Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #51 Skrevet 19. oktober 2015 Min datter svarer følgende når noen bare bruker det første navnet: jeg heter ikke Stine, jeg heter Stine Lise! (Til og med uten bindestrek). Hun gjentar det gang på gang, helt til det går inn. De fleste har heldigvis skjønt det nå. Anonymous poster hash: c4449...340
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #52 Skrevet 19. oktober 2015 Tuller du?? Vel, sånn går det når du velger to navn som mest sannsynligvis er tunge sammen eller ikke passer sammen.... Anonymous poster hash: 0a886...a35 Nei, jeg tuller ikke. Ungen har jo blitt forvirret når bhg bruker et "annet" navn enn det jeg som mor har gitt han.. det er jeg som er mor som bestemmer, ikke de som bhg-tante! Hi Anonymous poster hash: cde3b...a06 Et annet navn? Det er jo ikke et annet, de bare bruker det ene! Lars er jo et annet navn enn Lars-Kristian. Når det er bindestrek mellom navnene, så brukes begge. Anonymous poster hash: 49ae3...9c3
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #53 Skrevet 19. oktober 2015 Min mann har også et helnorsk dobbeltnavn med bindestrek. Han, jeg, ungene og stort sett alle vi kjenner bruker det første. Foreldrene hans bruker konsekvent begge, og svigermor retter alltid på oss. Selv etter ti år gir hun seg ikke, selv om ingen gjør som hun sier. Anonymous poster hash: 8ab40...452
Gjest Antarctica Skrevet 19. oktober 2015 #54 Skrevet 19. oktober 2015 Tuller du?? Vel, sånn går det når du velger to navn som mest sannsynligvis er tunge sammen eller ikke passer sammen.... Anonymous poster hash: 0a886...a35 Nei, jeg tuller ikke. Ungen har jo blitt forvirret når bhg bruker et "annet" navn enn det jeg som mor har gitt han.. det er jeg som er mor som bestemmer, ikke de som bhg-tante! Hi Anonymous poster hash: cde3b...a06 Et annet navn? Det er jo ikke et annet, de bare bruker det ene!Lars er jo et annet navn enn Lars-Kristian. Når det er bindestrek mellom navnene, så brukes begge. Anonymous poster hash: 49ae3...9c3 Det er ikke et annet navn. Lars-Kristian HETER faktisk også Lars. Går jo ikke an å si "ville du likt at noen kalte deg Margot i stedet for Anne", som eksempelet tidligere.
Hannasbananas Skrevet 19. oktober 2015 #55 Skrevet 19. oktober 2015 Om navnet er tungvindt eller ikke har ingen betydning. Jeg og pappan bestemte at gutten skulle hete "lars-kristian", og da synes jeg at andre voksne mennesker skal respektere det! Hva han velger å si han heter når han blir eldre er opp til han, men nå når han er soppas liten er det vi som foreldre som bestemmer hva han heter, ikke de ansatte i bhg! Min far sa også lars til han i starten, men det gav han seg raskt med når han fikk beskjed om å bruke begge. Hi Anonymous poster hash: cde3b...a06 Soppas? Virkelig? Er du krenket også?Nei da, langt ifra😉 er kun litt dialekt som sniker seg inn innimellom😉 Anonymous poster hash: cde3b...a06 Soppas er IKKE dialekt! Det heter såpass.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #56 Skrevet 20. oktober 2015 Om navnet er tungvindt eller ikke har ingen betydning. Jeg og pappan bestemte at gutten skulle hete "lars-kristian", og da synes jeg at andre voksne mennesker skal respektere det! Hva han velger å si han heter når han blir eldre er opp til han, men nå når han er soppas liten er det vi som foreldre som bestemmer hva han heter, ikke de ansatte i bhg! Min far sa også lars til han i starten, men det gav han seg raskt med når han fikk beskjed om å bruke begge. Hi Anonymous poster hash: cde3b...a06 Soppas? Virkelig? Er du krenket også?Nei da, langt ifra😉 er kun litt dialekt som sniker seg inn innimellom😉 Anonymous poster hash: cde3b...a06 Soppas er IKKE dialekt! Det heter såpass. Du skjønner ikke helt hva dialekt er? Anonymous poster hash: 35f9d...072
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #57 Skrevet 20. oktober 2015 I min datter klasse er det mange dobbeltnavn, barna bruker uten unntak å kalle hverandre første fornavn, selv om foreldrene bruker begge Anonymous poster hash: e25fc...73e
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #58 Skrevet 20. oktober 2015 I min datter klasse er det mange dobbeltnavn, barna bruker uten unntak å kalle hverandre første fornavn, selv om foreldrene bruker begge Anonymous poster hash: e25fc...73e Akkurat! I din datters KLASSE. hun er da 6 år eller gamlerw og kan bestemme dette selv. Slnnen min er 1 år.. jeg vil si det er store forskjeller på 1 og 6+år😉 Hi Anonymous poster hash: cde3b...a06
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #59 Skrevet 20. oktober 2015 I min datter klasse er det mange dobbeltnavn, barna bruker uten unntak å kalle hverandre første fornavn, selv om foreldrene bruker begge Anonymous poster hash: e25fc...73e Akkurat! I din datters KLASSE. hun er da 6 år eller gamlerw og kan bestemme dette selv. Slnnen min er 1 år.. jeg vil si det er store forskjeller på 1 og 6+år😉 Hi Anonymous poster hash: cde3b...a06 Se gjerne bort ifra mine 2 slurvefeil😉 Hi Anonymous poster hash: cde3b...a06
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #60 Skrevet 20. oktober 2015 Men hvorfor er dette ett stort problem?!? Tror nok han klarer seg likevel han lille gutten din;-) værre for deg som får anfall av sånne småsaker... La det ligge;-) Anonymous poster hash: 986e3...ec9
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #61 Skrevet 20. oktober 2015 I min datter klasse er det mange dobbeltnavn, barna bruker uten unntak å kalle hverandre første fornavn, selv om foreldrene bruker begge Anonymous poster hash: e25fc...73e Akkurat! I din datters KLASSE. hun er da 6 år eller gamlerw og kan bestemme dette selv. Slnnen min er 1 år.. jeg vil si det er store forskjeller på 1 og 6+år😉 Hi Anonymous poster hash: cde3b...a06 Å bare vent. ...du kommer garantert til å nei snurt resten av livet pga "foreldrene har bestemt" Anonymous poster hash: 0a886...a35
FlightlessBird Skrevet 20. oktober 2015 #62 Skrevet 20. oktober 2015 hehe, jeg har unger med "midt i mellom" navn, ikke korte, ikke lange - og ikke dobbeltnavn. Likevel får de forkortelser
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #63 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg synes du tar på vei for lite. Jeg har selv to navn (som passer sammen). Jeg presenterer meg alltid med begge navn. Mine foreldre har alltid brukt begge navn på meg. Det gjør stort sett de andre i familien også. Venner gjør litt av hvert. Noen velger å bruke bare det ene og noen velger å bruke begge. Jeg har sagt i fra om at dersom de bare bruker det siste av disse to navnene, så er det ikke sikkert jeg reagerer. Ser ikke problemet. OG med mindre barnet er veldig langsom på noen måte, så skjønner barnet helt fint at det er det det dreier seg om! Jeg mener mange barn får kallenavn også og de klarer fint å skjønne at det er seg. Anonymous poster hash: 9069c...4bb
Giss Skrevet 20. oktober 2015 #64 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg skjønner at du blir litt irritert. Samtidig skjønner jeg at dette ikke nødvendigvis er så enkelt for de voksne som står med mange barn og kanskje har gjort det i mange år. Jeg underviser selv og jeg har igjennom årene hatt både Sara Sofie som ville kalles Sofie, Sara Emilie som kun skulle kalles Sara og Sara Viktoria som brukte begge navn. Pluss mange fler. Da er det fort gjort å gå i sur, glemme seg bort osv. i starten. Især om man i noen år har hatt en som har samme fornavn og alltid kun ble tiltalt med første navn. Da sitter det veldig i ryggmargen. Det kan ta litt tid å endre på vaner. Snakk med dem pent. Husk dem på det og be om at det brukes og vær tålmodig. Jeg tviler på at de gjør dette på trass. Det er mest sansynlig glemsomhet eller av praktiske hensyn.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #65 Skrevet 20. oktober 2015 jeg er helt enig med deg HI. dere foreldre bestemmer hva barnet heter og skal kalles inntil barnet selv kan si sin mening. det er det samme som at der ikke er barnehagen som skal lage kallenavn/forkorte navnene (hester ungen maximillian så er det ikke opp til bhg å kalle ham Max) du får bare gi beskjed. Anonymous poster hash: 2c1e2...ba9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå