Gå til innhold

småirritert på bhg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner faktisk godt at det er irriterende at andre ikke respekterer foreldrenes navnevalg. Det er faktisk ikke opp til andre å bestemme hva ungen skal kalles.

At ungene selv etterhvert kanskje finner forkortelser eller kallenavn (det er nok unger med flere navn mer utsatt for enn andre), kan man ikke hindre, men at de som jobber i barnehage og på skole ikke gidder å bruke navn korrekt er ikke greit.

Det blir jo litt som at jeg konsekvent hadde sagt Marie istede for Maria, for det syns jeg passer bedre?

Gi beskjed igjen. Og igjen. Jeg kjenner at jeg selv hadde blitt litt vrang av meg om det var mitt barn.

Takk! Er akkurat det jeg tenker, men er utrolig dårlig på å forklare å formulere meg😣

Det er akkurat slik jeg føler det.. at jeg må være vrang.. og ja, irritert. Har sagt ifra til bhg 4 ganger siden oppstart i august, og fremdeles går det ikke inn..

Hi

Anonymous poster hash: cde3b...a06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om navnet er tungvindt eller ikke har ingen betydning. Jeg og pappan bestemte at gutten skulle hete "lars-kristian", og da synes jeg at andre voksne mennesker skal respektere det! Hva han velger å si han heter når han blir eldre er opp til han, men nå når han er soppas liten er det vi som foreldre som bestemmer hva han heter, ikke de ansatte i bhg! Min far sa også lars til han i starten, men det gav han seg raskt med når han fikk beskjed om å bruke begge.

Hi

Soppas? Virkelig? Er du krenket også?

Nei da, langt ifra😉 er kun litt dialekt som sniker seg inn innimellom😉

Skrevet

Klassisk tråd på dib - et par svarer hi negativt og er delvis nedlatende, resten av sauene henger seg på. Og selv om hi allerede i første innlegg forklarer at dobbeltnavnet ikke er tungt, må folk dra frem dustete navnekombinasjoner for å understreke hvor teit hi sikkert er.

Skjønner deg godt hi. Synes det er respektløst av barnehagen å ikke forholde seg til navnet dere har valgt til sønnen deres. Gnål så mye på dem at de til slutt blir lei og gir seg.

Anonymous poster hash: 2c216...4ce

Skrevet

Jeg har dobbelt navn, men uten bindestrek. Jeg har alltid hett bare første navnet mitt, og det er det jeg presenterer meg som. Synes det er utrolig irriterende når de på jobben konsekvent bruker begge navnene mine, for "det er ikke det jeg heter", på tross av at jeg konsekvent bruker kun det ene, og korrigerer dem når de sier feil.

Jeg sier ikke det er et stort problem, jeg lever greit med det, men det er likevel irriterende, fordi det ikke gir meg positive asosiasjoner til mitt eget navn.

Kan godt skjønne at et lite barn blir forvirret når det mister halve navnet sitt og blir kalt noe annet enn det han heter.

Anonymous poster hash: 783b8...d07
Skrevet

Sønnen min har et todelt navn, men flere av de ansatte i bhg bruker kun det ene.. jeg har sagt ifra flere ganger, men det går ikke inn til de nå har til og med barna begynt å bruke kun det ene fornavnet.. jeg synes det er utrolig respektløst av de voksne å konsekvent bruke et "annet" navn på sønnen min enn det han har!

Dagens lille syt..

Jeg har også to navn og familie i en kant av landet, bruker konsekvent begge to. Venner og jeg selv brukte kun det ene mens jeg bodde på den kanten, men da vi flytta til en annen kant av landet, så brukte jeg det andre fornavnet mitt fordi måten (dialekten) de uttalte navnet var så INNMARI stygt.

Nå bor jeg i en tredje del av landet og bruker kun det ene fornavnet. Og guess what: familie i første landsdel bruker fortsatt begge og det er helt ok, venner i samme del bruker det ene og selv bruker jeg det andre og det gjør alle "nye" venner også.

Det har blitt folk av meg likevel :eeeh:  

Skrevet

Jeg har et enkelt dobbeltnavn, men bruker kun det første. Ville likevel blitt irritert om jeg var deg.

Anonymous poster hash: d2869...512
Skrevet

Husker jeg brukte bare det ene navnet på en venninne med dobbeltnavn og hver gang jeg gjorde det kalte moren meg for Petra :P

Anonymous poster hash: 6249c...19f

Skrevet

Trekk pusten dypt, hi, og blås i hissige anonyme som skal ta deg for enhver pris.

Selvfølgelig er det irriterende at barnehagen igjen og igjen kutter ut halve navnet til gutten. Det samme skjedde med et barn i gruppen til et av mine barn, og det tok først slutt da moren tok det opp i plenum på et foreldremøte. "Gutten er døpt Lars-Kristian! Det er ikke et vanskelig navn. Fortell meg her og nå hvorfor dere insisterer på å bruke bare halve navnet hans!" 

Ta det opp så mange hører, og ikke gi deg før du får et svar. Sier de at de synes det er tungvint, spør du om de synes det er greit at du kutter ut halve navnet til de voksne. Dette er idioti av voksne mennesker.

Skrevet

Tenk å bli så hissig over at noen velger det ene navnet. Tenker det er en grunn til det. Min eldste gutt heter Ole Jacob. Helt fra han var liten har noen brukt begge, noen bare Ole. Han er i dag 14 år. Helt uproblematisk.

Senk skuldrene...pust med magen. Maken til hormonell. ..er du den samme mora som steiler i garderoben fordi de ansatte har kledd på ungen din noen andres votter etc... du burde jobbe med perspektivet ditt.

Anonymous poster hash: 0a886...a35

Skrevet

Om navnet har bindestrek skal jo begge navn sies! Om ikke tror de kanskje det er legitimt å droppe navn nr 2. Men ikke gi deg!!!

Anonymous poster hash: ac6d0...59b

Skrevet

Dere bruker jo hele navnet.. Tror ikke gutten tar skade eller blir forvirret altså. Hadde ikke laget en sak av dette.

Anonymous poster hash: 986e3...ec9

Skrevet

Storm i vannglass, virkelig. Kjenner jeg blir flau med tanken på denne mora.

Skrevet

Og derfor gir man ett navn. Evt innfinner seg med at det bare er mødrene som gidder å bruke begge.

Anonymous poster hash: 36416...ba4

Skrevet

Er det mer popcorn?

Anonymous poster hash: e70ab...a42

Skrevet

Er det mer popcorn?

:popcorn: Her, værsågod. :D

Skrevet

Er det mer popcorn?

:popcorn: Her, værsågod. :D

Takk, jeg gikk tom. *GomleGomle*.

Skrevet

Hvis navnet har bindestrek og er et dobbeltnavn så forstår jeg at du blir frustrert. F.eks Per-Olav eller Ann-Mari
Men om det er 2 fornavn eller 2 separate navn, ser jeg ikke helt problemet.. Som f.eks Aleksander Nicolai, eller Silje caroline.

Anonymous poster hash: 80720...317
Skrevet

Jeg har dobbelt navn, men uten bindestrek. Jeg har alltid hett bare første navnet mitt, og det er det jeg presenterer meg som. Synes det er utrolig irriterende når de på jobben konsekvent bruker begge navnene mine, for "det er ikke det jeg heter", på tross av at jeg konsekvent bruker kun det ene, og korrigerer dem når de sier feil.

Jeg sier ikke det er et stort problem, jeg lever greit med det, men det er likevel irriterende, fordi det ikke gir meg positive asosiasjoner til mitt eget navn.

Kan godt skjønne at et lite barn blir forvirret når det mister halve navnet sitt og blir kalt noe annet enn det han heter.

Anonymous poster hash: 783b8...d07

Enkelt, fjern det ene! Det gjorde jeg da jeg ble myndig. Likevel var jeg tydeligvis helt ruset etter fødsel med nr 1, og ga barnet dobbeltnavn, helt motsatt av hva jeg hadde tenkt. Jaja, fint er det jo hvertfall. De to andre fikk bare ett, blir ikke lei meg om hun fjerner ett

Anonymous poster hash: a17fd...7b5

Skrevet

Det er bindestrek mellom navnene👍 lars-kristian er ganske likt, like mange stavelser, helnorsk, bindestrek osv. Eneste som er litt tungvindt med navnet er at begge navn ender med samme bokstav.

Jeg hisser meg ikke opp over enkelte av svarene her altså😉 helt greit at alle ikke deler mine synspunkt. Er bestandig forberedt på det verste når jeg opretter en tråd her inne😉 det jeg synes er komisk er at jeg oprettet en navnetråd i sin tid hvor jeg spurte om hva bim-hønsa syntes om akkurat det navnet han fikk, og det var ikke måte på hvor pent og bra det navnet var den gang😂

Nei, godnatt! Skal ta meg en ny prat med barnehagen i morgen🙌

Hi

Skrevet

Oprette?

Skrevet

Tuller du?? Vel, sånn går det når du velger to navn som mest sannsynligvis er tunge sammen eller ikke passer sammen....

Nei, jeg tuller ikke. Ungen har jo blitt forvirret når bhg bruker et "annet" navn enn det jeg som mor har gitt han.. det er jeg som er mor som bestemmer, ikke de som bhg-tante!

Hi

Tenker de lærer seg navnet på ungen din, når du lærer deg at de ansatte ikke heter tante..............

Anonymous poster hash: a8b3c...4af

Skrevet

Oprette?

Du skulle ikke bare gå og legge deg?

Anonymous poster hash: 35f9d...072

Skrevet

Oprette?

Du skulle ikke bare gå og legge deg?

Anonymous poster hash: 35f9d...072

Nei! Nå kom det jo påfyll av popcorn!

Gjest Antarctica
Skrevet

Tuller du?? Vel, sånn går det når du velger to navn som mest sannsynligvis er tunge sammen eller ikke passer sammen....

Nei, jeg tuller ikke. Ungen har jo blitt forvirret når bhg bruker et "annet" navn enn det jeg som mor har gitt han.. det er jeg som er mor som bestemmer, ikke de som bhg-tante!

Hi

Et annet navn? Det er jo ikke et annet, de bare bruker det ene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...