et neitakk. Ofte hjelper det hvis du får besøk av andre barn, som spiser forskjellig mat. for bar vil gjerne det andre barn gjør, og hvis dine sier æsj til maten til den som er på besøk, så er det superviktig å si det ikke er lov. Slapp av og stress ned ved mat bordet, så kan nysgjerrigheten komme av seg selv.

Anonymous poster hash: d2ed4...502

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...