Gå til innhold

Felleskontroller på helsestasjonen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos eldste hadde vi tre samlinger med barselgruppen på helsestasjonen hvor vi hadde foredrag om tilknytning, søvn osv, alle helsesjekker var privat.

Nå har vi flyttet og har hørt at det er vanlig at alle helsekontroller er felles med barselgruppen! Stemmer det hos dere? Har snart termin og er SVÆRT lite lysten å snakke om mulige såre brystvorter, barselsdepresjon, plager etter fødsel, bekymringer om ungens utvikling osv osv mens en gruppe fremmede damer glor på.

Anonymous poster hash: c840d...263

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde alt felles

Men pga min livssituasjon så fikk jeg lov å slutte i gruppen og gå alene

Anonymous poster hash: 46bc2...9c0

Skrevet

Vi hadde kun ett møte med barselgruppa på helsestasjonen. Alle timene er alene. Dette er i Drammen.

Anonymous poster hash: 21e40...b8d

Skrevet

Vi hadde det slik du skriver med første og de fleste timene unntatt de med legen felles med minste ungen frem til en viss alder( jeg husker ikke). Det syns jeg heller ikke var så gøy siden hun ene alltid hadde med mannen sin.

Ei som skulle være på gruppa vår nektet å være med og fikk da egne timer.

Anonymous poster hash: a61fc...d95
Skrevet

Hadde det slik med nr 2 det første året, (på to forskjellige helsestasjoner siden vi flyttet). Men var alltid mulighet for å få en prat med helsesøster alene for den som adde behov for det. Men 3 og 5 mnd kontrollen var ikke gruppetime, da var vi en og en.

Anonymous poster hash: 22df9...507
Skrevet

Her var de første kontrollene etter fødsel og frem til 3mnd alene, så var det felles etter det, men alle kunne få en time etterpå om man ville det.

Ikke alt man trenger å ta opp i plenum heller. :)

Anonymous poster hash: 5cd55...adb
Skrevet

Aldri hørt om. Ikke sånn her iallefall. Her går man på alle kontroller alene. Kun første møte med barselgruppe som er felles på helsestasjonen her.

Skrevet

Med førstemann var vi på annenhver time sammen med gruppa.

3 år etter, nå med nr 2, så er vi hele gruppen hver gang. (Samme plassen)

Jeg synes selv at det er mye bedre denne gangen. Veldig koselig, og Det skiller bare noen dager mellom ungene og det er så gøy å se hvordan de andre ligger an.

Nå har ikke vi hatt noen problemer som jeg vil snakke alene med hs om, men det har vært et par ganger at en har blitt igjen for å snakke privat.

Anonymous poster hash: 354f4...f89

Skrevet

Jeg har en på 10mnd å har kun hatt en time felles, dette var en fysio gruppetime. Resten har vært alene.

Anonymous poster hash: a4774...c11

Skrevet

Vi hadde felles. HS mente at bla. Vaksinering ble mye vanskeligere å takke nei til når en ble utsatt for gruppepress. Det morsomme var at hun ene i gruppa var veldig flink å snakke/argumentere for seg, og fikk ca. 50% av gruppa til å utsette vaksinasjon, til HS store frustrasjon. Jeg var/er så pass gammel at jeg ikke lot meg påvirke, men det var morsom å observere frustrasjonen til HS :)

Anonymous poster hash: dc6fc...903
Skrevet

Vi hadde i utgangspunktet felles kontroller, men det var ingenting i veien for å be om en ekstra time alene hvis det var noe spesielt. Du kan også be om å ikke gå i gruppe i det hele tatt, men det kan jo være greit med det sosiale tenker jeg.

Skrevet

Felles kontroller!? Taushetsplikt og privatliv er no dritt..

Anonymous poster hash: 0e30e...e52

Skrevet

Enig! Hvor i alle dager har man dette? Jeg hadde ikke godtatt dette.

Skrevet

Felleskontroller har jeg aldri hørt om. I Trondheim er alle kontroller alene. Første treffet i barselgruppa ble holdt på helsestasjonen men hadde ingenting med kontrollene å gjøre.

Anonymous poster hash: c034b...7fd

Skrevet

aldri hørt om eller vært med på felleskontroller. har 3 barn, Oslo.

Anonymous poster hash: ef8a8...1f4
Skrevet

Felleskontroller har jeg aldri hørt om. I Trondheim er alle kontroller alene. Første treffet i barselgruppa ble holdt på helsestasjonen men hadde ingenting med kontrollene å gjøre.

Anonymous poster hash: c034b...7fd

Nei i Trondheim varierer dette fra helsestasjon til helsestasjon.

Hilsen anonym #4

Anonymous poster hash: a61fc...d95

Skrevet

Vi hadde det slik med førstemann. Frem til 3 mnd var det individuelt, og etter det kunne man velge mellom i gruppe eller individuelle kontroller.

Skrevet

Enig! Hvor i alle dager har man dette? Jeg hadde ikke godtatt dette.

Signerer. Andre skravlemødre har ingenting med det som gjelder helsa, psyken og utfordringer til mitt barn. Hadde aldri turt å dele mine bekymringer med helsesøster mens flere andre mødre hørte på. Uting.

Skrevet

Hadde fellestimer hovedsaklig, med noen få enkelttimer. Kjempekoselig syntes jeg! Vi kom godt overens i barselgruppen, og veldig kjekt å sitte å prate sammen med noen som var i akkurat samme situasjon som meg :) Men mener å huske at jeg fikk valget helt i begynnelsen om jeg kunne tenke meg fellestimer eller ikke. Skjønner godt at det ikke er så kjekt hvis en ikke har kjemi med de andre på barselgruppen :)

Anonymous poster hash: 9074f...00f
Skrevet

Her velger vi selv om vi vil i barselgrupper eller ikke. De fleste timer er uansett uten gruppe, da de legger opp til at vi tar kontakt selv i mellom treffene (to ganger på et år). Det er alltid en mulighet for å prate med helsesøster alene etter timen.

Anonymous poster hash: a5bed...81a
Skrevet

Om du ikke ønsker det (hvilket jeg forstår veldig godt), sier du bare nei. Helsestasjonen er pliktig til å tilby helsekontroll av barnet som ikke bryter med taushetsplikten de har, dermed kan man fint be om å få det individuelt.

Anonymous poster hash: 62158...911
Skrevet

Vi hadde kun ett møte med barselgruppa på helsestasjonen. Alle timene er alene. Dette er i Drammen.

Anonymous poster hash: 21e40...b8d

Jeg bor også i Drammen, og her var alt felles. Men det var mulig å få tid med helsesøster etterpå hvis vi ønsket.

Anonymous poster hash: df46d...47f

Skrevet

Ikke barselgrupper, men er gruppertimer. Alt for å spare penger. ELENDIG! Tenker på alle førstegangsmødrene som er usikre og ser at kanskje ungen ikke kan like mye som de andre ungene osv. Det er så utrolig dårlig. Ikke vært noe problem for min del, og jeg har en skikkelig treg unge. Men om jeg hadde vært 10 år yngre *grøss*

Skrevet

Der eg var i praksis hadde dei stort sett fellestimar. Ein diskuterte utviklingstrinn, kva som var vanlig, kva foreldrene kunne forvente og kva som var neste utviklingstrinn. Men alle fekk ein til ein tid med helsesøster i tillegg. Fellestimane vart egentlig sett opp slik at dei med like store barn skulle vite om kvarandre, og for å skape ein arena for å møte likesinna. Men ein kunne velge fellestimane vekk.

Der eg går med mitt eige barn har dei ingenting felles. Ein mellomting hadde nok vert å foretrekke.

Skrevet

Aldri hørt om! Har også vært på tre forskjellige helsestasjoner i Oslo. Skjønner virkelig ikke at dette kan være greit? Hvordan i huleste har de tenkt til å for eksempel fange opp de mødrene som kanskje sliter med fødselsdepresjoner hvis kontroller skjer sammen med andre folk en ikke kjenner???

Anonymous poster hash: 7a7df...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...