Gå til innhold

Utlån av klær i barnehage?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe av tøyet til mine unger ble lånt bort til andre når de gikk der, barnehagen spurte om det var greit først. Vi var vist de beste å låne av siden vi ikke har parfyme i vaskemiddel, skyllemiddel og tøy som er allergivennlige (ett barn som reagerer på alt og ingenting. Men ullvotter skulle hun ha, nektet plent om det lå andre vitter i barnehagen)

For min del var det helt greit, ungne har alltid hatt veldig mye tøy i barnehagen pga at de i perioder har måtte skifte så mye pga kløe, ikke no som skulle til før kløen startet.

Men nå hadde barnehagen ett stort skap med lånetøy så det var ikke mye som ble lånt ut. Det var i krise og til de som evt burde ha tøy som ikke hadde parfyme i seg, med ungnes tøy var de sikkre.

Anonymous poster hash: 8276d...e65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er delt.

Helt ok om noen må låne innertøy som fleece og ulldress.

Vinterdress, regnbukse, sko og lue låner jeg ikke bort. Lue pga lus, sko pga skjevstilling hos barnet mitt, og det andre pga prisen. Om klærne blir ødelagt har jeg ikke råd til å erstatte det på stående fot, og bhg har ingen plikt om å erstatte.

Derimot så har jeg tatt vekk navn på noen av klærne som er for små, og bhg bruker det nå som lånetøy.

Anonymous poster hash: e77aa...fa3

Du vet at det er komplett umulig å få lus av å låne andres luer?

Du hadde ikke fått det til om du hadde prøvd engang.

Anonymous poster hash: 89dd8...0ca

Nei det er ikke komplett umulig! Lusen kan gå fra håret til A over i luen og feste seg i håret til B., men den overlever ikke lenge i lua. Egg kan og feste seg i luer. Så i luseperioder så er jeg veldig strikk med mine jenter de får ikke låne bort luer, buffer eller hårstrikk.

Ellers tilbake til spm til hi så er det greit at bhg låner votter, lester og luer og buffer ( ikke I luseperioder) dresser og uteklær låner ingen, er det noen som ikke har ringes foreldrene og de må komme med.

De har aldri klart å finne levende lus i noen luer. Et eksempel er en australsk undersøkelse av noen tusen barn med lus og deres luer.

Lus lever svært dårlig når den ikke er på hodebunnen vår, og blir svært raskt så medtatt borte fra hodebunnen at den ikke kommer seg videre, selv om den skulle fått muligheten.

Det du tror på er kun gamle myter, og har null vitenskapelig hold.

Skrevet

Jeg er delt.

Vinterdress, regnbukse, sko og lue låner jeg ikke bort. Lue pga lus, sko pga skjevstilling hos barnet mitt, og det andre pga prisen. Om klærne blir ødelagt har jeg ikke råd til å erstatte det på stående fot, og bhg har ingen plikt om å erstatte.

Derimot så har jeg tatt vekk navn på noen av klærne som er for små, og bhg bruker det nå som lånetøy.

Nei det er ikke komplett umulig! Lusen kan gå fra håret til A over i luen og feste seg i håret til B., men den overlever ikke lenge i lua. Egg kan og feste seg i luer. Så i luseperioder så er jeg veldig strikk med mine jenter de får ikke låne bort luer, buffer eller hårstrikk.

Ellers tilbake til spm til hi så er det greit at bhg låner votter, lester og luer og buffer ( ikke I luseperioder) dresser og uteklær låner ingen, er det noen som ikke har ringes foreldrene og de må komme med.

De har aldri klart å finne levende lus i noen luer. Et eksempel er en australsk undersøkelse av noen tusen barn med lus og deres luer.

Lus lever svært dårlig når den ikke er på hodebunnen vår, og blir svært raskt så medtatt borte fra hodebunnen at den ikke kommer seg videre, selv om den skulle fått muligheten.

Fra folkehelseinstituttet sine sider:

"Det finnes likevel en viss mulighet for at lus kan spres med kammer og børster, og vask eller frysing av disse bør gjennomføres. Å låne hodeplagg av en med lus anbefales ikke, selv om sjansen for spredning med luer anses som liten".

Så selv om sjansen er liten som det står her så vill jeg ikke ta den risken!

Skrevet

Ikke greit. Jeg jobber også i barnehage og hadde aldri lånt bort barnas klær til andre, men mindre foreldrene hadde sagt at det kunne lånes bort. Jeg synes også barnehagen kan ha et lite lager som kan være til utlån.

Anonymous poster hash: 112db...0d2

Skrevet

Nei, det synest jeg ikke er greit. Det kan bli stor slitasje og event. ødelagte klær, det vet man aldri. Jobber selv i barnehage, og vet at dette hadde ikke vært greit.

Det blir i tillegg en veldig 'hvilepute' for de foreldrene som til stadighet får lånt klær fra barnehagens skiftetøy eller fra andre barns skiftetøy. Vi låner aldri bort andre barns klær til noen andre, med mindre det er søsken.

Opplevde en gang at mitt barns regnbukse var lånt bort til et annet barn, dette var et barn som sliter klær fortere enn man sier 'ritsj-ratsj-ødelagt', og jeg sa fort ifra om at dette synest jeg ikke noe om.

Man kan ikke forvente at andre foreldre skal dekke opp sløvheten til enkelte foreldre med å holde barnet deres tørt og varmt. For det er alltid de samme foreldrene som til stadighet er sløve med å ha utstyr i orden til barna sine. Og i tillegg kan man ikke forvente at noen foreldre skal vaske opp klær som de selv eier men som andre har brukt.

Nå skal det sies at man sender da aldri et barn ut kaldt og vått og med for lite klær, enten så tar man fra barnehagens egen skiftehylle, eller så ringer man faktisk foreldrene opp på jobb og forteller de at nå trenger barna deres det og det av klær. Så enkelt er det faktisk. Har opplevd foreldre som har kommet pinlig brydd med klær under armen midt på dagen, da det gjerne var for 100 gang barnet var tom for klær og grensen til de ansatte var mer enn overnådd.

Anonymous poster hash: acdae...16f

Skrevet

Helt greit. Forutsetter da at det er klær mitt barn ikke trenger akkurat da, og at de gir meg beskjed så jeg evt kan vaske det. De pleier jo ikke låne ut klær, så da regner jeg med det hadde vært en god grunn.til at noen måtte låne et eller annet.

Anonymous poster hash: b2089...93d

Skrevet

Jeg er delt.

Fra folkehelseinstituttet sine sider:

"Det finnes likevel en viss mulighet for at lus kan spres med kammer og børster, og vask eller frysing av disse bør gjennomføres. Å låne hodeplagg av en med lus anbefales ikke, selv om sjansen for spredning med luer anses som liten".

Så selv om sjansen er liten som det står her så vill jeg ikke ta den risken!

Eldstemann hadde lus, og da jeg vrengte lua hans for å vaske den så kravlet det faktisk en høyst levende lus der inne.

Var det det du greide å få ut av svaret mitt? At jeg ikke låner bort luer pga lus? Om dere noengang har hatt slikt i hus, så forstår du kanskje hvorfor jeg er forsiktig med sånt, for det er noe skikkelig dritt!

Skrevet

Nei, absolutt ikke☝. Jeg jobber selv i bhg og vi låner kun ut det som tilhører bhg. Jeg hadde blitt meget iritert hvis dette skjedde i min sønns bhg. Hadde gitt besked!

Anonymous poster hash: 8a2fe...ab1

Skrevet

Ja, såklart. Får det alltids tilbake av den som låner. Må si jeg er glad mi får låne om jeg har glemt å legge igjen noe. Hva skulle de ellers gjort? 😃

Skrevet

Ja, såklart. Får det alltids tilbake av den som låner. Må si jeg er glad mi får låne om jeg har glemt å legge igjen noe. Hva skulle de ellers gjort?

Ringe foreldrene og si de må komme med tøy

Jeg legger merke til at så og si alle de som sier de er barnehageansatte, sier at det ikke er greit. Jeg tror jeg så en som synes det var greit. Hvorfor er det sånn tro

Anonymous poster hash: a4973...f97

Skrevet

Nei det syns jeg ikke er greit!!! Har ikke bhg noe lånetøy de kan bruke bør foreldrene ringes og de må komme med klær!!! Det er bare sløvhet å ikke ha riktig utstyr til barnet ditt i barnehagen!!!

Skrevet

Ja, såklart. Får det alltids tilbake av den som låner. Må si jeg er glad mi får låne om jeg har glemt å legge igjen noe. Hva skulle de ellers gjort?

Jeg legger merke til at så og si alle de som sier de er barnehageansatte, sier at det ikke er greit. Jeg tror jeg så en som synes det var greit. Hvorfor er det sånn tro

Fordi barnehageansatte sikkert er drittlei de samme foreldrene som aldri har med klær til barna sine

Anonymous poster hash: 0ab33...01e

Skrevet

Fordi barnehageansatte sikkert er drittlei de samme foreldrene som aldri har med klær til barna sine

Anonymous poster hash: 0ab33...01e

Jeg er i hvert fall. Det er stort sett de samme bestandig

Skrevet

Her var min gutt hjemme en dag pga feber på tidlig vår, barnehagen hadde lånt ut den tre uker gamle reimadressen, som egentlig var til i høst( måtte ha ny pga at han vokste så mye) til et annet barn. Stor rift på innsiden av låret.Fikk det ikke dekket, og måtte kjøpe ny selv!Så nei! Godtar IKKE at bhg låner ut mine barns klær!Anonymous poster hash: 48e94...35f

Det hadde jeg aldri godtatt, hadde forlangt at barnehagen hadde dekket det. Det har de gjort hos oss når ansatte har tabbet seg ut, for det er jo ikke foreldrene sin feil Anonymous poster hash: a4973...f97
tro meg, vi sendte brev tilslutt, men kom ingen vei...

Anonymous poster hash: 48e94...35f

Ville sendt regning til barnehagen. Om den ikke ble betalt innen fristen, så ville jeg trukket fra beløpet på neste innbetaling til barnehagen.

Anonymous poster hash: 237c5...b53

Skrevet

Synes ikke det er greit. Vi har ikke råd til å erstatte klærne som andre barn låner av vårt og potensielt ødelegger.

Vi har kjøpt/arvet de klærene mini trenger, og han har med seg nok klær til å dekke sitt behov, ikke alle andres. Dessverre har vi flere ganger sett at andre går rundt i hans utedress, mens han selv er kledd i merkelige kleskombinasjoner. Ikke sjekker de kassen hans, og ikke sjekker de sekken hans, selv om de vet utmerket godt at han har klær der. Tenker at grunnen til at hans, og sikkert andres klær blir lånt bort til andre barn på avdelingen, er at ansatte er sløve og ikke sjekker kassene til de andre barna heller.

Anonymous poster hash: 14e3f...daa
Skrevet

Har aldri tenkt at mine barns klær skulle bli lånt ut til andre, og aldri opplevd det heller. Men hvis det var helt krise så klart man kan hjelpe med å låne ut litt tøy. Men da vil jeg vite hvem hva og hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...