Gå til innhold

Helsesøster har hengt seg opp i det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mitt barn var nyfødt baby ble jeg syk pga fødselen. Jeg ble innlagt på sykehus og var borte i 1 uke av gangen 4 ganger og da var pappaen hjemme med babyen. Dette er noen år siden nå og jeg har en mammadalt :) men da vi var hos helsesøster (har hatt samme hele veien) hang hun seg helt opp i det, og hadde bestemt seg for at jeg og barnet har dårlig tilknytning eller noe. Når det er stikk motsatt. Pratet om at når sånt skjer så blir pappaen den som erstatter mor osv. Hun skulle bare visst, her er det mammamamma og mammadalt har barnet vært lenge. Vi må faktisk aktivt planlegge at pappaen har bestemte oppgaver så ikke det blir at mamma gjør alt. Men jeg synes det var merkelig av helsesøster å skape problemer som ikke eksisterer (var en -års kontroll dette). Er det typisk helsesøstre eller?

Anonymous poster hash: b3c64...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun reagerte på noe ved barnets atferd? Selv om du opplever at dere har god tilknytning siden barnet er en såkalt mammadalt, så kan det faktisk hende at barnet er mammadalt av helt andre grunner enn god tilknytning. Mulig at hs reagerer på dette.

Anonymous poster hash: 26cda...e3c

Skrevet

Kanskje hun reagerte på noe ved barnets atferd? Selv om du opplever at dere har god tilknytning siden barnet er en såkalt mammadalt, så kan det faktisk hende at barnet er mammadalt av helt andre grunner enn god tilknytning. Mulig at hs reagerer på dette.

Nei. De 10 min hun så av barnet brukte de på å sjekke språkutvikling. Som er god :)

Skrevet

Nei. De 10 min hun så av barnet brukte de på å sjekke språkutvikling. Som er god :)

Det betyr ikke at hun ikke fikk med seg andre ting.

Skrevet

Jo. Hahah, du kommer ikke videre med det.

Skrevet

Kanskje hun reagerte på noe ved barnets atferd? Selv om du opplever at dere har god tilknytning siden barnet er en såkalt mammadalt, så kan det faktisk hende at barnet er mammadalt av helt andre grunner enn god tilknytning. Mulig at hs reagerer på dette.Anonymous poster hash: 26cda...e3c

Nei. De 10 min hun så av barnet brukte de på å sjekke språkutvikling. Som er god :)Anonymous poster hash: b3c64...eb1
Det betyr ikke at hun ikke fikk med seg andre ting.Anonymous poster hash: 26cda...e3c

Jo. Hahah, du kommer ikke videre med det.Anonymous poster hash: b3c64...eb1

Ville du ha hjelpe eller ikke? For en ekkel måte å svare på!

Det er godt mulig at helsesøster la merke til noe ikke du har tenkt over. Det kan godt også være at det ikke er noe å bekymre seg for. Spørsmålet er hvorfor du ikke snakka med helsesøster om det når du var det? I stedet så er du smålig, spyddig og frekk når en her inne antyder at det muligens kan være noe i det helsesøster har påpekt.

Anonymous poster hash: 9450c...a91

Skrevet

Be helsesøsteren om å utdype og være konkret i beskrivelsene/observasjonene hennes, som forklarer hva hun mener. Det er for øvrig (innen tilknytningsteori) ingenting som heter "dårlig tilknytning". Dersom man er opplært i å kategorisere tilknytning, vil man kunne se grader av trygg eller utrygg tilknytning barn har til sine omsorgspersoner. (trygg, utrygg ambivalent, utrygg unnvikende eller disorganisert tilknytning er kategoriene), men dette brukes stort sett kun i forbindelsen med terapi eller forskning. Opplæringen i å kategorisere tilknytning er svært omfattende og dersom den gjøre riktig, tar det gjerne ett år å bli reliabel. Det er svært sjeldent helsesøstre har denne opplæringen. 

Mest sannsynlig har hun lest noe eller hatt noen kortere kurs om tilknytningsteori og blafrer rundt seg med begreper hun egentlig ikke har greie på. Uansett, hva er målsettingen/formålet til helsesøster ved å si dette til deg? Ga hun deg noen råd i den forbindelsen?

Skrevet

Men i all verden? Skriver du her inne for å få flere synsvinkler eller for at folk skal jatte med deg? Lite voksent svar!

Anonymous poster hash: adfb1...106

Skrevet

Jeg forsøkte bare å få deg til se at det kan være noe i det helsesøster sier. Det er helt greit at du ikke er enig med henne. Uansett så er det tydelig at du mangler evnen til å reflektere. Kanskje du kan ønske deg selvinnsikt til jul?

Skrevet

Du var lagt inn 1 uke av gangen x4? Dersom dette gjaldt psykisk kan det være det er grunnen til at helsesøster passer litt ekstra på?

Anonymous poster hash: 04b2b...221

Skrevet

Jeg er tilhenger av eksplisitt samtale om det som en eller flere oppfatter at blir hengende i luften. Kan du ikke spørre helsesøster om det er sånn at hun er bekymret for barnets tilknytning, barnets trygghet, selvtillit, autonomi osv?

Skrevet

Helsesøstre er jo mennesker som alle andre, farget av sine egne erfaringer, tanker og meninger...

Vår helsesøster reagerte på at pappaen fulgte barnet til sjekk, det var noe hun hang seg veldig opp i og var egentlig ufin mot mannen min. Spurte om ting som ikke hadde noen sammenheng med hvorfor de var der...

Neste gang reiste jeg med barnet (ble satt opp på oppfølgingstime siden jeg ikke var der), da var hun helt annerledes. Alt hun sutret om til mannen var plutselig helt topp... Hun er tydeligvis en person som mener at mammaen skal være hjemme og ta seg av alt med barna mens pappaen skal jobbe og tjene penger...

Anonymous poster hash: 2beb0...5a6

Skrevet

Jeg forsøkte bare å få deg til se at det kan være noe i det helsesøster sier. Det er helt greit at du ikke er enig med henne. Uansett så er det tydelig at du mangler evnen til å reflektere. Kanskje du kan ønske deg selvinnsikt til jul?

Med dette svaret fremstår dere omtrent som like umodne. 

Anonymous poster hash: adfb1...106

Skrevet

Som #7 skriver, be henne om konkrete beskrivelser på observasjoner som gjør at hun kommer med påstanden om "dårlig tilknytning". Spør henne også om hvor alvorlig hun mener dette eventuelt er og hvilke tiltak hun ønsker å iverksette i forhold til dette.

Om hun ikke har noe å komme med, tror jeg at jeg hadde gitt henne er kraftig verbal kilevink, og sagt at det er særdeles uprofesjonelt å synse rundt en slik situasjon og er med på å skape usikre foreldre. Jeg mistenker at hennes utalelser er hennes personlige oppfatninger rundt ditt fravær så tidlig i ditt barns liv. Kanskje hun bør pelle seg av DiB og andre mammaforum?

Anonymous poster hash: aa63f...fb8
Skrevet

Hvis barnet er veldig mammadalt kan det jo hende helsesøster oppfatter det som at barnet ikke stoler på at du alltid er der.

Anonymous poster hash: 923f2...332

Skrevet

Sett fra et barnevernfaglig perspektiv er det en risikofaktor for barnets videre utvikling hvis mor (primæromsorgsperson) er borte fra barnet én uke eller mer det første leveåret. Dette fordi grunnlaget for tilknytningen mellom mor og barn etableres det første året.

Det er ikke ensbetydende med at barnet ER tilknytningsskadet. Barnet kan ha mange beskyttelsesfaktorer i livet som veier opp for dette bruddet, pluss at barnets sårbarhet spiller inn.

Barnevernskonsulent

Anonymous poster hash: 9d5b2...70f

Skrevet

Som regel har en helsesøster erfaring og hun har også utdanning. Tviler sterkt på at hun finner på noe.

Det kan være helt normalt men kan også være veldig unormalt hvis ett barn er veldig klengete på mor eller far over lengre periode. Jeg tenker kanskje barnet savner mor eller far sånn at det klenger seg på med det sammen en av disse to er sammen med barnet? Som sagt det kan være både normalt og unormalt men skjønner ikke hvorfor du ikke stoler på din jordmor?

Skrevet

Fant du denne helsesøsteren på 50-tallet? Om min helsesøster hadde hentydet at den fantastisk snille mannen min som er en så flott far er annenrangs og dårlig erstatter for mor hadde jeg blitt rasende forbanna!

Anonymous poster hash: 621a2...b17

Skrevet

Å være mammadalt er ikke det samme som å ha god tilknytning. Sier ikke at barnet har dårlig, utrygg, ambivalent eller desorganisert tilknytning til deg, men å være mammadalt sier lite og ingenting om tilknytningen er god og trygg.

Anonymous poster hash: e2863...84f
Skrevet

Sett fra et barnevernfaglig perspektiv er det en risikofaktor for barnets videre utvikling hvis mor (primæromsorgsperson) er borte fra barnet én uke eller mer det første leveåret. Dette fordi grunnlaget for tilknytningen mellom mor og barn etableres det første året.

Det er ikke ensbetydende med at barnet ER tilknytningsskadet. Barnet kan ha mange beskyttelsesfaktorer i livet som veier opp for dette bruddet, pluss at barnets sårbarhet spiller inn.

BarnevernskonsulentAnonymous poster hash: 9d5b2...70f

Far kan og er også en primæromsorgsperson!

Min mor ble innlagt da jeg var 10 dager gammel pga av fødselsdeperesjon.

Hun var borte i 14 dager.

Pappa stilte opp, selvsagt!

Jeg har ett godt forhold og tilknytning til dem begge.

Anonymous poster hash: d6a51...495

Gjest Antarctica
Skrevet

Kanskje hun reagerte på noe ved barnets atferd? Selv om du opplever at dere har god tilknytning siden barnet er en såkalt mammadalt, så kan det faktisk hende at barnet er mammadalt av helt andre grunner enn god tilknytning. Mulig at hs reagerer på dette.Anonymous poster hash: 26cda...e3c

Nei. De 10 min hun så av barnet brukte de på å sjekke språkutvikling. Som er god :)Anonymous poster hash: b3c64...eb1
Det betyr ikke at hun ikke fikk med seg andre ting.Anonymous poster hash: 26cda...e3c

Det er godt mulig at helsesøster la merke til noe ikke du har tenkt over. Det kan godt også være at det ikke er noe å bekymre seg for. Spørsmålet er hvorfor du ikke snakka med helsesøster om det når du var det? I stedet så er du smålig, spyddig og frekk når en her inne antyder at det muligens kan være noe i det helsesøster har påpekt.

Her er det noen helt andre som er frekke.

HI, la det gå inn det ene øret og ut det andre. Helsesøster har sine oppgaver, og kanskje sier hun de tingene for å berolige deg.

Skrevet

BarnevernskonsulentAnonymous poster hash: 9d5b2...70f

Far kan og er også en primæromsorgsperson!

Min mor ble innlagt da jeg var 10 dager gammel pga av fødselsdeperesjon.

Hun var borte i 14 dager.

Pappa stilte opp, selvsagt!

Jeg har ett godt forhold og tilknytning til dem begge.

Anonymous poster hash: d6a51...495

Selvfølgelig kan far også være primæromsorgsperson. Den som er hjemme med barnet og knytter nærmest bånd til barnet den første tiden er primæromsorgspersonen. Om det er mor eller far i dette tilfellet, vites ikke. Men som regel er det mor.

Skrevet

Barnevernskonsulent

Det er i så fall en temmelig vag risikofaktor. Et normalt barn med en god nok mamma, vil ikke ta skade av å være med sin sekundære primære omsorgsperson i en uke. Fra fødsel og frem til ett års alder utvikles tilknytningsmønster hos barn og det konsolideres omkring 12-18 mnd. Det tar lengre tid enn en uke å "ødelegges" når alt annet er på plass.

Anonymous poster hash: 1c6aa...f5b

Skrevet

Det er godt mulig at helsesøster la merke til noe ikke du har tenkt over. Det kan godt også være at det ikke er noe å bekymre seg for. Spørsmålet er hvorfor du ikke snakka med helsesøster om det når du var det? I stedet så er du smålig, spyddig og frekk når en her inne antyder at det muligens kan være noe i det helsesøster har påpekt. Anonymous poster hash: 9450c...a91

Her er det noen helt andre som er frekke.

HI, la det gå inn det ene øret og ut det andre. Helsesøster har sine oppgaver, og kanskje sier hun de tingene for å berolige deg.

????

Skrevet

Da mitt barn var nyfødt baby ble jeg syk pga fødselen. Jeg ble innlagt på sykehus og var borte i 1 uke av gangen 4 ganger og da var pappaen hjemme med babyen. Dette er noen år siden nå og jeg har en mammadalt :) men da vi var hos helsesøster (har hatt samme hele veien) hang hun seg helt opp i det, og hadde bestemt seg for at jeg og barnet har dårlig tilknytning eller noe. Når det er stikk motsatt. Pratet om at når sånt skjer så blir pappaen den som erstatter mor osv. Hun skulle bare visst, her er det mammamamma og mammadalt har barnet vært lenge. Vi må faktisk aktivt planlegge at pappaen har bestemte oppgaver så ikke det blir at mamma gjør alt. Men jeg synes det var merkelig av helsesøster å skape problemer som ikke eksisterer (var en -års kontroll dette). Er det typisk helsesøstre eller?

I teorien er der slik at barnet KAN ende opp med dårlig tilknytning til den som er mye borte. Men, dette kan fint taes igjen. Noe du, og de fleste andre mødre gjorde i denne situasjonen. Tror helsesøster har forvekslet "kan ende opp med" med "ender opp med". Lykke til!

Anonymous poster hash: dfc4a...969

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...