Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #1 Skrevet 2. november 2015 Datteren min på 9 har en venninne som sier "herregud" til absolutt alt! Sånn ca. i annenhver setning. Kjenner at det er utrolig irriterende å høre på. Datteren min får ikke lov til å banne, "herregud" inkludert. Har jeg lov til å kommentere språkbruken til min datters venninne når hun er på besøk, da jeg ikke ønsker banning i mitt hus? Hvordan legger jeg i så fall dette frem? Anonymous poster hash: 35973...6d3
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #2 Skrevet 2. november 2015 Datteren min på 9 har en venninne som sier "herregud" til absolutt alt! Sånn ca. i annenhver setning. Kjenner at det er utrolig irriterende å høre på. Datteren min får ikke lov til å banne, "herregud" inkludert. Har jeg lov til å kommentere språkbruken til min datters venninne når hun er på besøk, da jeg ikke ønsker banning i mitt hus? Hvordan legger jeg i så fall dette frem? Anonymous poster hash: 35973...6d3 Så absolutt! Si til henne at det oppfattes dom banning Anonymous poster hash: 5bf53...f1d
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #3 Skrevet 2. november 2015 Er "herregud" banning? Anonymous poster hash: 06e7c...d45
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #4 Skrevet 2. november 2015 Er "herregud" banning? Anonymous poster hash: 06e7c...d45 Ja selvfølgelig er det det og når folk må ty til det virker det også fordummende. Personen klarer ikke snakke ordentlig og mangler ordforråd. Her er det tydelig foreldrene til jenta som mangler en del. Anonymous poster hash: 54b72...33a
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #5 Skrevet 2. november 2015 Er "herregud" banning? Anonymous poster hash: 06e7c...d45 Ja selvfølgelig er det det og når folk må ty til det virker det også fordummende.Personen klarer ikke snakke ordentlig og mangler ordforråd. Her er det tydelig foreldrene til jenta som mangler en del. Anonymous poster hash: 54b72...33a Det var et banneord før i tida, men ikke nødvendigvis nå lenger. Men man bør passe seg å ikke bruke det ordet blant erke kristne, noe som jeg vet alt om Anonymous poster hash: 9eab8...a22
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #6 Skrevet 2. november 2015 Er "herregud" banning? Anonymous poster hash: 06e7c...d45 Ja selvfølgelig er det det og når folk må ty til det virker det også fordummende. Personen klarer ikke snakke ordentlig og mangler ordforråd. Her er det tydelig foreldrene til jenta som mangler en del. Anonymous poster hash: 54b72...33a Nei, det er ikke så selvfølgelig. "Herregud", "herrefred", "herrejemeni" etc. ser iallfall ikke jeg på som banning. Mulig blasfemi, men ikke banning. Språkrådet kaller det foe "nestenbanning". Anonymous poster hash: 06e7c...d45
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #7 Skrevet 2. november 2015 Er vel bare en uvane, som at noen sier "liksom" eller "holdt jeg på å si" hele tiden. Om hun gjør det for å være kul, så holder det nok å kommentere at hun sier det hele tiden, særlig det litt flaut fremfor å være tøft... Anonymous poster hash: 04fde...55f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #8 Skrevet 2. november 2015 Det er ikke banning. Kanskje det var det i 1915, men nå er det 2015, og blir ikke sett på som banning. Venninnen til datteren din er nok bare i en fase, det gir seg snart. Bær over, du, hi. Anonymous poster hash: cb089...5e0
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #9 Skrevet 2. november 2015 Er "herregud" banning? Anonymous poster hash: 06e7c...d45 Ja selvfølgelig er det det og når folk må ty til det virker det også fordummende. Personen klarer ikke snakke ordentlig og mangler ordforråd. Her er det tydelig foreldrene til jenta som mangler en del. Anonymous poster hash: 54b72...33a Hvorfor er det en selvfølge at det har noe med foreldrene å gjøre? Jeg hadde også en periode der jeg sa "herregud" hele tiden, men jeg passet på å ikke si det hjemme, for jeg visste godt at det absolutt ikke ble godtatt der... Anonymous poster hash: 03c6d...012
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #10 Skrevet 2. november 2015 Hadde bedt henne slutte å være blasfemisk Anonymous poster hash: fac3e...88e
Mamma_til_2 Skrevet 2. november 2015 #11 Skrevet 2. november 2015 Hadde bedt henne slutte å være blasfemisk Anonymous poster hash: fac3e...88e Skulle du samtidig forklart henne hva det ordet betyr? Og er du klar til og svare på alle spm som vill komme med forklaringen?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #12 Skrevet 2. november 2015 "Herregud" er veldig ufint og jeg ser på det som banning. Har aldri tatt ordet i min munn, og ønsker ikke at barna mine skal si det. Jeg hadde nok sagt fra.. Jeg har ikke opplevd at barnas venner banner, men jeg har opplevd å måtte si fra at "sånn gjør vi ikke her i huset" til en nabogutt som absolutt ikke hører på voksne og gjør som han vil. Det virket faktisk, og denne gutten har blitt mye greiere å ha i hus. Anonymous poster hash: 9efe2...e3f
Iiiiik Skrevet 2. november 2015 #13 Skrevet 2. november 2015 Jeg synes ikke "herregud" er så ille, men liker ikke at mine barn sier det allikevel. Det er krenkende for noen, så det er greit at barna lærer at de ikke skal si det. Jeg gir selvfølgelig beskjed til barn som er hjemme hos oss hvis de gjør noe som bryter med husets regler. Ikke noe mer om og men, bare beskjed om at sånne ord er det ikke lov å bruke i dette huset. Min terskel for fremmede barn går ved "faen", "jævlig", "fuck" og "bitch". "Herregud" ville sannsynligvis ikke bli kommentert. Jeg hadde snakket med mitt eget barn om det "Jeg hører Trine sier herregud veldig mye. Jeg er glad for at jeg ikke hører at du sier det samme, for du vet jo at jeg ikke liker det."
TPK Skrevet 2. november 2015 #14 Skrevet 2. november 2015 Klart du kan gi besljed om hva du ønaker i ditt hus, men herregud er da ikke banning! Vitner om dårlig ordforråd og dårlig formulering, men ikke banning. Jeg er redd du blir tatt lite seriøst hvis du kaller det banning.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #15 Skrevet 2. november 2015 Hadde bedt henne slutte å være blasfemisk Anonymous poster hash: fac3e...88e Det er lov å være blasfemisk, så akkurat det har du ingen rett til å diktere. Men di kan forby henne å gi uttrykk for det i ditt hus. Anonymous poster hash: 827ab...a0e
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #16 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud? Anonymous poster hash: 75d52...b17
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #17 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud? Anonymous poster hash: 75d52...b17 Komplisert å definere, tydeligvis:https://snl.no/banning Utdrag: "I den protestantiske tradisjonen ble det lagt særlig vekt på at man ikke skulle misbruke Guds navn, slik det står i Bibelen (2. Mosebok 20:7), en læresetning som har gitt ord som herregud status som banning." Anonymous poster hash: 827ab...a0e
the amazing spidermamma Skrevet 2. november 2015 #18 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud? Anonymous poster hash: 75d52...b17 Sånn umiddelbart, så er det vel verre å påkalle djevelen enn å påkalle Gud, kan det være derfor 'herregud' ikke regnes som banning? 'jøss' og 'jøssenam' er jo strengt tatt også å 'misbruke guds navn', er det også banning?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #19 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud?Anonymous poster hash: 75d52...b17 Sånn umiddelbart, så er det vel verre å påkalle djevelen enn å påkalle Gud, kan det være derfor 'herregud' ikke regnes som banning? 'jøss' og 'jøssenam' er jo strengt tatt også å 'misbruke guds navn', er det også banning? Jeg er jo selvsagt helt enig i at jævla, faen osv også er banning. Det er noen av de styggeste banneordene, synes jeg hvis jeg skal rangere. Men skjønner bare ikke hvorfor shit (bæsj), fuck (knull) osv defineres som banning her når herregud ikke blir det. Betyr jøss Gud? Det har jeg aldri hørt om og tror de færreste har. Det er uansett ikke et ord jeg bruker så er ikke en aktuell problemstilling. Anonymous poster hash: 75d52...b17
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #20 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud? Anonymous poster hash: 75d52...b17 Sånn umiddelbart, så er det vel verre å påkalle djevelen enn å påkalle Gud, kan det være derfor 'herregud' ikke regnes som banning? 'jøss' og 'jøssenam' er jo strengt tatt også å 'misbruke guds navn', er det også banning? Kjære vene, er det jøssenam en sier? Jeg trodde det var jøssenavn... Og hvordan er det å misbruke Guds navn, jeg ser ikke at han (eller hun) nevnes? Selv bruker jeg herregud av og til, det er en uting jeg har dratt med meg fra barndommen. Samme med "holdt jeg på å si". Prøver å unngå ordene, og ønsker ikke viderelære dem til mine barn. Vil du ikke ha herregud i huset ditt, sier du enkelt ifra om det. Anonymous poster hash: 63097...7f3
soleia Skrevet 2. november 2015 #21 Skrevet 2. november 2015 (endret) Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud? Anonymous poster hash: 75d52...b17 Sånn umiddelbart, så er det vel verre å påkalle djevelen enn å påkalle Gud, kan det være derfor 'herregud' ikke regnes som banning? 'jøss' og 'jøssenam' er jo strengt tatt også å 'misbruke guds navn', er det også banning? Det står i dei ti bod at ein ikkje skal misbruke Guds namn, og å slenge rundt seg med "herre Gud" i tide og utide meiner eg er å gjere akkurat det. Eg har sagt til mine at eg ikkje likar at dei seier det, men er usikker på om eg kjem til å rette på andre barn som seier det. Kanskje dersom det er barn eg kjenner godt og som brukar uttrykket mykje, slik som jenta i HI: Eg hadde nok sagt noko slikt som at heime hjå oss seier vi ikkje "herre Gud". Endret 2. november 2015 av soleia
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #22 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud? Anonymous poster hash: 75d52...b17 Sånn umiddelbart, så er det vel verre å påkalle djevelen enn å påkalle Gud, kan det være derfor 'herregud' ikke regnes som banning? 'jøss' og 'jøssenam' er jo strengt tatt også å 'misbruke guds navn', er det også banning? Kjære vene, er det jøssenam en sier? Jeg trodde det var jøssenavn... Og hvordan er det å misbruke Guds navn, jeg ser ikke at han (eller hun) nevnes? Selv bruker jeg herregud av og til, det er en uting jeg har dratt med meg fra barndommen. Samme med "holdt jeg på å si". Prøver å unngå ordene, og ønsker ikke viderelære dem til mine barn. Vil du ikke ha herregud i huset ditt, sier du enkelt ifra om det. Anonymous poster hash: 63097...7f3 Jøssenamn, jøssenavn = i Jesu navn Anonymous poster hash: 04fde...55f
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #23 Skrevet 2. november 2015 Herregud er da ikke banning, jeg sier det rett som det er, i samme gate som helighet og oiiiiii o.l. ;-) Anonymous poster hash: 1420e...559
Anonym bruker Skrevet 2. november 2015 #24 Skrevet 2. november 2015 Hvorfor er det ikke banning da? Hva er definisjonen på banning? Hvorfor er fuck, shit, bitch, jævlig banning og ikke herregud? Anonymous poster hash: 75d52...b17 Sånn umiddelbart, så er det vel verre å påkalle djevelen enn å påkalle Gud, kan det være derfor 'herregud' ikke regnes som banning? 'jøss' og 'jøssenam' er jo strengt tatt også å 'misbruke guds navn', er det også banning? Kjære vene, er det jøssenam en sier? Jeg trodde det var jøssenavn... Og hvordan er det å misbruke Guds navn, jeg ser ikke at han (eller hun) nevnes? Selv bruker jeg herregud av og til, det er en uting jeg har dratt med meg fra barndommen. Samme med "holdt jeg på å si". Prøver å unngå ordene, og ønsker ikke viderelære dem til mine barn. Vil du ikke ha herregud i huset ditt, sier du enkelt ifra om det. Anonymous poster hash: 63097...7f3 Hva er galt med å si "holdt jeg på å si"? Herregud, så jævla prektige folk er her inne Anonymous poster hash: b4d0b...36d
the amazing spidermamma Skrevet 2. november 2015 #25 Skrevet 2. november 2015 Ja, på min dialekt sier man 'jøssenam', det betyr egentlig 'i jesu navn'. Men 'holdt på å si' kan jeg virkelig ikke skjønne hvorfor er noe 'stygt'. I høyden irriterende, hvis noen sier det hele tida.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå