Gå til innhold

Hva er "tunge bøker" for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du konkrete eksempler på bøker du synes er tunge og langdryge å lese? Hører mange omtaler Anna Karenina som tung. Men innholdet er jo ikke det? Usedvanlig lang bok men språket og fortellingen er jo ikke avansert. Er dere enig/uenig?

Jeg forbinder ikke tykke bøker nødvendigvis med tunge bøker.

Anonymous poster hash: 2f644...469

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Donald Duck pocketbøker er ganske tunge.

Anonymous poster hash: 86785...f80
Skrevet

Jeg synes ikke "tunge" eller krevende bøker er det samme som langdryge og kjedelige bøker. Tekster med stor grad av åpenhet tar tid å lese, fordi man som leser må være aktiv medskaper av historien, ikke bare la seg "mate" med en ferdig tekst. Det betyr ikke at de ikke er gode, vanligvis tvert imot. 

Anonymous poster hash: 00942...45b
Skrevet

Pride & prejudice på engelsk. Er ei tung bok for min del på grunn av den gamle måten den er skrevet på :) Prøvde meg også på Relativitetsteorien, men måtte gi opp.

Anonymous poster hash: bc1c7...ae8
Skrevet

Tolstoj er tungt. Andre russarar er enda tyngre, som Solzjenitsyn. Det er ikkje akkurat koselitteratur. Når bøker er lettleste utan å vere ukompliserte og kjedelige kosar eg meg.

Skrevet

Dostojevskij.

Stjerneeksempel på tung russar.
Skrevet

Simone de Beauvoir, Sarthre og Victor Hugo på fransk. Har prøvd men gitt opp fort.

Skrevet

Tunge bøker for meg er bøker som er tungleste, vanskeleg språk, mykje lesaren må leggja til sjølv og gjerne litt svevende innhald med mange personar og karakterar. Treng ikkje vera dårlege, men er gjerne vanskelege å få taket på.

Dersom ein skal lesa for kun underholdningsverdien så egnar dei seg ikkje så godt. Men for å utvikla seg som lesar og person er dei gjerne gode og utfordrande

Skrevet

Ulysses av James Joyce. Mest tunglest for meg fordi den ikke fenger meg. Dørgende kjedelig. Har prøvd tre ganger og nå gitt opp.

Anonymous poster hash: b3788...da5

Skrevet

Ulysses av James Joyce. Mest tunglest for meg fordi den ikke fenger meg. Dørgende kjedelig. Har prøvd tre ganger og nå gitt opp.

Det var den jeg også tenkte på da jeg så overskriften. Krever mer selvdisiplin (og tid) enn jeg er i besittelse av å komme seg gjennom Ulysses.

Skrevet

Det var den jeg også tenkte på da jeg så overskriften. Krever mer selvdisiplin (og tid) enn jeg er i besittelse av å komme seg gjennom Ulysses.

Den har jeg begynt på ihvertfall 3 ganger, men aldri lest ferdig!

Skrevet

"Reisen til nattens ende" av Louis-Ferdinand Céline. Begynte på den 3-4 ganger, ga til slutt opp.

"Naked Lunch" av Burroughs- prøvde meg på den på engelsk, men den er skrevet på gateslang fra New York fra 50-60-tallet, så forsto fint lite av dialogen.

Skrevet

Name of the rose. Halvparten er på latinsk uansett hvilken oversettelse en har.

Anonymous poster hash: 10d8b...275

Skrevet

Ulysses er grusomt tung, synes jeg. Ikke Tolstoj, ham liker jeg godt.

*hviske* jeg synes Hobbiten og Ringenes herre er tunge... Har aldri klart å komme meg gjennom de bøkene.

Gjest Antarctica
Skrevet

Sartre, Kierkegaard og en del andre filosofer syns jeg er tung lesning fordi det krever konsentrasjon hele veien.

Ulysses og Anna Karenina har jeg gitt opp - knøvlete og forvirrende skrevet. Ulysses er forvirrende pga "stream of consciousness"-formen, Anna Karenina gikk meg på nervene fordi hver karakter hadde flere navn, kjælenavn og titler. Skjønte aldri hvem han mente. Én og samme figur kunne bli kalt Aleksander, Sasja, obersten, greven, herr Malinovskij og Aleksander Sergejevitsj. Og det i løpet av ett kapittel....

Gjest Antarctica
Skrevet

*hviske* jeg synes Hobbiten og Ringenes herre er tunge... Har aldri klart å komme meg gjennom de bøkene.

Tja. Kom meg gjennom med nød og neppe, men fy flate så kjedelige. Fortellerstilen gjør det unødvendig tunglest.

Skrevet

Tja. Kom meg gjennom med nød og neppe, men fy flate så kjedelige. Fortellerstilen gjør det unødvendig tunglest.
Enig! Verste boka jeg har lest, og jeg har studert engelsk litteratur. Der var det også en del "snacks".
Skrevet

Jeg syns Anna karenina var tung av samme grunn som Pashla skriver. Jeg kom gjennom ca 2/3 av boken før jeg ga opp. Forbrytelse og straff var tungt skrevet. Og så syns jeg Anna gevaldas bøker er tunge, men det kan være fordi de er skrevet på nynorsk.

Skrevet

Aaaaaaaaaaaaaahhhh !!!!! Blasfemi!! 😂

Sorry, bare måtte. STOR fan av Tolkien her.

Jeg har for øvrig lest Anna Karenina, historien er forsåvidt ikke så vanskelig eller tung, men alt det gnålet om russisk bondepolitikk holdt på å ta livet av meg. 😂

Anonymous poster hash: c2d89...2ff

Skrevet

Sataniske vers er den tyngste boka eg har kome gjennom, ikkje god heller...

Skrevet

James Joyce bøker. Måtte lese Joyce da jeg tok bachelor i Engelsk. Tok nesten livet av meg.

Skrevet

halvbroren er den tyngste boka jeg har lest. Sikkert ikke spesielt avansert, men forferdelig kjedelig og lite fengende.

Skrevet

Kjartan Fløgstad, til dels Hamsun, Ulysses selvfølgelig og Shakespeare. Har forsåvidt begynt på Kristin Lavransdatter x antall ganger uten å komme videre.

Skrevet

Den har jeg begynt på ihvertfall 3 ganger, men aldri lest ferdig!

Jeg har også begynt på Ulysses om og om igjen uten å komme i mål. Har ikke kommet gjennom. Og har lest min del bl.a. av de nevnte russerne, noe som er noe helt annet!

Anonymous poster hash: e0f80...e70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...