Himmel og hav Skrevet 3. november 2015 #26 Skrevet 3. november 2015 Lille julaften, selvfølgelig. Jula starter jo ikke før julaften. Jula starter første advent! I hvert fall her i huset! Men treet kommer ikke opp før på kvelden lille juleaften, sånn er det bare! Anonymous poster hash: 04897...65e Nei, det gjør den ikke, uansett hva du måtte mene. Akkurat som at 17,mai ikke starter 15.mai, og at man ikke kan velge hvordan påska faller. Fire søndager før julaften starter advent. Advent er ikke jul. Jul starter 24.desember kl 17. Da ringes julen inn. Når jula starter har ikke noe med hva man selv tenker, synes eller mener å gjøre. Definisjonen på når advent og jul slutter og starter er bestemt i kirkekalenderen, og "sånn er det bare". Du kan selvfølgelig få mene at jula starter 1. søndag i advent, mange andre av oss kaller det heller førjulstid, men om du påstår at det er da den begynner, så er det vranglære.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #27 Skrevet 3. november 2015 Ca. en uke før julaften (selvfølgelig!). Jeg har med tradisjonen fra England, og synes dessuten det er koselig å få litt julestemning i stua litt før jul. Anonymous poster hash: 69b5e...4f7
VE-G Skrevet 3. november 2015 #29 Skrevet 3. november 2015 Juletreet pyntes lille julaften sammen med barna, og så legger vi voksne pakkene under treet etter unga har lagt seg
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #31 Skrevet 3. november 2015 Noen dager før jul, varierer litt fra år til år. Gjerne en dag vi har fri, f.eks siste søndag i advent hvis ikke den kommer for tidlig. Anonymous poster hash: d880f...701
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #32 Skrevet 3. november 2015 Du kan selvfølgelig få mene at jula starter 1. søndag i advent, mange andre av oss kaller det heller førjulstid, men om du påstår at det er da den begynner, så er det vranglære. Nå var det jo ikke det tråden handlet om, da, men om når man pynter treet. Og hvor står det skrevet at man ikke kan pynte et tre før selve julehøytiden starter etter kalenderen? Det irriterer meg at noen kan være så snipete at det eneste riktige er (selvsagt!) å pynte treet lille julaften. Strengt tatt burde du jo ventet til julaften med å pynte, for å følge dine egne prinsipper og "regler". Anonymous poster hash: 9bb69...bd4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #33 Skrevet 3. november 2015 Pynter treet som regel helga før julaften, i år blir det 19. eller 20. desember. Jeg kaster ut juletreet 1.nyttårsdag, så greit å pynte det noen dager før julaften. Anonymous poster hash: 12429...cb6
rytme Skrevet 3. november 2015 #34 Skrevet 3. november 2015 Da jeg var barn pyntet vi det som oftest 22 desember. Dette er fordi pappa har bursdag 23 desember og da fikk vi som oftest mye gjester. (ypperlig anledning for de andre familiemedlemmer å bytte gaver også ). Jeg har pleid å pynte det ca 20-22 desember. Det er fordi vi har plast-tre og fordi vi feirer jul borte,så hvis det skal være noen vits å ha treet så får vi ta det frem litt tidligere.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #35 Skrevet 3. november 2015 Første søndag i advent! CRAZY ME!!! Vi er alltid bortreist i julen, men ELSKER å ha litt jul hjemme hos oss selv, så vi har kuttet ut advent og kjører jul hele desember. Anonymous poster hash: ebaba...802
Gjest Kira Skrevet 3. november 2015 #36 Skrevet 3. november 2015 Et par dager før julaften. Vi har alltid åpent hus lille julaften, og ønsker å ha alt på plass før gjestene kommer.
Plutselig_gravid Skrevet 3. november 2015 #37 Skrevet 3. november 2015 Lillejulaften de årene vi er hjemme. Litt tidligere i desember de årene vi feirer jul og nyttår på andre siden av landet. Annen julepynt kommer opp uken før julaften. Pynter i lilla/advent 1. Desember evt. Første søndag i advent.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #39 Skrevet 3. november 2015 Lille julaften. ❤️ Anonymous poster hash: 907b3...f1c
TinaK 1990 Skrevet 3. november 2015 #40 Skrevet 3. november 2015 Jeg elsker adventstiden med baking, julegaveinnkjøp, julemusikk, spente barn og jul "overalt" i reklamer, byen etc. Jeg pynter til jul ca første uken av desember når vi faktisk er i julemodus. Etter nyttår...eks 1-2 januar er jula FOR MEG helt over. Da er juleferien over, tilbake til jobb og skoke/barnehage, nytt år etc. FOR MEG er det helt feil å komme hjem til juletre og julepynt i januar. Hva andre gjør.....virkelig rivende likegyldig
TinaK 1990 Skrevet 3. november 2015 #41 Skrevet 3. november 2015 Jeg elsker adventstiden med baking, julegaveinnkjøp, julemusikk, spente barn og jul "overalt" i reklamer, byen etc. Jeg pynter til jul ca første uken av desember når vi faktisk er i julemodus. Etter nyttår...eks 1-2 januar er jula FOR MEG helt over. Da er juleferien over, tilbake til jobb og skoke/barnehage, nytt år etc. FOR MEG er det helt feil å komme hjem til juletre og julepynt i januar. Hva andre gjør.....virkelig rivende likegyldig PS juletreet kommer opp når juleferien starter ca 19-20 desember. For oss er det riktig.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #42 Skrevet 3. november 2015 I år blir det siste søndagen før jul. Anonymous poster hash: 8fb22...a8b
PeppaPig Skrevet 3. november 2015 #43 Skrevet 3. november 2015 Vi digger jul her i huset og starter å pynte første helgen i desember. Juletreet pynter vi i midten av desember. Jula forsvinner 1. januar. Hva andre gjør er vi ikke så brydd med, vi følger våre egne tradisjoner.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #44 Skrevet 3. november 2015 Lille julaften, selvfølgelig. Jula starter jo ikke før julaften. Jula starter første advent! I hvert fall her i huset! Men treet kommer ikke opp før på kvelden lille juleaften, sånn er det bare! Anonymous poster hash: 04897...65e Nei, det gjør den ikke, uansett hva du måtte mene. Akkurat som at 17,mai ikke starter 15.mai, og at man ikke kan velge hvordan påska faller. Fire søndager før julaften starter advent. Advent er ikke jul. Jul starter 24.desember kl 17. Da ringes julen inn. Når jula starter har ikke noe med hva man selv tenker, synes eller mener å gjøre. Definisjonen på når advent og jul slutter og starter er bestemt i kirkekalenderen, og "sånn er det bare". Du kan selvfølgelig få mene at jula starter 1. søndag i advent, mange andre av oss kaller det heller førjulstid, men om du påstår at det er da den begynner, så er det vranglære. Derfor presiserte jeg at det er slik her i huset, det er ikke opp til meg å bestemme at det er slik for alle, men for oss er det slik For meg er adventstiden en del av julen, derfor starter julen første advent her i huset. Anonymous poster hash: 04897...65e
Gjest Hercule Poirot Skrevet 3. november 2015 #45 Skrevet 3. november 2015 Ikke rart folk er lei jula nesten før den er i gang... Gammel og konservativ som jeg er, så er det ikke jul før tidligst lille julaftenskveld, men SÅ har vi jul til 20. dag jul. Har uhorvelige mengder arbeid som skal gjøres før midten av desember, etter det skal jeg tenke jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå