Gå til innhold

Prioriteringer i hverdagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mindre du trener deg opp til noe så holder det med 2-3 ganger i uka for vedlikehold. Få deg vaskehjelp og alle rydder opp etter seg forløpende så kvelden ikke går med på husarbeid så fort barna er i seng.

Jeg har bechterew og crohns og jobber fult. Trener 3 ganger i uka og har 2 barn. Jeg har delegert bort all vask. Jeg betaler for 3 timer vask hver eneste uke. Klesvask gjøres når barna er våkne og de hjelper til å rydde. Så når de legger seg så er det sofaen.. Greier ingenting etter de er i seng.

Sett det ned og tenk på hva som er viktig for deg. Gå igjennom pliktene og se hva som kan lukes bort og hva som kan delegeres bort.

Hvor mye betaler du for husvask da? Bare føler det blir møkkete med en gang igjen. Og har ikke så mye penger til overs akkurat.

Anonymous poster hash: aa96b...44d

Betaler 160 kr timen. Blir mye penger men så verdt det. Alternativet hadde vært at jeg ikke hadde greid å holde meg i full jobb og det koster enda mer penger enn denne ene utgiften.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg har overhodet ikke mulighet til å prioritere trening og et strøkent hjem. Hadde jeg prøvd meg på det kjøret så hadde veien til utbrenthet vært kort.

Derfor prioriterer jeg jobb (fordi jeg må ha en inntekt) og unger (fordi de er viktige). Alt annet av sosiale aktiviteter, trening og personlig velvære for meg utgår. Nødvendig husarbeid blir selvfølgelig gjort, men ikke i den grad at vi har et kataloghjem.

Er alene med barn så må gjøre alt selv. Har ikke råd til å ha vaskehjelp. Må derfor være fornøyd med å vaske mye annenhver helg og vedlikeholde med støvsuging ellers ved behov.

Vil anbefale deg HI og nedprioritere alt som ikke er superviktig. Dvs trening og kataloghjem. Har du råd til å jobbe redusert? I så fall gjør det. Som andre sier du kan ikke sykmelde deg for å vaske!

Anonymous poster hash: a2e41...a29

Skrevet

om det er slik at du har møtt veggen, mener jeg det er på sin plass å få en sykmelding slik at man får hentet seg inn. men så må man jo finne grunnen til at man møter veggen. er det at man trener for hardt? har for høye krav til seg selv? forventninger av de rundt en? osv. er vanskelig å komme seg bort fra veggen om man ikke finner årsaken.

er en modell vi bruker i psykiatrien som heter "sårbarhet stress" altså man tåler bare ett vist nivå med stress før man velter sin indre likevekt, (kort fortalt).

om du ikke ønsker sykmelde deg, så ikke ha så store krav til deg selv, trapp ned på trening, tillat deg selv å ha det rotete osv.

en annen ting er jo at i noen tilfeller kan denne veggen være tegn på en somatisk plage, altså lave verdier av feks B12, D-vit og evt jern.

ønsker deg lykke til, men vil anbefale deg å bestille en legetime og diskutere dette med fastlegen din, han kan gi deg gode svar på hva som kan være best for deg.

Skrevet

Med mindre du trener deg opp til noe så holder det med 2-3 ganger i uka for vedlikehold. Få deg vaskehjelp og alle rydder opp etter seg forløpende så kvelden ikke går med på husarbeid så fort barna er i seng.

Jeg har bechterew og crohns og jobber fult. Trener 3 ganger i uka og har 2 barn. Jeg har delegert bort all vask. Jeg betaler for 3 timer vask hver eneste uke. Klesvask gjøres når barna er våkne og de hjelper til å rydde. Så når de legger seg så er det sofaen.. Greier ingenting etter de er i seng.

Sett det ned og tenk på hva som er viktig for deg. Gå igjennom pliktene og se hva som kan lukes bort og hva som kan delegeres bort.

Hvordan klarer du dette med crohns? Jeg trenger tips, klarer ikke hverdagen selv om jeg går på mye medisin.

Anonymous poster hash: f4d1e...028

Skrevet

Hvordan klarer du dette med crohns? Jeg trenger tips, klarer ikke hverdagen selv om jeg går på mye medisin.

Går på mye medisiner selv og skal begynne på remcima intravenøst neste uke. Går på kortison og enbrel nå.

Ting går nå på et vis men merker jeg er mer og mer sliten nå. Sønnen min har fått epilepsi i tillegg så tror at det er mye psykisk som sliter meg ut også. Prøver å finne en balanse og kose meg også ved hver sjanse jeg får..

Skrevet

Går på mye medisiner selv og skal begynne på remcima intravenøst neste uke. Går på kortison og enbrel nå.

Ting går nå på et vis men merker jeg er mer og mer sliten nå. Sønnen min har fått epilepsi i tillegg så tror at det er mye psykisk som sliter meg ut også. Prøver å finne en balanse og kose meg også ved hver sjanse jeg får..

Jeg har tidligere prøvd remicade (forgjenger til recima?). Nå går jeg på humira og imurell. Sliter med å klare hverdagen.

Skrevet

Jeg så et tips jeg selv tenker å adoptere. Mye av skylden for at man blir utslitt handler nok om indre stress. Så man bør skrive lister over hva man har planer om å få gjort. Da får man oversikt og slipper å gå å huske på alt og tenke på alt man skulle ha gjort.

Når man har skrevet en liste fordeler kan man også se når man kan få tid til å gjøre tingene, og hvilke ting man kan delegere bort eventuelt stryke/utsette til senere.

Jeg tenker å få meg en dagbok å skrive inn tingene i. Mannen i huset må nok mer på banen. Han kan gjerne få egne lister slik at man slipper å passe på alt selv. Også lurt å lage lister på jobb. Jeg begynte med det hver morgen. Da fikk jeg jobbet mer effektivt. Men det kommer sikkert an på hva slags jobb man har.

Bra du er litt sykemeldt nå. Da får du hentet deg litt inn. Men mulig du skulle vært helt sykemeldt en stund, om du sliter veldig. Synes jeg leser litt mellom linjene at du egentlig er mer sliten enn du gir uttrykk for... Det er viktig å ta på alvor. Kjører man på, kan man ende opp med å bli skikkelig utbrent. Da er det veldig vanskelig å komme seg igjen.

Håper det går seg til.

Anonymous poster hash: b2ef2...f95

Skrevet

Jeg så et tips jeg selv tenker å adoptere. Mye av skylden for at man blir utslitt handler nok om indre stress. Så man bør skrive lister over hva man har planer om å få gjort. Da får man oversikt og slipper å gå å huske på alt og tenke på alt man skulle ha gjort.

Når man har skrevet en liste fordeler kan man også se når man kan få tid til å gjøre tingene, og hvilke ting man kan delegere bort eventuelt stryke/utsette til senere.

Jeg tenker å få meg en dagbok å skrive inn tingene i. Mannen i huset må nok mer på banen. Han kan gjerne få egne lister slik at man slipper å passe på alt selv. Også lurt å lage lister på jobb. Jeg begynte med det hver morgen. Da fikk jeg jobbet mer effektivt. Men det kommer sikkert an på hva slags jobb man har.

Bra du er litt sykemeldt nå. Da får du hentet deg litt inn. Men mulig du skulle vært helt sykemeldt en stund, om du sliter veldig. Synes jeg leser litt mellom linjene at du egentlig er mer sliten enn du gir uttrykk for... Det er viktig å ta på alvor. Kjører man på, kan man ende opp med å bli skikkelig utbrent. Da er det veldig vanskelig å komme seg igjen.

Håper det går seg til.

ja du har rett. Er mer sliten enn jeg gir utrykk for. Men er i en liten knipe. Vikariatet mitt går ut i slutten av året, og får kun fornyet det hvis jeg kan jobbe 100%. Og ingen vil vel ha en som er delvis/helt sykemeldt heller. Så har liksom håpet at jeg kan kutte ut noe annet enn jobben og bare kjøre på for å se hvordan det går. Og går det ikke så stopper det seg jo selv naturlig liksom. Men da kan jeg iallefall si at jeg har prøvd. At jeg ikke har gjort meg selv "sykere" enn jeg er. Og treningen er for tiden ikke eksisterende. Men bare trenger å høre hva andre hadde valgt i min situasjon.

Skrevet

Jeg har tidligere prøvd remicade (forgjenger til recima?). Nå går jeg på humira og imurell. Sliter med å klare hverdagen.

Er kanskje remcima jeg skal begynne på..

Har gått på humira men fikk da pankreatitt så det setter da begrensinger for hva jeg kan ta.

Det er ikke lett men mye tror jeg er holdning. Og den begynner å røyne hos meg nå.

Men se hva du kan delegere til andre så hverdagen blir enklere! Livet skal ikke bare være et slit.

Skrevet

Beklager det jeg skal si nå... Men å trene er luksus, som jeg har tid å unne meg selv kanskje 1 gang i mnd. Hvis du trener 4 dager i uken med familie, jobb, hus og hjem, vil jeg si det er noe Kraftig feil med dine prioriteringer!! Og så sykemeldt seg ??? For å kunne trene?! Mens barna ikke får tid med deg ?! Jeg er målløs her nå!

Du lurer på hva du ska kutte ned?!? SELVFØLGELIG treningen!

Treningen for deg bør være å være å gå tur/leke med barna! Og evt ha en som kan komme å vaske huset annenhver uke for å avlaste deg enda litt mer hvis det ikke holder å kutte 4 dager med trening.

Anonymous poster hash: 7c45c...596

Skrevet

Jeg så et tips jeg selv tenker å adoptere. Mye av skylden for at man blir utslitt handler nok om indre stress. Så man bør skrive lister over hva man har planer om å få gjort. Da får man oversikt og slipper å gå å huske på alt og tenke på alt man skulle ha gjort.Når man har skrevet en liste fordeler kan man også se når man kan få tid til å gjøre tingene, og hvilke ting man kan delegere bort eventuelt stryke/utsette til senere.Jeg tenker å få meg en dagbok å skrive inn tingene i. Mannen i huset må nok mer på banen. Han kan gjerne få egne lister slik at man slipper å passe på alt selv. Også lurt å lage lister på jobb. Jeg begynte med det hver morgen. Da fikk jeg jobbet mer effektivt. Men det kommer sikkert an på hva slags jobb man har.Bra du er litt sykemeldt nå. Da får du hentet deg litt inn. Men mulig du skulle vært helt sykemeldt en stund, om du sliter veldig. Synes jeg leser litt mellom linjene at du egentlig er mer sliten enn du gir uttrykk for... Det er viktig å ta på alvor. Kjører man på, kan man ende opp med å bli skikkelig utbrent. Da er det veldig vanskelig å komme seg igjen.Håper det går seg til.Anonymous poster hash: b2ef2...f95

ja du har rett. Er mer sliten enn jeg gir utrykk for. Men er i en liten knipe. Vikariatet mitt går ut i slutten av året, og får kun fornyet det hvis jeg kan jobbe 100%. Og ingen vil vel ha en som er delvis/helt sykemeldt heller. Så har liksom håpet at jeg kan kutte ut noe annet enn jobben og bare kjøre på for å se hvordan det går. Og går det ikke så stopper det seg jo selv naturlig liksom. Men da kan jeg iallefall si at jeg har prøvd. At jeg ikke har gjort meg selv "sykere" enn jeg er. Og treningen er for tiden ikke eksisterende. Men bare trenger å høre hva andre hadde valgt i min situasjon. Anonymous poster hash: aa96b...44d

Jeg skjønner. Det er en vanskelig situasjon. Men forsøk å bruke den tiden du er sykemeldt på å få roet ned litt og ikke bruk den til å stresse rundt for å rekke over mest mulig. Da holder du nok ut lenger. Det er ikke verd å presse seg selv så hardt at man blir langvarig syk. Viktig å lytte til kroppen. Få inn hjelp der du kan. Si nei der du kan. Pass på at du får i deg riktig næring. Ta gjerne tilskudd av d-vitamin og omega3. Ta treningen når det passer, men ikke stress med å trene så ofte. Det er greit å roe litt ned på treningen en periode. Kan heller øke på senere om det passer. Du kan også med fordel gå veldig ned på intensiteten. Gå en rolig tur i stedet for å løpe. Restituerende trening er stikkordet nå. Frisk luft og dagslys hjelper også på. Kan også være godt å fortelle folk rundt deg at du er litt tappet for energi for tiden, så de ikke forventer så mye av deg som til vanlig. Kanskje de til og med ønsker å bidra til å hjelpe deg med noe. Ta barna en ettermiddag for eksempel...

Meditasjon og mindfullness er gode hjelpemidler for å stresse ned. Krever ikke mange minuttene hver dag, men gir utrolig mye tilbake når man først greier å lære seg teknikkene. Forsøk å vær bevisst på situasjoner som gjør deg stresset. Hva kan du gjøre for å oppleve det som mindre stressende? Kan noen avlaste deg i disse situasjonene? Pass på å få nok søvn. Sliter du med mange tanker i hodet, bruk et kvarter før du legger deg til å skrive ned tankene dine, så får du de ut av hodet.

Finnes nok mange teknikker for å takle hverdagsstress. Du må bare prøve deg frem og finne ut hva som fungerer for deg. Men ikke vent med å ta grep, for det blir sjeldent bedre av seg selv.

Skrevet

Herregud, du skal ikke være sykemeldt for å trene og vaske hus! Snakk omå utnytte systemet. Legg treningen på hylla en stund, evt ta deg en rolig gåtur de neste ukene. La mennen ta det meste av husarbeidet til du er kommet ovenpå. Gjør plass til mer lystbetonte og impulsive ting.

Anonymous poster hash: 722e6...024

Du aner ikke hvor vanlig det er. Det er ikke jobben som er årsaken til at folk blir sykemeldt, men alt stresset de driver med på fritiden. Det koster arbeidsgiverne og staten enorme summer.

Anonymous poster hash: 50345...a8a

Skrevet

Beklager det jeg skal si nå... Men å trene er luksus, som jeg har tid å unne meg selv kanskje 1 gang i mnd. Hvis du trener 4 dager i uken med familie, jobb, hus og hjem, vil jeg si det er noe Kraftig feil med dine prioriteringer!! Og så sykemeldt seg ??? For å kunne trene?! Mens barna ikke får tid med deg ?! Jeg er målløs her nå!

Treningen for deg bør være å være å gå tur/leke med barna! Og evt ha en som kan komme å vaske huset annenhver uke for å avlaste deg enda litt mer hvis det ikke holder å kutte 4 dager med trening. Anonymous poster hash: 7c45c...596

Det trenger ikke være luksus å trene. For mange gir treningen mer energi til å takle hverdagene. Det kan også være en måte å koble av på. Jeg har et stillesittende yrke og er nødt til å trene på fritiden for å ikke bli helt råtten. Har tidligere slitt med nakke og rygg, men blitt helt fin etter å ha begynt å trene noen dager i uken. I tillegg er det en fritid jeg bruker kun på meg selv, hvor jeg slipper å være mamma, kone, vaskehjelp, kokk eller hva det nå måtte være. Bare eksistere og være meg! De fleste tar seg tid daglig til å se litt på tv, strikke, holde på med interiør, sitte på facebook. Det er virkelig ikke så ille om man legger inn trening fire timer i uken, synes jeg...

Skrevet

Det man reagerer på her er ikke treningen som sådan, men det at HI blir sykemeldt for at hun skal få tid til å trene og gjøre husarbeid.

Anonymous poster hash: 50345...a8a

Skrevet

Håper det går seg til.

ja du har rett. Er mer sliten enn jeg gir utrykk for. Men er i en liten knipe. Vikariatet mitt går ut i slutten av året, og får kun fornyet det hvis jeg kan jobbe 100%. Og ingen vil vel ha en som er delvis/helt sykemeldt heller. Så har liksom håpet at jeg kan kutte ut noe annet enn jobben og bare kjøre på for å se hvordan det går. Og går det ikke så stopper det seg jo selv naturlig liksom. Men da kan jeg iallefall si at jeg har prøvd. At jeg ikke har gjort meg selv "sykere" enn jeg er. Og treningen er for tiden ikke eksisterende. Men bare trenger å høre hva andre hadde valgt i min situasjon.

Ett år til på den måten der høres ut som rake vegen mot veggen... Det kan bli det siste du gjør som yrkesaktiv, hvis du brenner deg helt ut.

Anonymous poster hash: c4178...f80

Skrevet

Hvem av dere tjener best og trives best i jobben?

Jeg tenker at ungene er pri 1. Den som kan jobbe mindre gjør det, og tar seg av huset i størst grad. Barn har godt av å ha sunne og glade foreldre. For eksempel, hvis mannen din ka redusere jobben til 50% og ta seg av huset, så kan du kanskje fortsette å løpe og være sunn og sprek og glad. Noe barna drar nytte av.

Eventuelt så må du finne en jobb i mindre prosent sånn at du får tid til alt annet som skal skje.

Anonymous poster hash: c0631...1c5

Skrevet

Treningen for deg bør være å være å gå tur/leke med barna! Og evt ha en som kan komme å vaske huset annenhver uke for å avlaste deg enda litt mer hvis det ikke holder å kutte 4 dager med trening. Anonymous poster hash: 7c45c...596

Det trenger ikke være luksus å trene. For mange gir treningen mer energi til å takle hverdagene. Det kan også være en måte å koble av på. Jeg har et stillesittende yrke og er nødt til å trene på fritiden for å ikke bli helt råtten. Har tidligere slitt med nakke og rygg, men blitt helt fin etter å ha begynt å trene noen dager i uken. I tillegg er det en fritid jeg bruker kun på meg selv, hvor jeg slipper å være mamma, kone, vaskehjelp, kokk eller hva det nå måtte være. Bare eksistere og være meg! De fleste tar seg tid daglig til å se litt på tv, strikke, holde på med interiør, sitte på facebook. Det er virkelig ikke så ille om man legger inn trening fire timer i uken, synes jeg...

Helt enig. Kan ikke fordra å trene selv og gjør det minst mulig. Men ser de dagene jeg går en halvtimes tur på morgenen (får bare gjort det når mannen ikke er på jobbreise) så blir jeg mer effektiv resten av dagen selv de gangene jeg nærmer meg veggen. Og trening hjelper faktisk på psyken også.

Skrevet

Vi setter penger høyt i Norge, ja, penger er viktig, men jeg tror de færreste hadde måtte jobbe 100% om vi senket kravene til hva vi virkelig trenger av økonomi. Vet mange som ikke er enig med meg, men jeg har reist mye, og sett hva mennesker uten mye penger klarer seg med, og det rare er, de er lykkeligere enn oss.

For hva jobber vi for? Jo for å ha råd til å leve og bo, og kunne kjøpe hva vi vil. Og hva vil nordmenn ofte? Jo de vil ha hus/tak over hodet(en selvfølge) , de vil ha bil (ikke en nødvendighet), , så vil vi ha nye gardiner, nytt spisebord, pusse opp osv osv, vi bruker UENDELIG mye penger på unødvendige og overfladiske ting, overfladiske ting som uten at vi vet det ikke gjør oss mer lykkelig og som uten at vi vet det blir sliten av. For ER det viktig, alle disse "småsugene" i hverdagen, alle disse tingene vi tror skaper lykke, men som vi jobber hardt og lange dager for å kjøpe oss?

For alle vet vi ikke kan kjøpe lykke.

Mange mange vil være uenig med meg, si at de ikke sløser, for de vet det rett og slett ikke, mange vil være uenig å si "jeg hadde ikke orket å ikke hatt god økonomi" men hvor er kravene og forventningen da? Er de riktig?

Og ja, jeg vet at det av mange grunner er "fattige" mennesker i Norge også, som sliter for å få endene til å gå rundt, uforskylt fattigdom finnes over alt, og uforskylt fattigdom gjør mennesker deprimerte, for forventningene fra samfunnet er store. Hva om alle senket kravene, ikke forventet så mye? Hadde vi blitt mer lykkelig? Jeg tror det :)

Anonymous poster hash: ad217...01d

Skrevet

Treningen for deg bør være å være å gå tur/leke med barna! Og evt ha en som kan komme å vaske huset annenhver uke for å avlaste deg enda litt mer hvis det ikke holder å kutte 4 dager med trening.

Anonymous poster hash: 7c45c...596

For noe tull!!! Og trene en gang i mnd? Hva er vitsen med det? For å få effekt av trening må man trene regelmessig. Trening har en positiv effekt på både fysisk og psykisk helse, i tillegg til økt energi til p takle hverdagen. Ikke rart overvekt blant befolkningen øker heller med den holdningen. Trening er viktig og blr prioriteres!!! Mengden derimot kan justeres da 4 ganger i uka ikke er nødvendig med mindre man trener seg opp til noe. 1 gang i mnd derimot er altfor sjeldent og har ingenting for seg.

Anonymous poster hash: c357b...a60

Skrevet

Hva jobber du med? Hvordan er mulighetene for en annen jobb og evt. redusert arbeidstid? 

Jeg ville absolutt roet ned både trening og husarbeid. Du bør lære deg å ikke ha det perfekt. Kanskje endret arbeidssituasjonen også? Du må ta bevisste valg. Være subjekt i eget liv. Hva vil DU? Hva er viktig for DEG? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...