Gå til innhold

Folk med skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

I rapporter på jobb. Vært = vert. Bæsjet = berset... Dysleksi? Bør vel mer synes synd på vedkommende kontra irritere meg litt?!

Anonymous poster hash: 84250...d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør klare å heve deg over det

Skrevet

Jeg legger godt merke til ordfeil. Syns det er påfallende mange som ikke kan skrive. Men orker ikke irritere meg over det.

Anonymous poster hash: bae4d...b1b

Skrevet

Irriterer meg. Klarer ikke ta de som ikke kan skrive seriøst!

Anonymous poster hash: 126f8...20e

Skrevet

Skrivefeil kommer dessverre ofte i veien for budskapet i teksten. Så, ja, jeg irriterer meg over det. Og i disse nettroll-tider er det vanskelig å la være å tenke sitt når dårlig underbygget argumentasjon ledsages av skrivefeil i annethvert ord. Selv om jeg VET at jeg burde holde meg for god til det.

Jeg er ikke feilfri selv, men anstrenger meg for å skrive riktig. Har også opplevd flere ganger at det er lettere å få gjennomslag for saker (i jobbsammenheng) hvis man legger litt ekstra arbeid i den skriftlige argumentasjonen.

Når det er sagt, så er jeg en skikkelig kløne når jeg skal formulere meg muntlig og føler ofte at jeg tråkker i salaten med mine 'snakke før jeg tenker'-utsagn.

Skrevet

Nå jobber jeg sammen med flinke journalister som skriver veldig bra, men jeg klarer ikke å skjønne at mine kolleger deler opp selv de enkleste sammensatte ord og vimser noe voldsomt med tegnsetting. Én ting er her inne, da bryr jeg meg ikke så veldig om feil hos meg selv eller hos andre, men på jobb, som journalist, da bør du skjerpe fingrene altså. 

Blir oppgitt av dem som skriver såpass lange innlegg eller facebookoppdateringer (eller leserinnlegg og lignende) at enkelte ord går igjen flere ganger i teksten, der de repeterer værste, resturang, alldri, aldrig, viss, di osv. DA har de sovet gjennom noen veldig sentrale deler av barneskolen altså... Og alle som putter inn selve tallet i teksten, der de skal skrive tallet med bokstaver. "Det var en gang 3 små griser..." Får fnatt! 

Anonymous poster hash: b40e3...99c
Skrevet

Ja, det kan skyldes dysleksi, men det er ikke sikkert. Hvis du ofte har problemer med å forstå innholdet i rapporter ol bør du be ledelsen om tilrettelegging. Innføring av retteprogramer og et godt system for korrekturlesing kan være fornuftig.

Anonymous poster hash: a4fca...9ad

Skrevet

Nå jobber jeg sammen med flinke journalister som skriver veldig bra, men jeg klarer ikke å skjønne at mine kolleger deler opp selv de enkleste sammensatte ord og vimser noe voldsomt med tegnsetting. Én ting er her inne, da bryr jeg meg ikke så veldig om feil hos meg selv eller hos andre, men på jobb, som journalist, da bør du skjerpe fingrene altså.

Blir oppgitt av dem som skriver såpass lange innlegg eller facebookoppdateringer (eller leserinnlegg og lignende) at enkelte ord går igjen flere ganger i teksten, der de repeterer værste, resturang, alldri, aldrig, viss, di osv. DA har de sovet gjennom noen veldig sentrale deler av barneskolen altså... Og alle som putter inn selve tallet i teksten, der de skal skrive tallet med bokstaver. "Det var en gang 3 små griser..." Får fnatt!

😄

Skrevet

😄

Nå er det tillatt å skrive "viss", da....

Anonymous poster hash: 54831...d71

Skrevet

Dette er rapporter som fylkesmann, pårørende og til og med journalister kan lese og publisere. Jeg synes det er viktig å formulere seg mest mulig korrekt. Kan ikke forestille meg hvor vrient det må være å sende jobbsøknader feks, hvis man har så mange skrivefeil. Min 6-åring skriver mer korrekt.. Jeg skriver ikke perfekt, men formulerer meg alltid mest mulig korrekt i jobbsammenheng.

Anonymous poster hash: 84250...d4e

Skrevet

Som jeg nevnte i en annen tråd for en stund siden så har jeg en venn som snart er ferdig med utdannelsen å da er han utdannet politi.

Kan ikke skjønne at det er mulig at han kan få en sånn jobb når han skriver så dårlig at jeg ofte ikke skjønner hva han faktisk mener en gang.

En politirapport er jo ganske viktig at er utfyllende og korrekt,å ikke minst at den som skal ha rapporten skjønner hva som står der.

Bortsett fra det så tror jeg dette er en jobb som absolutt passer for han,derfor så synd at det skriftelige kanskje ødelegger for han.

Anonymous poster hash: 5ef6b...e72
Skrevet

Som jeg nevnte i en annen tråd for en stund siden så har jeg en venn som snart er ferdig med utdannelsen å da er han utdannet politi.

Kan ikke skjønne at det er mulig at han kan få en sånn jobb når han skriver så dårlig at jeg ofte ikke skjønner hva han faktisk mener en gang.

En politirapport er jo ganske viktig at er utfyllende og korrekt,å ikke minst at den som skal ha rapporten skjønner hva som står der.

Bortsett fra det så tror jeg dette er en jobb som absolutt passer for han,derfor så synd at det skriftelige kanskje ødelegger for han.

Lei for å si det, men jeg tror heller ikke at du er den rette til å hjelpe ham.

Men til saken; jeg har tidvis problemer med å ta folk med mange og grove skrivefeil ordentlig på alvor. Det samme gjelder forøvrig de som ikke skiller mellom kylling og skylling.

Anonymous poster hash: 3c362...c57

Skrevet

For min egen del, så skjer det at telefonen retter litt på ord jeg hadde tenkt skulle bli noe annet en det som ble 😬

Anonymous poster hash: 4050a...4eb

Skrevet

Synes det et helt greit at man irriterer seg over det. Skjønner meg ikke på de som mener at det ikke er så farlig.

Skrevet

Nå er det tillatt å skrive "viss", da....

Anonymous poster hash: 54831...d71

Ikke i alle sammenhenger. Kun der man like gjerne kunne skrevet "dersom". 

Skrevet

Kan ikke skjønne at det er mulig at han kan få en sånn jobb når han skriver så dårlig at jeg ofte ikke skjønner hva han faktisk mener en gang.

Lei for å si det, men jeg tror heller ikke at du er den rette til å hjelpe ham.

Men til saken; jeg har tidvis problemer med å ta folk med mange og grove skrivefeil ordentlig på alvor. Det samme gjelder forøvrig de som ikke skiller mellom kylling og skylling.

Anonymous poster hash: 3c362...c57

Det er hvertfall fullt mulig å skjønne hva hun mener imotsetning til han som vil bli politi.

Skrevet

Kun i tilfeller der man IKKE like gjerne kunne skrevet dersom, vel??? Viss og hvis er to forskjellige ord...

Anonymous poster hash: d6fc3...84f

Skrevet

Kun i tilfeller der man IKKE like gjerne kunne skrevet dersom, vel??? Viss og hvis er to forskjellige ord...

Anonymous poster hash: d6fc3...84f

Jo, selvfølgelig. Trøtt i natten her ;)

Skrevet

Kun i tilfeller der man IKKE like gjerne kunne skrevet dersom, vel??? Viss og hvis er to forskjellige ord...Anonymous poster hash: d6fc3...84f

Jo, selvfølgelig. Trøtt i natten her ;)Anonymous poster hash: b40e3...99c

Her er det nok dere som tar feil. Hvis og viss er begge tillatte former på bokmål. Husker ikke om det skjedde i den siste eller i den forrige rettskrivingsreformen.

Anonymous poster hash: 80377...365

Skrevet

Det skjer hos oss også. Rapporten er full av skrivefeil. Allikevel anser jeg ingen av de som dumme.

Anonymous poster hash: ce7dc...e7a

Skrevet

Kun i tilfeller der man IKKE like gjerne kunne skrevet dersom, vel??? Viss og hvis er to forskjellige ord...Anonymous poster hash: d6fc3...84f

Jo, selvfølgelig. Trøtt i natten her ;)Anonymous poster hash: b40e3...99c

Her er det nok dere som tar feil. Hvis og viss er begge tillatte former på bokmål. Husker ikke om det skjedde i den siste eller i den forrige rettskrivingsreformen.Anonymous poster hash: 80377...365

Du har rett, viss og hvis er ifølge språkrådet jevnstilte skrivemåter, og har vært det siden 2005. Før det var viss en sidestillt skrivemåte utenfor læreboknormalen, altså lov, men ikke lært bort i skolen, dette har "viss" vært siden 1959.

Med tanke på hvor lenge viss har vært en lovlig form (i betydningen dersom / om) er det underlig at så mange fortsatt tror det er en skrivefeil.

Anonymous poster hash: faa05...b01

Skrevet

Er det mye skrivefeil, så tenker jeg at de må ha dysleksi. Men sånn ellers bryr jeg meg ikke, med mindre det er grove feil. Og feilene er i artikler, lekseplanen til barna og lignende. På forumer tenker jeg lite over det.

Jeg har selv slitt i alle år med skrivefeil, men jeg har blitt mye bedre. Men ikke perfekt.

Anonymous poster hash: a2e33...da0
Skrevet

Du kan jo begynne med å lære deg å skrive selv...

Anonymous poster hash: 126f8...20e

Skrevet

Bortsett fra det så tror jeg dette er en jobb som absolutt passer for han,derfor så synd at det skriftelige kanskje ødelegger for han.Anonymous poster hash: 5ef6b...e72

Du kan jo begynne med å lære deg å skrive selv...Anonymous poster hash: 126f8...20e

Å du kan lære deg å holde kjeft!

Skrevet

Og jeg er lei av denne mobbingen. Tror dere vi skriver feil med vilje? 

Anonymous poster hash: 247da...057

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...