Gå til innhold

"Hva jobber du med"- spørsmålet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet med slike fordommer er at de rammer hardest de menneskene som virkelig opplever sorg når de av en eller annen grunn havner utenfor arbeidslivet...

De føler ofte på en utilstrekkelighet og følelse av å bli fordummet til tross for at de kan inneha en mengde med kunnskap om ting.

Jeg har selv havnet utenfor arbeidslivet og gikk gjennom en sorgprosess i starten, men jeg har heldigvis gode mennesker rundt meg som ser meg som en ressurs og ofte oppsøker meg for hjelp der de tror at jeg kan hjelpe. Greit nok, jeg har kanskje glemt en del av utdannelsen min, men gjennom de erfaringer jeg har gjort meg de siste årene så har jeg tilegnet meg mye kunnskap på andre felt. Hvis en person ikke vil prate med meg fordi jeg er for syk til å jobbe så er det deres tap, ikke mitt.

Anonymous poster hash: 6c803...0cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen ja, på flere måter. Når jeg møter nye mennesker, spør jeg ofte tidlig i samtalen hva de driver med. Både for å få i gang small-talken, men også for å få plassert de. Ikke fordi jeg skal plassere de på en rangstige, men for å kunne finne felles referansepunkter, oppfølgingsspørsmål og så videre.

Jeg opplever dette som interessant andre veien også, for når jeg blir spurt om dette, og jeg svarer, så både ser og hører jeg at mange blir overrasket. De har plassert meg et sted(jeg mistenker frisør, hudpleier eller innen helsesektoren ☺️☺️), og så blir de litt tatt på senga når jeg har høy utdannelse og en helt annen type jobb. Morsomt, for jeg gjør jo det samme tilbake 😄

Anonymous poster hash: 50af7...c1b

Skrevet

Jeg synes det er til hjelp å plassere folk om jeg får vite hva de er udannet/jobber med. Det kan ofte gi en pekepinn på hvilken/hvilke bås/båser de hører hjemme i. Men det er sjelden jeg finner mennesker mer eller mindre interessante ut i fra hvilket yrke de har. En trailersjåfør eller en ansatt hos Klaras blomster kan ha like mye spennende og interessant å komme med som en jagerflypilot eller en professor i vitenskap.

Skrevet

Hans Rotmo har den siste tiden noen utsagn som stritter imot mine meninger, men for mange år siden skrev han en sangtekst, hvor linja "meningen med livet er et ærlig arbeid"...

Ja, å ha en jobb å gå til gir mening med livet, og er med på å selvrealisere deg..Anonymous poster hash: 75a11...54a

Tenker du på linja..." Løkka i livet, det e i arbeide den e lagt"...?

Fantastisk sang, men anbefaler deg å høre på hele teksten.. :P

Skjønner hva du mener, men er ikke helt enig med hi i at folk utenfor arbeidslivet er uinteressante. Jobb er bare en del av personen, og ikke kjernen. Selv jobber jeg som sykepleier i kommunen og det er vel begrensa hvor interessant jobben min er for utenforstående. Dessuten har jeg taushetsplikt, så må pent finne meg et annet samtaleemne når jeg treffer folk. Likeså greit....

Skrevet

Hans Rotmo har den siste tiden noen utsagn som stritter imot mine meninger, men for mange år siden skrev han en sangtekst, hvor linja "meningen med livet er et ærlig arbeid"...

Ja, å ha en jobb å gå til gir mening med livet, og er med på å selvrealisere deg..Anonymous poster hash: 75a11...54a

Skjønner hva du mener, men er ikke helt enig med hi i at folk utenfor arbeidslivet er uinteressante. Jobb er bare en del av personen, og ikke kjernen. Selv jobber jeg som sykepleier i kommunen og det er vel begrensa hvor interessant jobben min er for utenforstående. Dessuten har jeg taushetsplikt, så må pent finne meg et annet samtaleemne når jeg treffer folk. Likeså greit....

Tror hun tenker på Isogaisa. 

Eit ærlig arbeid e livets meining

Og Soggemyra tar aldri slut

Skrevet

nei, Isogaisa.

Anonymous poster hash: 75a11...54a

Skrevet

Skjønner hva du mener. Men selv er jeg mindre interessert i å snakke med en som sier de jobber innen omsorgsyrker (bortsett fra leger og psykologer) enn feks en ingeniør på app. Så for meg er det kanskje mer vesentlig hvilken utdannelse man har enn hvilken jobb.

Anonymous poster hash: 2379e...e96

Fordi de som jobber i helsevesenet er lavt utdannet?

Ikke den du svarer, men for min del handler det ikke om at de har lav utdannelse eller høy for den sak skyld. Men at jeg finner ikke omsorgsyrker interessant å prate om. Det gjelder også leger. Kunne selv aldri jobbet i ett slikt yrke. Jeg syns og det er mye mer interessant å prate med ingeniøren ja men det er ene og alene for jeg syns det er gøy og fascinerende.

Anonymous poster hash: c7af8...654

Skrevet

Det er ikke fordi jeg finner det å snakke om jobb interessant, men fordi mennesker med interessante jobber som regel er mer interessante mennesker. Utdanning er mindre viktig. Faktisk helt irrelevant dersom man ikke bruker den.

Hi

Anonymous poster hash: f53e6...713

Skrevet

Det er ikke fordi jeg finner det å snakke om jobb interessant, men fordi mennesker med interessante jobber som regel er mer interessante mennesker. Utdanning er mindre viktig. Faktisk helt irrelevant dersom man ikke bruker den.

Hi

Utdanning mindre viktig? Finner du en renholder interessant?

Anonymous poster hash: d1c86...c05

Skrevet

Har ikke personlighet noe å si for om du finner et menneske interessant? Kjenner mange med spennende jobber og null personlighet, eller innesluttet og lukket. Samme med arbeidsledige, hjemmeværende og uføre, mange utadvente og sprudlende mennesker, som er spennende samtalepartnere.

Anonymous poster hash: 68dd7...b23
Skrevet

Uansett hvor man ferdes så får man dette spørsmålet. Jeg prøver å være fordomsfri, men jeg må innrømme at hva mennesker jobber med påvirker hvor interessante jeg finner dem. De som ikke jobber i det hele tatt er jeg nærmest uinteressert i å prate med.

Hva tenker dere om folks yrker?

Anonymous poster hash: 87d2e...de0

Tenker at jobb er jobb. Det sier noe om en person, men ikke alt. Om man er syk, pensjonert eller arbeidssøker er man ikke lite verdt i forhold til andre som jobber med hva som helst. Kjenner flere driftige mennesker som ikke jobber, av ulike grunner. De har helseutfordringer, er i permisjon med barn, har råd til og ikke jobbe. Ser ikke problemet med det. Et menneske er mye mer enn et yrke! Jeg er lærer, ikke nødvendigvis et høyt ansett yrke. Men kan ikke se for meg å utdanne meg til noe annet heller! For meg er en jobb bare en jobb. Har venner som er alt fra studenter, lærere, sykepleiere, eiendomsmeglere, hjemmeværende mødre, sitter i kassa på rema! Og de er både smarte, hardtarbeidende og interessante alle sammen! 😊
Skrevet

Hi

Ikke meg du siterte, men er det så rart å finne en renholder interessant? Damen som har vasket fast hos oss i mange år, er fantastisk morsom og koselig og gjett hva: ganske så interessant å prate med. Men hva vet vel jeg, er jo bare en stakkars intensivsykepleier som jobber i et omsorgsyrke😆

Anonymous poster hash: 634c6...24a

Skrevet

Jeg lærte tidlig at det har 0 betydning!

Jeg jobbet selv på litt forskjellige steder i vikariater før jeg fikk fast jobb. Oppgavene var jo omtrent de samme. MEN jeg fikk virkelig merke fordommene til folk! Det ene (tydeligvis høy prestisje hos folk) - å jobber du der? (med lysende øyne og et stort smil og masse oppfølgingsspørsmål)

Det andre (fremdeles en viktig samfunnsfunksjon, men tydeligvis ikke prestisje) - Åja - og så over til et annet tema.

Anonymous poster hash: ba0e8...a21
Skrevet

Jeg bodde i England når barna var små.

Der var det så mange husmødre som ikke jobbet. Til og med høyt utdannede, tidligere yrkesaktive som gikk inn i en hverdag uten jobb, der fokus var hjem, familie og barn.

Det var en rar tid.

Vi møttes hos hverandre og vi reiste på alle mulige slags baby sang, eventyrstund, lek og motorikk arrangement. Mine barn var små, men flere hadde større barn.

Som norsk følte jeg det veldig rart.

Anonymous poster hash: b65a3...552

Skrevet

Der var det så mange husmødre som ikke jobbet. Til og med høyt utdannede, tidligere yrkesaktive som gikk inn i en hverdag uten jobb, der fokus var hjem, familie og barn.

Det var en rar tid.

Vi møttes hos hverandre og vi reiste på alle mulige slags baby sang, eventyrstund, lek og motorikk arrangement. Mine barn var små, men flere hadde større barn.

Men i England koster vel en barnehageplass en halv månedslønn og barna begynner på skolen når de er 4 år, så da er det vanlig å ta en pause fra arbeidslivet til barna begynner på skolen? 

Anonymous poster hash: 8f28b...93d

Gjest Antarctica
Skrevet

Det var en rar tid.

Men i England koster vel en barnehageplass en halv månedslønn og barna begynner på skolen når de er 4 år, så da er det vanlig å ta en pause fra arbeidslivet til barna begynner på skolen?

Anonymous poster hash: 8f28b...93d

Hele utbygginga av barnehager, holdninga til barnehager, og ikke minst: holdningene til foreldre som bruker barnehagene, er veldig annerledes fra Norge, hvis du kommer utover i Europa. Vi har det mest dekkende tilbudet til yngre barn.

Skrevet

Har ikke personlighet noe å si for om du finner et menneske interessant? Kjenner mange med spennende jobber og null personlighet, eller innesluttet og lukket. Samme med arbeidsledige, hjemmeværende og uføre, mange utadvente og sprudlende mennesker, som er spennende samtalepartnere.

Anonymous poster hash: 68dd7...b23

Men det er jo akkurat derfor hva jobber du med, er relevant. Jeg synes at å vite det, også gir meg informasjon om personen. Det er nokså høyt samsvar mellom hvilke utdannings- og yrkesvalg folk gjør og deres personlighet, verdier og samfunnsorientering. Hva folk jobber med er selvfølgelig ikke eneste sorteringskriterie for hvorvidt jeg ønsker å ha kontakt med folk, men det er en viktig kilde til relevant informasjon.

Skrevet

Hi

Det jeg mente var at utdanning betyr ingenting om man ikke bruker den. Har man ikke jobbet på 10 år er det ett fett om man har utdanning eller ikke. 

Hi 

Skrevet

Ja, å ha en jobb å gå til gir mening med livet, og er med på å selvrealisere deg..

Anonymous poster hash: 75a11...54a

Så vi som er syke har ingen mening med livet vi da???

Meningen med livet er barna, familie, glede og lykke.

Anonymous poster hash: f163d...675

Meningen med livet er nok individuell, kan man vel konkludere med..

Anonymous poster hash: 4b4c0...c1f

Skrevet

Uansett hvor man ferdes så får man dette spørsmålet. Jeg prøver å være fordomsfri, men jeg må innrømme at hva mennesker jobber med påvirker hvor interessante jeg finner dem. De som ikke jobber i det hele tatt er jeg nærmest uinteressert i å prate med.

Hva tenker dere om folks yrker?

Anonymous poster hash: 87d2e...de0

Tusen takk Etter mange år i Forsvaret er jeg dessverre blitt veldig klar over hvor jævlig liten verdi man har som syk. Smør derfor inn!

Anonymous poster hash: 15cd5...169

Det var nok derfor innlegget ble laget! For å smøre det inn.  Man blir nok mindre selvopptatt når man er i jobb, og ikke bare tenker på seg selv hele tiden.

Anonymous poster hash: 4b4c0...c1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...