Gå til innhold

sykt barn/jobb/fri


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dum som jeg var trodde jeg en kunne få sykemelding noen dager pga sykt barn dersom man var eneste omsorgsperson som kunne passe barnet. Men det går ikke. Kan man få "velferdspermisjon" eller noe i den duren? Sjefene er litt spesielle og sure så greit med permisjon av noe slag. Sykdommen antas å være over etter 5-6 dager (ifølge nhi). Så er jo bare snakk om noen få dager. Sykt barn dager er brukt!!

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvsagt ikke få sykemelding når du ikke er syk. Avspasering, ferie eller permisjon uten lønn får du helt sikkert.



Anonymous poster hash: 46473...47b
Skrevet

Du kan bruke 3 syktbarndager i strekk. 4 dag vil du trenge legeerklæring på at barnet er sykt. Er du alenemor har du 20 dager. Om du ikke har overført til far. Har du brukt opp dine dager kan du på perm uten lønn.

Skrevet

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn



Anonymous poster hash: c5595...60f
Skrevet

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

 

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Skrevet

Har du brukt opp dine 20 dager må du bruke feri, avspasering eller søke om velferdspermisjon uten lønn.

 

Anonymous poster hash: 59f73...e1e

Skrevet

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

 

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

 

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Skrevet

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Skrevet

Har du brukt opp dine 20 dager må du bruke feri, avspasering eller søke om velferdspermisjon uten lønn.

 

Anonymous poster hash: 59f73...e1e

Ok :)

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Skrevet

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Det heter "omsorgspermisjon uten lønn for å ta seg av sykt barn"

 

Anonymous poster hash: 59f73...e1e

Skrevet

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

 

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

Hva mener du?

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Skrevet

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva mener du?

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Er litt redd for sparken. bare en dum tanke.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Skrevet

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Skrevet

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva mener du?

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Er litt redd for sparken. bare en dum tanke.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

Man har har lov til å ha syke barn. Men hvis du er redd for det, så ville jeg gått til legen å fått en erklæring på at de er syke. Så vet de i hvert fall at det er reelt. Og så ville jeg funnet meg en ny arbeidsgiver

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Skrevet

 

 

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Skrevet

 

 

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva mener du?

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Er litt redd for sparken. bare en dum tanke.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Man har har lov til å ha syke barn. Men hvis du er redd for det, så ville jeg gått til legen å fått en erklæring på at de er syke. Så vet de i hvert fall at det er reelt. Og så ville jeg funnet meg en ny arbeidsgiver

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Ja, ny Arb.giver er helt klart på lista over ting man ønsker seg. Kan jeg be om erklæring når jeg var hos lege m barnet i går? Uten å ta med barnet igjen..

 

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Skrevet

 

 

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Skrevet

 

 

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

Oversikt er en fin ting. Skrive ned når du har syke barn og er hjemme og når du har ferie.

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Skrevet

 

 

 

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

 

Og hvorfor har du ikke hatt ferie? Du er pålagt å ta ut ferie

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Og hvorfor har du ikke hatt ferie? Du er pålagt å ta ut ferie

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Nei, har ikke krav på ferie i år.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Og hvorfor har du ikke hatt ferie? Du er pålagt å ta ut ferie

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Nei, har ikke krav på ferie i år.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

Selv om du hadde begynt etter 30.september i år har du rett på å ta ut 6 feriedager.

Har liten tro på at du vet så mye om sjefen og har tatt så mye sykt barn dager om du bare har vært det i en mnd og fortsatt har tatt ut dine 6 feriedager.

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Skrevet

Jeg fikk innvilget velferdspemisjon med lønn da jeg hadde barn innlagt på sykehus, det var ingenting livstruende, og det var et skolebarn, en 1. klassing. Barnet var for lite til at vi kunne gå i fra det på sykehuset. 
Jeg hadde ikke brukt opp alle sykt barn dagene, men dette var på våren, og arbeidsgiver mente jeg måtte ha syktbarn dagene i tilfelle "vanlig" sykdom, som forkjølese, influense, omgangsyke etc. At de ikke skulle brukes opp på sykehusinnleggelsen. 

 

Kommunalt ansatt. 



Anonymous poster hash: 4179e...074
Skrevet

 

Jeg fikk innvilget velferdspemisjon med lønn da jeg hadde barn innlagt på sykehus, det var ingenting livstruende, og det var et skolebarn, en 1. klassing. Barnet var for lite til at vi kunne gå i fra det på sykehuset.

Jeg hadde ikke brukt opp alle sykt barn dagene, men dette var på våren, og arbeidsgiver mente jeg måtte ha syktbarn dagene i tilfelle "vanlig" sykdom, som forkjølese, influense, omgangsyke etc. At de ikke skulle brukes opp på sykehusinnleggelsen.

 

Kommunalt ansatt.

 

Anonymous poster hash: 4179e...074

Man får velferdspermisjon med lønn når barn er innlagt på sykehus en viss tid, også hvis det trenger ekstra oppfølging over lengre tid etter sykehusinnleggelse. Dette er det normalt sett nav som betaler ut, tror jeg. Det gjelder ikke barn som "bare" er syke hjemme under 8 (?) dager.

 

 

 

Anonymous poster hash: 03bac...ae0

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn?

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn?

 

Anonymous poster hash: 46473...47b

Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b018...ce6

Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Og hvorfor har du ikke hatt ferie? Du er pålagt å ta ut ferie

 

Anonymous poster hash: c5595...60f

Nei, har ikke krav på ferie i år.

 

Anonymous poster hash: f1a9c...519

 

Med mindre du startet i jobben 1.oktober har du krav på ferie, alle har krav på ferie. Om du ikke jobbet i fjor får du ingen feriepenger, men ønsker du ferie kan du ta ut ferie likevel.

 

Du har som alenemor 20 dager i året du kan bruke på syke barn, og arbeidsgiver plikter å holde oversikt over hvor mange dager du har brukt allerede (men du burde absolutt føre en egen oversikt over dette).

 

Det du gjør nå er å ringe arbeidsgiver og si at barnet ditt dessverre har fått vannkopper så du blir nødt til å være hjemme denne uken. Så spør du hvor mange dager du har igjen av sykt-barn-dagene dine og har du ikke nok dager igjen blir du nødt til å ta ut enten feriedager eller velferdspermisjon uten lønn.

Arbeidsgiver kan kreve en attest fra lege på at barnet faktisk er for sykt til å gå i barnehage/skole om du er hjemme mer enn 3 dager sammenhengende, så det kan hende du må skaffe det. Jeg personlig har aldri vært borti en arbeidsgiver som gjør det (med mindre de mistenker at du skulker da), for det er veldig sjelden man er hjemme mer enn 3 dager i slengen og når man sier barnet har vannkopper vet alle sjefer at da blir det en uke med fravær om man ikke har en mann å dele dagene med.

 

Anonymous poster hash: 59f73...e1e

Skrevet

Tror du blander kortene litt her. Forutsetter at du startet å jobbe før 30. September, all den tid du har rukket å bruke 20 sykt barn dager. Du har dermed rett på 4 uker+1 dag eller 5 uker ferie, avhengig av tariff. Det du mener er kanskje at du ikke hadde inntekt i fjor og dermed ikke har krav på feriepenger. Kravet på feriedager avhenger ikke av utbetaling av feriepenger. Du kan nekte å ta ut ferie uten lønn, men arbeidsgiver kan ikke nekte deg ferie uten lønn om du ønsker å ta ut ferien.

 

Anonymous poster hash: 8bf59...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...