Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 HERREGUD!!! Nå er jeg så sykt lei av å tilbringe ettermiddagene med å stå på kjøkkenet og prøve å lage noe sunt, godt og barnevennlig bare for å bli møtt av 2 og 3 åringen som kniper leppene sammen og nekter å smake noe som helst... 3-åringen kan i det minste spise pølser og pasta og pizza og sånt tull, mens 2-åringen stort sett nekter det også... Kan jeg gi dem grovbrød, egg, skinke,ost, agurk og paprika, youghurt, havregryn osv, altså sånn noenlunde sunne ting som de faktisk spiser og bare droppe hele middagsstyret en stund eller bør jeg holde ut og håpe det gir seg??? Er selv oppvokst ned varm, sunn middag med familien hver dag, så å droppe hele middagen kjennes litt drøyt...samtidig er det jo helt meningsløs tidsbruk, jeg kan jo ikke tvinge dem til å spise maten jeg lager heller Anonymous poster hash: 8e809...d0d
Gladmor30 Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Tenkte samme tanken idag. Og JA d kan du absolutt 😊
TinaK 1990 Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Gir du barna alternativer velger de dem. Fortsett å servere sunn mat...så får de heller gå sultne fra bordet. Et tips er å flytte middag til senere...slik at de faktisk er sultne. Mine barn spiser 14.30 i bhg....ikke sultne før kl 17.30..
Tipptopp Skrevet 9. desember 2015 #5 Skrevet 9. desember 2015 Mat er mat. Varm eller kald. Bare den inneholder det barna trenger.
Gjest Muji81 Skrevet 9. desember 2015 #6 Skrevet 9. desember 2015 Jeg tror det blir veldig vanskelig å gå tilbake til middagsmat hvis du gir dem lov til å slippe. Fortsett med å prøve å få dem til å smake på maten. Spise får være frivillig. Brødskive e.l. etter middagen
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #7 Skrevet 9. desember 2015 Ja, det kan du!! Prøv etterhvert med middag av og til. Bedre at de spiser!! Jeg har tenkt akkurat det samme 😝😝 Anonymous poster hash: 97bf2...a49
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #8 Skrevet 9. desember 2015 Nei Hvorfor kan hun ikke det? Er det viktigere at barna får "varmmat", som ikke blir spist, enn mat de faktisk spiser? Anonymous poster hash: 5b407...361
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #9 Skrevet 9. desember 2015 Kanskje du kan lage middag annenhver dag? Anonymous poster hash: f2360...6b3
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #10 Skrevet 9. desember 2015 Lag mat du liker da vel! Ta ut litt før du tilsetter de sterkeste krydderne så lager du mat til deg! Anonymous poster hash: 4a688...d73
soleia Skrevet 9. desember 2015 #11 Skrevet 9. desember 2015 Tenkjer ofte det same. Heldigvis har eg ein mann som set pris på maten. Men eg tenkjer at det gjeld å vere uthaldande, så lærer dei vel til slutt (har tenkt det same no i fleire år, men er stadig optimist) Vi har nokon middagar i veka som er barnevenlege, og nokon som er meir vaksenvenlege, men slik at ungane et noko av det). Orkar ikkje å tilrettelegge kjedelege middagar kvar einaste dag. Brødskive og slikt kan dei ete til andre måltid.
TinaK 1990 Skrevet 9. desember 2015 #12 Skrevet 9. desember 2015 NeiHvorfor kan hun ikke det?Er det viktigere at barna får "varmmat", som ikke blir spist, enn mat de faktisk spiser? Anonymous poster hash: 5b407...361 Så hvis barna bare spiser pølser.. skal de bare få det servert? For å ikke dyrke barns kresenhet må de bli vant til ulik mat, også middagsmat. Ved å kun servere "det de liker"...hvordan skal de bli introdusert for ulike smaker etc??
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #13 Skrevet 9. desember 2015 NeiHvorfor kan hun ikke det?Er det viktigere at barna får "varmmat", som ikke blir spist, enn mat de faktisk spiser? Anonymous poster hash: 5b407...361 Så hvis barna bare spiser pølser.. skal de bare få det servert?For å ikke dyrke barns kresenhet må de bli vant til ulik mat, også middagsmat. Ved å kun servere "det de liker"...hvordan skal de bli introdusert for ulike smaker etc?? Les da. Hun vil ikke servere pølser, men grovt brød, sunt pålegg og grønnsaker. Anonymous poster hash: 70b60...42d
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #14 Skrevet 9. desember 2015 Lag sikkelig middag i helgene, mine spiser best når vi har besøk og mange til bords. Serverer lett fiskekake på gaffel, som de kan dyppe i litt ketsjup. Mine liker godt suppe /posesuppe. De spiser mest skive som de dypper i suppen, men de blir no hvertfall vant med suppesmaken. Ostesmørbrød i ovnen, kverner gjerne opp litt tomat, brokkoli,og smører på skiven. Litt ketsjup så skinke og ost. Litt krydder oppå. Kjøper frosne panerte biter med hyse/torsk steker i steke ovnen. Med ovnsstekte potetbåter til. De spiser om de får spise med fingrer å dyppe i ketsjup/majones etc. Skål med amerikansk grønnsaksblanding til barnetv .si det er snacks Skive med fiskepudding eller kun fiskepudding til middag. Havregrynsgrøt Middager som er enkle å lage til småspiste småfolk Anonymous poster hash: c0eb3...fd6
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #15 Skrevet 9. desember 2015 HERREGUD!!! Nå er jeg så sykt lei av å tilbringe ettermiddagene med å stå på kjøkkenet og prøve å lage noe sunt, godt og barnevennlig bare for å bli møtt av 2 og 3 åringen som kniper leppene sammen og nekter å smake noe som helst... 3-åringen kan i det minste spise pølser og pasta og pizza og sånt tull, mens 2-åringen stort sett nekter det også... Kan jeg gi dem grovbrød, egg, skinke,ost, agurk og paprika, youghurt, havregryn osv, altså sånn noenlunde sunne ting som de faktisk spiser og bare droppe hele middagsstyret en stund eller bør jeg holde ut og håpe det gir seg??? Er selv oppvokst ned varm, sunn middag med familien hver dag, så å droppe hele middagen kjennes litt drøyt...samtidig er det jo helt meningsløs tidsbruk, jeg kan jo ikke tvinge dem til å spise maten jeg lager heller Anonymous poster hash: 8e809...d0d Du Jan ikke tvinge dem, men om du slutter å servere middag vil de bli enda vanskeligere når det gjelder dette. Barn trenger tid til tilvenning. Det viktige her er at de ser at DU spiser det. Så lenge de er i greit hold ellers er det jo ikke farlig om de lar være å spise middag. Men de må sitte sammen med deg og prøv å gjøre det til en hyggelig stund selvom de ikke spiser noe. Etterhvert vil de nok spise maten din likevel. Lykke til! Anonymous poster hash: 3a9b5...709
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #16 Skrevet 9. desember 2015 Hadde ALDRI sluttet å servere middag selv om.de nekter å smake. De aller fleste barn går gjennom sånne faser, helt naturlig. Du gjør deg selv virkelig en bjørnetjeneste ved å gi etter og serverer kun det de foretrekker. Da ber du om å få kresne unger Anonymous poster hash: fba59...7d5
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #17 Skrevet 9. desember 2015 Åå, da hadde jeg benyttet meg av sjansen til å lage all den maten som jeg elsker, som ikke nødvendigvis går under kategorien barnevennlig. Indisk vegetarmat, spinatpai, supper i alle varianter... Laget masse mat med auberginer, rødbeter og søtpoteter.. Slå deg løs! Anonymous poster hash: d61b0...a28
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #18 Skrevet 9. desember 2015 Skjønner veldig godt hvordan du har det. Har en på to og en på fire, det er mye "vil ikke ha" og "liker ikke" uansett hva det er til middag. Spesielt fireåringen har en tendens til å motsette seg alle forslag, uansett om det er livretten hennes, fordi det er det som blir foreslått for henne. Jeg spiser selv, de spiser det de vil ha, så blir restene god kveldsmat til meg eller mannen Men må innrømme at dager jeg har hatt det eksepsjonelt travelt på jobb eller er veldig sliten så hender det at jeg ikke orker å ta opp diskusjonen og lar dem knaske på de tørre brødskivene de helst vil ha. Men tror ikke det er så lurt å la det bli normen da, de er enda små og det kommer til å gå seg til etter hvert bare du fortsetter med middagene. Anonymous poster hash: 4c45b...efc
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #19 Skrevet 9. desember 2015 Nei, du kan ikke slutte å gi ungene middag. Det er en lettvint løsning på problemet her og nå. På sikt får du barn som er enda mer sære mtp. mat, og du risikerer også at barna dine blir underernært og at de kan få problemer med blodsukkeret. Brødmat som middag en gang iblant hvis det er fullstendig kaos er greit. Men som regel - nei! Jeg synes egentlig det å spørre om dette viser sjokkerende lite kunnskap om ernæring. Men siden du til nå har laget næringsrike middager så tenker jeg at du egentlig spør fordi du nå er sliten, for jeg tror du vet at svaret er nei! Anonymous poster hash: 9f320...51d
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #20 Skrevet 9. desember 2015 Mine barn 2, 10 og 13 år er ikke så glad i "barnevennlig" mat, men er glad i mat med farger og smak. De spiser også mest når maten ikke er blandet, men de selv får velge ut hva de vil ha. Jeg ville ikke ha kuttet ut middagen, men ordnet og servert, ville ikke sagt noe på om de ikke forsynte seg/spiste men snakket vanlig uten å fokusere på maten, og om de ikke spiser lage brødskive eller noe ei stund etterpå, slik at det hadde blitt neste måltid. Barna bør lære seg å spise middag mener jeg. Anonymous poster hash: a0e2e...292
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #21 Skrevet 9. desember 2015 Syns ikke du skal slutte å lage middag, men om de får brødskiver til middag en gang i blant, tar de ikke skade av det. Anonymous poster hash: 6d7f4...fff
Fandens Oldemor Skrevet 9. desember 2015 #22 Skrevet 9. desember 2015 Tror det er viktig å ikke ha fokus på liker vs. liker ikke. Vi har aldri snakket om sånt, og har aldri spurt barn "liker du dette? Vil du ha dette?", men bare servert. Det har aldri vært noe alternativ til middag, da ville jeg heller tilbudt ekstra kvelds. Hvis det forventes at barn ikke skal like ditten og datten, så plukker de jo opp det. Ville satt hardt mot hardt, og tilbudt middag eller imgenting.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #23 Skrevet 9. desember 2015 Du skal vel lage mat til deg selv uansett. Blir ikke særlig ekstra jobb å lage til ungene også. Anonymous poster hash: 06e97...dbe
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #24 Skrevet 9. desember 2015 Skål med amerikansk grønnsaksblanding til barnetv .si det er snacks [quote name=Anonym bruker" post="147602005" timestamp="1449689642" Anonymous poster hash: c0eb3...fd6 [/ Hørtes virkelig godt ut😷😳 Anonymous poster hash: 237f1...c0d
Syngensang Skrevet 9. desember 2015 #25 Skrevet 9. desember 2015 Skal ikkje du ha middag då? Lag mat du likar, så får ungane ete om dei vil. Et desto meir til kvelds om dei et berre bittelitt til middag. (Sånn gjer vi det her i huset og no et dei det meste). Var ei stund slik at ungane ikkje åt så mykje til middag. Men dei tek det igjen til andre måltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå