Gå til innhold

Er sjokkert av svar fra mannen (husarbeid)!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kronisk syk. Har leddgikt og utredes for ME. Har ofte feberfølelse i kroppen, blir jeg forkjølet så er jeg helt ødelagt. Her i huset er det helgevask som står for tur. Vi har nettopp vært på reise og huset måtte vaskes rundt før ny uke. I dag har jeg brukt 5 timer på husarbeid, mens min kjære mann har sittet på rompa i sofaen, så på TV, snakket i telefonen, surfet på nett og spilte PS4. Da jeg konfronterte ham etter barnas leggetid og spurte hva han har tenkt videre (han er nå arbeidsledig og jeg begynner på jobb etter permisjon om 1 uke), altså når jeg skal begynne å jobbe, hvordan han tenker seg arbeidsfordelingen, og da sa han at han vet ikke! Han hadde altså ingen plan for hvordan man skal fordele oppgavene. Jeg spurte om det virkelig skulle være slik at jeg skulle jobbe for å forsørge familien, for så å komme hjem, lage middag, ta alt av husarbeid og kjøre unga på trening, for så å kollapse i senga ved leggetid. Og hvor lenge han trodde jeg ville orke det. Nei, han hadde ikke svar på det heller. Har egentlig lyst til å hive hele gubben ut av huset! Og det er ikke første gang han ser på meg slite og sitter på ræva selv og spiller. Angrer på at jeg ikke har knust hele spillkonsollen for lenge siden.

Måtte bare få det ut, sitter her i sofaen, har kraftig hodepine og er forbanna!!!!

Anonymous poster hash: b238d...551
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv lister.

List opp hva som må gjøres igjennom uka og hvem som har ansvaret, dag for dag. Få med alt, får gå ut med søppel til kjøre unger på trening og klesvask. På den måten er det lett å se hva som skal gjøres for alle, også ungene. 

Skrevet

knuste hele spillkonsollen for lenge siden? PS4.. kan ikke være så veldig gammel.

Hvorfor la han bruke flere tusen på spillkonsoll i første omgang. 

Har man barn så har man barn, blir vel rett svar her.

Anonymous poster hash: 37115...f8a
Skrevet

Han har kunnet sluntre unna fordi du har tillatt ham å gjøre det altfor lenge. Han ser vel ingen grunn til å endre noe som helst, du har jo greid alt til nå....

Sett dere ned, lag ukeplaner med arbeidsfordeling. Om han bruker 2-4 timer hver dag på jobbsøk, så holder det i lange baner. Da har han fremdeles 3-4 timer igjen av en normal arbeidsdag. Den bør han bruke på husarbeid, forberede middag til familien til dere kommer hjem. Skriv handlelister slik at han kan ta det, og han bør greie det meste av husarbeidet før du kommer hjem.

I tillegg bør dere asap på familievernkontoret! Jeg har ingen tro på at en mann som gir så blaffen i konas helse og trivsel vil snu rundt av seg selv - jeg tror dere trenger nøytrale fagfolk som også forteller ham hva som er forventet når man deler hus, hjem og liv.

Nettbruk, spilletid bør begrenses til x tid pr. døgn - og han kan ikke spille før alle hans arbeidsoppgaver er utført, det vil gjerne si etter at barna er i seng om kvelden.

Siden han er arbeidsledig så er det viktig at han opprettholder en normal døgnrytme, så spilling utover nettene er uaktuelt hvis han ikke står opp til normal tid, gjør sine oppgaver og beholder humøret.

Er han deprimert pga. at han ikke har noen jobb så må han søke hjelp for det. Og han bør komme seg ut i frisk luft daglig.

Still krav til ham - ingen av dere er tjent med å fortsette som nå, det går bare en vei...

Anonymous poster hash: 6db7b...d6b
Skrevet

Takk for svar. Angående bruke penger på spillkonsoll, vel han har ikke vært arbeidsledig hele tiden, og PS4 fikk han i bursdagsgave hos kompisene sine. Jeg tror kanskje han er deprimert etter å ha blitt oppsagt på grunn av nedskjæringer. Han søker ikke jobber da det per d. d. ikke er jobber ledige her vi bor. Lister har vi prøvd, ingenting blir gjort, mens jeg og barna gjør alt som er på lista. Så jeg sluttet å skrive ham opp. Det som provoserer meg mest er at han ikke en gang gjør "manneoppgaver" som skift av lyspærer, reparasjoner i huset osv, det må enten jeg gjøre selv eller så blir det å flyte. Argh. Familievernkontoret er han ikke interessert i, vi har vært der før og alt han gjorde var å fremstille meg i dårlig lys og lyve til familieterapeuten. Ser ingen utveg enn å si farvel etter jul.

Skrevet

Når ALT er prøvd og ingenting skjer...ja da flytter dere fra hverandre.

Dette vil bare være godt for din fysiske og mentale helse. Du får ikke MER arbeid å gjøre av å være alene med barna, tvert i mot får du EN mindre peeson å rydde etter, lage mat til m.m. Om han velger å ikke ha samvær med barna får du bidrag...og om han har samvær får du fri inn i mellom.

Hadde ikke stusset på å gå. Han er et dårlig forbilde for barna sine.

Anonymous poster hash: f45f7...b1d

Skrevet

Da sier du:vil du støvsuge eller lage middag f eks?han har ett valg,men innbærer at han må hjelpe til

Skrevet

Vel, folk har en tendens til å behandle en slik man tillater dem å behandle en.

Det eneste som nytter er å sette foten ned og ikke tillate slik latskap.

Skrevet

Da sier du:vil du støvsuge eller lage middag f eks?han har ett valg,men innbærer at han må hjelpe til

Prøvd. Da sier han at han gjør det når han er ferdig med omgangen, og da blir ingenting gjort.

Skrevet

Prøvd. Da sier han at han gjør det når han er ferdig med omgangen, og da blir ingenting gjort.

Da hadde jeg dratt ut ledningen tatt med meg ungene og kjørt meg en tur

Skrevet

Det første du må gjøre, er å kutte strømmen til leketøyet hans. En voksen mann som sitter og spiller? Videre forteller du ham hva som skal gjøres, og hvis han ikke setter i gang umiddelbart, så kan du be ham ta med seg lekene sine og flytte tilbake til gutterommet hos moren sin.

Hvorfor oppfører han seg sånn? Jo, fordi du har tillatt det! Men han har tøyd strikken altfor langt. Litt spill kunne vært ok, hvis alle andre oppgaver var unnagjort først.

Anonymous poster hash: b48c5...f5b

Skrevet

Det første du må gjøre, er å kutte strømmen til leketøyet hans. En voksen mann som sitter og spiller? Videre forteller du ham hva som skal gjøres, og hvis han ikke setter i gang umiddelbart, så kan du be ham ta med seg lekene sine og flytte tilbake til gutterommet hos moren sin.

Hvorfor oppfører han seg sånn? Jo, fordi du har tillatt det! Men han har tøyd strikken altfor langt. Litt spill kunne vært ok, hvis alle andre oppgaver var unnagjort først.

Skrevet

Det første jeg hadde gjort, var å plassere denne spillkonsollen midt på gulvet og slengt en diger hammer i den. Flere ganger. Mens han så på. 

Deretter ville jeg funnet frem en gjøreliste, et eggeur (nedtellingsur) og en pisk. En stjerne i boka når han er ferdig før timeren ringer.

Anonymous poster hash: 17840...19c
Skrevet

Så hun skal være mamma for sin egen mann?

Skrevet

Det er jo akkurat det jeg ikke vil være. Har allerede nok unger å være mamma for. Da flytter jeg heller så får hans neste stakkars kjæreste oppdra ham hvis hun gidder.

Skrevet

Min mening er at husarbeid er kvinnens jobb, men når du nå er syk så burde han jo bidra med litt. Hva om du sier 1 oppgave han skal gjøre hver dag når du er på jobb? Resten må jo du ta når du kommer hjem.

Hvis du blir utslitt av alt grunnet sykdom så burde du minske på arbeidsmengden ved at du reduserer din stilling. Det å slurve og gjøre mindre i huset og med barna er jo ikke et alternativ.

Skrevet

Min mening er at husarbeid er kvinnens jobb, men når du nå er syk så burde han jo bidra med litt. Hva om du sier 1 oppgave han skal gjøre hver dag når du er på jobb? Resten må jo du ta når du kommer hjem.

Hvis du blir utslitt av alt grunnet sykdom så burde du minske på arbeidsmengden ved at du reduserer din stilling. Det å slurve og gjøre mindre i huset og med barna er jo ikke et alternativ.

Jeg forsørger jo familien fordi han ikke tjener penger. Mener du at husarbeid også er kvinnens jobb når mannen er hjemmeværende og kvinnen er utearbeidende? Hva med fedrekvota? Fortsatt alt kvinnens jobb, både nattevåk, husarbeid og utearbeid? Kan du forklare meg hvorfor kvinner aldri skal ha et minutt ledig, mens mannen skal bare hvile og bo som på hotell? Er menn mer verdt enn kvinner? Min lønn utgjør ca 3 ganger så mye som hans arbeidsledighetstrygd, og det går ikke an å jobbe deltid i min jobb. NAV har også tullet med utbetalinger, mener du det er best for familien at jeg sier opp jobben og vi går på sosialen? Bare fordi jeg skal gjøre husarbeid? Hva mener du forresten mannens jobb er? Klø seg i balla og se på TV? Jeg vil gjerne ha svar på det, for lurer virkelig! Hva mener du en mann skal gjøre, hva er manneoppgaver når husarbeid er kvinneoppgave?

Skrevet

Glemte du anonymknappen når du skulle trolle?

Anonymous poster hash: ed5e8...8bd

Skrevet

Jeg forsørger jo familien fordi han ikke tjener penger. Mener du at husarbeid også er kvinnens jobb når mannen er hjemmeværende og kvinnen er utearbeidende? Hva med fedrekvota? Fortsatt alt kvinnens jobb, både nattevåk, husarbeid og utearbeid? Kan du forklare meg hvorfor kvinner aldri skal ha et minutt ledig, mens mannen skal bare hvile og bo som på hotell? Er menn mer verdt enn kvinner? Min lønn utgjør ca 3 ganger så mye som hans arbeidsledighetstrygd, og det går ikke an å jobbe deltid i min jobb. NAV har også tullet med utbetalinger, mener du det er best for familien at jeg sier opp jobben og vi går på sosialen? Bare fordi jeg skal gjøre husarbeid? Hva mener du forresten mannens jobb er? Klø seg i balla og se på TV? Jeg vil gjerne ha svar på det, for lurer virkelig! Hva mener du en mann skal gjøre, hva er manneoppgaver når husarbeid er kvinneoppgave?

Manneoppgaver er reparasjoner, mekking av bilen, snømåking, gå med søppel, klippe plen etc etc. Det er ikke mannens oppgave å gjøre husarbeid mener jeg. Trist at han er arbeidsledig men det er jo faktisk ikke hans feil.

Ja han kan gjerne slappe av og kose seg med tv, spill etc når han ikke har andre oppgaver.

Men dette svaret ville du nok ikke ha, du ville nok bare ha svar som støtter opp om likestillings pjatt!

Skrevet

Hun har jo svart i flere tråder der hun messer om at husarbeid er kvinnens jobb uansett om kvinnen ligger for døden, sitter i rullestol eller har kreft, og om hun jobber fullt mens mannen er hjemmeværende. Kvinner er visst ikke verdt noen ting i hennes øyne, mistenker at denne "mammaen" er egentlig en mann.

Skrevet

Glemte ikke anonymknappen og nei jeg troller ikke! Hva er problemet ditt? Jeg ga hun svar og min mening på det hi spurte om, ikke alle som følger likestillings pjattet vet du!

Skrevet

Manneoppgaver er reparasjoner, mekking av bilen, snømåking, gå med søppel, klippe plen etc etc. Det er ikke mannens oppgave å gjøre husarbeid mener jeg. Trist at han er arbeidsledig men det er jo faktisk ikke hans feil.

Ja han kan gjerne slappe av og kose seg med tv, spill etc når han ikke har andre oppgaver.

Men dette svaret ville du nok ikke ha, du ville nok bare ha svar som støtter opp om likestillings pjatt!

Så du mener at jeg ALDRI kan ha tid til meg selv mens han skal slappe av? Er jeg ikke verdt støvet under skoene hans? Vi har ikke oppgaver som snømåking, reparasjoner, mekking av bilen (hvem i all verden mekker på biler fra 2010 og nyere? Alt må jo kjøres gjennom data, og dekk skifter jeg selv). Han går ikke med søpla og klipper ikke plen. Han har rett og slett null oppgaver utenom husarbeid. Og som jeg sa, han skifter heller ikke lyspærer eller reparerer dører og sånt, det må jeg gjøre hvis det skal bli gjort. Hvorfor mener du at kvinner må slite seg ut mens menn slapper av? Ja, det er hans feil at han mistet jobben. Han fikk en bot for 1 år siden, noe som ble utslagsgivende ved valg av hvem som skulle sies opp. De som ikke har hatt noe tull beholdt jobben. Så ja, det er faktsik hans feil at han trør hjemme.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Glemte ikke anonymknappen og nei jeg troller ikke! Hva er problemet ditt? Jeg ga hun svar og min mening på det hi spurte om, ikke alle som følger likestillings pjattet vet du!

Du, ta pillen din og legg deg. Eller, forresten, 1950-tallet ringte og ba deg komme hjem.

Gjest Antarctica
Skrevet

Han har det jo like bekvemt som en baby. Den store forskjellen kan det jo ikke være...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...