Gå til innhold

Bryr du deg om andres barn følger vaksineprogrammet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her inne ser jeg det diskuteres høylytt, og noen vil ikke la barna sine leke med uvaksinerte, men jeg har aldri opplevd denne entusiasmen i det virkelige liv. Bryr du deg virkelig så mye og blir dette snakket høyt om?

Jeg har barn som ikke har følgt vaksineprogrammet, men det er det jo kun jeg og mannen som vet. Om noen har følgt veldig godt med så har de kanskje fått med seg at barna våres ikke har følgt resten av klassen under vaksinasjon, men i grunn tviler jeg på at noen gidder å bry seg med hva andre gjør.

Anonymous poster hash: ae301...58f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvsagt, de utsetter jo andre for fare. Men jeg spør jo ikke andre om de har vaksinert barna før jeg lar dem leke sammen...

Skrevet

Pleier folk å spør andre om barna er vaksinerte før man lar dem leke med andre?

Har noen sjekka opp i om alle barna i bhg er vaksinerte? Eller spurt alle foreldrene på leos lekeland om de har vaksinert barna sine??

Anonymous poster hash: 3fb51...f50

Skrevet

Pleier folk å spør andre om barna er vaksinerte før man lar dem leke med andre?

Har noen sjekka opp i om alle barna i bhg er vaksinerte? Eller spurt alle foreldrene på leos lekeland om de har vaksinert barna sine??

Anonymous poster hash: 3fb51...f50

Nei, det er det jeg mener. Her inne ser jeg flere skriver i diskusjonen, at de som velger å ikke følge vaksinasjonsprogrammet, må passe på at barna ikke blir uten venner. I virkeligheten har jeg aldri opplevd noe i nærheten av det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt: hva er grunnen for at noen velger å ikke vaksinere barna sine?

Babyen min er 6 mnd og har fått vaksiner, slik at barnet er beskyttet mot forskjellige sykdommer.

Men samtidig så begynner man å lurte på hvorfor noen nekter barna sine vaksine?

Leste på nettet om ei som påstår at sønnen hennes ble ødelagt av hepatitt vaksinen...

Anonymous poster hash: ba941...129

Skrevet

Mine barn ble ikke vaksinert som babyer, men gikk igjennom vaksineprogrammet sånn ca rundt tiårsalderen. Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør og hvordan og hvorfor.

Skrevet

Mine barn ble ikke vaksinert som babyer, men gikk igjennom vaksineprogrammet sånn ca rundt tiårsalderen. Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør og hvordan og hvorfor.

Gikk det greit å ta det så sent? Ang bivirkninger

Anonymous poster hash: 1927c...d4a

Skrevet

Jeg har stort sett nok med å passe mine egne ting, så følger ikke med på om naboen vaksinerer ungene eller ei. Hvis de da ikke forteller det. Om jeg hadde visst at noen barn var uvaksinerte hadde jeg heller ikke holdt dem bort fra mine. Hvis ikke det da kom et utbrudd med difteri eller meslinger. DA ville jeg gjort det jeg kunne for å holdt mine barn unna de jeg visste var uvaksinerte.

Tror ikke de som er mot vaksiner av prinsipp skjønner så mye av det med sykdom og smitte. Noen er sikkert også påvirket av konspirasjonsteorier.

Skrevet

Hadde jeg visst at noen hadde unngått å vaksinere barna sine hadde jeg nok foretrukket at mine hadde andre lekekamerater enn disse.

Anonymous poster hash: d6fb8...e97

Skrevet

Hadde jeg visst at noen hadde unngått å vaksinere barna sine hadde jeg nok foretrukket at mine hadde andre lekekamerater enn disse.

Anonymous poster hash: d6fb8...e97

Jeg og, men det er nok mest fordi jeg ville skjønt at foreldrene var helt i sin egen lille, rare verden..

(altså, med mindre barna ikke KAN vaksineres, selvsagt)

Anonymous poster hash: e8ce2...50e

Skrevet

Her inne ser jeg det diskuteres høylytt, og noen vil ikke la barna sine leke med uvaksinerte, men jeg har aldri opplevd denne entusiasmen i det virkelige liv. Bryr du deg virkelig så mye og blir dette snakket høyt om?

Jeg har barn som ikke har følgt vaksineprogrammet, men det er det jo kun jeg og mannen som vet. Om noen har følgt veldig godt med så har de kanskje fått med seg at barna våres ikke har følgt resten av klassen under vaksinasjon, men i grunn tviler jeg på at noen gidder å bry seg med hva andre gjør.

Nei, jeg bryr meg ikke veldig om det. Bor på nesodden her det var få vaksinerte (er flere nå) men myndighetene var ikke bekymret, så da er ikke jeg det heller. Vi vet også at de som ble smittet av meslinger under det store utbruddet der 85 barn ble smittet var folk som bevisst oppsøkte smitte. Så nei, jeg er ikke redd for det. Er ikke vits i å hause det opp å blåse det ut av proporsjoner.

Anonymous poster hash: 9d501...20a

Skrevet

Følgt?

Anonymous poster hash: 7d036...3e0

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt: hva er grunnen for at noen velger å ikke vaksinere barna sine?

Babyen min er 6 mnd og har fått vaksiner, slik at barnet er beskyttet mot forskjellige sykdommer.

Leste på nettet om ei som påstår at sønnen hennes ble ødelagt av hepatitt vaksinen...

Anonymous poster hash: ba941...129

Det er veldig forskjellig fra vaksine til vaksine hva som er grunnen. For en del foreldre handler det ikke om å nekte barna vaksine, men man tar hensyn til barna og omgivelsene de skal leve i, og tar utgangspunkt i det når de tenker på om barna skal vaksineres eller ikke. F.eks. kan det være fornuftig å vaksinere barn nr. 2 i en søskenflokk mot rotavirus, hvis storesøsken går i barnehagen og lett bringer med seg smitte hjem, mens for førstefødte er det ikke nødvendigvis sansynlig at blir syk, hvis h*n bare omgås mor og far og voksne som er flinke til å vaske seg på hendene. Ulempene ved vaksinasjon vil da oppveie fordelene. Så må må man gå inn i hvert enkelt barns liv og hver enkelt vaksine og se hva som er nødvendig. Det er f.eks. mye mindre fare for diverse sykdommer om du bor der ingen skulle tru at nokon kunne bu ☺️

Anonymous poster hash: 9d501...20a

Skrevet

Leste på nettet om ei som påstår at sønnen hennes ble ødelagt av hepatitt vaksinen...Anonymous poster hash: ba941...129

Det er veldig forskjellig fra vaksine til vaksine hva som er grunnen. For en del foreldre handler det ikke om å nekte barna vaksine, men man tar hensyn til barna og omgivelsene de skal leve i, og tar utgangspunkt i det når de tenker på om barna skal vaksineres eller ikke. F.eks. kan det være fornuftig å vaksinere barn nr. 2 i en søskenflokk mot rotavirus, hvis storesøsken går i barnehagen og lett bringer med seg smitte hjem, mens for førstefødte er det ikke nødvendigvis sansynlig at blir syk, hvis h*n bare omgås mor og far og voksne som er flinke til å vaske seg på hendene. Ulempene ved vaksinasjon vil da oppveie fordelene. Så må må man gå inn i hvert enkelt barns liv og hver enkelt vaksine og se hva som er nødvendig. Det er f.eks. mye mindre fare for diverse sykdommer om du bor der ingen skulle tru at nokon kunne bu ☺️Anonymous poster hash: 9d501...20a

Jøss. Går inn i hvert enkelt barns liv og vurderer fordelene kontra "ulempene" ved vaksinering. Så god tid og nerver har ikke jeg. Er så naiv at jeg lar helsemyndighetene tenke for meg akkurat der.
Skrevet

Bryr meg og bryr meg. I de fleste (forholdsvis få, heldigvis) jeg kjenner til, tenker jeg at foreldrene er idioter. Jeg legger meg ikke opp i valget utover det, med mindre jeg blir spurt.

Anonymous poster hash: 5510c...d6f
Skrevet

Nei. Og ja, jeg vaksinerer mine. Utsatt mmr til de er 3. Ellers fulgt programmet som vanlig

Anonymous poster hash: d9e54...de1

Skrevet

Vi har også vaksinert, men følger ikke vaksineprogrammet. Dere som ikke ønsker at barna deres skal leke med barn, som våres, hvordan tør dere å la deres barn være sammen med voksne, når en vet at det bare er et fåtall av de voksne som følger helsemyndighetenes vaksineanbefalinger? Dere snakker om at vi som ikke følger vaksinasjonsprogrammet ikke tenker så langt, men ser ikke ut som dere er så mye bedre tenkere...

Skrevet

Gikk det greit å ta det så sent? Ang bivirkninger

Anonymous poster hash: 1927c...d4a

Det gikk helt greit :)

Skrevet

Vi har også vaksinert, men følger ikke vaksineprogrammet. Dere som ikke ønsker at barna deres skal leke med barn, som våres, hvordan tør dere å la deres barn være sammen med voksne, når en vet at det bare er et fåtall av de voksne som følger helsemyndighetenes vaksineanbefalinger? Dere snakker om at vi som ikke følger vaksinasjonsprogrammet ikke tenker så langt, men ser ikke ut som dere er så mye bedre tenkere...

Jeg er revaksinert, men spurte også min lege om uvaksinerte barn og voksne som ikke tok revaksinering var en like stor smittekilde. Svaret der var klart nei, selvom de voksne ikke er revaksinert har det fortsatt en viss effekt hvis de ble vaksinert som barn.

Og til spørsmålet ditt så er svaret ja. I klassen til mitt barn er det 3 barn som ikke er vaksinenert (kun pga foreldrenes valg og de har også uttalt glede over at resten av klassen er vaksinert slik at de ikke trenger å ta "risikoen" ved vaksinering da de andre barna har tatt den "risikoen". Resultatet er at disse barna ikke er velkommen hit (det samme gjelder hos mange av de andre i klassen også), og foreldrene er sure pga det og nekter å forstå at det er deres valg som har gitt resultatet. Når det kommer til å ikke vite hvem som er vaksinert så er det selvfølgelig en risiko for dette overalt, forskjellen er at jeg ikke bevist lar barna mine utsettes for uvaksinerte barn.

Anonymous poster hash: fcefd...c03

Skrevet

Jeg er revaksinert, men spurte også min lege om uvaksinerte barn og voksne som ikke tok revaksinering var en like stor smittekilde. Svaret der var klart nei, selvom de voksne ikke er revaksinert har det fortsatt en viss effekt hvis de ble vaksinert som barn.

Og til spørsmålet ditt så er svaret ja. I klassen til mitt barn er det 3 barn som ikke er vaksinenert (kun pga foreldrenes valg og de har også uttalt glede over at resten av klassen er vaksinert slik at de ikke trenger å ta "risikoen" ved vaksinering da de andre barna har tatt den "risikoen". Resultatet er at disse barna ikke er velkommen hit (det samme gjelder hos mange av de andre i klassen også), og foreldrene er sure pga det og nekter å forstå at det er deres valg som har gitt resultatet. Når det kommer til å ikke vite hvem som er vaksinert så er det selvfølgelig en risiko for dette overalt, forskjellen er at jeg ikke bevist lar barna mine utsettes for uvaksinerte barn.

Håper virkelig at dette er tull. Noe av det mest hårreisende jeg noensinne har hørt. Stenge ute barn fordi foreldrene ikke ønsker å ta risikoen ved vaksinering. Disse barna er ikke velkommen verken hit eller dit.de går i samme klasse og er likevel sammen hele dagen. med det som kan følge av smitte. Men ikke hjemme hos dere. Håper virkelig jeg misforsto dette innlegget.

Skrevet

Håper virkelig at dette er tull. Noe av det mest hårreisende jeg noensinne har hørt. Stenge ute barn fordi foreldrene ikke ønsker å ta risikoen ved vaksinering. Disse barna er ikke velkommen verken hit eller dit.de går i samme klasse og er likevel sammen hele dagen. med det som kan følge av smitte. Men ikke hjemme hos dere. Håper virkelig jeg misforsto dette innlegget.

Hehe, her er det vist noen som ikke har tenkt seg om ;)

Skrevet

Nå har mitt barn fått alle vaksinene, så da stoler jeg på at han er beskyttet av dem. Men hadde vi hatt baby og jeg visste at noen av det eldste barnets venner ikke var vaksinert, så hadde jeg nok kanskje unngått å invitere dem hjem frem til babyen hadde fått vaksinene, i alle fall hvis det var utbrudd av en av de farlige sykdommene.

Men nå har jeg ikke oversikt over hvem som er vaksinert og ikke da, så det blir nok ingen problemstilling uansett.

Anonymous poster hash: 77588...aff
Skrevet

Vi har spurt i barnehagen og heldigvis er samtlige foreldre der oppegående og opplyste og barna er vaksinerte. Hadde noen i vår omgangskrets ikke vaksinert, hadde vi nok styrt unna. Hvertfall til alle barna her er ferdig fullvaksinert.

Anonymous poster hash: 75b2d...ae6

Skrevet

Det bryr jeg meg fint lite om, folk får da gjøre som de vil. Mine er vaksinert og derfor trygge hvis de skulle møte noen som bærer smitte. 

Anonymous poster hash: 6c85e...a06
Skrevet

Vi har spurt i barnehagen og heldigvis er samtlige foreldre der oppegående og opplyste og barna er vaksinerte. Hadde noen i vår omgangskrets ikke vaksinert, hadde vi nok styrt unna. Hvertfall til alle barna her er ferdig fullvaksinert.

Anonymous poster hash: 75b2d...ae6

Har barnehagen oversikt over det da?

Anonymous poster hash: 77588...aff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...