Gå til innhold

Perfekt alder mellom søsken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du er den perfekte alderen mellom søsken ?

Anonymous poster hash: 24346...c77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 2 år og synes det er supert. Får fire år til tredjemann, så håper det er bra også. Selv har jeg nesten 6 år mellom meg og min bror, det er for lenge.

Skrevet

Vi har 3 år, på dagen ☺️ Det har vært helt supert. Men vi vet jo ikke om noe annet heller da 😜

Anonymous poster hash: 0a511...811

Skrevet

2 år mellom de to eldste, veldig fornøyd med det- verdens beste venner, ispedd en god dose krangel innimellom ;)

5 år mellom nr 2 og 3, det blir noe helt annet, men ser jo at det har sine fordeler det også :)

Anonymous poster hash: c0238...295

Skrevet

Aner ikke, men kan fortelle +/- med å ha 2,5 år mellom storebror og lillesøster :) Nå er yngste snart 2 år, og de leker mye sammen. Lite krangling for tiden, og de har gjensidig støtte i hverandre i barnehagen.

Første 6 mnd var bananas, jeg kunne tilbringe hele dagen rundt stellebordet med 2 bleiebarn. Begge hadde behov for soving på dagen, men aldri samtidig selvfølgelig.

Så konklusjonen er heftig start, men det redet vel alltid :) Nå er 2,5 år helt topp!

Hvilken alder vurdere dere?

Skrevet

2-2,5 år tenker jeg... Det er våre to jenter. Veldig gode venner og lekekamerater.

Men helt klart tøft i småbarnstiden, og føler jeg mistet litt av tiden med eldste når minste var baby.

Sikkert fordeler og ulemper med både mindre og større aldersforskjell da. Men jeg har ført at for oss har dette vært perfekt :)

Får nå en attpåklatt da, så da blir det 7 år mellom minste og mellomste. Litt i meste laget, men det blir sikkert kos det også :)

Anonymous poster hash: 9dd20...331

Skrevet

Det er vel relativt, som så mye annet. Vi har 3 barn med ca 1 1/2 år mellom barna. Det har fungert utmerket for oss. De har hatt mye glede av hverandre. Leker godt sammen og er ikke så langt fra hverandre i interesser- Nå er det ikke gitt at nærhet i alder gir match i personlighet. Et annet par vi kjenner har også 3 tette, men de barna krangler mye og har veldig lite felles.

Hos oss har 3 tette fungert bra. Da har vi "raskt" vært gjennom barnehagetiden, og vi har sluppet å ta hensyn til strikte leggetider, formiddagslurer i "alle" år fordi det alltid er en smårolling i huset. Jeg liker at alle ble nok så jevnt autonome og fleksible. og når vi skal finne på aktiviteter som teater, kino, fornøyelsesparker osv, kan vi ta med alle fordi de oftest er i sammme målgruppe. 

Anonymous poster hash: c0b30...be9
Skrevet

Alle aldersforskjeller har pluss og minus, men angrer ikke på at våre eldste har 21 måneder mellom seg. De er hverandres bestevenner, samtidig som de er veldig forskjellige.

Lillesøster kom en del år senere, men har heldigvis et søskenbarn som er like gammel.

Min venninne har to med 5 år mellom og det var også en god match. Sviger mor har 4-7 år mellom sine 4, det var også en god match. :)

Skrevet

mellom 2 og 3 år

Anonymous poster hash: 4ba06...c9b
Skrevet

Minimum 3 år :)

Anonymous poster hash: da87f...c50
Skrevet

Minst 3 år.

Anonymous poster hash: 23109...7bd

Skrevet

Vi endte opp med 8 år mellom våre barn pga. ble ikke gravid.

Jeg ga det mange tanker. Men slik jeg ser det nå så vil de få et fint forhold selv om det er mange år mellom.

Jeg har 2,5 år mellom den ene broren min og meg, og 8 år mellom den minste og meg. Jeg har og har alltid hatt et like godt forhold til begge. Litt mer krangling med han som er nærmest i alder.

Syns det var veldig greit at den største var så stor da han fikk søsken, hadde mye dårlig samvittighet da babyen jo krevde mye. Men jeg kunne snakke med han, forklare.

Nå er han veldig opptatt av lillebror, og omvendt. De får ikke et forhold hvor de er på samme plass til samme tid. Men jeg tror de vil få et flott forhold fordet. Lik alder vil ikke si at de blir tette fordet.

+/- med alt 😁

Anonymous poster hash: 9b2a6...584

Skrevet

Jeg har 4 barn, og det er personligheten til barna som avgjør hvor gode venner de blir og ikke alderen.

Men om jeg skulle valgt en aldersforskjell som er perfekt vil jeg si ca 2 år.

Her er det 2,5 mellom en og to, 3,5 år mellom to og tre, og 1,5 år mellom tre og fire. Vi har derfor mange varianter av aldersforskjell her. Det er fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller, men i min flokk er det de to eldste og de to yngste som er best venner.

Anonymous poster hash: 223a1...4f1
Skrevet

Når jeg får barn nr 2 så er gutten min 7 år og 9 mnd, så ganske stor aldersforskjell

Anonymous poster hash: 3f86e...304
Skrevet

Min mann og hans bror har akkurat 1 år mellom seg. De har aldri vært venner, verken som barn eller som voksen. Det er 15 år ned til den tredje broen. De er kjempegode venner...

Så alder har ingenting å si.

Anonymous poster hash: e337a...9c9

Skrevet

6 1/2 år mellom mine. Her er ingen krangling, de hjelper hverandre, leker i lag og er veldig gode venner. Men, dette tror jeg ikke har med alderen deres. Dette har nok mer med personligheten til barna mine å gjøre...

Anonymous poster hash: e5f8c...7f9

Skrevet

Det er ni år mellom mine. Det er perfekt!

Anonymous poster hash: 0843c...db2

Skrevet

I hvert fall IKKE 4-5 år.. Det har vi mellom våre og det funker skikkelig dårlig. De konkurrerer om alt mulig (hvor da yngste alltid taper), den yngste er alltid den "kjipeste", det er utrolig vanskelig å finne på ting hele familien fordi barna er på helt forskjellige stadier. Ville aldri "valgt" slik aldersforskjell igjen. Misunner dere som har et par år imellom, må være deilig når barna kan dele både vennskap og interesser.

Anonymous poster hash: 930c4...c03

Skrevet

Leste en artikkel her en dag om at aldersforskjellen burde være minimum 3 år.

Anonymous poster hash: 1f85b...647

Skrevet

Vi har 4 år mellom de to eldste. (Gutter) Fungerer veldig bra! Men selvfølgelig litt krangling innimellom.. 😉 Lillesøster kom da mellomste var 2. Hun er begge storebrødrenes øyensten. ❤️

De er i dag 6, 8 og 12. De to minste deler rom, og det går helt supert. Eldstemann synes det er litt urettferdig at han må ligge alene, så ganske ofte ender han på sovesofaen inne hos småsøsknene. 😊

Som andre her sier: Det går mer på personlighet enn alder.

Skrevet

16 mnd mellom 1og 2 og fem år mellom 2 og 3. Begge deler er å anbefale!

Anonymous poster hash: 06012...971

Skrevet

I hvert fall IKKE 4-5 år.. Det har vi mellom våre og det funker skikkelig dårlig. De konkurrerer om alt mulig (hvor da yngste alltid taper), den yngste er alltid den "kjipeste", det er utrolig vanskelig å finne på ting hele familien fordi barna er på helt forskjellige stadier. Ville aldri "valgt" slik aldersforskjell igjen. Misunner dere som har et par år imellom, må være deilig når barna kan dele både vennskap og interesser.

Anonymous poster hash: 930c4...c03

Vi har 4,5 år mellom våre to (gutt og jente) og jeg syns det har vært perfekt hele veien.. Unngår nettopp den konkurransen fordi eldste skjønner at minste alltid vil tape. De har masse moro sammen, og har såklart også ulike interesser også ☺

Anonymous poster hash: 22666...dd6

Skrevet

Jeg tror ikke på at det finnes en perfekt alder mellom søsken. Det kommer også an på personligheter i søskenflokken.

Jeg har 10 år ned til min søster. Vi har alltid hatt et supert forhold. Det samme med min bror og vi er bare 1,5 år aldersforskjell.

Anonymous poster hash: c074e...689

Skrevet

Vi har nøyaktig 2 år mellom første og andre og nøyaktig 3 år mellom andre og tredje. Jeg vil si at 3 år i mellom har vært best.

Da jeg fikk nr 2, var første enda så lite at han trengte hjelp til veldig mye. Han brukte fremdeles bleier slik at det ble mye bleie skifting det første året. Han sov fremdeles på dagtid og det ble jo også noen hensyn å ta.

Det er voldsom konkurranse mellom dem og de krangler mer enn de er venner. Veldig ulik personlighet.

Vi fikk nr 3 for to mnd siden. De eldste er 5 og 3 år.

Hittil har det vært mye enklere. Har kun ett bleie barn, de to eldste klarer mye selv osv. Har vært mye roligere og enklere denne gangen. De eldste kan også hjelpe meg litt med babyen. Putte inn smokken eller vippe han i vippestolen mens jeg lager middag eller dusjer osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...