Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #1 Skrevet 3. november 2015 Dum som jeg var trodde jeg en kunne få sykemelding noen dager pga sykt barn dersom man var eneste omsorgsperson som kunne passe barnet. Men det går ikke. Kan man få "velferdspermisjon" eller noe i den duren? Sjefene er litt spesielle og sure så greit med permisjon av noe slag. Sykdommen antas å være over etter 5-6 dager (ifølge nhi). Så er jo bare snakk om noen få dager. Sykt barn dager er brukt!! Anonymous poster hash: f1a9c...519
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #2 Skrevet 3. november 2015 Du kan selvsagt ikke få sykemelding når du ikke er syk. Avspasering, ferie eller permisjon uten lønn får du helt sikkert. Anonymous poster hash: 46473...47b
<3 mine søte små<3 Skrevet 3. november 2015 #3 Skrevet 3. november 2015 Du kan bruke 3 syktbarndager i strekk. 4 dag vil du trenge legeerklæring på at barnet er sykt. Er du alenemor har du 20 dager. Om du ikke har overført til far. Har du brukt opp dine dager kan du på perm uten lønn.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #4 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #5 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #6 Skrevet 3. november 2015 Har du brukt opp dine 20 dager må du bruke feri, avspasering eller søke om velferdspermisjon uten lønn. Anonymous poster hash: 59f73...e1e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #7 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #8 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #9 Skrevet 3. november 2015 Har du brukt opp dine 20 dager må du bruke feri, avspasering eller søke om velferdspermisjon uten lønn. Anonymous poster hash: 59f73...e1e Ok Anonymous poster hash: f1a9c...519
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #10 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Det heter "omsorgspermisjon uten lønn for å ta seg av sykt barn" Anonymous poster hash: 59f73...e1e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #11 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva mener du? Anonymous poster hash: c5595...60f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #12 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva mener du? Anonymous poster hash: c5595...60f Er litt redd for sparken. bare en dum tanke. Anonymous poster hash: f1a9c...519
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #13 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519 Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #14 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva mener du? Anonymous poster hash: c5595...60f Er litt redd for sparken. bare en dum tanke. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Man har har lov til å ha syke barn. Men hvis du er redd for det, så ville jeg gått til legen å fått en erklæring på at de er syke. Så vet de i hvert fall at det er reelt. Og så ville jeg funnet meg en ny arbeidsgiver Anonymous poster hash: c5595...60f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #15 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519 Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6 Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager. Anonymous poster hash: f1a9c...519
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #16 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva mener du? Anonymous poster hash: c5595...60f Er litt redd for sparken. bare en dum tanke. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Man har har lov til å ha syke barn. Men hvis du er redd for det, så ville jeg gått til legen å fått en erklæring på at de er syke. Så vet de i hvert fall at det er reelt. Og så ville jeg funnet meg en ny arbeidsgiver Anonymous poster hash: c5595...60f Ja, ny Arb.giver er helt klart på lista over ting man ønsker seg. Kan jeg be om erklæring når jeg var hos lege m barnet i går? Uten å ta med barnet igjen.. Anonymous poster hash: f1a9c...519
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #17 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519 Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6 Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn Anonymous poster hash: c5595...60f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #18 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519 Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6 Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Oversikt er en fin ting. Skrive ned når du har syke barn og er hjemme og når du har ferie. Anonymous poster hash: 3b018...ce6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #19 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519 Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6 Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn Anonymous poster hash: c5595...60f Og hvorfor har du ikke hatt ferie? Du er pålagt å ta ut ferie Anonymous poster hash: c5595...60f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #20 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519 Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6 Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn Anonymous poster hash: c5595...60f Og hvorfor har du ikke hatt ferie? Du er pålagt å ta ut ferie Anonymous poster hash: c5595...60f Nei, har ikke krav på ferie i år. Anonymous poster hash: f1a9c...519
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #21 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519 Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6 Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn Anonymous poster hash: c5595...60f Og hvorfor har du ikke hatt ferie? Du er pålagt å ta ut ferie Anonymous poster hash: c5595...60f Nei, har ikke krav på ferie i år. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Selv om du hadde begynt etter 30.september i år har du rett på å ta ut 6 feriedager. Har liten tro på at du vet så mye om sjefen og har tatt så mye sykt barn dager om du bare har vært det i en mnd og fortsatt har tatt ut dine 6 feriedager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #22 Skrevet 3. november 2015 Jeg fikk innvilget velferdspemisjon med lønn da jeg hadde barn innlagt på sykehus, det var ingenting livstruende, og det var et skolebarn, en 1. klassing. Barnet var for lite til at vi kunne gå i fra det på sykehuset. Jeg hadde ikke brukt opp alle sykt barn dagene, men dette var på våren, og arbeidsgiver mente jeg måtte ha syktbarn dagene i tilfelle "vanlig" sykdom, som forkjølese, influense, omgangsyke etc. At de ikke skulle brukes opp på sykehusinnleggelsen. Kommunalt ansatt. Anonymous poster hash: 4179e...074
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #23 Skrevet 3. november 2015 Jeg fikk innvilget velferdspemisjon med lønn da jeg hadde barn innlagt på sykehus, det var ingenting livstruende, og det var et skolebarn, en 1. klassing. Barnet var for lite til at vi kunne gå i fra det på sykehuset. Jeg hadde ikke brukt opp alle sykt barn dagene, men dette var på våren, og arbeidsgiver mente jeg måtte ha syktbarn dagene i tilfelle "vanlig" sykdom, som forkjølese, influense, omgangsyke etc. At de ikke skulle brukes opp på sykehusinnleggelsen. Kommunalt ansatt. Anonymous poster hash: 4179e...074 Man får velferdspermisjon med lønn når barn er innlagt på sykehus en viss tid, også hvis det trenger ekstra oppfølging over lengre tid etter sykehusinnleggelse. Dette er det normalt sett nav som betaler ut, tror jeg. Det gjelder ikke barn som "bare" er syke hjemme under 8 (?) dager. Anonymous poster hash: 03bac...ae0
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #24 Skrevet 3. november 2015 Kan ikke bruke velferdspermisjon på det nei, du må ta fri uten lønn Anonymous poster hash: c5595...60f Oj. Men der er ikke oppsigelsesgrunn? Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hva da? Fri uten lønn eller å ha sykt barn? Anonymous poster hash: 46473...47b Begge deler. De liker ikke folk m barn pga sykdom og fravær Anonymous poster hash: f1a9c...519 Kanskje ikke så rart om du har brukt 20 dager på bare sykt barn på 10 mnd og nå skal du være borte 5-6 dager. Anonymous poster hash: 3b018...ce6 Jeg vet ikke om dagene er brukt opp, men har til gjengjeld ikke hatt ferie. Tror egentlig det er igjen endel dager. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Hvis du har igjen dager så er det vel ikke noe problem, hvorfor skal du da ha sykermelding? Fraværet blir jo ikke noe mindre av den grunn Anonymous poster hash: c5595...60f Og hvorfor har du ikke hatt ferie? Du er pålagt å ta ut ferie Anonymous poster hash: c5595...60f Nei, har ikke krav på ferie i år. Anonymous poster hash: f1a9c...519 Med mindre du startet i jobben 1.oktober har du krav på ferie, alle har krav på ferie. Om du ikke jobbet i fjor får du ingen feriepenger, men ønsker du ferie kan du ta ut ferie likevel. Du har som alenemor 20 dager i året du kan bruke på syke barn, og arbeidsgiver plikter å holde oversikt over hvor mange dager du har brukt allerede (men du burde absolutt føre en egen oversikt over dette). Det du gjør nå er å ringe arbeidsgiver og si at barnet ditt dessverre har fått vannkopper så du blir nødt til å være hjemme denne uken. Så spør du hvor mange dager du har igjen av sykt-barn-dagene dine og har du ikke nok dager igjen blir du nødt til å ta ut enten feriedager eller velferdspermisjon uten lønn. Arbeidsgiver kan kreve en attest fra lege på at barnet faktisk er for sykt til å gå i barnehage/skole om du er hjemme mer enn 3 dager sammenhengende, så det kan hende du må skaffe det. Jeg personlig har aldri vært borti en arbeidsgiver som gjør det (med mindre de mistenker at du skulker da), for det er veldig sjelden man er hjemme mer enn 3 dager i slengen og når man sier barnet har vannkopper vet alle sjefer at da blir det en uke med fravær om man ikke har en mann å dele dagene med. Anonymous poster hash: 59f73...e1e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2015 #25 Skrevet 3. november 2015 Tror du blander kortene litt her. Forutsetter at du startet å jobbe før 30. September, all den tid du har rukket å bruke 20 sykt barn dager. Du har dermed rett på 4 uker+1 dag eller 5 uker ferie, avhengig av tariff. Det du mener er kanskje at du ikke hadde inntekt i fjor og dermed ikke har krav på feriepenger. Kravet på feriedager avhenger ikke av utbetaling av feriepenger. Du kan nekte å ta ut ferie uten lønn, men arbeidsgiver kan ikke nekte deg ferie uten lønn om du ønsker å ta ut ferien. Anonymous poster hash: 8bf59...54d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå