Gå til innhold

Samvær med en psykisk syk mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål. Jeg (far) har foreldreretten og hovedansvaret for 2 gutter. Jeg har dem 77% og mor har dem 33%

Hun ønsker nå og gå rettens vei får å få 50-50 for minstemann. Etter bruddet har minsten som går i barnehagen blitt bredere med tanke på språk,sutring og oppførsel. Eneste Bhg har registrer er under bytte fra far til mor og omvendt.

Har hørt mye om at mor stiller så mye sterkere en det far gjør. Samarbeid er ok når mor har de gode periodene men da kommer også spørsmålet om mere samvær. I første omgang ønsket hun kun å ha dem annen hver helg og en gang i uka noe som ikke gikk pga jobben min. (Jobber turnus 2-4)

Hun har en rekke diagnoser som angst, 7 personlighetsforstyrrelser, kronisk selvmordstanker og en del jeg ikke husker. (Lista er lang)

Har dere noen råd om hva jeg kan gjøre og hva jeg ikke/burde gjøre?

Takker for alle svar.

Anonymous poster hash: 68a50...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er riktig at hun har 7 forskjellige personlighetsforstyrrelser, tviler jeg hun kan ta ansvar for små barn uten tilsyn.

Anonymous poster hash: 6f6df...ba1

Skrevet

Hun har det. Vi har vært sammen i mange år og var gift i 5 av den. Vi var sammen når hun ble uføre så jeg har sett 90% av papirene fra leger og psykologer

Skrevet

Kontakt familievernkontoret igjen.

Det finnes forøvrig 8 typer personlighetsforstyrrelser. Tviler på at hun har 7 av dem..

Skrevet

Retten dømmer i de fleste tilfeller en oppretthodelse av status-quo. Det vil si at den som har tatt hovedvekten av ansvaret for barna i samlivet eller den barna bor hos etter samlivsbrudd er den som får beholde hovedansvaret for barna, så lenge vedkommende er ved sine fulle fem.

Det er sjelden det dømmes 50/50, bortsett i tilfeller der en slik ordning allerede blir praktisert eller barna ønsker dette.

Anonymous poster hash: def87...234
Skrevet

Vel, det du IKKE bør gjøre er å fremstille henne som en dårlig omsorgsperson. Det vil stille deg også i et dårlig lys, ettersom du har gitt henne mer samvær enn hun i utgangspunktet ønsket.

Men jeg tror ikke du har noe å frykte, spesielt om hun kun vil ha mer samvær med ett av barna. De skiller ikke søsken med mindre det er sterke grunner til det.

Anonymous poster hash: 3af16...fa7
Skrevet

7 personlighetsforstyrrelser ja... Lykke til med den liksom...

Hadde hun virkelig hatt så mange forskjellige hadde hun ikke vært mye oppegående gitt.

Husk på at mange av disse diagnosene har MANGE likhetstrekk. At hun har blitt utredet for 7 diagnoser er heller tenkelig ja.

Så hun er både schizoid,paranoid,avhengig,unnvikende,narsisistisk,sosiopat og alt (alle personlighetene) på en gang mener du?

Tenker at enten:

-Du har misforstått papirene du har lest.

-Du lyver.

-Psykiateren som har satt diagnosene er helt på bærtur og kan ikke faget sitt.

Anonymous poster hash: 24b78...a01

Skrevet

Takk for responsen.

Jeg ønsker ikke at det skal gå så langt som til retten. Godt at dem tar hensyn til søskenflokken.

Skrevet

Hvorfor lyve om det? Jeg har lest papirene selv ja og det er fullt mulig at jeg har misforstått dem. Men det stod 7 personlighetsforstyrrelse ja.

Skrevet

77% + 33% blir 110%....

Det høres rart ut at mor har noe som helst samvær om hun er SÅ syk.

En tur til familievernkontoret for å diskutere en endring i samværsavtalen vil vel da få fram alt det hun sliter med? Eller klarer hun å skjule alle diagnosene sine for alle rundt seg?

Anonymous poster hash: ceea6...8ae

Skrevet

77%-33% er regnet ut over en 6 ukers periode.

Skrevet

Mekleren vet ingenting om hennes tilstand nei.

Skrevet

Om hun er så syk som du sier, hvordan kan du da i det hele tatt passe barna deres?

Hadde min mann (x) vært så syk, hadde han ikke fått ett minutt alene med barna.

Skrevet

Det er bok noe du har misforstått fra papirene hennes. Og om du vurderer henne som dårligere omsorgsperson enn deg bør det være fokuset ved ev. mekling/rett. Drar du inn hennes psykiske tilstand vil du avsløre at du ikke har peiling, samt at du til og med kan framstå som en dårlig far ved at du lar barnet være alene med en såpass psykisk ustabil person.

7 ulike personlighetsforstyrrelse er helt umulig. Selvmordsrisiko er heller ingen diagnose.

Anonymous poster hash: ff864...8a8

Skrevet

Kontakt familievernkontoret igjen.

Det finnes forøvrig 8 typer personlighetsforstyrrelser. Tviler på at hun har 7 av dem..

11

Skrevet

Diagnoser er uinteressante, særlig fra en slik åpenbart tvilsom kilde. Hvordan er omsorgsevnen hennes?

Anonymous poster hash: 20295...869
Skrevet

jeg håper virkelig ikke du har rett i at hun har 7 ulike personlighetsforstyrrelser.... det er faktisk alvorlig nok med 1. Vil ikke tro ho hadde vært oppegående om ho hadde 7 slike diagnoser.

Anonymous poster hash: 75075...dfa
Skrevet (endret)

Hun har det. Vi har vært sammen i mange år og var gift i 5 av den. Vi var sammen når hun ble uføre så jeg har sett 90% av papirene fra leger og psykologer

Enten må du ha misforstått noe vesentlig, eller så vrir du kraftig på sannheten for å høste sympati her. Ingen har 7 PF, noen av de som finnes er også gjensidig utelukkende. Med flere PF'er, samt suicidalitet, så hadde hun nok vært erklært uegnet til å ha omsorg for barn.

Gjetter på at symptomer i journal er oppfattet som diagnoser av deg?

Endret av Virginia!
Skrevet

?

Totalen kan likevel ikke bli mer enn 100%.

Skrevet

Omsorgsevnen vil jeg si er helt ok. Hun er jo relativt oppegående når hun ikke er i perioden sin. Mye jeg ikke hadde gjort som om å skrike/kjefte og være hysterisk vist barnet griser osv. Men jeg er heller ikke perfekt så jeg har mine feil jeg også.

Men ved en rettsak, får retten innsyn i disse papirene eller er det noe hun ikke trenger å opplyse om.

Det er noe år siden sist jeg så på papirene så det er mye som kan være synsing. Men er 100% sikker på at det stod 7 personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

?

Det står det på nav papirene mine

Skrevet

Jeg mener ikke å være frekk nå, ikke meningen å angripe deg nå, men min oppfatning er at HVIS du virkelig mener hun har 7 forskjellige pf så syns jeg faktisk ingen av dere er skikket til å ha barna!

Hun, fordi hun (mest sannsynlig) da utgjør en fare for barna (og seg selv).

Du, fordi du faktisk sender barna (uovervåket) til en du vet har 7 pf..

Og HVIS du mener hun er for syk til å ha 50/50 så er hun også for syk til 33%.. Ikke mange dagene de siste prosentene utgjør..

Anonymous poster hash: 5d52b...3b3

Skrevet

Min ex har 2 personlighetsforstyrrelser + et par andre diagnoser. Han er ikke særlig oppegående, så 7 høres helt vilt ut. Vi har hatt flere runder i retten da jeg er redd for sikkerheten til mitt barn dersom det skal være sammen med far alene. Dessverre står rettsvesenet i Norge sterkt på det biologiske prinsipp og mener at så lenge psykisk sykdom ikke kommer tydelig nok frem (les: kan lures unna og vris på i retten, noe de med personlighetsforstyrrelser er eksperter på) så ser de ikke problemet.

Anonymous poster hash: ca412...f7a
Skrevet

Omsorgsevnen vil jeg si er helt ok. Hun er jo relativt oppegående når hun ikke er i perioden sin. Mye jeg ikke hadde gjort som om å skrike/kjefte og være hysterisk vist barnet griser osv. Men jeg er heller ikke perfekt så jeg har mine feil jeg også.

Men ved en rettsak, får retten innsyn i disse papirene eller er det noe hun ikke trenger å opplyse om.

Det er noe år siden sist jeg så på papirene så det er mye som kan være synsing. Men er 100% sikker på at det stod 7 personlighetsforstyrrelse.

Gjetter på at det sto > Personlighetsforstyrrelse.

Altså psykisk sykdom som du beskriver, men uten personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

?

Det står det på nav papirene mine

Hva står det i papirene dine?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...