Gå til innhold

Må man egentlig jobbe så mye??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye fokus på jobb her for tiden. Men må man egentlig jobbe så mye? Hva er egentlig formålet med jobb? Det har blitt vanlig at de fleste jobber 40 timer i uka. 

Jeg føler folk kaster bort mye av tiden sin her på jorda - og ikke minst ødelegger jorda med et enormt overforbruk. Folk tjener mye, og bruker stort sett alt de tjener på uviktige ting. Folk pusser opp og bytter ut klær, interør etc. Fyller opp boligene sine med hundretusenvis av ting. Som de ikke trenger, og nesten ikke får tid til å bruke. Fordi så mange bruker penger på ting de liker/ønsker, og ikke bare trenger, gjør det at andre mennesker sulter i hjel. 

Hva med å jobbe litt mindre, bruke mer tid på de man er glad i? Leve enkelt. Ta vare på jorda vår, ikke forurense så mye. Kjøpe færre ting, spise mindre kjøtt etc. Gi mer penger til de som trenger det. 

Noen andre som tenker litt som meg? 

Anonymous poster hash: 0c7dd...2d3
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Faktisk enig. Gå i gang! Det er en side på Facebook som heter StopShop, opprettet av Irina Lee. Hun har også skrevet bok om samme tema. Det blir en vane å tenke litt mer bærekraftig hvis man tar et halvt eller helt års kjøpestopp.

Skrevet

Noen av oss jobber mye fordi vi syns det er gøy! Det at jeg tjener bra er en hyggelig bieffekt, men definitivt ikke hovedmotivasjonen.

Så kan man jo selvfølgelig argumentere om at dette går ut over familien. I vårt tilfelle så tror jeg ikke det gjør det. Både jeg og mannen har fleksible jobber som gjør at vi kan tilpasse arbeidstiden. Det betyr at barnet vårt har ganske korte dager i barnehagen, og at vi er tilstede på alt vi ønsker. Men ja, jobbing f.eks en søndagskveld fra 20:00 til 24:00 er ikke uvanlig. Og jeg liker det.

Jeg hadde hatet å ikke ha utfordringene, og å ikke prestere på jobb!

Skrevet

Problemet er ikke at vi jobber for mye, men at vi jobber med de gale tingene. Det er veldig mange oppgaver som skulle vært løst samtidig som det hadde vært en fordel å få redusert forbruket (inklusiv reising).

Som samfunn burde vi brukt flere arbeidstimer på miljø, flere timer på helse og fler timer på forskning og undervisning for eksempel. Det å redusere det private forbruket trenger ikke ha sammenheng med å jobbe mindre.

Anonymous poster hash: 3f456...85b
Skrevet

Jeg jobber mye for å ha råd til hus, klær og mat. Har absolutt ikke et overforbruk. Vi bruker ofte bruktbutikk om vi trenger noe, mesteparten av barnas klær (mange av mine også forresten) er arvet og vi gir dem videre når vi er ferdige med dem. Jeg trives i jobben, for all del, men jeg jobber jo bare mye fordi jeg må. Skulle gjerne gått i lavere stilling om jeg hadde mulighet til det.

Anonymous poster hash: 2da93...e24

Skrevet

Ideologisk - fullstendig enig, men enn så lenge har vi ikke noe fått på plass noe alternativ for å hode samfunnsmaskineriet i gang.

Min løsning er å gå vekk fra alt som heter penger og byttehandel. Fullt mulig, men det forutsetter mer rettferdig fordeling av ressurser og goder. Denne ideen har sine motstandere for å si det slik. De som har mest å tape har tragisk nok mest makt.

I grunnen er det hele ganske snedig. Mennesker er konstruert slik at vår personlighet har et ustoppelig behov for bekreftelse og det er temmelig vanlig å bekrefte seg gjennom ting. Fin bil, vakkert hjem osv. Jo flere komplimenter vi får for tingene våre jo mer forsterkes tendensen ti å fortsette å bekrefte seg gjennom ting. Dette er genialt for kapitalismen, men tragisk for jorden vår. Det lønner seg ikke økonomisk å produsere kvalitetsgjenstander som varer lenge. Det er ikke tilfeldig at en mobiltelefon varer gjennomsnittlig ett år....  

Skrevet

Vi må vel snart jobbe enda mer siden det er de landene som får bistand som får flest barn, og med flere barn trenger de snart mer bistand.

De familene som ikke får mer enn 2 barn burde heller få mer støtte slik at vi slipper en befolkningsvekst som ikke er bærekraftig.

http://globalis.no/Statistikk/Fruktbarhet

Anonymous poster hash: 25d75...b70
Gjest Antarctica
Skrevet

Ideologisk - fullstendig enig, men enn så lenge har vi ikke noe fått på plass noe alternativ for å hode samfunnsmaskineriet i gang.

Min løsning er å gå vekk fra alt som heter penger og byttehandel. Fullt mulig, men det forutsetter mer rettferdig fordeling av ressurser og goder. Denne ideen har sine motstandere for å si det slik. De som har mest å tape har tragisk nok mest makt.

I grunnen er det hele ganske snedig. Mennesker er konstruert slik at vår personlighet har et ustoppelig behov for bekreftelse og det er temmelig vanlig å bekrefte seg gjennom ting. Fin bil, vakkert hjem osv. Jo flere komplimenter vi får for tingene våre jo mer forsterkes tendensen ti å fortsette å bekrefte seg gjennom ting. Dette er genialt for kapitalismen, men tragisk for jorden vår. Det lønner seg ikke økonomisk å produsere kvalitetsgjenstander som varer lenge. Det er ikke tilfeldig at en mobiltelefon varer gjennomsnittlig ett år....

For 50 år siden var det mange, mange flere arbeidsplasser innen reparasjoner enn det er i dag. Nå kaster vi ting i stedet, og stoler på at det produseres nytt. Mange arbeidsplasser er gått tapt i yrker som skomaker, skredder, radio/fjernsynsreparatør, mekanikere, møbeltapetserere og finsnekkere.

Skrevet (endret)

Vil heller stille spørsmålet; er 37.5 time (normal arbeidsveke) veldig mykje? Når i historia har ein arbeidd mindre (kanskje med unntak av "husmoridyllen" på 50- og 60-talet)?

Endret av ★
Skrevet

Det er mye fokus på jobb her for tiden. Men må man egentlig jobbe så mye? Hva er egentlig formålet med jobb? Det har blitt vanlig at de fleste jobber 40 timer i uka.

Jeg føler folk kaster bort mye av tiden sin her på jorda - og ikke minst ødelegger jorda med et enormt overforbruk. Folk tjener mye, og bruker stort sett alt de tjener på uviktige ting. Folk pusser opp og bytter ut klær, interør etc. Fyller opp boligene sine med hundretusenvis av ting. Som de ikke trenger, og nesten ikke får tid til å bruke. Fordi så mange bruker penger på ting de liker/ønsker, og ikke bare trenger, gjør det at andre mennesker sulter i hjel.

Hva med å jobbe litt mindre, bruke mer tid på de man er glad i? Leve enkelt. Ta vare på jorda vår, ikke forurense så mye. Kjøpe færre ting, spise mindre kjøtt etc. Gi mer penger til de som trenger det.

Noen andre som tenker litt som meg?

Enig!

Men det er vanskelig å få til, men det er kanskje det som skal til for å redde jorda!

Anonymous poster hash: 3beec...4c2

Skrevet

Jeg tenker at idealet du skriver om ifht det å forbruke mindre er bra. MEN det er faktisk ganske mange funksjoner i samfunnet som krever mennesker for å holde "maskineriet" i gang.

Jeg ser det som min plikt å bidra til dette. Det behøver ikke å bety at jeg bruker penger i hytt og pine likevel. Vi tenker oss om hver gang vi kjøper noe og lærer barna det samme. VI tenker kvalitet og varighet på det vi kjøper og lærer også barna det samme.

Anonymous poster hash: 54f5b...877
Skrevet

Enig med deg HI

Anonymous poster hash: bcc74...359

Skrevet

Vil heller stille spørsmålet; er 37.5 time (normal arbeidsveke) veldig mykje? Når i historia har ein arbeidd mindre (kanskje med unntak av "husmoridyllen" på 50- og 60-talet)?

Folk har i ulike perioder av historien arbeidet mye mindre enn i dag. Folk levde mer fra hånd til munn tidligere. Hadde de nok mat, trengte de ikke jobbe mer. 

Hvorfor skal man jobbe 37,5 timer kun fordi det er dette som er vanlig? Har man nok inntekt til å dekke utgifter til bolig og mat ved å jobbe i en 50% stilling, hvorfor skal man heller jobbe 100%? Om man vil bruke den resterende 50% til veldedighet, så er det flott. Men å bruke den resterende 50% på å stadig kjøpe nye ting, pusse opp etc. er ikke bra. En gjennomsnittlig husholdning har i dag 300000 ting! Hvem har bruk for så mange ting? Ingen! (http://www.becomingminimalist.com/clutter-stats/)

Om man liker å jobbe så er det jo selvagt greit å jobbe fullt. Men ca. 70% liker ikke jobben sin. (http://www.becomingminimalist.com/rethink-work/) Stress, angst og depresjoner er mer utbredt enn noen gang. Det kan ha sammenheng med at man jobber mye og føler press til å kjøpe masse ting for å imponere andre. Folk er bra nok som de er, de trenger ikke masse ting for å være verdt noe. Og folk har flere valgmuligheter til hvordan de vil leve livet sitt enn de kanskje tenker over. 

HI

Skrevet

Faktisk enig. Gå i gang! Det er en side på Facebook som heter StopShop, opprettet av Irina Lee. Hun har også skrevet bok om samme tema. Det blir en vane å tenke litt mer bærekraftig hvis man tar et halvt eller helt års kjøpestopp.

Hvordan gjennomfører man en sånn kjøpestopp egentlig? Jeg mener, hvor går grensa? Man må jo kjøpe mat, hygieneartikler osv... og barna vokser kanskje ut av klærne sine i løpet av dette året... og kanskje kjøleskapet ryker... osv.

Anonymous poster hash: 6b909...714

Skrevet

Folk har i ulike perioder av historien arbeidet mye mindre enn i dag. Folk levde mer fra hånd til munn tidligere. Hadde de nok mat, trengte de ikke jobbe mer.  Hvorfor skal man jobbe 37,5 timer kun fordi det er dette som er vanlig? Har man nok inntekt til å dekke utgifter til bolig og mat ved å jobbe i en 50% stilling, hvorfor skal man heller jobbe 100%? Om man vil bruke den resterende 50% til veldedighet, så er det flott. Men å bruke den resterende 50% på å stadig kjøpe nye ting, pusse opp etc. er ikke bra. En gjennomsnittlig husholdning har i dag 300000 ting! Hvem har bruk for så mange ting? Ingen! (http://www.becomingminimalist.com/clutter-stats/)  Om man liker å jobbe så er det jo selvagt greit å jobbe fullt. Men ca. 70% liker ikke jobben sin. (http://www.becomingminimalist.com/rethink-work/) Stress, angst og depresjoner er mer utbredt enn noen gang. Det kan ha sammenheng med at man jobber mye og føler press til å kjøpe masse ting for å imponere andre. Folk er bra nok som de er, de trenger ikke masse ting for å være verdt noe. Og folk har flere valgmuligheter til hvordan de vil leve livet sitt enn de kanskje tenker over.   HI Anonymous poster hash: 0c7dd...2d3
når eksakt har vi i historien jobba mindre?? Gi meg årstall du, for den påstanden holder ikke!

Anonymous poster hash: b6c5e...2fe

Skrevet

Det er gøy på jobb! Dessuten har jeg da vel ikke brukt over 20 års skolegang, fra 7-årsalder og framover i rykk og napp, for å gå hjemme!

Anonymous poster hash: 9b4ec...0ab

Skrevet

Enig med deg. Jobb er noe jeg må, vil heller leve sparsommelig og ha mer fritid om det er opp til meg! 😊

Skrevet

Folk har i ulike perioder av historien arbeidet mye mindre enn i dag. Folk levde mer fra hånd til munn tidligere. Hadde de nok mat, trengte de ikke jobbe mer.  Hvorfor skal man jobbe 37,5 timer kun fordi det er dette som er vanlig? Har man nok inntekt til å dekke utgifter til bolig og mat ved å jobbe i en 50% stilling, hvorfor skal man heller jobbe 100%? Om man vil bruke den resterende 50% til veldedighet, så er det flott. Men å bruke den resterende 50% på å stadig kjøpe nye ting, pusse opp etc. er ikke bra. En gjennomsnittlig husholdning har i dag 300000 ting! Hvem har bruk for så mange ting? Ingen! (http://www.becomingminimalist.com/clutter-stats/)  Om man liker å jobbe så er det jo selvagt greit å jobbe fullt. Men ca. 70% liker ikke jobben sin. (http://www.becomingminimalist.com/rethink-work/) Stress, angst og depresjoner er mer utbredt enn noen gang. Det kan ha sammenheng med at man jobber mye og føler press til å kjøpe masse ting for å imponere andre. Folk er bra nok som de er, de trenger ikke masse ting for å være verdt noe. Og folk har flere valgmuligheter til hvordan de vil leve livet sitt enn de kanskje tenker over.   HI Anonymous poster hash: 0c7dd...2d3
når eksakt har vi i historien jobba mindre?? Gi meg årstall du, for den påstanden holder ikke!

Anonymous poster hash: b6c5e...2fe

http://groups.csail.mit.edu/mac/users/rauch/worktime/hours_workweek.html

"Before capitalism, most people did not work very long hours at all. The tempo of life was slow, even leisurely; the pace of work relaxed. Our ancestors may not have been rich, but they had an abundance of leisure. When capitalism raised their incomes, it also took away their time."

Poenget mitt er ikke hva man har gjort før, men må man gjøre det som har blitt til en vane, nemlig å jobbe mye for å tjene mer penger enn man trenger?

Skrevet

Jeg koser meg på jobb, faktisk elsker jeg jobben min. I tillegg tjener jeg ikke masse penger, så ønsker ikke å jobbe mindre. Selvsagt kunne jeg kjøpt en mindre leiligheten og levd billigere, men jeg vil ikke det heller.

Skrevet

Jeg jobber mye (rundt 40/50 timer i uka). Hvorfor? Ikke tjener jeg godt, men jeg elsker jobben min. Elsker å gjøre nytte for meg, hjelpe vanskeligstilte barn, hjelpe foreldre til å bli bedre omsorgsgivere, gi barn muligheten til en bedre oppvekst osv. En viktig jobb som jeg er så heldig å få utføre.

Her om dagen fikk jeg takkebrev fra en jente på 12 år. Det gjør verd alle timene, dagene, månedene og årene jeg bruker på jobb.

Anonymous poster hash: 47d73...07b
Skrevet

Jeg har familie I søramerikanske og mange av dem jobber litt sånn må og da etter behov:) Trenger dem penger til noe spesielt jobber dem litt ekstra, trengs det ikke jobber dem på minimumsnivå. Merkelige greier, men dem virker lykkelige. Ved kriser er det familien og venner som stiller opp alltid. Jeg hadde nok ikke klart den livsstilen I lengden..

Anonymous poster hash: 2652e...325

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvordan gjennomfører man en sånn kjøpestopp egentlig? Jeg mener, hvor går grensa? Man må jo kjøpe mat, hygieneartikler osv... og barna vokser kanskje ut av klærne sine i løpet av dette året... og kanskje kjøleskapet ryker... osv.

Det er jo du selv som definerer hva du MÅ kjøpe.

Jeg kjøpte selvsagt dagligvarer. Men jeg reparerte klær i stedet for å kjøpe nye, og ble aktiv på bruktbutikker og loppis. (Gjenbruk er ikke det samme som forbruk, er mitt motto!)

Skrevet

Det er jo du selv som definerer hva du MÅ kjøpe.

Jeg kjøpte selvsagt dagligvarer. Men jeg reparerte klær i stedet for å kjøpe nye, og ble aktiv på bruktbutikker og loppis. (Gjenbruk er ikke det samme som forbruk, er mitt motto!)

Hehe jeg kjøper vanligvis ikke stort mer enn det jeg må kjøpe, det er vel derfor jeg ikke ser helt for meg hvordan jeg skulle gjennomført noe sånt. :P Det vil si, det unødvendige jeg kjøper blir stort sett kjøpt på matbutikken, som ekstra god mat, sjokolade osv. Kanskje jeg skulle hatt sjokoladestopp i stedet. ;)

Hva med fornøyelser som koster penger, kuttet du ut det også?

Skrevet

En viktig grunn til at det ikke har gått lukt til helvete på ei handlevogn med Norge under finanskrisene er at vi faktisk ikke har hatt shoppestopp. Til forskjell fra USA, hvor alle amerikanere ble oppfordret til å spare og bruke minst mulig penger, noe som førte til masse konkurser og enda færre med kjøpekraft og enda flere konkurser etc, så brukte vi penger som vanlig. Veldig få mistet jobbene sine her i forhold til hva de gjorde i resten av verden. Flott med bærekraftighet, kjøper noe brukt selv også. Men shoppestopp, er ikke uten konsekvens, på et makronivå.

Anonymous poster hash: 4772f...656

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

En viktig grunn til at det ikke har gått lukt til helvete på ei handlevogn med Norge under finanskrisene er at vi faktisk ikke har hatt shoppestopp. Til forskjell fra USA, hvor alle amerikanere ble oppfordret til å spare og bruke minst mulig penger, noe som førte til masse konkurser og enda færre med kjøpekraft og enda flere konkurser etc, så brukte vi penger som vanlig. Veldig få mistet jobbene sine her i forhold til hva de gjorde i resten av verden. Flott med bærekraftighet, kjøper noe brukt selv også. Men shoppestopp, er ikke uten konsekvens, på et makronivå.

Anonymous poster hash: 4772f...656

Nei - nettopp.

Forbruk er ikke uten konsekvenser på makronivå...

Grunnene til Norges forholdsvis heldige utgang av finanskrisen ligger et HELT annet sted enn i privatforbruket.

Amerikanerne er heller ikke selv "skyld" i sin krise. Finanskrisen skyldtes bankenes dårlige valg, ikke borgernes.

Endret av Pashla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...