Gå til innhold

Bekymret, barnet har sluttet å prate

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minner om min kusine.

Hun var tidlig ute språkmessig. Og et smart barn, lå langt fremme på tester. Løste oppgaver som barn som var 2 år eldre skulle klare. Så i to-treårs alderen ble hun taus. På den tiden var det ikke så mye hjelp å få (70-tallet) moren var så fortvilet. Hun pratet nesten ikke i barnehagen, aldri til fremmede voksne, lite med foreldre og MÅTTE hun si noe hvisket hun ofte i øret til moren. Sånn var hun til hun skulle begynne på skolen. Moren var så fortvilet og lurte på hvordan hun skulle klare skolen. Naboer, tanter og onkler hadde aldri hørt stemmen hennes.

Da hun begynte på skolen var hun lavmælt og stille men hun pratet med læreren når hun fikk spørsmål og læreren kunne ikke forstå at hun ikke hadde snakket med fremmede på fire år. Hun var bare sjenert.

Når vi som var jevnaldrende hørte om dette som voksen flira vi for denne kusina var den som skravla mest når vi var alene uten voksne tilstede. Jeg husker at hun ofte hvisket svar til meg hvis noen spurte henne om noe slik at jeg kunne svare men tenkte aldri noe over det.

Selv har hun sagt når hun ble voksen at hun ikke likte å få oppmerksomhet fra voksne.

Hva som er årsaken til at ditt barn ikke prater vet jeg jo ikke, ville bare dele historien med deg. Det trenger ikke være noe alvorlig. Anonymous poster hash: 337c8...f30

Takk :)!

Anonymous poster hash: d6d9f...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke her er dessverre autisme, vet dette kan være et første tegn. Forhåpentligvis er barnet ditt helt friskt men jeg ville helt klart bedt fastlegen om (snarlig) videre utredning. Lykke til og håper alt går seg til!!

Anonymous poster hash: 2a41b...662

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...