Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #1 Skrevet 14. november 2015 Inspirert av den andre tråden her. Jeg gir konsekvent ikke penger til tiggere, delvis fordi jeg aldri bærer kontanter, delvis fordi jeg ikke vil støtte rusmisbruk eller internasjonale mafiabander... Et par ganger har jeg gitt en cheeceburger og et eple til en rusmisbruker som ville ha penger til mat. Noe som sa meg at han ikke ville ha mat da, he he. Det er sjeldent jeg ser at tiggerne får penger egentlig.. Anonymous poster hash: a58b2...e29
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #2 Skrevet 14. november 2015 Jeg gir heller ikke penger til tiggere.. Anonymous poster hash: b0dec...998
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #3 Skrevet 14. november 2015 Nei og er dritt lei av at de sitter utenfor butikker og skuler på deg og får de ikke noe sier de ett eller annet på sitt språk. Kan ikke de som eier butikkene få de fjernet fra inngangen ? Anonymous poster hash: 226d2...989
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #4 Skrevet 14. november 2015 Jeg gir ikke penger til tiggere. Vi har ordninger her i norge som skal gjøre at ingen sulter og alle har tak over hodet. Anonymous poster hash: 4786d...fc8
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #5 Skrevet 14. november 2015 Jeg ser stadig at folk gir. Jeg gir ikke selv. Kommer fra en liten plass, og gav relativt mye da jeg flyttet til Oslo for å studere (det er ikke tiggere der jeg kommer fra, så jeg syntes så veldig synd på dem). Etter å ha lest en del om tigging, bakmenn og oppdaget at de hadde mer å leve for i uka enn meg så sluttet jeg å gi. Jeg kan godt kjøpe =oslo eller tilsvarende og betale litt ekstra for det. Kjøper ikke rom-bladene. Anonymous poster hash: c7471...e1a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #6 Skrevet 14. november 2015 Ved spesielt den ene butikken jeg og guttungen handler fast i var det en tigger over en lengre periode som var veldig hjelpsom med å gå inn med handlevogna til folk slik at de skulle slippe å gå inn igjen etter å ha fått varene i bilen. Dette gjorde han alltid som jeg så, så ja, han fikk de kronene jeg hadde i lomma (selv om det ikke var mye) og det var sønnen min på 4 som fikk gi ham de. -Og nei, det er ikke slike du putter 10 kr på slik at han kunne tjene seg penger på å gå inn med de igjen;-) Gode gjerninger setter jeg pris på Anonymous poster hash: 8291c...4fb
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #7 Skrevet 14. november 2015 Gir til etniske europeere som tigger i hjembyen sin når jeg er på ferie i Roma og Berlin fks. Spesielt hvis de har hund med seg. Da gir jeg enda mer 😊 Anonymous poster hash: 7b43f...3ee
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #8 Skrevet 14. november 2015 Meg over her. Det var også flere ganger jeg ikke hadde penger og han ville gå inn med handlevogna mi, og han gjentok mens han gikk "no problem, no problem, I`ll help" Guttungen syns også trekspillet var veldig fascinerende, så han begynte å vise sønnen min hvordan man spilte på et. Tiggere som jeg oppfatter som pågående får ikke noe fra meg. Anonymous poster hash: 8291c...4fb
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #9 Skrevet 14. november 2015 Nei. I tilfellet rusmisbrukere; fordi jeg ikke vil sponse narkokjøp. Selv om de mener det er et bedre alternativ enn å stjele. I tilfellet romfolk; fordi det ikke gir noen strukturell endring. Det er nyttigere å gi penger til organisert bistand. Hvilket jeg også gjør. Det er ikke entydig dokumentert at tiggerne er organisert av utnyttende bakmenn. Anonymous poster hash: b878f...c72
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #10 Skrevet 14. november 2015 Absolutt ikke. Jeg gav før det ble fult av utenlandske skulere på utsiden av hver butikk... Anonymous poster hash: 9c572...2c6
Ikkedytt Skrevet 14. november 2015 #11 Skrevet 14. november 2015 Gir bare til de som er norske. Kjøper som regel en kaffekopp og litt mat også.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #12 Skrevet 14. november 2015 Ja, det gjør jeg. Anonymous poster hash: f711c...44e
Elsker livet Skrevet 14. november 2015 #13 Skrevet 14. november 2015 Skulle ønske tigging ble forbudt. Jeg klarer dessverre ikke å la være å gi om jeg har. Men jeg treffer ikke på tiggere daglig. Hadde jeg bodd et sted der det var mange, hadde jeg kanskje lært meg å si nei.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #14 Skrevet 14. november 2015 Jeg gir konsekvent aldri Anonymous poster hash: a4656...e8a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #15 Skrevet 14. november 2015 De får ikke penger, men gjerne et smil ☺️ Anonymous poster hash: 7aa3a...04d
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #16 Skrevet 14. november 2015 Skulle ønske tigging ble forbudt. Jeg klarer dessverre ikke å la være å gi om jeg har. Men jeg treffer ikke på tiggere daglig. Hadde jeg bodd et sted der det var mange, hadde jeg kanskje lært meg å si nei. Tigging er forbudt i noen byer. Nabobyen her har tiggerforbud Anonymous poster hash: 4e141...dbb
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #17 Skrevet 14. november 2015 Nei. I tilfellet rusmisbrukere; fordi jeg ikke vil sponse narkokjøp. Selv om de mener det er et bedre alternativ enn å stjele. I tilfellet romfolk; fordi det ikke gir noen strukturell endring. Det er nyttigere å gi penger til organisert bistand. Hvilket jeg også gjør. Det er ikke entydig dokumentert at tiggerne er organisert av utnyttende bakmenn. Anonymous poster hash: b878f...c72 Nei, det er ikke dokumentert. Men jeg har flere ganger sett samme personer gå til mange ulike tiggere og tydeligvis få penger av tiggerne. Disse personene var langt bedre kledd og man så på holdningene deres at de som fikk pengene hadde mer makt enn tiggerne. Det var også tydelig at de kjente hverandre. Når man samme dag ser samme personer kreve penger av tiggerne, da er det tydelig at det finnes en del bakmenn. Har sett dette et par-tre ganger når jeg har vært i Oslo og har vært rundt om i hele byen i løpet av dagen. Og de som ikke har bakmenn... jeg mener de ikke kan ha så dårlig råd som de gir inntrykk av, for de har råd til å reise gjennom hele Europa og tilbake igjen, og noen jeg har snakket med har hatt et par turer i året hit også. Jeg hadde ikke hatt råd til å reise så mye som de gjør... Anonymous poster hash: cc333...f5f
Isola&Lille+julegave Skrevet 15. november 2015 #18 Skrevet 15. november 2015 Jeg gir aldri til utlendinger. Kjøper =Oslo, og hender jeg gir til norske rusmisbrukere.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #19 Skrevet 15. november 2015 Nei, aldri i verden. Anonymous poster hash: aa519...e5a
soleia Skrevet 15. november 2015 #20 Skrevet 15. november 2015 Nei, gjev ikkje til folk som tiggar på gata. Kjøper gatemagasin og gjev pengar til hjelpeorganisasjonar.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #21 Skrevet 15. november 2015 Jeg gir ikke penger til tiggere. Vi har ordninger her i norge som skal gjøre at ingen sulter og alle har tak over hodet. Anonymous poster hash: 4786d...fc8 Lille pike.....alle har dessverre ikke tak over hodet i eks Oslo ..fulle hospits osv er helt vanlig. Ikke lenge siden dette var på nyhetene Anonymous poster hash: dced7...c84
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #22 Skrevet 15. november 2015 Aldri og til ingen, av prinsipp. Det løser ingen problemer men bevarer at de vedvarer. Anonymous poster hash: 9b477...16d
Plutselig_gravid Skrevet 15. november 2015 #23 Skrevet 15. november 2015 Nei, ikke organiserte tiggere. Men da jeg jobbet i Bergen gikk jeg hver morgen forbi en eldre, sliten alkoholiker. Stort sett sov han på bakken eller satt inntil veggen med en øl. Jeg gikk alltid innom Narvesen og kjøpte kaffe, og hadde alltid en nistepakke i sekken til han. Når han ikke sov slo jeg av en prat med han. En dag var han borte... Han er vel kanskje den mest interessante, empatiske og klokeste mannen jeg noen sinne har møtt. Jeg hjalp han, men tror han hjalp meg minst like mye
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #24 Skrevet 15. november 2015 Nei. vi har noen faste som sitter utenfor butikkene her, og jeg vet at om jeg først begynner å gi, så føler jeg nok at jeg må fortsette. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal takle dette, for jeg vil hjelpe, men jeg vil ikke gi penger... Synes synd på de som sitter der hele dagen, men tenker at å bare gi dem noen kroner ikke hjelper... Anonymous poster hash: f8186...f9a
Anonym bruker Skrevet 15. november 2015 #25 Skrevet 15. november 2015 Gir ikke. Sett flere ganger at de har "pause" på Egon, og smart tlf under teppe. Anonymous poster hash: e38c7...b01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå