Gå til innhold

Faddere som ikke er medlem av statskirken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det? Finnes det en regel eller lov som sier at det ikke er lov eller er det opp til hver enkelt prest?

Anonymous poster hash: e6fcb...d45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er lov. Det eneste er vel at de ikke kan være medlem i et "trossamfunn" som er ateistisk. Litt usikker, men det skal finnes info på kirken.no eller menigheten sine sider.

Skrevet

Litt forskjell fra menighet til menighet. Noen prester er veldig gammeldagse, men heldigvis få.

Av totalt 8 faddere til våre barn, er kun to medlem av den norske kirke.

selv er jeg også fadder til 3, og jeg er ikke troende

Anonymous poster hash: 965ef...62d

Skrevet

Nei, det er lov. Det eneste er vel at de ikke kan være medlem i et "trossamfunn" som er ateistisk. Litt usikker, men det skal finnes info på kirken.no eller menigheten sine sider.

Ja det står at man ikke kan fornekte dåpen og må være i et annet trossamfunn. Men lurte på om presten har lov å se forbi dette eller om det er nedfelt i kirkens lov/bibel eller hva de nå går etter..

Skrevet

Jeg er fadder til fire og medlem av Human-etisk forbund.

Anonymous poster hash: a9275...88d

Skrevet

Vi har hatt flere fadder som ikke er medlemmer i Statskirken. Ikke no stress dersom presten ikke er vanskelig... ;-)

Anonymous poster hash: 0fa8f...81f

Skrevet

Gikk fint med en katolikk som fadder ihvertfall.

Å velge faddere uten kristen tro blir vel litt teit hvis du skal døpe i kirken.

Anonymous poster hash: 6b8dc...697
Skrevet

Det er lov, men hele fadderrollen faller jo bort når man ikke er kristen. Eller klarer vedkommende å oppfylle rollen som kristen fadder når han/hun ikke er kristen selv?

Anonymous poster hash: 3a2bd...df3

Skrevet

Jeg er ikke medlem av statskirken og hadde takket nei om noen hadde spurt meg om å være fadder. Synes det er yderst merkverdig at ikke-troende tar på seg oppgaven å bidra til å oppdra barnet i kristen tro?

Anonymous poster hash: 4728a...1eb

Skrevet

Fadderen til minstejenta mi er ikke medlem av statskirken, var ingen problem det. Tror ikke noen sjekker det uansett

Anonymous poster hash: aff7d...21a

Skrevet

Utrolig teit å spørre en ikke kristen om å være fadder. Da er liksom hele poenget borte.

Anonymous poster hash: 49e8b...053

Skrevet

Ubeskrivelig tåpelig å være fadder om man ikke er troende. Men det er like dust å døpe barna sine om man ikke er troende. På samme måte som det er dust å gifte seg i kirken om man ikke er troende.

Jeg har sagt nei flere ganger til å være fadder i dåp. Sa rett ut at jeg er i mot å tvangsindoktrinere barn i religion, og at det er noe forbanna tull med dåp når man ikke en gang tror på gud (hvilket samtlige av disse foreldrene ikke gjør)..

Anonymous poster hash: 6048c...b56

Skrevet

Så lenge de ikke tilhører en tro som fordømmer barnedåp kan de være fadder.

Spurte for 14 dager siden.

Anonymous poster hash: 4ef68...bbf

Skrevet

Jada sikkert utrolig tåpelig, men for vårt vedkommende er det viktigere å ha faddere tilstede i barnets liv, som faktisk ønsker å følge det opp (om ikke akkurat å ta barnet med i kirken) enn faddere som ikke er tilstede men medlem av statskirken.

Skrevet

Litt forskjell fra menighet til menighet. Noen prester er veldig gammeldagse, men heldigvis få.

Hvorfor takker du ja til å være fadder når det du lover er å hjelpe til med å oppdra ungen til den kristne tro??!

Anonymous poster hash: 0d49c...d97

Skrevet

Datteren min har to faddere som ikke er medlem av statskirken. De fikk være med opp til døpefonten, men det er jo ikke "registrert" som faddere.

Tror at for mange og ha en fadder ikke nødvendigvis tenkes på som en veldig kristen ting. Men er blitt slik at det er en person som man stoler på, som man vil ha ved sin side hvis vanskelige situasjoner i barnets oppvekst skulle oppstå. På samme måte som selve barnedåpen. Mange døper barna sine i tradisjonens tro, og ikke nødvendigvis den kristne.

Anonymous poster hash: 7364c...58a

Skrevet

Jada sikkert utrolig tåpelig, men for vårt vedkommende er det viktigere å ha faddere tilstede i barnets liv, som faktisk ønsker å følge det opp (om ikke akkurat å ta barnet med i kirken) enn faddere som ikke er tilstede men medlem av statskirken.

Den eneste oppgaven en fadder har er jo å hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro, da er det veldig merkelig å velge faddere som ikke er kristne....

Folk som er glade i barnet og tilstede i barnets liv har dere vel uansett hvem som er fadder.

Anonymous poster hash: fe3fc...32f

Skrevet

Hvorfor takker du ja til å være fadder når det du lover er å hjelpe til med å oppdra ungen til den kristne tro??!

Folk døper barna av forskjellige grunner; ikke alle gjør det pga den kristne tro. Hadde noen av foreldrene til mine fadderbarn vært "superkristne" og døpt kun pga de hadde jeg nok takket nei.

Dessuten har jeg både lest fra bibelen for dem alle og tatt dem med i kirken på ulike ting flere ganger. Selv om jeg ikke tror, så er jeg åpen for at andre kan gjøre det og respekterer det. På samme måte som jeg mener at troende (alle religioner) skal respektere de som ikke tror eller som har annen tro enn seg selv.

Og bare for å påpeke det, siden alle her skriver statskirken; den er ikke statlig lenger. Det heter nå "Den Norske Kirke" ;)

Skrevet

Folk døper barna av forskjellige grunner; ikke alle gjør det pga den kristne tro. Hadde noen av foreldrene til mine fadderbarn vært "superkristne" og døpt kun pga de hadde jeg nok takket nei.

Dessuten har jeg både lest fra bibelen for dem alle og tatt dem med i kirken på ulike ting flere ganger. Selv om jeg ikke tror, så er jeg åpen for at andre kan gjøre det og respekterer det. På samme måte som jeg mener at troende (alle religioner) skal respektere de som ikke tror eller som har annen tro enn seg selv.

Og bare for å påpeke det, siden alle her skriver statskirken; den er ikke statlig lenger. Det heter nå "Den Norske Kirke" ;)

Skrevet

Vi løste dette ved å føre opp fadre som var medlem på listen. De som ikke var medlem fikk beskjed om at de ikke ble registrert som fadre, men for oss ble de regnet som likeverdige.

Anonymous poster hash: d54ab...7f2

Skrevet

Den eneste oppgaven en fadder har er jo å hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro, da er det veldig merkelig å velge faddere som ikke er kristne....

Folk som er glade i barnet og tilstede i barnets liv har dere vel uansett hvem som er fadder.

Så da mener du det er bedre å sette opp f.eks et par perifere slektninger som vi aldri har noe med fordi de er medlem av kirka? Eller er det da bedre at vi velger noen som faktisk bryr seg om barnet?

Og nei vi har ingen i familien/vennekretsen som er så troende at de kommer til å be sammen med barnet eller lese fra bibelen til det eller oppfordre til nattverd eller annen kirkegang. For og være helt ærlig så kommer nok ikke vi foreldre det heller. Men vi vil fortsatt døpe barnet fordi det er en flott tradisjon. Og det er nok de aller fleste den dag i dag som gjør.

Skrevet

Så da mener du det er bedre å sette opp f.eks et par perifere slektninger som vi aldri har noe med fordi de er medlem av kirka? Eller er det da bedre at vi velger noen som faktisk bryr seg om barnet?

Og nei vi har ingen i familien/vennekretsen som er så troende at de kommer til å be sammen med barnet eller lese fra bibelen til det eller oppfordre til nattverd eller annen kirkegang. For og være helt ærlig så kommer nok ikke vi foreldre det heller. Men vi vil fortsatt døpe barnet fordi det er en flott tradisjon. Og det er nok de aller fleste den dag i dag som gjør.

Da kan du heller ha navnefest for barnet. Ved å døpe barnet ditt sier du at barnet er et barn av Gud og faddernes oppgave er å lære de om Gud og den kristne tro.

Anonymous poster hash: bc890...2ec

Skrevet

Men dåp handler jo om å videreføre den kristne tro. Da skjønner jeg ikke hvordan du kan si at "folk døper av forskjellige grunner". Når du døper barnet ditt sier du at det er et barn av Gud og at fadderne er med på å sette de inn i den kristne tro.

Jeg blir så oppgitt av folk som nekter for Gud og kristendommen og så samtidig på død og liv skal døpe barna sine, skal konfirmeres i kirka og skal gifte seg i kirka fordi det er "tradisjon". I alle tilfellene er det en pakt mellom deg og Gud. Du kan ikke bare velge bort dette.

Skrevet

Da kan du heller ha navnefest for barnet. Ved å døpe barnet ditt sier du at barnet er et barn av Gud og faddernes oppgave er å lære de om Gud og den kristne tro.

Men vi føler det er mer naturlig å døpe barnet, fordi vi fornekter da ikke at det fins noen Gud. Men vi er ikke så kristne at vi går til kirke og ber hver kveld. Men vi er mer troende enn ikke troende. Så vi skal ikke få døpe i kirken da? Og ha faddere vi stoler på? Vi kan heller stå for den kristne oppdragelsen enn at andre skal ta seg av den.

Skrevet

Ok, alle dere som mener at en fadder må være troende kristen.

Hvor mye lærer dere og faddere til deres barn opp barnet i den kristne tro?

Hvor ofte ber dere for barnet?

Er dere selv faddere? I så tilfelle, hvor mye har dere gitt barnet opplæring i kristendommen?

Har dere feks gitt de en bibel, CD med kristen musikk?

Anonymous poster hash: 4ef68...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...