Gå til innhold

Venninne som sier "Herregud" hele tiden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud?

Anonymous poster hash: 75d52...b17

Sånn umiddelbart, så er det vel verre å påkalle djevelen enn å påkalle Gud, kan det være derfor 'herregud' ikke regnes som banning? 'jøss' og 'jøssenam' er jo strengt tatt også å 'misbruke guds navn', er det også banning?

Kjære vene, er det jøssenam en sier? Jeg trodde det var jøssenavn... Og hvordan er det å misbruke Guds navn, jeg ser ikke at han  (eller hun) nevnes?

Selv bruker jeg herregud av og til, det er en uting jeg har dratt med meg fra barndommen. Samme med "holdt jeg på å si". Prøver å unngå ordene, og ønsker ikke viderelære dem til mine barn. 

Vil du ikke ha herregud i huset ditt, sier du enkelt ifra om det. 

Anonymous poster hash: 63097...7f3

Hva er galt med å si "holdt jeg på å si"?

Herregud, så jævla prektige folk er her inne :sjokkert:

Anonymous poster hash: b4d0b...36d

Ingenting galt, bare irriterende :) Dvs; jeg irriterer meg selv når jeg sier det. Jeg bryr meg ingenting om andre bruker det, så lenge det ikke skjer hele tida. Prektig er jeg forøvrig ikke...

Anonymous poster hash: 63097...7f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri ha tenkt tanken å rette på "Herre Gud". Irriterende med folk som gjentar det samme - men det finnes mye verre ting å henge seg opp i tenker jeg.

Retter ikke på barnas venner annet enn hvis de gjør helt uakseptable ting (som å rote i klesskapet mitt f.eks) så jeg ville aldri sagt noe på en slik ufarlig uvane.

Anonymous poster hash: 2d803...bec

Skrevet

Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud?

Anonymous poster hash: 75d52...b17

Sånn umiddelbart, så er det vel verre å påkalle djevelen enn å påkalle Gud, kan det være derfor 'herregud' ikke regnes som banning? 'jøss' og 'jøssenam' er jo strengt tatt også å 'misbruke guds navn', er det også banning?

Jeg fant ut at jøss og jøssenamn blant en del regnes som banneord. Det fant jeg ut da jeg for første gang var hos en familie i en helt spesiell anledning, og noen fortalte noe som fikk meg til å si noe med jøss.

Ikke hadde jeg fått med meg at alle som var der var ganske sterkt troende. Jeg var så sjokkert over at jøss kunne tolkes som banning at de endte med å le av meg - de var ikke i tvil om at jeg ikke hadde ment det som banning ;)

Forklaringen de ga meg var at det kom av Jesus, jøssenamn = i Jesu namn/navn.

For meg er jøss og jøssenamn et uttrykk som bare uttrykker overraskelse, og jeg greier ikke legge det av meg.

Herregud er for meg et banneord, og jeg mener de som bruker det og andre banneord som regel gjør det fordi de har dårligere ordforråd.

Men det er fort gjort å gå inn i en vane med å banne. Jeg hadde en periode for noen år siden vært sammen med flere som bannet mye. Plutselig oppdaget jeg at jeg hadde begynt å banne mye også. Ble faktisk litt sjokkert over hvor hyppig jeg bannet, og at det hadde sneket seg inn uten at jeg hadde merket det selv. Da satte jeg meg selv på "avvenning" ;)

Anonymous poster hash: d25e2...8b7

Skrevet

Jeg mener at det ikke har noe med dårlig ordforråd å gjøre. Er bare en uvane, og det er ulike måter å bruke språket. Bryr meg ikke om banning selv, så langt det ikke er rasistisk ellers diskriminerende (type å bruke jøde eller homo som banneord).

Synes til og med at banning i enkelte tilfeller kan berike språket. Og enkelte kan banne på en måte som fascinerer meg.

Anonymous poster hash: 2d803...bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...