Gå til innhold

Hva spiser dere på julaften da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det var mange som ikke likte den typiske julematen..

Selv spiser vi Ei fantastisk god elgsteik:)

Og ribbe 1.juledag:)

Anonymous poster hash: eb544...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julaften sparer vi ikke på noe, så da forhåndsbestiller vi en ribbe av god kvalitet rett fra slakteren. 

Anonymous poster hash: 54d68...196
Skrevet

Ingenting annet skal på bordet enn ribbe (jeg lager verdens beste), hjemmelaget surkål, hjemmerørte tyttebær, hjemmelagde medisterkaker (mutterns), julepølse (trukket, ikke stekt), poteter og sjy. Så skulle mine barn i pur protest bli vegetarianere får de spise tyttebær og poteter. Jeg antar imidlertid at de har for godt nærings- og generelt vett for denslags avvik.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Julemiddagen er saftig ribbe med sprø svor. Det er godt, det.

Skrevet

Som ekte bergenser står det selvsagt pinnekjøtt, poteter, kålrotstappe og ribbefett på bordet vårt på julaften. I tillegg har vi noen gode kjøttpølser tilde av barna som ikke liker pinnekjøtt enda.

Anonymous poster hash: 0f720...1af
Skrevet

Ribbe, hjemmelaget surkål, medisterkaker, tyttebær, poteter, saus og sky. Riskrem til dessert.

Anonymous poster hash: 88b80...706

Skrevet

Pinnekjøtt, poteter, kålrabistappe

Ribbe 1.juledag

Anonymous poster hash: 469e9...a23

Skrevet

Pinnekjøtt med rotmos av gulrot, kålrabi og pastinakk (og masse smør og fløte), mandelpotetstuing med ørlite parmesan, hjemmelaget rødkål og sjysaus. Jeg legger på meg sånn ca fire kilo på det ene måltidet :-) 

Desserten, riskrem og karamellpudding med diverse søte, søtsalte og syrlige sauser, alt laget fra bunnen, selvsagt, nytes når vi pakker opp gavene.

Anonymous poster hash: 9627a...81d
Skrevet

Julaften sparer vi ikke på noe, så da forhåndsbestiller vi en ribbe av god kvalitet rett fra slakteren. 

Tilbehøret er:

poteter, hjemmelaget rødkål, rosenkål, gulrøtter, brokkoli, rørte tyttebær, medisterkaker, julepølse og en deilig saus laget av stekeskyen fra ribba.

Riskrem til dessert.

Skrevet

Ribbe med alt som hører til, riskrem og karamellpudding😊

Vi har også en heidundranes Julefrokost/koldtbord kl 0930🎄

Skrevet

Saltribbe. (Ribbe i biter som har ligget i saltlake en stund. Vannes ut, kokes og grilles i stekeovnen. På det viset blir det meste av fettet borte. Resultatet er sprø, saftige og smakfulle ribbebiter.)

Tilbehør er kjøttkaker, innmatpølse, rørte tyttebær, rødkål, ertestuing, gulrot, brokkoli, mandelpotet og brunsaus. Alt, bortsett fra rødkålen er hjemmelaget.

Gleder meg! 🎅🏻🍴

Skrevet

Pinnekjøt, mør, kålrabistappe, sky, rødkål og poteter.

Skrevet

Med mine foreldre: kalkun

Med svigerforeldre: ribbe og pinnekjøtt

Jeg liker best svineribba og pinnekjøtt, mens mannen liker kalkun. Bytter på hvor vi feirer jul.

Skrevet

Feirer vi med min familie blir det pinnekjøtt.

Med min manns familie blir det ribbe.

Har også spist annen god mat (feks kalv) på julaften og jeg kjenner at det er helt greit nå som jeg er voksen. Som barn/ungdom var det kriiiise om jeg ikke fikk pinnekjøtt.

Anonymous poster hash: ec894...2c7

Skrevet

Lammesteik, poteter, rosenkål, brokkoli og soppsaus.

Ingen middag 1.juledag, laks på 2.juledag og kalkun til nyttår

Anonymous poster hash: 59392...39f

Skrevet

Hos oss serveres det pinnekjøtt med potetmos/poteter og kålrotstappe. Medisterkaker til ungene som ikke liker pinnekjøtt (men yngste smakte i fjor og gleder seg til pinnekjøtt i julen i år ;)

Jeg liker ikke pinnekjøtt (eller annen typisk julemat), så jeg lager meg heller en god salat med godt brød til :)

Til dessert har vi som regel fruktsalat eller noe annet friskt og lett. Tar opp julekaker og masipan og har på bordet mens vi åpner gavene.

Anonymous poster hash: 29ab5...345
Skrevet

Vi spiser ikke noe fast på julaften, men komponerer en ny meny hvert år. Vi pleier å inkorporere julete smaker, krydder og ingredienser og spiser vanligvis en 5-retter. Grønnsaker spiller ofte hovedrollen i våre større middager. Ingen av oss er glade i å spise masse kjøtt og derfor pleier vi å ha kjøtt i en rett og ikke et stort stykke. Vi har gjort for eksempel vaktler, dådyr, rype og spegris tidligere år.

Anonymous poster hash: d92ba...82f

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, medisterpølser, brun saus, hvit saus, sjysaus, rødkål, surkål, gulrøtter, tomater, rosenkål og poteter. 

Skrevet

Pinnekjøtt, hadde ikke overlevd uten, det er jul for meg :) men har jo hatt ribbe og kalkun på julaften og, digg det og,men Pinnekjøtt er ekte jul for meg og julemiddagen :)

Skrevet

Ribbe, medisterkaker, medisterpølser, grønnsaker, poteterog brun saus. Ikke lenge til jul!

Anonymous poster hash: 96c1d...790

Skrevet

Blir jo nesten gjenkjent av å skrive dette ser jeg, for vi spiser julegrøt:) Er vi helt alene om det altså?

Er så deilig med en avslappet middag som ikke tar lang tid å lage (er selvfølgelig ganske så hjemmelaget) og med en egen julevri. Alltid rød saft til og en deilig dessert etterpå.

Lille julaften har vi hjemmelaget pizza.

Første og andre juledag har vi pinnekjøtt og ribbe hver sin dag. Riskrem til dessert!

Anonymous poster hash: 9d4ad...eec

Skrevet

Blir jo nesten gjenkjent av å skrive dette ser jeg, for vi spiser julegrøt:) Er vi helt alene om det altså?

Er så deilig med en avslappet middag som ikke tar lang tid å lage (er selvfølgelig ganske så hjemmelaget) og med en egen julevri. Alltid rød saft til og en deilig dessert etterpå.

Lille julaften har vi hjemmelaget pizza.

Første og andre juledag har vi pinnekjøtt og ribbe hver sin dag. Riskrem til dessert! Anonymous poster hash: 9d4ad...eec

Sikkert koselig når man er vant til det, men høres trist ut bare med grøt? :(

Anonymous poster hash: 96c1d...790

Skrevet

Er fra Rogaland så her spises det pinnekjøtt med kolerabistappe,poteter,pinnekjøtt fettet og medisterkaket og pølser. Jeg lager også ribbe i tillegg siden ungene ikke liker ribbe. Så på julekvelden er alle fornøyde 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...