Gå til innhold

Jeg er pedagogisk leder og


Anbefalte innlegg

Skrevet

har kronisk migrene.

Jobber 100% i en stor basebarnehage med hektisk hverdag. Alltid mye planlegging, sykdom i personalet og endringer i barnegruppen.

Har jobbet noen år som pedagog. En dag slo det meg at jeg kanskje må være ærlig med meg selv og mine.

Jeg har ofte migrene og bruker en del egenmeldinger.

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre?

Er det riktig å ta kontakt med legen for en rådgivning?

Jeg er redd for å bli sykemeldt fordi jeg ser at stress trigger migrenen veldig.

(Jeg har prøvd å ikke stressse, men når en jobber i en barnehage er dette nesten helt umulig!)

 

Nå håper jeg noen her har noen råd? Noen som har blir omskolert? Byttet jobb?

Hva bør jeg gjøre?

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du testet ulike medisiner/ forebyggende medisiner?

 

Anonymous poster hash: c60be...f78

Skrevet

Har du prøvd forebyggende medisiner?

Du kan fint ta kontakt med legen å høre om det er noe å gjøre og eventuelt hva legen anbefaler videre.

 

Anonymous poster hash: bfa40...391

Skrevet

Jeg har også kronisk migrene, og tenker at du selvfølgelig skal snakke med legen og med en nevrolog eller tre før du i det hele tatt vurderer omskolering.

 

Det er rikelig med forebyggende medisin som kan prøves ut, og ulike typer anfallsmedisin. Du bør skrive anfallsdagbok for å se om du kan identifisere flere triggere og få oversikt over hvor mye migrenen hemmer deg.



Anonymous poster hash: b9485...079
Skrevet

Hi her!

Jeg har selvfølgelig medisin, Imigran ser ut til å hjelpe litt.

Men når jeg annenhver dag får anfall føler jeg det ikke riktig å ta medisin flere ganger i uka.

For min del så ser det ut som om det eneste som hjelper er å legge seg på ett mørkt rom og prøve å sove..

Det "beste" er å få ett anfall på kvelden, da kan jeg ligge i senga.

Men nå har jeg barn og mann og skal fungere hjemme også.

Min trigger er stress.

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Skrevet

Kom deg til legen, og prat med styrer. Kan noe tilrettelegges?

Kanskje prøve en mindre barnehage?

Skrevet

D.y.t.t.

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Skrevet

Hva har du forsøkt av forebyggende?



Anonymous poster hash: b9485...079
Skrevet

Hva har du forsøkt av forebyggende? Anonymous poster hash: b9485...079

Egentlig det meste.

Endret kosthold, byttet medisiner, endret meg selv som leder. "Kobler ut" når jeg er ferdig på jobb.

Men migrenen kommer mandag eller tirsdag når jeg skal kobles på igjenn. Jeg har et stort ansvar og klarer ikke å gjøre en halveis jobb.

Men det går utover min helse og da er det ikke riktig.

Samtidig er det mye lyder på jobben som jeg jo tror ikke er noe bedre for en migrene pasient.

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Skrevet

Jeg mente av medikamenter... betablokkere, Atacand, Orfiril, Topimax, botox?



Anonymous poster hash: b9485...079
Skrevet

Jeg mente av medikamenter... betablokkere, Atacand, Orfiril, Topimax, botox? Anonymous poster hash: b9485...079

Legen min har veiledet meg og mente det ikke var nødvendig med medikamenter når jeg har migrene med stress som trigger.

Og jeg har nå snart planer om å bli gravid og da tør jeg ikke å ta mer medisin.

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Skrevet

Kanskje du bør si fra deg lederansvaret en periode og bare være vanlig ansatt, se om det hjelper.

 

Anonymous poster hash: 1726d...fd1

Skrevet

Kanskje du bør si fra deg lederansvaret en periode og bare være vanlig ansatt, se om det hjelper.Anonymous poster hash: 1726d...fd1

Ja kanskje det?

Kjenner veldig på ansvaret. Men jeg tror egentlig at det er vanskelig å være en ansatt i barnehage med kronisk migrene.

Det skjer så mye der i løpet av en dag.

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Skrevet

Vel, det høres jo ut som du har ganske klare tanker selv om hva du behøver. Du kommer garantert ikke til å "bli omskolert" av noen, men du kan jo selvsagt få rådgivning fra NAV ifht andre områder du kan bruke utdanningen din på.

 

 



Anonymous poster hash: b9485...079
Skrevet

Tror dere nav hjelper til å finne en annen type jobb?

Jeg tenker at i lengden vil ikke dette fungere og jeg kommer til å ende opp som sykemeldt.

Har nav da ett ansvar for å hjelpe meg på veien videre? Jeg vil aldri gå rundt hjemme og kjede meg!

 

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Skrevet

Tror dere nav hjelper til å finne en annen type jobb?

Jeg tenker at i lengden vil ikke dette fungere og jeg kommer til å ende opp som sykemeldt.

Har nav da ett ansvar for å hjelpe meg på veien videre? Jeg vil aldri gå rundt hjemme og kjede meg!

 

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Man kan få veiledning hos NAV som arbeidssøker, ja. Men de kommer ikke til å ordne en jobb for deg. Du har en allsidig utdanning og masse muligheter, det vil forventes at du selv tar deg av jobbsøkeprosessen om du mener du bør bytte jobb.

 

Anonymous poster hash: b9485...079

Skrevet

Jeg jobber og som pedagogisk leder, men har nå vært sykmeldt i et halvt år pga kronisk migrene. Jeg har lest veldig mange av trådene her inne om migrene, for å se etter tips som kan hjelpe. Men det jeg har funnet ut er fellesnevner for mange av som har stilt spørsmål og svart, er to ting :

1 . de jobber i barnehage

2. de har lavt stoffskifte

 

Jeg synes det er skummelt, at det virker som om at det er så mange barnehageansatte som får migrene av jobben. Jeg var ikke plaget med migrene før jeg begynte å jobbe i barnehage.

 

Nav kommer ikke til å hjelpe deg med å finne ny jobb, det må du gjøre på egenhånd. Og spesielt siden du ikke er sykmeldt, da er du jo heller ikke i systemet. Men jeg synes absolutt du burde prøve forebyggede medisiner. Og vil ikke legen gi deg det, så hadde jeg bedt om henvisning videre eller prøvd en annen lege

 



Anonymous poster hash: 97655...409
Skrevet

Masse lykke til.

Migrene og hektiskbarnehage hverdag går desverre ikke så bra sammen!

Skrevet

 

Jeg jobber og som pedagogisk leder, men har nå vært sykmeldt i et halvt år pga kronisk migrene. Jeg har lest veldig mange av trådene her inne om migrene, for å se etter tips som kan hjelpe. Men det jeg har funnet ut er fellesnevner for mange av som har stilt spørsmål og svart, er to ting :

1 . de jobber i barnehage

2. de har lavt stoffskifte

 

Jeg synes det er skummelt, at det virker som om at det er så mange barnehageansatte som får migrene av jobben. Jeg var ikke plaget med migrene før jeg begynte å jobbe i barnehage.

 

Nav kommer ikke til å hjelpe deg med å finne ny jobb, det må du gjøre på egenhånd. Og spesielt siden du ikke er sykmeldt, da er du jo heller ikke i systemet. Men jeg synes absolutt du burde prøve forebyggede medisiner. Og vil ikke legen gi deg det, så hadde jeg bedt om henvisning videre eller prøvd en annen lege

 

 

Anonymous poster hash: 97655...409

 

Fy søren det er synd på mange barn. Voksne får migrene av å jobbe i bh, barna må finne seg i at mor&far mener de stortrives... U do the math..

 

Anonymous poster hash: bee2e...911

Skrevet

Synd at ikke flere foreldre ønsker å være mer sammen med barna sine og nedprioritere dyre hytter og luxus! Det er tragisk det. Hilsen pedagogen som passer deres barn!

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Skrevet

Å herregud da menneske. Kronisk migrene og jobber i barnehage? I mitt hode er det oppskriften på ekstremt dårlig livskvalitet! 

 

Min mann har samme diagnose, og jeg har selv anfall en sjelden gang. Jeg kan aldri se for meg hvordan han kunne ha jobbet i barnehage, vi ville ikke sett ham noe fordi han ville ha ligget med anfall nesten hver dag. 

 

Min mann fikk hjelp og oppfølging av nervolog på sykehuset. Har funnet en forebyggende medisin, og en god anfallsmedisin. Har gått fra å ha 5-6 anfall i uken, til noen få i måneden. For ham var det nødvendig å være sykemeldt da han hadde såpass mange anfall i måneden at vi så ham nesten aldri på ettermiddag/kveld. Han lå bare på rommet rett og slett. Under sykemeldingsperioden fikk han god oppfølging og klarte etter lang tid å komme seg ovenpå igjen.

 

Kontakt fastlege og kom deg til nervolog. Og vurder å bytte yrke! 



Anonymous poster hash: 28813...fa0
Skrevet

Når du selv er så tydelig på at det er stress som trigger migrenen din, da har du to valg:

 

- finne en måte å håndtere stress på.

- eliminere det som er de største stressmomentene i hverdagen din.

 

Det først kan du gjøre på flere måter, finnes ingen fasit, du må finne din måte. Kanskje du er for perfeksjonistisk eller "flink pike", siden du sier du ikke liker å gjøre ting halvveis? Kanskje godt nok er godt nok? Kanskje du kan legge listen lavere og likevel gjøre en god nok jobb? Ellers kan man bruke kognitive teknikker, meditasjon, yoga, pusteøvelser, qigong m.m. som vil hjelpe deg til å tåle stress bedre. Siden stress trigger så vil jeg tro at det er spenninger i muskulaturen som utløser migrenen, da kan riktig behandling hjelpe.

 

Hvis du ender med å måtte eliminere store stressmomenter, da må du spørre deg selv hva som er realistisk og ikke i den jobben du er i pr. i dag. Kan du gjøre endringer i jobben, kan du frasi deg ansvar, vil barnehage fungere i det hele tatt (uansett stilling og ansvarsområde)? Eller må du bytte jobb - i så fall, finn ut hva du trives med, hva du liker å gjøre, hva som er realistisk for deg å jobbe med mtp. din utdanning og erfaring.

 

Jeg kjenner to ped.ledere som har byttet helt beite, jobber nå med helt andre ting. Ene jobbet bevisst mot den bransjen hun jobber i i dag, den andre var det litt mer tilfeldig at det ble akkurat den jobben det ble. Begge trives og har langt bedre helse nå enn før.

 

Du kan få rådgivning hos Nav, men du må selv finne jobb.



Anonymous poster hash: 8319b...eb9
Skrevet

Synd at ikke flere foreldre ønsker å være mer sammen med barna sine og nedprioritere dyre hytter og luxus! Det er tragisk det. Hilsen pedagogen som passer deres barn!

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Hva har det med hi sin migrene å gjøre?

 

Anonymous poster hash: 97655...409

Skrevet

Først og fremst - tusen takk for svar! Så godt å få slike gode svar.

Jeg må ta en avgjørlse før eller siden. Men ja jeg er nok en perfeksjonist når jeg er på jobb - men det resulterer i at jeg da blir syk og må være hjemme. Nå øver jeg på å legge lista lavere og ta en dag av gangen.

Men stillingen min krever at jeg stadig er i forkant og har en god plan. Det hjelper ikke akkurat at to i personalet blir syke og alt går rett i vasken.. Jeg har mange anfall og når jeg tenker meg om har jeg gått rundt mamge ganger med migrenen på jobb.. Det går utover de hjemme, det er ikke riktig. Kommer hjem og går rett i sengs!

Nå planlegger vi å bli gravide til våren. Innerst inne gleder jeg meg mest til permisjonen. Høres helt tragisk ut men akkurat sånn som det er jobbmessig nå så er det beintøft. Heldigvis er mannen min så snill og hjelper til..

 

Anonymous poster hash: e8f29...b41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...