Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #1 Skrevet 14. november 2015 Det som skjedde i Paris? Og hvor gamle er de? Har en i 2.kl. som er gnske engstelig av seg. Tenker mye og lenge på ting om skjer. Det kommer garantert til å bli pratet om det på skolen, så tenker kanskje det er greit å være innvolvert i den første informasjonen. Eller hva tenker dere om det? Har fortsatt ikke sett eller hørt på nyheter fordi jeg er så usikker på hvordan barna skal ta det. Hvordan prater man med barna om det? Anonymous poster hash: 14a7b...26e
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #2 Skrevet 14. november 2015 Jeg sa til min andreklassing at det finnes gale folk, men at de blir tatt av politiet, fordi politiet vil beskytte oss. Jeg sa at noen gale folk gikk og skøyt mennesker i Paris i går, men at politiet har tatt dem. Gutten min er ikke redd av seg og ser ikke beskymret ut. Han sa: bra politet tok dem. Tenkte bare å si det selv, slik at han ikke får en verre versjon av noen andre, sånn at han faktisk blir redd. Jeg kjenner han godt og vet hva jeg skal si for å få frem sannheten på en måte som gjør at ikke han skal bli redd. Alle barn er forskjellige, og foreldre vet nok ofte best selv hva barn blir og ikke blir redd av, så jeg tror det er best å få vite det av foreldrene på en måte som gjør at de ikke blir redd. Og noen barn tåler kanskje ikke å høre noe om det i det heletatt, men da er faren tilstede for at de får vite dt for første gang på en enda mer brutal måte enn det foreldrene legger det frem på. Anonymous poster hash: eb798...537
Mamma_til_2 Skrevet 14. november 2015 #3 Skrevet 14. november 2015 Her ser vi på nyheter selv om barna er tilstede, minste er 4 år og gir ikke nyhetene oppmerksomhet eldste er 8.5år og egentlig så følger ikke hun heller med, vi voksne prater om det og skulle eldste spørre så svarer vi med litt nedtegnet fakta, hun går på skole med 650 andre elever og hun bruker Internett det er ikke noe og sjule eller prate bort for barna hører ting overalt.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #4 Skrevet 14. november 2015 Her ser vi på nyheter selv om barna er tilstede, minste er 4 år og gir ikke nyhetene oppmerksomhet eldste er 8.5år og egentlig så følger ikke hun heller med, vi voksne prater om det og skulle eldste spørre så svarer vi med litt nedtegnet fakta, hun går på skole med 650 andre elever og hun bruker Internett det er ikke noe og sjule eller prate bort for barna hører ting overalt.Så du viser barna dine lik og skadde mennesker? Omsorgsvikt!!!!! Anonymous poster hash: 2191a...4f4
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #5 Skrevet 14. november 2015 Har akkurat snakket med 14-åringen om det, han må naturlig nok følge med selv og de kommer garantert til å ha dette som tema på skolen til uken. 6 og 8 åringene er jeg litt mer usikker på, har ikke snakket med dem om det foreløbig... Anonymous poster hash: eef27...be4
februarprins2013 Skrevet 14. november 2015 #6 Skrevet 14. november 2015 Ingenting, han har ikke behov for det, er under 3 år og går ikke på skolen og ser heller ikke nyheter
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #7 Skrevet 14. november 2015 Noen flere med erfaring? Anonymous poster hash: 14a7b...26e
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. november 2015 #8 Skrevet 14. november 2015 Ingenting, han har ikke behov for det, er under 3 år og går ikke på skolen og ser heller ikke nyheter At du ikke er nyheter kom ikke som noen bombe.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. november 2015 #9 Skrevet 14. november 2015 Har snakket med 10 åringen her om det. Forklart hva en selvmordsbomber er osv. Bedre at hun får det fra oss enn via andre kanaler.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #10 Skrevet 14. november 2015 Ingenting, han har ikke behov for det, er under 3 år og går ikke på skolen og ser heller ikke nyheter At du ikke er nyheter kom ikke som noen bombe. Tror nok hun mente at barnet ikke ser nyheter... Anonymous poster hash: 0d8cf...b5f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #11 Skrevet 14. november 2015 Jeg syntes at dette var såpass stort at jeg har snakket med niåringen om det. Han vet at det har vært et terrorangrep i Frankrike og at mange døde som følge av det. Han var ikke så veldig interessert, men jeg synes det var greit at han vet om det allikevel. Jeg bruker å fortelle om litt større ting som skjer, det blir jo sikkert snakket om på skolen også, pluss at det blir nok skrevet inn i historiebøkene dette. Toåringen har selvsagt ikke fått det med seg.. Anonymous poster hash: 8e016...022
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #12 Skrevet 14. november 2015 Ingenting, han har ikke behov for det, er under 3 år og går ikke på skolen og ser heller ikke nyheter At du ikke er nyheter kom ikke som noen bombe. Blair er nok klar over at hun ikke ER nyheter😂. Dessuten tror jeg nok hun følger med like mye som lektoren selvom de er grunnleggende uenige her. Det går faktisk an å være både oppegående, høyt utdannet, høyt avlønnet og empatisk samtidig som man er uenig med deg skjønner du. Uten at jeg på noen måte vet noe som helst om blairs bakgrunn vil jeg påstå at det er både arrogant, respektløst og selvforherligende å komme med slike karakteristikker som enkelte klarer å lite av seg straks de støter på en meningsmotstander. Anonymous poster hash: 781bf...2af
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #13 Skrevet 14. november 2015 6.klassingen vår har fått vite 'alt' idag. Vi har sett nyheter på nett sammen og snakket sammen om alt. Han har spurt om det han vil, og jeg har gitt ham så gode svar jeg klarer. Slik jeg alltid gjør når noe mer eller mindre ekstraordinært skjer. Han ser det jo selv uansett - trenger ikke høre fra andre for å få det med seg. Men jeg kan iallfall sørge for at han har et mest mulig objektivt (og i mine øyne 'riktig') syn på disse grusomme hendelsene.. :'-( Anonymous poster hash: 45bd7...981
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #14 Skrevet 14. november 2015 Fortsatt ikke fortalt noe ennå. Men må gjøre det før kvelden. Hvor "sterke" er nyhetene på tv så tidlig på kvelden? Viser de døde i gatene? Hi Anonymous poster hash: 14a7b...26e
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #15 Skrevet 14. november 2015 Fortsatt ikke fortalt noe ennå. Men må gjøre det før kvelden. Hvor "sterke" er nyhetene på tv så tidlig på kvelden? Viser de døde i gatene? Hi Anonymous poster hash: 14a7b...26e Sjekk NRK super, de har nyheter for barn. Du kan sjekke på nett, nrk.no Anonymous poster hash: 62265...f24
Luksusdyret Skrevet 14. november 2015 #16 Skrevet 14. november 2015 Her ser vi på nyheter selv om barna er tilstede, minste er 4 år og gir ikke nyhetene oppmerksomhet eldste er 8.5år og egentlig så følger ikke hun heller med, vi voksne prater om det og skulle eldste spørre så svarer vi med litt nedtegnet fakta, hun går på skole med 650 andre elever og hun bruker Internett det er ikke noe og sjule eller prate bort for barna hører ting overalt.Så du viser barna dine lik og skadde mennesker? Omsorgsvikt!!!!! Anonymous poster hash: 2191a...4f4 Signerer. Barna kan ikke spille Call of duty som er så grafisk at til og med babyer skjønner at det ikke er realistisk, men å se nyheter med blod, gørr og hjernemasse er helt greit. De har nyheter for barn på NRK super, ingen småbarn på 4 og 8 år trenger voksennyheter! Ikke noe rart barn blir engstelige. Mange skriver på DiB at man ikke kan gråte foran barna, bli sinte foran barna, fortelle barna om økonomiske bekymringer, at mor er trist og sånt for å skjerme dem. Men å vise dem bomber, lik og blod er helt innafor... Sykt.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #17 Skrevet 14. november 2015 Her ser vi på nyheter selv om barna er tilstede, minste er 4 år og gir ikke nyhetene oppmerksomhet eldste er 8.5år og egentlig så følger ikke hun heller med, vi voksne prater om det og skulle eldste spørre så svarer vi med litt nedtegnet fakta, hun går på skole med 650 andre elever og hun bruker Internett det er ikke noe og sjule eller prate bort for barna hører ting overalt.Så du viser barna dine lik og skadde mennesker? Omsorgsvikt!!!!! Anonymous poster hash: 2191a...4f4 Signerer. Barna kan ikke spille Call of duty som er så grafisk at til og med babyer skjønner at det ikke er realistisk, men å se nyheter med blod, gørr og hjernemasse er helt greit. De har nyheter for barn på NRK super, ingen småbarn på 4 og 8 år trenger voksennyheter! Ikke noe rart barn blir engstelige. Mange skriver på DiB at man ikke kan gråte foran barna, bli sinte foran barna, fortelle barna om økonomiske bekymringer, at mor er trist og sånt for å skjerme dem. Men å vise dem bomber, lik og blod er helt innafor... Sykt. Kjenner jeg lurer litt på hvor du ser dine nyheter... Anonymous poster hash: 0d8cf...b5f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #18 Skrevet 14. november 2015 Her så de nyhetssendingen i går/natt. Den kom mens jeg var på do slik at jeg ikke var obs på det. Idag tror jeg de har pratet litt med mannen, men ikke så mye igrunn. Jeg har vært på jobb så har ikke helt kontroll. Hun ene er engstelig av seg og hun andre vil ha med seg alt av slikt. Så vi har funnet ut det er bedre å se på nyheter sammen med de, prate om det der og da. Ta spm som kommer. For det er mye prat på skolen om dette, så vi må prate om dt før de kommer på skolen syns vi. De to eldste barna tror jeg aldri enser slikt, hører om folk snakker om slikt osv så de gjør vi ikke noe med om de ikke kommer og spør. Er det ikke om data, godt eller fri så er ting helt uinterssangt. Vi får se på nyhetene i kveld og ta en liten prat videre da. Nå har ungene ofte sett på nyhete her i hus, så det i seg selv er ikke skummelt. De har begge venner som kommer fra krigsherjede land, slik at dette har de snakket om på skolen også. Og de har snakket med vennene sine om endel ting som ikke er like hyggelige. Anonymous poster hash: a431b...177
Mamma_til_2 Skrevet 14. november 2015 #19 Skrevet 14. november 2015 (endret) Her ser vi på nyheter selv om barna er tilstede, minste er 4 år og gir ikke nyhetene oppmerksomhet eldste er 8.5år og egentlig så følger ikke hun heller med, vi voksne prater om det og skulle eldste spørre så svarer vi med litt nedtegnet fakta, hun går på skole med 650 andre elever og hun bruker Internett det er ikke noe og sjule eller prate bort for barna hører ting overalt.Så du viser barna dine lik og skadde mennesker? Omsorgsvikt!!!!! Anonymous poster hash: 2191a...4f4 Signerer. Barna kan ikke spille Call of duty som er så grafisk at til og med babyer skjønner at det ikke er realistisk, men å se nyheter med blod, gørr og hjernemasse er helt greit. De har nyheter for barn på NRK super, ingen småbarn på 4 og 8 år trenger voksennyheter! Ikke noe rart barn blir engstelige. Mange skriver på DiB at man ikke kan gråte foran barna, bli sinte foran barna, fortelle barna om økonomiske bekymringer, at mor er trist og sånt for å skjerme dem. Men å vise dem bomber, lik og blod er helt innafor... Sykt. Nå har ikke jeg sett ett eneste lik eller blod og gørr på tv jeg har sett mennesker som prater om dette! Og som jeg skrev så skal jeg svare om hun spør.Og jeg har aldri skjermet mine barn for menneskelige følelser, og mine barn er trygge barn som har empiri i bøtter og spann, de kan vise følelser og sette ord på sine tanker. Endret 14. november 2015 av Mamma_til_2
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. november 2015 #20 Skrevet 14. november 2015 Ingenting, han har ikke behov for det, er under 3 år og går ikke på skolen og ser heller ikke nyheterAt du ikke er nyheter kom ikke som noen bombe. Blair er nok klar over at hun ikke ER nyheter. Dessuten tror jeg nok hun følger med like mye som lektoren selvom de er grunnleggende uenige her. Det går faktisk an å være både oppegående, høyt utdannet, høyt avlønnet og empatisk samtidig som man er uenig med deg skjønner du. Uten at jeg på noen måte vet noe som helst om blairs bakgrunn vil jeg påstå at det er både arrogant, respektløst og selvforherligende å komme med slike karakteristikker som enkelte klarer å lite av seg straks de støter på en meningsmotstander. Anonymous poster hash: 781bf...2af Oppegående er vel ikke en karakteristikk som jeg vil bruke om Blair. Ellers er jeg enig med deg. Og Blairs argumenter som "fordi jeg sier det" "basta" er dessverre av en sånn kvalitet at jeg synes jeg fint kan raljere over det uten å være arrogant, respektløs eller selvforherligende.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #21 Skrevet 14. november 2015 Absolutt ingenting. 4 og 7 åringer. Vi ser aldri på nyheter el hører på radio , aldri gjort det siden vi voksne startet med å bruke nett som nyhetskanal for mange år siden så de får ikke vite det av oss ivertfall. Om eldste hører noe på skolen til uka vil jeg fortelle så lite som mulig , han er veldig sensitiv. Anonymous poster hash: e87ec...301
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #22 Skrevet 14. november 2015 Og barn på 4 og 8 skal selvfølgelig ikke se nyheter beregnet på et voksent hode.... Slenger meg på her, voldsspill og skumle filmer er fy fy men ekte blod og drap er ok??? Anonymous poster hash: e87ec...301
Iiiiik Skrevet 14. november 2015 #23 Skrevet 14. november 2015 Det er jo en stor forskjell mellom spill og filmer som forherliger vold, og den triste sannheten om hva som skjer noen steder i verden? Det er forskjell på å eksponere barn for vold som underholdning, og å fortelle dem om ting som dessverre skjer. Jeg er en kontrollfrik, tror ting blir best hvis jeg tar kontroll selv. Velger derfor å snakke med barna mine om det som skjer. De minste er 8 og 11. Hun på 16 orienterer seg selv. Har fortalt at det var flere mennesker som skjøt andre, på flere ulike steder i Paris. Har også sagt at de tok livet av seg selv etterpå. Mine er ikke veldig engstelige, så det utløste ingen spørsmål om hvorvidt det samme kan skje i Norge.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2015 #24 Skrevet 14. november 2015 Fortsatt ikke fortalt noe ennå. Men må gjøre det før kvelden. Hvor "sterke" er nyhetene på tv så tidlig på kvelden? Viser de døde i gatene? Hi Anonymous poster hash: 14a7b...26e Sjekk NRK super, de har nyheter for barn. Du kan sjekke på nett, nrk.no Anonymous poster hash: 62265...f24 Takk for tipset. Tenkte ikke på supernytt i det heletatt. Hi Anonymous poster hash: 14a7b...26e
Luksusdyret Skrevet 14. november 2015 #25 Skrevet 14. november 2015 Det er jo en stor forskjell mellom spill og filmer som forherliger vold, og den triste sannheten om hva som skjer noen steder i verden? Det er forskjell på å eksponere barn for vold som underholdning, og å fortelle dem om ting som dessverre skjer. Jeg er en kontrollfrik, tror ting blir best hvis jeg tar kontroll selv. Velger derfor å snakke med barna mine om det som skjer. De minste er 8 og 11. Hun på 16 orienterer seg selv. Har fortalt at det var flere mennesker som skjøt andre, på flere ulike steder i Paris. Har også sagt at de tok livet av seg selv etterpå. Mine er ikke veldig engstelige, så det utløste ingen spørsmål om hvorvidt det samme kan skje i Norge. For et lite barn spiller det ingen rolle, de skjønner ikke hva betyr "forherlige" og alle de andre vanskelige ord. De blir skremt av blod, døde kropper og mennesker som skriker av frykt. Uansett om dette er på spill eller i nyhetene. Jeg ser negativt på å la barna ukritisk se alt av nyhetene på TV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå