Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 HJELP!! Er i en liten krise. 50% sykemeldt fordi jeg har kjørt meg totalt ut... Har full jobb, løper 4 dager i uka, har to små barn, vasker huset selv hver uke pluss alt annet. Har en mann som også hjelper til. Men nå har jeg "kommet borti" denne berømte "veggen". Noe må kuttes ut/ned på. Hva velger man når jeg tydeligvis ikke tåler full pakke?? Sånn ting har blitt så er jeg sint og sur og sliten konstant hjemme, null tålmodighet i forhold til mann og barn, alt husarbeid er et ork som gjør meg sint, treningen har gått fra å være utelukkende positiv til noe jeg merker jeg planlegger uken rundt for å få tid til. Jeg må ta grep. Sykemelding er vel ikke noe å trakte etter kanskje? Dumt med sykemelding for å orke kunne trene eller vaske huset... Hvordan prioriterer dere? Anonymous poster hash: aa96b...44d
hysterika Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Jeg får bare trent to ganger i uka. Og jeg får ikke vasket hele huset hver uke. Sover generelt for lite. Du må kutte et sted!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Ta det med ro når du er hjemme. Kan fint sette på en oppvaskmaskin, og en klesvask, eventuelt gjøre det meste klart til middagen så det ikke blir så stress på ettermiddagen. Om treningen har blitt et ork så kanskje du skulle vurdert å trappe litt ned, feks to dager i uka i steden. Ansette en vaskehjelp som kommer en gang i uka, eller annenhver uke kan hjelpe til. Anonymous poster hash: 70ba8...1ad
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Hei! Jeg er i samme situasjon, men her er det største problemet jobben. Ingen opplæring og en forventning om å jobbe 110%. Er sykmeldt denne uken etter flere angsanfall den siste tiden. Tror jeg skal gå ned til 80 % når jeg kommer meg tilbake. Jeg er vel like rådvill som du er.. Er det slik livet skal være da? Anonymous poster hash: 1a036...642
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Du må få gode rutiner på hverdagen. Du må gi rom for lystbetonte ting som gir deg glede og energi, ikke bruke deg opp på alt det som tapper deg for energi. Trene 4 ganger i uken er jo en vannvittig luksus, få småbarnsforeldre har tid til det. Om du prioriterer det så sørg for å trene noe du synes er gøy og du føler gir deg glede og energi tilbake. Invester i vaskehjelp, eller senk kravene litt, det holder å moppe over stuegulvet og vaske over badet med en våtserviett av og til. Husk å le, latter gjør livet godt. Sett på en morsom film sammen med mannen en kveld og le sammen, eller enda bedre, skaff barnevakt og gi mannen to billetter til et morsomt førjulsshow i farsdagsgave til helgen. Kos dere. Sett av tid til å møte venner, en time eller to med skravling over en tekopp med en venninne er rene vitamininsprøytningen. Trenger ikke være så avansert, legg barna og stikk til en venninne fra klokken 20 til 21 en kveld, det skal ikke så mye til. Anonymous poster hash: 75d59...86b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Du både ser det og vet det selv: En frisk person som klarer alt det på fritiden skal ikke sykemeldes for å klare å vaske huset. Vask huset annenhver uke/litt hver dag, løp som mosjonist i en periode, senk kravene og ev. redusere stillingen din. Men du sykemeldes ikke for å holde en privat for høy aktivitet. Anonymous poster hash: 71dd7...f06
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Går du ned i 80% for en periode (kommer an på barnas alder og reisevei, arbeidstid) + ansetter vaskehjelp 2 ganger i måneden skal du se dere får et nytt liv alle 4. Lykke til Anonymous poster hash: 76418...5b1
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #8 Skrevet 3. november 2015 Herregud, du skal ikke være sykemeldt for å trene og vaske hus! Snakk omå utnytte systemet. Legg treningen på hylla en stund, evt ta deg en rolig gåtur de neste ukene. La mennen ta det meste av husarbeidet til du er kommet ovenpå. Gjør plass til mer lystbetonte og impulsive ting. Anonymous poster hash: 722e6...024
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 Trening for meg er husvasken og tiden ute med barna. Husvasken går så som så. Tar et skikkelig økt når det trengs. Lettvask og rydder litt hver dag. Full jobb, 2 barn og 39 uker på vei. Alenemor. Anonymous poster hash: 9bbaa...7cc
Daquiry Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Slutt å trene så mye, slutt å vask så mye. senk kravene til deg deg selv, slapp mer av og ta ting mer som det kommer. prioriter barna dine!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #11 Skrevet 3. november 2015 Sånn ting er nå er det iallefall barna det går utover. Har aldri energi til å være en god mamma 😢 livet krever for mye føler jeg. Men den stillingen jeg er i er det ikke mulig å gjøre mindre iallefall på et år. Jeg kan velge å jobbe 100% et år eller droppe jobben helt. Anonymous poster hash: aa96b...44d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #12 Skrevet 3. november 2015 Sånn ting er nå er det iallefall barna det går utover. Har aldri energi til å være en god mamma livet krever for mye føler jeg. Men den stillingen jeg er i er det ikke mulig å gjøre mindre iallefall på et år. Jeg kan velge å jobbe 100% et år eller droppe jobben helt. Anonymous poster hash: aa96b...44d Å jobbe 100% med bare to barn er helt overkommelig om du senker kravene til hva du skal gjøre på fritiden. Du er nødt til å sette deg ned og tenke over hva som er viktig i livet ditt, ta noen prioriteringer. Er det viktigst at det ikke er noen hybelkaniner under sofaen eller kanskje du bare skulle la de være og heller ta en omgang Uno med ungene? Er det viktigst å trene 4 ganger i uka eller er det bedre å gå ut i hagen og spille ball med ungene? Må det være 100% ryddig hele tiden, eller er det greit at huset ser bebodd ut og ikke som et bilde fra et interiørmagasin. Trenger du bruke kvelden til husarbeid eller er det bedre å se en film med gubben og heller bruke en felles time lørdag etter frokost på å få tatt det grøvste. Vi lever bare en gang...... Anonymous poster hash: 75d59...86b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #13 Skrevet 3. november 2015 Sånn ting er nå er det iallefall barna det går utover. Har aldri energi til å være en god mamma livet krever for mye føler jeg. Men den stillingen jeg er i er det ikke mulig å gjøre mindre iallefall på et år. Jeg kan velge å jobbe 100% et år eller droppe jobben helt. Anonymous poster hash: aa96b...44d Å jobbe 100% med bare to barn er helt overkommelig om du senker kravene til hva du skal gjøre på fritiden. Du er nødt til å sette deg ned og tenke over hva som er viktig i livet ditt, ta noen prioriteringer. Er det viktigst at det ikke er noen hybelkaniner under sofaen eller kanskje du bare skulle la de være og heller ta en omgang Uno med ungene? Er det viktigst å trene 4 ganger i uka eller er det bedre å gå ut i hagen og spille ball med ungene? Må det være 100% ryddig hele tiden, eller er det greit at huset ser bebodd ut og ikke som et bilde fra et interiørmagasin. Trenger du bruke kvelden til husarbeid eller er det bedre å se en film med gubben og heller bruke en felles time lørdag etter frokost på å få tatt det grøvste. Vi lever bare en gang...... Anonymous poster hash: 75d59...86b Om man får 100% til å fungere med 2 små synes jeg kommer mye an på logistikken og fleksibiliteten. Jeg og mannen jobber begge 8-16 nå og har et stykke å kjøre. Dette resulterer i 9 timersdager i Bhg. Jeg kommer derfor til å gå ned i stillingsprosent. Anonymous poster hash: 1a036...642
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #14 Skrevet 3. november 2015 Takk for svar alle. Og meninger Anonymous poster hash: aa96b...44d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #15 Skrevet 3. november 2015 Du er sykemeldt fordi du ikke kan kutte ned på 4 kvelder med trening og husvask? Hva med å sette deg ned og se på prioriteringene dine? Kanskje la barna være flrsteprioritet? Anonymous poster hash: f4d1e...028
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #16 Skrevet 3. november 2015 Du er sykemeldt fordi du ikke kan kutte ned på 4 kvelder med trening og husvask? Hva med å sette deg ned og se på prioriteringene dine? Kanskje la barna være flrsteprioritet? Anonymous poster hash: f4d1e...028 Og hva bør jeg kutte ned på da mener du?? Anonymous poster hash: aa96b...44d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #17 Skrevet 3. november 2015 Du er sykemeldt fordi du ikke kan kutte ned på 4 kvelder med trening og husvask? Hva med å sette deg ned og se på prioriteringene dine? Kanskje la barna være flrsteprioritet? Anonymous poster hash: f4d1e...028 Og hva bør jeg kutte ned på da mener du?? Anonymous poster hash: aa96b...44d Trening og husvask? Anonymous poster hash: 55fb3...8c6
Surogvanskelig Skrevet 3. november 2015 #18 Skrevet 3. november 2015 Du må faktisk senke dine forventninger om hvor rent hus du kan ha og hvor mye du kan trene. Evt jobbe mindre og ha mindre lønn. Går du skikkelig på veggen tar det lang tid å komme opp igjen, du må ta grep nå.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #19 Skrevet 3. november 2015 Tror dette er typisk for mange damer. Alt skal være på stell, bra jobb, masse oppfølging av barn, veltrente, gode partnere, strøkent hus osv. For de aller fleste er det umulig at alt er 100 % på alle fronter. De som prøver for mye går gjerne på en smell. Finn ut hva som er viktig for deg. Kan du jobbe mindre, trappe ned krav i huset, mindre trening eller andre ting. Andre kan ikke svare for dine valg, men sykemelding blir litt feil løsning. Jeg har gått ned til 80 % stilling for å mer overskudd. Når det er hektisk leier vi inn vaskehjelp Anonymous poster hash: 67212...4ca
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #20 Skrevet 3. november 2015 "Hvorfor er du sykemeldt da, 'Annie'?" "Nei, det var så lite tid til trening og husvaks, så å sykmelde seg ble løsningen " Anonymous poster hash: dc659...923
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #21 Skrevet 3. november 2015 Jeg er ganske opptatt av ryddighet og at det skal være rent og pent rundt meg. Før vasket jeg hele huset hver uke, men etter vi kjøpte større hus måtte jeg ta noen grep. Jeg støvsuger to ganger i uka. Gjerne ber jeg mannen gjøre det. Badet måtte jeg delegere bort til han, han har ansvar for at vask, dusj og do vaskes en gang i uka. Ellers startet jeg med å heller vaske huset annenhver torsdag. Det holder i massevis så lenge det støvsuges 1-2 ganger pr uke. Barnas rom brukes bare til soving. De har eget lekerom, så der kan jeg godt finne på å vaske bare en gang i mnd i hektiske perioder. Holder i massevis med en kjapp runde støvsuging her også. Mannen kan ikke vaske. Alltid misfornøyd når han har gjort det, men støvsuging får han til. Anonymous poster hash: b3c88...5cc
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #22 Skrevet 3. november 2015 Sånn ting er nå er det iallefall barna det går utover. Har aldri energi til å være en god mamma livet krever for mye føler jeg. Men den stillingen jeg er i er det ikke mulig å gjøre mindre iallefall på et år. Jeg kan velge å jobbe 100% et år eller droppe jobben helt.Anonymous poster hash: aa96b...44d Å jobbe 100% med bare to barn er helt overkommelig om du senker kravene til hva du skal gjøre på fritiden. Du er nødt til å sette deg ned og tenke over hva som er viktig i livet ditt, ta noen prioriteringer. Er det viktigst at det ikke er noen hybelkaniner under sofaen eller kanskje du bare skulle la de være og heller ta en omgang Uno med ungene? Er det viktigst å trene 4 ganger i uka eller er det bedre å gå ut i hagen og spille ball med ungene? Må det være 100% ryddig hele tiden, eller er det greit at huset ser bebodd ut og ikke som et bilde fra et interiørmagasin. Trenger du bruke kvelden til husarbeid eller er det bedre å se en film med gubben og heller bruke en felles time lørdag etter frokost på å få tatt det grøvste. Vi lever bare en gang......Anonymous poster hash: 75d59...86b Om man får 100% til å fungere med 2 små synes jeg kommer mye an på logistikken og fleksibiliteten. Jeg og mannen jobber begge 8-16 nå og har et stykke å kjøre. Dette resulterer i 9 timersdager i Bhg. Jeg kommer derfor til å gå ned i stillingsprosent.Anonymous poster hash: 1a036...642 Men da har du tatt et valg uten å belaste NAVsystemet. Er man avhengig av en 100% inntekt, så jobber man 100%. Å sykemeldt seg fordi man er sliten og vil ha overskudd til fritidsaktiviteter er så bak mål som det kan komme. Ja, det er travle dager. Ja, det danser hybelkaniner over gulvet. Ja, jeg føler meg utslitt. Ja, jeg skulle likt å ha bedre tid og overskudd. Og ja, jeg vil ha mat på bordet, tak over hodet, klær på kroppen. Derfor går jeg på jobb og gjør det som trengs. Sykemldingssystemet er så til de grader misbrukt av de som ikke behøver det at det er skremmende. Anonymous poster hash: 9a2b8...a55
Gemini77 Skrevet 3. november 2015 #23 Skrevet 3. november 2015 Med mindre du trener deg opp til noe så holder det med 2-3 ganger i uka for vedlikehold. Få deg vaskehjelp og alle rydder opp etter seg forløpende så kvelden ikke går med på husarbeid så fort barna er i seng. Jeg har bechterew og crohns og jobber fult. Trener 3 ganger i uka og har 2 barn. Jeg har delegert bort all vask. Jeg betaler for 3 timer vask hver eneste uke. Klesvask gjøres når barna er våkne og de hjelper til å rydde. Så når de legger seg så er det sofaen.. Greier ingenting etter de er i seng. Sett det ned og tenk på hva som er viktig for deg. Gå igjennom pliktene og se hva som kan lukes bort og hva som kan delegeres bort.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #24 Skrevet 3. november 2015 Med mindre du trener deg opp til noe så holder det med 2-3 ganger i uka for vedlikehold. Få deg vaskehjelp og alle rydder opp etter seg forløpende så kvelden ikke går med på husarbeid så fort barna er i seng. Jeg har bechterew og crohns og jobber fult. Trener 3 ganger i uka og har 2 barn. Jeg har delegert bort all vask. Jeg betaler for 3 timer vask hver eneste uke. Klesvask gjøres når barna er våkne og de hjelper til å rydde. Så når de legger seg så er det sofaen.. Greier ingenting etter de er i seng. Sett det ned og tenk på hva som er viktig for deg. Gå igjennom pliktene og se hva som kan lukes bort og hva som kan delegeres bort. Hvor mye betaler du for husvask da? Bare føler det blir møkkete med en gang igjen. Og har ikke så mye penger til overs akkurat. Anonymous poster hash: aa96b...44d
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #25 Skrevet 3. november 2015 Det er ingen som klarer å være best i alt. Man kan ikke prioritere alt. Man må velge bort noe! Nå er det sånn at om man er frisk og skal tjene penger, så må man jobbe. Det er vanskelig å velge bort. I tillegg er barna øverst på prioriteringslista. Hvis du ikke prioriterer dem, hvem skal gjøre det da? Det går ikke an å velge bort alt husarbeid, men senk skuldrene. Det gjør ingenting om huset ikke er strøkent til enhver tid. Og hvem hsr tid til å trene fire dager i uka? Hvis du er utslitt, må du heller ha overskudd til barna enn til løpeturer! Anonymous poster hash: bfe24...3c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå