Gå til innhold

Ha respekt for det barna liker idag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så sur av alle som hevder at Skomakergata er topp og Julekongen er dritt. Det er utrolig respektløst ovenfor barna som vokser opp i dag, for de fleste syns faktisk at Julekongen er spennende. Vi fikk julekalender laget for oss i vår tid, de får julekalendere tilpasset dem og deres referanser. Enda værre: De som er stolte over at barna foretrekker skomakergata... det betyr antagelig at barnet ikke evner å følge en historie og å henge med i dagens forteller-tempo.

Anonymous poster hash: 9163a...fb2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig.

Anonymous poster hash: bb54e...01d
Skrevet (endret)

Tullprat. Det er som å si at vi skal la alle bli historieløse søppelforbrukere fordi søpla er ny og moderne. Oppdrar du ungen din til å like over et bredt felt og ikke bare midt i populærkulturens grelleste og mest motstandsløse midtfelt får du interessante unger som deretter blir interessante voksne.

Endret av sug lut
Skrevet

Julekongen er kjempebra! Vi så den for tre (?) år siden, og ble oppriktig glad da vi fikk høre at de skulle sende den igjen i år. Bra serie.
Skomakergata er koselig, ja, men det er nostalgikeren i meg som liker det. Ser godt at det fungerer dårlig for barn i dag. Misliker spesielt det med at han kaller vesle Stine for "kjæresten min". 

Anonymous poster hash: 647cd...fff
Skrevet

Så enig med deg! Barn i dag har ingen relasjon til Skomakergata , det er vi nostalgiske voksne som ønsker det.

Julekongen, jul på månetoppen , jul i blåfjell, barnas superjul og jul i svingen fenger ungene mer.

Skomakergata kan jo feks sees på DVD eller nett om det er så viktig for stemninga.

Det å komme med påstander om at NRK ødelegger jula , er helt hinsides !

Skrevet

Tullprat. Det er som å si at vi skal la alle bli historieløse søppelforbrukere fordi søpla er ny og moderne. Oppdrar du ungen din til å like over et bredt felt og ikke bare midt i populærkulturens grelleste og mest motstandsløse midtfelt får du interessante unger som deretter blir interessante voksne.

Men da inkluderer du begge deler, og det er selvfølgelig greit.

De som roper høyest om at barna skal se skomakergata og den gamle versjonen av Reisen til julestjernen nekter faktisk barna å se disse nye populære seriene, og det blir veldig galt i mine øyne.

Selvfølgelig skal vi sammen med barna se på de gode gamle tingene som vi selv får nostalgiske tårer i øynene av, men vi skal også sammen med dem begeistres av de nye og spennende tingene som lages i dag. 

Å kjøpe skomakergata på DVD og demonstrativt sette på den hver dag klokken seks istedenfor å følge med på det som sendes på TV er galskap i mine øyne.

Skrevet

Vi burde si et rungende "NEI" til fargefjernsyn! Ta vare på de gode gamle programmene fra 60 og 70 tallet. Hvem trenger noe nytt?

Anonymous poster hash: 00509...c95

Skrevet

Vi burde si et rungende "NEI" til fargefjernsyn! Ta vare på de gode gamle programmene fra 60 og 70 tallet. Hvem trenger noe nytt?

Anonymous poster hash: 00509...c95

Nå lønner det seg å lese før du svarer. Og det er altså mulig å se svart-hvitt også på fargefjernsyn, i tilfelle du lurte.

Skrevet

De som roper høyest om at barna skal se skomakergata og den gamle versjonen av Reisen til julestjernen nekter faktisk barna å se disse nye populære seriene, og det blir veldig galt i mine øyne.

Selvfølgelig skal vi sammen med barna se på de gode gamle tingene som vi selv får nostalgiske tårer i øynene av, men vi skal også sammen med dem begeistres av de nye og spennende tingene som lages i dag. 

Å kjøpe skomakergata på DVD og demonstrativt sette på den hver dag klokken seks istedenfor å følge med på det som sendes på TV er galskap i mine øyne.

Det er ikke nødvendig å se alt det nye - og heller ikke alt det gamle, og heller ikke bare en av delene. Men altfor mange unger vokser opp på en kulturell diett av mental junkfood, og det kan ikke forsvares med at "de liker det" - på akkurat samme måte som vi ikke serverer pølser til middag hver dag selv om vi kan gjøre det av og til.

Skrevet

Jeg sier jo ikke NEI til bredde og historie, jeg sier NEI til å si NEI til å tviholde på kun det gamle. Når det er sagt syns jeg ikke skomakergata har spesielt høy kvalitet. Det er nostalgisk for meg, men jeg velger å videreføre andre ting fremfor den. 

Skrevet

Jeg sier jo ikke NEI til bredde og historie, jeg sier NEI til å si NEI til å tviholde på kun det gamle. Når det er sagt syns jeg ikke skomakergata har spesielt høy kvalitet. Det er nostalgisk for meg, men jeg velger å videreføre andre ting fremfor den. 

Stokka seg med alle mine NEI.Jeg sier nei til tå tviholde på kun det gamle og si nei til nye ting som har høy kvalitet.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å se alt det nye - og heller ikke alt det gamle, og heller ikke bare en av delene. Men altfor mange unger vokser opp på en kulturell diett av mental junkfood, og det kan ikke forsvares med at "de liker det" - på akkurat samme måte som vi ikke serverer pølser til middag hver dag selv om vi kan gjøre det av og til.

Jøss for en flisespikker du er, det er vel ingen som har sagt at de må se alt det nye, eller alt det gamle..

Det jeg sier er at galskapen er når man nekter barna det ene eller det andre, vi kan kose oss med alt fra Tante Pose til Hjelp, det er juleferie, og vi kan kose oss med Ridderkongen. 

Jeg skjønner ikke de foreldrene som nekter barna å se på dagens barne-tv fordi det var så mye bedre før, barna må få ta del i dagene populærkultur også.

Skrevet

Jeg hadde en romantisk ide om at Skomakergata var så koselig og at ungene kom til å elske det. Men så var det altså dørgende kjedelig både for dem og meg og jeg synes Jens Petrus er langt mer ekkel enn koselig. Ronja Røverdatter derimot, det har jeg heldigvis fått dem til å elske nesten like mye som meg selv. Jeg syntes Julekongen var stas da det gikk sist og jeg storkoser meg med Jul i Svingen. Hater Disney-seriene med latter på boks.

Det er vel en mellomting her også, selv om den generelt er vanskelig å se på DiB. Jeg åpner ikke armene for alt nytt og jeg har da virkelig nok respekt for barna mine til å stille spørsmål ved kvaliteten på en del av det nye de tilbys. Samtidig må jeg innse at det som var stas på 80-tallet ikke trenger å være det fortsatt.

Skrevet

Jeg blir så sur av alle som hevder at Skomakergata er topp og Julekongen er dritt. Det er utrolig respektløst ovenfor barna som vokser opp i dag, for de fleste syns faktisk at Julekongen er spennende. Vi fikk julekalender laget for oss i vår tid, de får julekalendere tilpasset dem og deres referanser. Enda værre: De som er stolte over at barna foretrekker skomakergata... det betyr antagelig at barnet ikke evner å følge en historie og å henge med i dagens forteller-tempo.

tja nå har jeg ikke skreket opp eller klaget over hvilken julekalender de sender på tv for vi har valgt bort å ha tv kanaler siden vi ikke ser på vanlig tv mer en en veldig sjelden gang. Så spiller liten rolle for oss hva som sendes men jeg må si at min 8 åring elsker jul i skomakergata og likte overhode ikke julekongen når den gikk sist. 

Anonymous poster hash: 1a5ef...e70

Skrevet

Men mye av det som lages for barn i dag er jo veldig bra. Selvfølgelig er det mye dritt også, bl.a. alt det grusomme rælet som sendes på Disney-kanalene osv. Men at barne-TV-sjangren utvikler seg og endrer seg er like naturlig som at programmer for voksne endrer seg. Mye av det nye for voksne er også dritt, men det er veldig mye bra også.

Anonymous poster hash: be5c2...f48

Skrevet

Men mye av det som lages for barn i dag er jo veldig bra. Selvfølgelig er det mye dritt også, bl.a. alt det grusomme rælet som sendes på Disney-kanalene osv. Men at barne-TV-sjangren utvikler seg og endrer seg er like naturlig som at programmer for voksne endrer seg. Mye av det nye for voksne er også dritt, men det er veldig mye bra også.

...poenget mitt var at selv om gamle julekalendre var bra, og mange gæmliser (som sikkert er yngre enn meg) savner de gamle gode seriene, kan det hende at de nye seriene som dagens barn faktisk liker, også er bra. kanskje bedre enn Skomaker-gata.

Skrevet

Kan man ikke sette på Skomakergata eller blåfjell på DVD, dersom man ikke er fornøyd med åretsjulekalender på tv?

Anonymous poster hash: 00111...105

Skrevet

Oj....min 5 åring elsker Skomakergata. Skikkelig bomma jeg da...de ser det i barnehagen og han har bedt om å se det her hjemme.

Skrevet

Så enig med deg! Barn i dag har ingen relasjon til Skomakergata , det er vi nostalgiske voksne som ønsker det.

Julekongen, jul på månetoppen , jul i blåfjell, barnas superjul og jul i svingen fenger ungene mer.

Skomakergata kan jo feks sees på DVD eller nett om det er så viktig for stemninga.

Det å komme med påstander om at NRK ødelegger jula , er helt hinsides !

Jul i blåfjell etc er stengt tatt nostalgisk..

Anonymous poster hash: cc89c...6a7

Skrevet

Kan man ikke sette på Skomakergata eller blåfjell på DVD, dersom man ikke er fornøyd med åretsjulekalender på tv?

Anonymous poster hash: 00111...105

Klart en kan. Problemet oppstår først når en rakker ned på det nye fordi det ikke er likt det gamle og kanskje også velger å ikke la barna ta del i det som ernå.

Noe av det spesielle med våre tv-opplevelser som barn var at det ikke var så mange valgmuligheter. Derfor hadde alle på skolen stort sett fått med seg det samme. Alle så jo på Skomakergata, eller dramaseriene for eldre barn på lørdagskvelder. Det var fint å ha felles referanser. I dag er det noen få ting "alle" ser, Nrk sin julekalender er nok en av dem.

Skrevet

Jeg tror nok Barne-TV i dag er laget på barnas premisser, men jeg er ikke så sikker på at Barne-TV i vår tid var laget for oss. Har en følelse av at det var litt for mange velmenende pedagoger og sosioditten og sosiodatten innblandet. Lekestue. Spennende? Trokke det, men det var det eneste alternativet, og derfor så vi på og utviklet et nostalgisk forhold til det. Samme med tre nøtter til askepott. Jeg er latterlig avhengig av å ha lyden av fortellerstemmen i bakgrunnen mens jeg julestresser rundt på kjøkkenet, og barna lurer på om jeg har røyka sokka mine og går ned og setter på jul i flåklypa på TV-stua. Det betyr ikke nødvendigvis at de blir kulturelt handycappede.

Gjest Antarctica
Skrevet

Skomakergata var helt ok i 1979.

Men fri og bevare meg vel for å måtte se alle 24 episodene igjen i år.

Det vekker nostalgi, men er ærlig talt ganske stillestående.

Jeg likte Pakten! Den hadde vi det spennende med i fjor. Jul i svingen er også fin, og Amalies jul.

Skrevet

Julekongen er kjempebra! Vi så den for tre (?) år siden, og ble oppriktig glad da vi fikk høre at de skulle sende den igjen i år. Bra serie.Skomakergata er koselig, ja, men det er nostalgikeren i meg som liker det. Ser godt at det fungerer dårlig for barn i dag. Misliker spesielt det med at han kaller vesle Stine for "kjæresten min".  Anonymous poster hash: 647cd...fff

Synes jo kanskje at den siste setningen din sier langt mer om deg enn om han som sa den.

Anonymous poster hash: ba4ec...35f

Skrevet

Synes ikke Julekongen er en hyggelig tv-julekalender. Mine to sønner som så den da den gikk for tre år siden (de var da 6 og 8 år, gadd faktisk heller ikke følge med på den. Jeg hadde trodd den ville fenge, for jeg syntes den var proft laga, men nei. Det er den eneste julekalenderen på TV de ikke har ønska å følge med på...

Selv savner jeg den hyggelige og lune stemninga som jeg f.eks får av Linus i svingen. Den er både koselig, morsom og lærerik. Julekongen er mørk og dyster. Derfor liker ikke jeg den, og så er det faktisk et kjempestort poeng at den ikke fenga så veldig mange. 

Jul i Skomakergata var veldig koselig, men jeg skjønner at den gamle versjonen ikke kan sendes lengre. Men - kanskje de kunne laget en mer moderne versjon? 

Anonymous poster hash: 0ed95...83e
Skrevet

Mitt ene barn synes Julekongen er skummel. Hun er 2,5, og fikk se litt av den hos sin nevø som hadde filmen liggende. Hun holdt seg for øynene og ropte at den var skummel, og sov dårlig i to netter etterpå... 

Anonymous poster hash: 2851c...8a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...