Gå til innhold

Folk som oppsøker legevakt unødig. Why??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle fastleger har mulighett til akutt time. Hvis du mener du ikke får det er det to grunner: du har ikke klart å forklare hva problemet egentlig er og legesekretæren forstår ikke alvoret, eller at du som pasient har en uriktig oppfatning av hva som faktisk er potensielt farlig og krever rask behandling. I de aller fleste tilfeller er legesekretær/sykepleier mer kompetent til å vurdere dette enn en den gjengse borger.

Folk går til legen alt for mye!

Anonymous poster hash: fcfe9...25e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle fastleger har mulighett til akutt time. Hvis du mener du ikke får det er det to grunner: du har ikke klart å forklare hva problemet egentlig er og legesekretæren forstår ikke alvoret, eller at du som pasient har en uriktig oppfatning av hva som faktisk er potensielt farlig og krever rask behandling. I de aller fleste tilfeller er legesekretær/sykepleier mer kompetent til å vurdere dette enn en den gjengse borger.

Folk går til legen alt for mye!

Anonymous poster hash: fcfe9...25e

Tredje mulighet er at legesekretæren som svarer er et maktsykt fjøls som mener og synser alt hun klarer. Har vært borti slike. Har også vært borti alvorlig UVI-tilfelle med sterke kynnere i uke 26, men neida, legesekretæren mente jeg kunne bli hjemme og drikke tranebærjuice! Hvor gjør man av seg da? Jeg vil jo helst ikke til legen, men er dessverre alvorlig kronisk syk og må til jevnlige kontroller for at det ikke skal være livsfarlig. Får dårlig samvittighet hver gang jeg går til legen for slike kontroller for jeg føler at jeg forlenger køen for andre.

Skrevet

Folk er LATE! De gidder ikke oppsøke fastlegen og bruker legevakten som fastlege. Akutt er noe som oppstår samme dagen og ikke kan vente til dagen derpå i følge mine øyne.

Du vet at ved enkelte legekontorer så er det opptil 1 MÅNED ventetid? Hadde du ventet i 1 måned med noe som hastet, men ikke hastet "kjempemye"? Tror ikke det... Hos oss er det ofte valget mellom å vente i mange uker eller komme til en fastlege som ikke forstår et kvekk norsk og ikke klarer å gjøre seg forstått. Det er ikke rart at folk da istedet for drar på legevakta. Ventetider ved legekontorer er generelt for lange.

Anonymous poster hash: 6dc9b...f0c

La meg ta et eksempel: jeg fikk urinveisinfeksjon i graviditeten, med smerter og blod i urin. Alle vet at sånt skal behandles asap, men neida, jeg måtte vente i 5 dager på time hos legen. Mener du at det var unødvendig av meg å dra på legevakten siden det "bare" var UVI, eller skulle jeg helst ha ventet i 5 dager til jeg fikk nyrebekkenbetennelse og helst for tidlig fødsel som følge av det? Her vi bor er det så å si umulig å få hastetime hos fastlegen, og får man først det så må man gjerne sitte der i 3-4 timer, og risikere enda å ikke komme inn fordi legen ikke ble ferdig. Mannen har nettopp ventet på VANLIG bestilt time hos legen i over 2 timer til klokka ble 4, og vi måtte bare dra derfra fordi legekontoret ble stengt. Legen ringte kvart på 5 og snakket med ham. Håpløst.

Ro deg ned a kvinnemenneske! Det finnes ALLTID akuttimeer på et legekontor. Alltid! Har jobbet selv ved flere legekontor og selv den travleste legen med 2500 pasienter på listensin hadde akuttimer. Dog at pasienten måtte venter 2 timer, men inn kom de.

Fins ikke alltid ledige akuttimer, og henvisning til røntgen via fastlege og retur av bildene tar ukesvis...

Anonymous poster hash: 60e75...b7a

Skrevet

Når man må vente i flere uker på time hos fastlegen er det vel kanskje ikke så rart? Er ingen grunn til slik lang ventetid hos fastlegen, så hvis de ordner det slik at man får time innen et par dager (slik det er i de fleste andre siviliserte land) kanskje folk ikke drar til legevakten for småting?

Hvis folk var litt mer siviliserte, dro de ikke en gang til LEGE med småting. Legene er oversvømt av folk som egentlig bare bør vente til de blir friske igjen... men neida, oppvokst i en velferdsstat føler man at god helse er en rettighet.

Vel, det er nok en gang slik at man ofte må ha sykmelding fra legen selv om det ikke er noe som trenger legebehandling (influensa, omgangssyke og andre ting man kan sitte hjemme med, men der man MÅ ha papir fra legen for å ikke få sparken for skulk, og for å få sykepenger). Har man brukt opp egenmeldingsdager, sykt barn-dager osv så MÅ man til lege, du vet vel det? Heldigvis blir det flere og flere IA-bedrifter der man får mange flere egenmeldingsdager slik at legekøer kan kortes ned på litt. Eller du går sikkert ikke til lege for å få sykmelding, men heller sitter hjemme uten sykepenger for å ikke oppta plassene som bør være forbeholdt ordentlig syke folk?

Hvis man er syk mer enn 8 dager i strekk må man det. Og da er det neppe småting.

Men uansett, må man på LEGEVAKTEN? Det er faktisk noe annet.

Dette svaret mitt var til at folk drar til fastlegen unødig som du skriver. Og nei, hvis du har overskredet sykt barn-dager så må du til legen fra dag 1. Det samme hvis du har brukt egenmeldingsdager og blitt syk igjen kort tid etter (var det 16 dager?), så må du til legen selv om det er vanlig forkjølelse.

Er du hjemme fra jobb med vanlig forkjølelse....?

Det viruset som har slått ut folk i dagesvis nå i høst, er forkjølelsesvirus.

Anonymous poster hash: 60e75...b7a

Skrevet

Når man må vente i flere uker på time hos fastlegen er det vel kanskje ikke så rart? Er ingen grunn til slik lang ventetid hos fastlegen, så hvis de ordner det slik at man får time innen et par dager (slik det er i de fleste andre siviliserte land) kanskje folk ikke drar til legevakten for småting?

Hvis folk var litt mer siviliserte, dro de ikke en gang til LEGE med småting. Legene er oversvømt av folk som egentlig bare bør vente til de blir friske igjen... men neida, oppvokst i en velferdsstat føler man at god helse er en rettighet.

Vel, det er nok en gang slik at man ofte må ha sykmelding fra legen selv om det ikke er noe som trenger legebehandling (influensa, omgangssyke og andre ting man kan sitte hjemme med, men der man MÅ ha papir fra legen for å ikke få sparken for skulk, og for å få sykepenger). Har man brukt opp egenmeldingsdager, sykt barn-dager osv så MÅ man til lege, du vet vel det? Heldigvis blir det flere og flere IA-bedrifter der man får mange flere egenmeldingsdager slik at legekøer kan kortes ned på litt. Eller du går sikkert ikke til lege for å få sykmelding, men heller sitter hjemme uten sykepenger for å ikke oppta plassene som bør være forbeholdt ordentlig syke folk?

Hvis man er syk mer enn 8 dager i strekk må man det. Og da er det neppe småting.

Men uansett, må man på LEGEVAKTEN? Det er faktisk noe annet.

Om dere visste hvor mange ganger folk IKKE trenger sykemelding, men kan bruke egenmelding... Nei, den vil de spare. Jeg er streng og gir beskjed om at egenmeldinger brukes opp først DERETTER får de sykemelding om de trenger det.

Anonymous poster hash: f30d8...39f

Skrevet

Folk er LATE! De gidder ikke oppsøke fastlegen og bruker legevakten som fastlege. Akutt er noe som oppstår samme dagen og ikke kan vente til dagen derpå i følge mine øyne.

Du vet at ved enkelte legekontorer så er det opptil 1 MÅNED ventetid? Hadde du ventet i 1 måned med noe som hastet, men ikke hastet "kjempemye"? Tror ikke det... Hos oss er det ofte valget mellom å vente i mange uker eller komme til en fastlege som ikke forstår et kvekk norsk og ikke klarer å gjøre seg forstått. Det er ikke rart at folk da istedet for drar på legevakta. Ventetider ved legekontorer er generelt for lange.

La meg ta et eksempel: jeg fikk urinveisinfeksjon i graviditeten, med smerter og blod i urin. Alle vet at sånt skal behandles asap, men neida, jeg måtte vente i 5 dager på time hos legen. Mener du at det var unødvendig av meg å dra på legevakten siden det "bare" var UVI, eller skulle jeg helst ha ventet i 5 dager til jeg fikk nyrebekkenbetennelse og helst for tidlig fødsel som følge av det? Her vi bor er det så å si umulig å få hastetime hos fastlegen, og får man først det så må man gjerne sitte der i 3-4 timer, og risikere enda å ikke komme inn fordi legen ikke ble ferdig. Mannen har nettopp ventet på VANLIG bestilt time hos legen i over 2 timer til klokka ble 4, og vi måtte bare dra derfra fordi legekontoret ble stengt. Legen ringte kvart på 5 og snakket med ham. Håpløst.

Ro deg ned a kvinnemenneske! Det finnes ALLTID akuttimeer på et legekontor. Alltid! Har jobbet selv ved flere legekontor og selv den travleste legen med 2500 pasienter på listensin hadde akuttimer. Dog at pasienten måtte venter 2 timer, men inn kom de.

En av mine hadde 7500 pasienter.. akuttimer? Ikke nok til alle nei.

Nå må du slå av for en kjenning. En fastlege kan ha maksimalt 2500 pasienter på listen sin.

Anonymous poster hash: c98d3...a6c

Skrevet

Legevakta er ikke bare for akutte tilfeller, men ogdå for tilreisende uten fastlege på stedet.

Skrevet

Om dere visste hvor mange ganger folk IKKE trenger sykemelding, men kan bruke egenmelding... Nei, den vil de spare. Jeg er streng og gir beskjed om at egenmeldinger brukes opp først DERETTER får de sykemelding om de trenger det.

Er du lege?

Anonymous poster hash: 7d563...9ff

Skrevet

Nå har de jo et system som sier hvor fort man skal få hjelp. Så de som får lang ventetid, er jo de som ikke er så akutt, og som kunne dratt til fastlege.

Anonymous poster hash: 13448...23e

Skrevet

Jeg synes folk oppsøker både lege og legevakt veldig unødvendig jeg da. Har opplevd kommentar fra ansatt i bhg, svigermor osv: "har dere ikke vært hos legen enda??!" Så har vi dratt på legevakta da, og fått den beskjeden jeg visste: dette går over av seg selv!

Jeg pleier ikke kommentere til venninner at de oppsøker legevakten undøvendig, men selv følger jeg magefølelse og sunn fornuft. De to siste gangene vi var på legevakten ble det innleggelse på sykehuset..

Anonymous poster hash: 10398...cb9

Skrevet

Er du lege?

Anonymous poster hash: 7d563...9ff

Ja.

Skrevet

Dummeste jeg har vært borti på legevakten var en ung jente. Som var der fordi paraceten ikke tok menssmertene. Overhørte samtale hun hadde med en venninne. Og Nei, hun hadde ikke mye vondt der hun satt å lo, fikk venner på besøk, spilte spill, spiste kebab og koste seg. Verst av alt, var at hun kom inn til lege før andre helt åpenlyse akutte tilfeller.

Heia Bergen Legevakt!

Anonymous poster hash: 147fe...dce

Skrevet

Dummeste jeg har vært borti på legevakten var en ung jente. Som var der fordi paraceten ikke tok menssmertene. Overhørte samtale hun hadde med en venninne. Og Nei, hun hadde ikke mye vondt der hun satt å lo, fikk venner på besøk, spilte spill, spiste kebab og koste seg. Verst av alt, var at hun kom inn til lege før andre helt åpenlyse akutte tilfeller.

Heia Bergen Legevakt!

Så du mener at du, som medpasient med kunnskap om hennes situasjon ervervet ved å sitte å lytte på deler av kommunikasjon, vet bedre enn medisinsk personell ved legevakten?

Skrevet

Heia Bergen Legevakt!

Så du mener at du, som medpasient med kunnskap om hennes situasjon ervervet ved å sitte å lytte på deler av kommunikasjon, vet bedre enn medisinsk personell ved legevakten?

Ja, med tanke på hennes egne uttalelser på venterommet.

Skrevet

Jeg har vært på legevakt med litt av hvert. Det jeg husker nå er en fredag ettermiddag jeg dro på legevakten med en skade skjedd noen dager tidligere. Vi trodde det bare var forstuelse, men da det ikke ble bedre i løpet av de dagene ville vi sjekke skaden. Fredag er legekontoret mitt stengt og torsdag i fastlegetiden hadde det enda gått for kort tid til at jeg syntes det var grunn til å sjekke det. Legen på legevakta var litt oppgitt, men han sendte jo til røntgen og forklarte at det kunne være et slags vribrudd som barn ofte får.

En annen gang dro jeg på legevakta med datteren min som hadde vært syk noen dager. Da det gikk på fjerde-femte dagen og hun bare fikk i seg noen skjeer med vann og yoghurt så ringte jeg legevakt. Problemet er jo at fastlegen min er stengt i tre dager! Torsdag hadde datteren min bare vært i en-to dager, og da syntes ikke jeg det krevde en akuttime. Når det fortsatte gjennom to dager og netter til så var det verre.

Anonymous poster hash: 57ad0...e6c

Skrevet

Heia Bergen Legevakt!

Ok. Da burde du jo få deg jobb der siden du er så full av kunnskap.

Skrevet

Heia Bergen Legevakt!

👏🏻👏🏻👏🏻

Skrevet

Heia Bergen Legevakt!

👏🏻👏🏻👏🏻

Det har ikke slått deg at folk kanskje ikke sier alt på venteværelset hvor andre kan høre det?

I tillegg så er det nå en gang sånn at når man har sittet på venteværelset noen timer blir det til slutt også de ikke-fullt-så-akutte tilfellene sin tur. Selv om det har kommet andre i mellomtiden.

Men, det er klart, du vet jo best du.

Skrevet

Heia Bergen Legevakt!

👏🏻👏🏻👏🏻

Det har ikke slått deg at folk kanskje ikke sier alt på venteværelset hvor andre kan høre det?

I tillegg så er det nå en gang sånn at når man har sittet på venteværelset noen timer blir det til slutt også de ikke-fullt-så-akutte tilfellene sin tur. Selv om det har kommet andre i mellomtiden.

Men, det er klart, du vet jo best du.

Selvfølgelig.

Men i dette tilfellet tror jeg ikke det. Og du hadde nok ikke trodd det selv om du hadde vært der. Det var ikke mye som ble lagt skjul på verken på telefon eller i samtale med selskapet hennes.

Skrevet

Om du ha det slik som i andre land kan du bare blåse en lang marsj i fastlegeordningen.

Anonymous poster hash: 05f6c...0a1

Skrevet

Du vet at ved enkelte legekontorer så er det opptil 1 MÅNED ventetid? Hadde du ventet i 1 måned med noe som hastet, men ikke hastet "kjempemye"? Tror ikke det... Hos oss er det ofte valget mellom å vente i mange uker eller komme til en fastlege som ikke forstår et kvekk norsk og ikke klarer å gjøre seg forstått. Det er ikke rart at folk da istedet for drar på legevakta. Ventetider ved legekontorer er generelt for lange.Anonymous poster hash: 6dc9b...f0c

La meg ta et eksempel: jeg fikk urinveisinfeksjon i graviditeten, med smerter og blod i urin. Alle vet at sånt skal behandles asap, men neida, jeg måtte vente i 5 dager på time hos legen. Mener du at det var unødvendig av meg å dra på legevakten siden det "bare" var UVI, eller skulle jeg helst ha ventet i 5 dager til jeg fikk nyrebekkenbetennelse og helst for tidlig fødsel som følge av det? Her vi bor er det så å si umulig å få hastetime hos fastlegen, og får man først det så må man gjerne sitte der i 3-4 timer, og risikere enda å ikke komme inn fordi legen ikke ble ferdig. Mannen har nettopp ventet på VANLIG bestilt time hos legen i over 2 timer til klokka ble 4, og vi måtte bare dra derfra fordi legekontoret ble stengt. Legen ringte kvart på 5 og snakket med ham. Håpløst.Anonymous poster hash: 6dc9b...f0c

Nei, det gjør det ikke. Fikk symptomer på en fredag og fikk da beskjed om at siden jeg ringte for sent på denne fredagen, så hadde de ikke ledige akuttimer før KANSKJE på tirsdagen (mandag var legekontoret stengt på grunn av et eller annet). Jeg torde da ikke gamble på å KANSKJE få en time på tirsdag og ha for tidlig fødsel og livstruende infeksjon i mellomtiden. Særlig siden hun som svarte telefonen mente at UVI var da ikke noe akutt, så jeg kunne ikke med sikkerhet regne med å få time på tirsdagenheller. Det er helt horribelt at man i velferdsstaten Norge ikke får komme seg til fastlegen før man ikke lenger trenger hjelp. Anonymous poster hash: 6dc9b...f0c

Hadde du snakket med legen så hadde du fått kommet rett inn. Her har du møtt på en svært uvitende helsesekretær, høres det ut som. Alle gravide med mistanke om UVI skal behandles snarlig. Dette eksempelet du kommer med her er nok ikke slik det skal være. Her skulle du ha hatt en hastetime.

Skrevet

Fullt mulig for dere som ikke kommer til hos fastlege å oppsøke privat lege. Legevakten skal ikke brukes med mindre man MÅ!

Anonymous poster hash: 7ff60...74c

Skrevet

Det er da et velkjent faktum at legevakten brukes som fastlege i mange tilfeller, f.eks ved reseptforespørsler og spørsmål om henvisninger etc. Når det er sagt er det veldig viktig at personellet ved legevakten sorterer pasientene ordentlig og er strenge, slik at de som kan vente henvises til fastlegen. Dette fordi de som trenger (sub)-akutt legetilsyn skal få adekvat helsehjelp innenfor riktig tidsintervall.

Skrevet

Fullt mulig for dere som ikke kommer til hos fastlege å oppsøke privat lege. Legevakten skal ikke brukes med mindre man MÅ! Anonymous poster hash: 7ff60...74c

Hvor mange private leger tror du befinner seg rundt om i bygde-Norge?

Skrevet

Kjenner etter å ha lest denne tråden at jeg er super glad for fastlegekontort jeg har. Her sender vi bare en sms samme dag vi trenger time. Har du feks uvi trenger du ikke time,da kommer du bare med en prøve,levere den i uka,får den analysert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...