Gå til innhold

Hva er "tunge bøker" for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvisker stille: Silmarillion....og jeg er stor Tolkien-fan...

Anonymous poster hash: 10d8b...275

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsket Tolkien meeeen herregud så tungt.

Skrevet

Snorres kongesagaer har jeg ikke klart å komme igjennom enda.. Har prøvd 4 ganger, tror jeg. 
Ellers er Franz Kafkas bøker blant de jeg vil kalle tunge; Prosessen, Slottet og Forvandlingen. Men det er fantastiske bøker når man først klarer/orker å lese de :)

Anonymous poster hash: be59c...287
Skrevet

Bøker som veier mye og som er vanskelige å bære.

Skrevet

Jeg leser alt jeg kommer over, unnatt Silmarillion. Den har jeg aldri klart å komme meg igjennom.

Skrevet

Ulysses av James Joyce. Mest tunglest for meg fordi den ikke fenger meg. Dørgende kjedelig. Har prøvd tre ganger og nå gitt opp.

Anonymous poster hash: b3788...da5

Det var den jeg også tenkte på da jeg så overskriften. Krever mer selvdisiplin (og tid) enn jeg er i besittelse av å komme seg gjennom Ulysses.

Den har jeg begynt på ihvertfall 3 ganger, men aldri lest ferdig!

Ulysses er grusomt tung, synes jeg. Ikke Tolstoj, ham liker jeg godt.

*hviske* jeg synes Hobbiten og Ringenes herre er tunge... Har aldri klart å komme meg gjennom de bøkene.

Sartre, Kierkegaard og en del andre filosofer syns jeg er tung lesning fordi det krever konsentrasjon hele veien.

Ulysses og Anna Karenina har jeg gitt opp - knøvlete og forvirrende skrevet. Ulysses er forvirrende pga "stream of consciousness"-formen, Anna Karenina gikk meg på nervene fordi hver karakter hadde flere navn, kjælenavn og titler. Skjønte aldri hvem han mente. Én og samme figur kunne bli kalt Aleksander, Sasja, obersten, greven, herr Malinovskij og Aleksander Sergejevitsj. Og det i løpet av ett kapittel....

James Joyce bøker. Måtte lese Joyce da jeg tok bachelor i Engelsk. Tok nesten livet av meg.

Ulysses av James Joyce. Mest tunglest for meg fordi den ikke fenger meg. Dørgende kjedelig. Har prøvd tre ganger og nå gitt opp.

Det var den jeg også tenkte på da jeg så overskriften. Krever mer selvdisiplin (og tid) enn jeg er i besittelse av å komme seg gjennom Ulysses.

Jeg har også begynt på Ulysses om og om igjen uten å komme i mål. Har ikke kommet gjennom. Og har lest min del bl.a. av de nevnte russerne, noe som er noe helt annet!

Anonymous poster hash: e0f80...e70

Jeg er SÅ glad for at jeg ikke er alene om å slite med Ulysses kjenner jeg. :lettet: 

Jeg har også kommet på, etter å ha lest tråden litt mer, at jeg heller ikke er noen stor fan av Ringenes Herre- og Hobbit-bøkene. Fan assa... I den første boka så bruker de jo de fjørten første kapitlene på å gå, og gå, og gå, og gå... GAH! Men jeg vet at dette er å banne i kirka altså, så jeg bruker ikke å si det så veldig ofte. :kremt: 

Skrevet

Ulysses er grusomt tung, synes jeg. Ikke Tolstoj, ham liker jeg godt.

*hviske* jeg synes Hobbiten og Ringenes herre er tunge... Har aldri klart å komme meg gjennom de bøkene.

Sartre, Kierkegaard og en del andre filosofer syns jeg er tung lesning fordi det krever konsentrasjon hele veien.

Ulysses og Anna Karenina har jeg gitt opp - knøvlete og forvirrende skrevet. Ulysses er forvirrende pga "stream of consciousness"-formen, Anna Karenina gikk meg på nervene fordi hver karakter hadde flere navn, kjælenavn og titler. Skjønte aldri hvem han mente. Én og samme figur kunne bli kalt Aleksander, Sasja, obersten, greven, herr Malinovskij og Aleksander Sergejevitsj. Og det i løpet av ett kapittel....

James Joyce bøker. Måtte lese Joyce da jeg tok bachelor i Engelsk. Tok nesten livet av meg.

Jeg har også begynt på Ulysses om og om igjen uten å komme i mål. Har ikke kommet gjennom. Og har lest min del bl.a. av de nevnte russerne, noe som er noe helt annet!

Anonymous poster hash: e0f80...e70

Jeg er SÅ glad for at jeg ikke er alene om å slite med Ulysses kjenner jeg. :lettet:

Jeg har også kommet på, etter å ha lest tråden litt mer, at jeg heller ikke er noen stor fan av Ringenes Herre- og Hobbit-bøkene. Fan assa... I den første boka så bruker de jo de fjørten første kapitlene på å gå, og gå, og gå, og gå... GAH! Men jeg vet at dette er å banne i kirka altså, så jeg bruker ikke å si det så veldig ofte. :kremt:

Dagfinn Lyngbø om Ringenes Herre

Skrevet

Dagfinn Lyngbø om Ringenes Herre

OMG! Jeg dør av latter. Det AKKURAT det der jeg og tenker. Hjernen min visner bort. Hver. Jævla. Gang. :knegg:

Skrevet

Franz Kafka, Dostojewski, Samuel Beckett, Thomas Mann... De fleste som er "klassikere" er tungleste, men med mindre jeg leser fag leser jeg for kosens skyld. Har ikke kommet meg gjennom mange klassikere med andre ord.

Anonymous poster hash: df18d...380
Gjest Antarctica
Skrevet

halvbroren er den tyngste boka jeg har lest. Sikkert ikke spesielt avansert, men forferdelig kjedelig og lite fengende.

Syns også den var skuffende, selv om jeg er glad i Saabye.

Skrevet

Menneskets lodd av Andre Malreux. Mulig den kommer seg uti boka, men klarer ikke komme meg gjennom de første 50 sidene engang 😁

Anonymous poster hash: cec2e...243

Skrevet

Alt av Ibsen og Hamsun. Ufattelig kjedelig, måtte gjennom 3 verk av hver av dem i forbindelse med skole. Vet mange er uenig. Hedda Gabler og Pan.... blæh!

Anonymous poster hash: 83208...360

Skrevet

Samme her...fikk omtrent hakeslepp da guttungen leste den da han gikk i sjette.

Skrevet

Dr. Faustus av Thomas Mann var tunge tak på lesesalen, husker jeg.

Ellers har jeg aldri fullført Ringenes herre og Ulysses. Sistnevnte er jo beryktet for å være ugjennomtrengelig. 😉

Anonymous poster hash: 613da...27d

Skrevet

Tja. Kom meg gjennom med nød og neppe, men fy flate så kjedelige. Fortellerstilen gjør det unødvendig tunglest.

Jeg er stor fan av tolkien og universet hans, men er helt enig i at bøkene er tungleste. Jeg leser dem omtrent annenhvert år og kjører meg stadig fast i uendelige beskrivelser av sopp.

Heldigvis er jeg ikke opphengt i å måtte lese hvert ord og har dermed en særdeles god skumlesningsevne 😀

Skrevet

Name of the rose. Halvparten er på latinsk uansett hvilken oversettelse en har.Anonymous poster hash: 10d8b...275

Filmen er fin da.

Anonymous poster hash: bbaef...bcf

Skrevet

Synes Da Vinci koden var kjedelig; løpe, løpe, løpe.... Synd i grunn for historien er fascinerende.

Anonymous poster hash: bbaef...bcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...