Gå til innhold

Hvor mye får deres barn vite om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo en stor forskjell mellom spill og filmer som forherliger vold, og den triste sannheten om hva som skjer noen steder i verden? Det er forskjell på å eksponere barn for vold som underholdning, og å fortelle dem om ting som dessverre skjer. 

Jeg er en kontrollfrik, tror ting blir best hvis jeg tar kontroll selv. Velger derfor å snakke med barna mine om det som skjer. De minste er 8 og 11. Hun på 16 orienterer seg selv. Har fortalt at det var flere mennesker som skjøt andre, på flere ulike steder i Paris. Har også sagt at de tok livet av seg selv etterpå. Mine er ikke veldig engstelige, så det utløste ingen spørsmål om hvorvidt det samme kan skje i Norge. 

For et lite barn spiller det ingen rolle, de skjønner ikke hva betyr "forherlige" og alle de andre vanskelige ord. De blir skremt av blod, døde kropper og mennesker som skriker av frykt. Uansett om dette er på spill eller i nyhetene. Jeg ser negativt på å la barna ukritisk se alt av nyhetene på TV.

Jeg lar heller ikke mine barn se på nyhetene. De ser Supernytt, men ikke noe annet. Tviler på at hun her som lar sine små barn se nyhetene er representativ. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en stor forskjell mellom spill og filmer som forherliger vold, og den triste sannheten om hva som skjer noen steder i verden? Det er forskjell på å eksponere barn for vold som underholdning, og å fortelle dem om ting som dessverre skjer. 

Jeg er en kontrollfrik, tror ting blir best hvis jeg tar kontroll selv. Velger derfor å snakke med barna mine om det som skjer. De minste er 8 og 11. Hun på 16 orienterer seg selv. Har fortalt at det var flere mennesker som skjøt andre, på flere ulike steder i Paris. Har også sagt at de tok livet av seg selv etterpå. Mine er ikke veldig engstelige, så det utløste ingen spørsmål om hvorvidt det samme kan skje i Norge. 

For et lite barn spiller det ingen rolle, de skjønner ikke hva betyr "forherlige" og alle de andre vanskelige ord. De blir skremt av blod, døde kropper og mennesker som skriker av frykt. Uansett om dette er på spill eller i nyhetene. Jeg ser negativt på å la barna ukritisk se alt av nyhetene på TV.

Jeg lar heller ikke mine barn se på nyhetene. De ser Supernytt, men ikke noe annet. Tviler på at hun her som lar sine små barn se nyhetene er representativ. 

Jeg lar også barna se supernytt og forteller om alt de lurer på. De vet at jeg har to fadderbarn i forskjellige afrikanske land, hvordan situasjonen er der, at det er sult og krig enkelte steder, og at barna lider, derfor sender jeg støtte dit. De får også besvart sine spørsmål om alt de lurer på. Men de ser ikke 21-nyhetene på NRK og TV2. Har selv gått inn i psykose siste måneden av svangerskapet da terroraksjonen på barneskolen i Beslan var, siden jeg har vært i de områdene før og kjente meg igjen. Da var det 3 dager med hjernemasse, døde barn med åpent skalle, blod, gørr og død. I 3 jævla dager på alle kanalene, og min eks var ivrig på å se det. Unner ikke mine barn å oppleve samme reaksjon.

Anonymous poster hash: 05874...0cc

Skrevet

Den ene hadde lagt ut denne på Facebook i forhold til å snakke om hva som er skjedd med barn. 

post-414021-0-10351800-1447520451_thumb.jpg

Skrevet

Minst mulig. Eldste er fem, så de er ikke på nettet alene eller ser nyheter. De snakker nok litt om det i bhg på mandag, så da tar vi evt spørsmål som kommer da.

Skrevet

Den ene hadde lagt ut denne på Facebook i forhold til å snakke om hva som er skjedd med barn.

Du slenger ut møkk mot brukere mens du selv ikke engang behersker det norske språket. Flaut. Spesielt om du er lektor.

Anonymous poster hash: 0d8cf...b5f

Skrevet

Ingenting, han har ikke behov for det, er under 3 år og går ikke på skolen og ser heller ikke nyheter

At du ikke er nyheter kom ikke som noen bombe. 

barnet SER ikke på nyheter

Skrevet

Min er 5 og vet ingenting.

Jeg kan selv huske store nyhetssaker som var da jeg var mellom 9-12 år, så hadde barnet mitt vært så gammel så ville jeg absolutt snakket om det.

Hjemme hos oss er det naturlig å snakke om nyheter, så etterhvert har nok barnet spørsmål om hva vi snakker om eller ting han har hørt f.eks på skolen, og da vil jeg svare ham og snakke om det.

Viktig å snakke med barn som er så gamle at de oppfatter slike ting. Bedre at de får snakke med foreldrene om det, enn at de hører ditt og datt fra andre.

Anonymous poster hash: c42e3...5ef

Skrevet

Jeg sier det meste. Ungene er 3 og 4 klasse.

Forklarer om IS, om islam, om fattigdom, sosiale forskjeller, analfabetisme. Om langvarige konflikter, religiøse, om olje, om vann.

Det får de til å tenke seg litt om. Barn forstår litt og lider ikke under kunnskap. De vet også at flere mennesker blir drept i trafikken, enn av terror. De vet også at folk lever i byer om det er Oslo eller Paris, og at det er veldig få som dør pga selvmordsbomber.

Anonymous poster hash: 1ff69...79c

Skrevet

For all del; Snakk med barna om det som skjer! IALLFALL dersom de spør eller de får sett noe eller klarer å lese avisforsider e.l.! Men bruk begrep og forklaringer som passer til barnets nivå. Fortell alt, så ikke barnet får ubehagelige overraskelser etterhvert! Men utelat groteske detaljer, bilder o.l. så langt det lar seg gjøre! Og husk å berolige barnet etter at all info er lagt på bordet. Da slipper du trolig bekymrede små barn som lager egne historier o ideer oppi sitt eget hode, fordi ingen har forklart Sem skikkelig...

Jeg husker da jeg som barn overhørte de voksne snakke om Tsjernobyl. De trodde ikke jeg hørte. Og jeg turte ikke spørre. Jeg var LIVREDD for å dø. Lenge!! Da jeg til slutt kom gråtende til mamma og sa at jeg grunt meg sånn til å dø, skjønte hun jo først ingenting. Men da hun fikk spurt litt og forklart godt, ble jeg beroliget. Jeg skulle ønske de hadde snakket med meg også i første omgang, med et egnet språk/på mitt nivå, så jeg slapp den lange perioden alene med frykt og redsel for døden.. unner INGEN barn å gå rundt og ha det slik!! :-(

Anonymous poster hash: 45bd7...981

Skrevet

Har en førsteklassing. Her er det full skjerming. Han lever lykkelig og uvitende. Jeg selv sjønner ikke det som skjedde, aner ikke hvordan forklare. Så der lar jeg skolen forklare istedet hvis behov.

Nyheter blir ikke slått på når han er våken denne helga. ( får se litt ellers)

Anonymous poster hash: 27f7e...160

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...