Gå til innhold

kvinnekampen er ikke ferdig i Norge....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser artiklene på forskjellige nettaviser angående Telenor-skandalen. Det er så og si bare menn som kommenterer her og de fleste er imot at damene som var gode kanditater til stillingen som konserndirektør ikke har nok kompetanse. De ønsker en uten fullført utdanning som har har løyet om det. Om han har gjort en god jobb er egentlig irrelevant når han lyver om sin kompetanse. 

i mange bedrifter (flere jeg har vært i) så er det gutteklubben grei som regjerer. Det er utrolig frustrerende å sitte å gjøre samme jobb og god jobb, bedre utdannelse og jeg må bevise meg mye mer enn mine mannlige kollegaer uten utdannelse og som bare sitter og jabber dagen lang. 

De som tror kvinnekampen er slutt tar så utrolig feil. 

Bare se på ledere i typisk kvinneyrker og, de fleste av ledere er menn. I regnskap osv så i mange bedrifter (hvertfall på sørlandet) sitter menn med ansvar og sjef og kvinner er de som er under. 

Har lagt merke til dette som årene har gått og forbannet meg over at det skal være sånn. Jeg tviler veldig sterkt på at alle disse kvinnene ikke ønsker mer ansvar. For med mer ansvar kommer og mer frihet. 

For all del jeg er ikke for å at kvinner skal bli kvotert inn, men er de dyktige ja da må de få like muligheter. Men de som sitter i styrer osv er oftest menn og de prøver å finne noen som er lik seg selv for da vil de ikke bli noen store diskusjoner. Men kanskje diskusjoner er sunt? Se andre perspektiver på ting osv 

Nei, idag er jeg litt lei....

Anonymous poster hash: 5955d...28a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg.

Anonymous poster hash: d5e3b...b65
Skrevet

Helt enig, men jeg er for kvotering. Kvoteringens hensikt er ikke å velge mindre kvalifiserte kvinner, men å velge kvinner når to kandidater stiller likt fordi en uten kvotering nesten alltid velger mannen i en slik situasjon. Det er problematisk når det fra før er underrepresentasjon av kvinner i ledelse og styrer. 

Anonymous poster hash: 993ad...8f2
Skrevet

Men de som sitter i styrer osv er oftest menn og de prøver å finne noen som er lik seg selv for da vil de ikke bli noen store diskusjoner. Men kanskje diskusjoner er sunt? Se andre perspektiver på ting osv 

Nei, idag er jeg litt lei....

Helt enig med deg. Og her er sakens kjerne, som jeg oppfatter det: menn ser verden fra menns perspektiv. Menn setter seg ikke inn i hvordan verden ser ut fra en kvinnes perspektiv. Menn er bare opptatt av å se verden fra sin side, fra sitt ståsted, fra sitt perspektiv. Det er en gjenganger i et og alt når det gjelder menn. Om det er kvinner som sliter med partnere eller om det er styre der menn mener at det ikke er noe problem, det er bare kvinnene som er vanskelige.

*(Ikke alle menn)

Jeg tror det viktigste skrittet videre i kvinnekampen er å både bevisstgjøre kvinner på hvordan verden er (og med det, reagere på et hvert overtramp som skjer fordi hun er kvinne) og å styrke kvinner, gjøre kvinner til hele individer i seg selv, støtte opp om og hjelpe kvinner opp og frem på "egen hånd". Som i, støtte unge kvinner når det gjelder utdanning, hjelpe kvinner til å innse at en ikke er avhengig av å ha en mann, en "bedre halvdel", som samfunnet lærer oss det. At alle disse prinsesseeventyrene vi får høre om som barn bare er eventyr... som er til for å manipulere en til å tro at en er avhengig av en prins for å få et godt og lykkelig liv. Det er en sak å ØNSKE en mann i sitt liv, fordi han er god, fin, fantastisk... Men å ønske er noe helt annet enn å være needy, avhengig, trenge, for å føle seg hel, komplett.

Kvinner trenger å lære seg å se på seg selv som et helt individ i seg selv.

Så lenge kvinner stiller svakere enn menn vil menn undertrykke kvinner.

Som det heter, det finnes mange smarte menn med dumme kvinner, men det finnes ingen smarte kvinner med dumme menn.

Det politiske er personlig, heter det også. Derfor har det personlige blitt løftet frem som en del av politikken. Nå tror jeg tiden er inne for å ta enda en ny vri på det, å kjempe for personlige fremskritt er å kjempe politisk. 

Anonymous poster hash: 80e65...711

Skrevet

Veldig glad for å kunne si at jeg overhodet ikke kjenner igjen denne beskrivelsen fra min arbeidsplass. Her opplever jeg at det er kompetanse og innsats som blir verdsatt, uavhengig av kjønn. Akkurat sånn som det bør være. Toppleder er nå en mann, men han gjør overhodet ingen forskjell på menn og kvinner!

Skjønner at dette kanskje ikke er normen, jeg skal bytte arbeidsplass nå så blir spennende å se hvor mye /om jeg må kjempe for å bli hørt :)

Skrevet

Vi har vel alle stiftet bekjentskap med gutteklubben grei.

Mange av de er så utrolig kunnskapsvake for det yrket de er ledere for. Jeg forventer at de kan lovgivning innen mitt yrke. Når jeg må forklare hvorfor jeg ikke kan drive med "kreativ regnskapsføring" mister jeg all respekt.

Anonymous poster hash: 04f9d...6f1

Skrevet

Synes det er helt riktig at det er menn som sitte som ledere, det å være leder krever mye arbeid og mye tid. Kvinnen kan gjerne jobbe, men hovedjobben til kvinnen mener jeg er i hjemmet med barna og huset. Hvis flere kvinner kommer inn i jobber der det kreves mye så kommer det til å gå utover barna å det er det ikke verdt. Dette er min mening om dette og jeg synes at likestillingen har gått alt for langt.

Skrevet

Litt på siden, men jeg gjorde en observasjon da jeg var på et stort tannlegesenter nettopp.

Jeg ble sittende på gangen en stund og la merke til at alle tannlegene jeg såg (4-5 stk) var menn og alle tannlegesekretærene var kvinner. Hvorfor velger man enda sånn i 2015? Jeg vet at det finnes mange kvinnelige tannleger, altså, men jeg tror enda at normen er at gutta blir tannleger og kvinnene sekretærer. Jenter er jo i snitt flinkere enn gutta på skolen og lege og tannlege er jo et yrke hvor fysisk styrke ikke spiller inn.

Vi jentemødre har en jobb å gjøre ved å bevisstgjøre døtrene våre når de skal velge vei i yrkesjungelen, det er helt sikkert.

Anonymous poster hash: 3a2a8...5cf

Skrevet

Synes det er helt riktig at det er menn som sitte som ledere, det å være leder krever mye arbeid og mye tid. Kvinnen kan gjerne jobbe, men hovedjobben til kvinnen mener jeg er i hjemmet med barna og huset. Hvis flere kvinner kommer inn i jobber der det kreves mye så kommer det til å gå utover barna å det er det ikke verdt. Dette er min mening om dette og jeg synes at likestillingen har gått alt for langt.

Men du er jo ikke helt god. Alle kvinner er heller ikke mødre.

Anonymous poster hash: 993ad...8f2

Skrevet

Dette er min mening om dette og jeg synes at likestillingen har gått alt for langt.

main-troll.jpg

Skrevet

Vi jentemødre har en jobb å gjøre ved å bevisstgjøre døtrene våre når de skal velge vei i yrkesjungelen, det er helt sikkert.

Nettopp! Og dette tror jeg er vårt ansvar fremover, som feminister. Å både bevisstgjøre neste generasjon og å styrke, gjøre fremtidens kvinner klare over at de kan, de er hele og fullstendige individer som kan gjøre det de vil og ønsker. De trenger ikke stå tilbake for at menn skal få albue seg frem. Kvinner kan (og i mange tilfeller - bedre!).

Skrevet

Det var akkurat en artikkel ute angående deltidsarbeid og hjemmeværende mødre. For at vi skal opprettholde velferden i Norge må kvinner jobbe mer. Men skal kvinner da bare gå under mannen...skremmende tanke.

Skrevet

Vel, bare se på dette forumet (ikke på dette trollet mammaentilknollogtott, hun er ikke "virkelig" person, men et nettroll som skriver for å provosere). Kvinner som mener at KVINNER må selv kunne forebygge voldtekter ved å kle seg på bestemt måte, oppføre seg på en bestemt måte osv. Kvinner som mener at kvinner skal godta at mannen er utro hvis kvinnen har lagt på seg et par kilo etter fødselen, skylde på seg selv hvis mannen er utro for det er sikkert HENNES skyld. Kvinner som mener at kvinner skal være mannens personlige slave, godta alt fra ham, at han ikke gjøre noe i huset, aldri varter henne opp, ikke gjøre noe med barna osv. Selvfølgelig er ikke kvinnekampen ferdig i Norge, men det er ikke hovedsakelig menn som har skylden for det...

Anonymous poster hash: f451e...4d1
Skrevet

Dette er min mening om dette og jeg synes at likestillingen har gått alt for langt.

main-troll.jpg

At "likestillingen har gått for langt" er kanskje noe av det dummeste jeg hører.

Skrevet

main-troll.jpg

At "likestillingen har gått for langt" er kanskje noe av det dummeste jeg hører.

Men vedkommende vet ikke en gang hva likestilling innebærer. Hun ønsker at kvinner skal slite seg ut ved å gjøre alt hjemme, alt med barna og ha utejobb (siden de fleste i dag er avhengige av to inntekter), mens mannen skal bare fremsette krav og slappe av. Og selvfølgelig kan mannen da finne seg en ny når hans kone blir utslitt og det går utover utseendet og humøret.

Anonymous poster hash: f451e...4d1

Skrevet

Litt på siden, men jeg gjorde en observasjon da jeg var på et stort tannlegesenter nettopp.

Jeg ble sittende på gangen en stund og la merke til at alle tannlegene jeg såg (4-5 stk) var menn og alle tannlegesekretærene var kvinner. Hvorfor velger man enda sånn i 2015? Jeg vet at det finnes mange kvinnelige tannleger, altså, men jeg tror enda at normen er at gutta blir tannleger og kvinnene sekretærer. Jenter er jo i snitt flinkere enn gutta på skolen og lege og tannlege er jo et yrke hvor fysisk styrke ikke spiller inn.

Jeg er tannlege selv, og jobber nå med utdanning av nye tannleger. Guttene er i sterkt mindretall, typ 1-3 per kull. Det samme gjelder medisin, bare i litt svakere grad.

Anonymous poster hash: 63020...498

Skrevet

Jeg er tannlege selv, og jobber nå med utdanning av nye tannleger. Guttene er i sterkt mindretall, typ 1-3 per kull. Det samme gjelder medisin, bare i litt svakere grad.

Ok, da var det nok litt utypisk der jeg var da. Dette var mennesker i ca 30 + alderen.

Det er godt at trenden kanskje har snudd da, men jeg har fremdeles tilgode å se en mannlig helse- eller tannlegesekretær.

Skrevet

Ok, da var det nok litt utypisk der jeg var da. Dette var mennesker i ca 30 + alderen.

Det er godt at trenden kanskje har snudd da, men jeg har fremdeles tilgode å se en mannlig helse- eller tannlegesekretær.

Hvis trenden snur er det ikke menn som skal ha æren for det. Dette er noe kvinner kjemper frem helt uten deres hjelp. Jeg tror det vil ta enda lenger før menn føler seg komfortable med å jobbe under kvinner.

Takk for gode observasjoner og poeng!

Skrevet

Ja, det har skjedd store forandringer. Det er nok også slik at kvinnelige tannleger i større grad enn menn tenderer til å jobbe offentlig. I min første jobb hadde jeg mannlig tannhelsesekretær. Alle nye pasienter henvendte seg uten unntak til ham, og gikk helt naturlig ut fra at jeg var sekretæren. Han var 18 og jeg var 30 :)

Skrevet

Det er dessverre helt riktig det du beskriver. Selv jobber jeg på en arbeidsplass (en stor en) hvor det ikke er slik i hovedsak, men jeg har da jobbet mange steder i mitt ca 25 år lange yrkesliv. Det er ikke tvil om at selv om det mange steder har blitt bra, så er det også mange steder det ikke er det.

Dere som påstår at det ikke er slik, har ikke lest hverken forskning eller vært observante i dagliglivet når det gjelder temaet.

Anonymous poster hash: f6779...304
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis trenden snur er det ikke menn som skal ha æren for det. Dette er noe kvinner kjemper frem helt uten deres hjelp. Jeg tror det vil ta enda lenger før menn føler seg komfortable med å jobbe under kvinner.

Takk for gode observasjoner og poeng!

Menn har i alle fall en helt annen (noen ganger ufortjent) tro på egen begavelse. Derfor streber de mot posisjoner - mens kvinner må være mer sikre på at de er dyktige nok før de prøver seg. Vi må støtte yngre kvinner, oppdra våre døtre til å anerkjenne egne evner, og lære våre sønner å vise hensyn og være rettferdige mot andre, uansett kjønn.

Skrevet

Vel, bare se på dette forumet (ikke på dette trollet mammaentilknollogtott, hun er ikke "virkelig" person, men et nettroll som skriver for å provosere). Kvinner som mener at KVINNER må selv kunne forebygge voldtekter ved å kle seg på bestemt måte, oppføre seg på en bestemt måte osv. Kvinner som mener at kvinner skal godta at mannen er utro hvis kvinnen har lagt på seg et par kilo etter fødselen, skylde på seg selv hvis mannen er utro for det er sikkert HENNES skyld. Kvinner som mener at kvinner skal være mannens personlige slave, godta alt fra ham, at han ikke gjøre noe i huset, aldri varter henne opp, ikke gjøre noe med barna osv. Selvfølgelig er ikke kvinnekampen ferdig i Norge, men det er ikke hovedsakelig menn som har skylden for det... Anonymous poster hash: f451e...4d1

Ja, det er en forenkling å si at det er menn sin feil. Problemet ligger nok i kulturen som helhet. Det skumle er hvordan vi blir sosialisert inn i kulturens ideer om hvordan kvinner og menn skal være, og at dette tankegodset videre blir så internalisert at vi tar det for gitt som naturlig. Det gjennomsyrer alt. Både kvinner og menn har denne kulturen i seg, og siden det er veldig vanskelig å få øye på slike ting ved den kulturen man er oppvokst i og står midt i, så er det utrolig vanskelig å endre.

Det med gutteklubben grei og mønstere i arbeidslivet, er jeg redd at kun er en slags symptomer på større, dypere problemer som er seigere å endre på.

Skrevet

Vel, bare se på dette forumet (ikke på dette trollet mammaentilknollogtott, hun er ikke "virkelig" person, men et nettroll som skriver for å provosere). Kvinner som mener at KVINNER må selv kunne forebygge voldtekter ved å kle seg på bestemt måte, oppføre seg på en bestemt måte osv. Kvinner som mener at kvinner skal godta at mannen er utro hvis kvinnen har lagt på seg et par kilo etter fødselen, skylde på seg selv hvis mannen er utro for det er sikkert HENNES skyld. Kvinner som mener at kvinner skal være mannens personlige slave, godta alt fra ham, at han ikke gjøre noe i huset, aldri varter henne opp, ikke gjøre noe med barna osv. Selvfølgelig er ikke kvinnekampen ferdig i Norge, men det er ikke hovedsakelig menn som har skylden for det... Anonymous poster hash: f451e...4d1

Ja, det er en forenkling å si at det er menn sin feil. Problemet ligger nok i kulturen som helhet. Det skumle er hvordan vi blir sosialisert inn i kulturens ideer om hvordan kvinner og menn skal være, og at dette tankegodset videre blir så internalisert at vi tar det for gitt som naturlig. Det gjennomsyrer alt. Både kvinner og menn har denne kulturen i seg, og siden det er veldig vanskelig å få øye på slike ting ved den kulturen man er oppvokst i og står midt i, så er det utrolig vanskelig å endre.

Det med gutteklubben grei og mønstere i arbeidslivet, er jeg redd at kun er en slags symptomer på større, dypere problemer som er seigere å endre på.

Jeg har lest litt mer på nettet og det er jo forferdelig å lese egentlig. Jeg tør ikke å skrive noe på de kommentarfeltene fordi vi er i nedbemanning hos oss og de ønsker vel strengt talt ikke å høre at de er gutteklubben grei. 

Men kommentarene på nettet provoserer meg (da altså under disse telenorartiklene). Mennene der har rett i en ting og der er at menn jobber mer enn kvinner så derfor får de de jobbene. Det blir litt for enkelt å si egentlig, for hadde ikke da kvinnene vært hjemme med barna til disse mennene hadde de ikke hatt denne muligheten. 

Det som kommer frem der at hadde bare kvinner jobbet mer og funnet opp mer så hadde alt vært så greit. Men kvinner har måttet ta jobben hjemme over lang lang tid og mange av de suksessrike selskapene ble bygd i en tid hvor kvinner var hjemmeværende. 

jeg jobber i en veldig mannsdominert bedrift og hadde mange mennene der fått føle på hvordan det er å være kvinne der tror jeg de hadde blitt skremt. De fleste som sier det bare er å jobbe hardere, at vi kvinner ikke trenger å bevise mer har ikke opplevd det glasstaket som finnes. Jeg vil bli sjef engang og jeg skal bli det, men får ikke blitt det like tidlig som mine mannlige kolleger. 

HI

Skrevet

jeg jobber i en veldig mannsdominert bedrift og hadde mange mennene der fått føle på hvordan det er å være kvinne der tror jeg de hadde blitt skremt. De fleste som sier det bare er å jobbe hardere, at vi kvinner ikke trenger å bevise mer har ikke opplevd det glasstaket som finnes. Jeg vil bli sjef engang og jeg skal bli det, men får ikke blitt det like tidlig som mine mannlige kolleger. 

HI

Si i fra hvis du en dag klarer det, for i så fall er du en HELTINNE!  :strix:

Det er bare en måte å oppnå det på: å kjempe for det. Ikke ha noen plan B, bare stå på og kjempe og kjempe og stå på.

Menn ser verden fra menns perspektiv. Derfor... er det så "enkelt" for dem.

Uansett, du er tøff som har både mål og arbeider hardt for å nå dit.

Heier på deg, hverdagsheltinne! :)

Skrevet

HI

Si i fra hvis du en dag klarer det, for i så fall er du en HELTINNE!  :strix:

Det er bare en måte å oppnå det på: å kjempe for det. Ikke ha noen plan B, bare stå på og kjempe og kjempe og stå på.

Menn ser verden fra menns perspektiv. Derfor... er det så "enkelt" for dem.

Uansett, du er tøff som har både mål og arbeider hardt for å nå dit.

Heier på deg, hverdagsheltinne! :)

Tusen takk. Skal prøve mitt beste. Men føler jeg stanger litt for øyeblikket. 

Står på, men som er alenemamma og for tiden med sykt barn så er det krevende. 

Jeg føler meg til tider litt rådvill til hvordan jeg kan oppnå å bli leder, tror jeg må skaffe meg en mentor. 

Det skulle vært ett mentorprogram for kvinner egentlig. De som ønsket seg dette kunne opp og frem. 

Skal klare det på ett eller annet tidspunkt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...