Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #1 Skrevet 19. oktober 2015 Vi er samboere ikke gift, han får penger AAp, jeg jobber og vi har ett barn sammen. Lurer litt på hvordan dere fordeler mat penger? Handler du all maten og mannen betaler regninger? Husleien deler vi på, jeg betaler strøm hver mnd, mens han betaler Get kansler(tv) hver mnd. Men syns det er urettferdig når jeg må handle alt annet inn til huset med pengene mine. Bleier,mat til barnet,mat til oss,medesin til barnet når det trengs, kremer osv til pga allergi hos barnet! Pluss jeg handler alt annet til huset. Appåtil han går aldri til butikken jeg må handle alt med ett barn og frakte det med barnevognen. Vi har jo bil men han bruker den! Sjekket kontoen min og de siste mnd har jeg brukt godt over 7000 kr på diverse ting til huset, mat +++. Har dere noen forslag? I går sa han til meg at han syns at jeg burde ta ut alle pengene mine fra kontoen min å legge det hjemme slik at han en av oss kunne ha kontroll på pengene. Jeg syns ingenting om det. Jeg er rimelig sikker på at de pengene kommer til å forsvinne i løpet av mnd og han kommer til å spare på sine. Hva skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 7de2a...d93
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har regningskonto og matkonto, samt en budsjettkonto til de utgiftene som ikke er hver mnd. Jeg setter over alt som skal på matkonto pluss endel på regningskonto, og han setter over bortimot all lønna si på regningskonto. Derfra har vi faste trekk til sparekonto og budsjettkonto. Jeg sitter igjen med endel penger hver mnd fordi jeg er den som passer på at ungene har det de trenger til enhver tid. Vi er gift, men har hatt felles konto siden vi flytta sammen
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har egentlig litt begge deler... Vi har hver vår lønnskonto, men med fast trekk på lønningsdag. Vi har felles regningskonto som alle regninger trekkes fra også har vi felles matkonto med kort til som brukes i matbutikken. På lønningsdagene våre har vi faste trekk til felleskontoene så alt av felles regninger (barnehage, forsikring, bil, kommunal avgifter, Get, strøm osv osv osv) dekkes opp og fast trekk til matkonto så vi har nok penger der til månedens matbudsjett. Vi har regnet ut hva vi har i faste utgifter på et år og delt summen på 12, det er summen som må inn på regningskontoen hver måned. Så har vi rundet litt opp så vi setter inn litt ekstra hver måned begge to, det gjør at vi sparer opp en liten buffer på regningskontoen som kan brukes om vaskemaskinen ryker e.l. Han tjener mer enn meg så han setter inn mer penger enn meg til felleskontoene, det som står igjen på lønnskontoene disponerer vi fritt. Anonymous poster hash: d81fa...ed1
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #4 Skrevet 19. oktober 2015 Vi er gift, men har hatt felles økonomi siden vi ble samboere. Det vil si felles brukskonto, regningskonto (vi setter over fast sum hver mnd) og sparekonto. Bsu står i mitt navn, men det er fordi jeg er under 33 år og har hatt denne siden før vi ble sammen. Anonymous poster hash: 10845...725
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #5 Skrevet 19. oktober 2015 Hva ligger mat budsjettet deres på? Og hvor mange personer er dere? Anonymous poster hash: 7de2a...d93
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #6 Skrevet 19. oktober 2015 Hva ligger mat budsjettet deres på? Og hvor mange personer er dere? Anonymous poster hash: 7de2a...d93 2 voksne, 2 tenåringer og 2 barn, bruker 12.000 i måneden i matbutikken. Anonymous poster hash: d81fa...ed1
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 Vi er altså 2 voksen og en baby på 6 mnd jeg handler mat for ca 7000-8000 kr i mnd. Hvordan burde jeg få han med på å spytte ut penger til mat? Jeg kan jo ikke bare slutte å handle inn mat, men kanskje det er det som må til for at han skal forstå at jeg ikke kan bruke alle pengene mine på mat mens han skal bare sitte på ræva og vente på middag. Anonymous poster hash: 7de2a...d93
TPK Skrevet 19. oktober 2015 #8 Skrevet 19. oktober 2015 Dere må jo bli enige om en fordelig her. Hbis dere skal ha separat økonomi, må dere dele ting mer likt. Hvis dere skal ha felles økonomi, må dere tåle at den andre bruker "dine" penger også, gjerne på ting du mener er unødvendig. Mange har felles matkonto f.eks, der begge setter inn et beløp hver mnd, med to bankkort. Og når han har bilen bør han i alle fall kunne handle, det er bare sløvt av ham! Har han tenkt å bare betale husleie og ikke noe annet?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #9 Skrevet 19. oktober 2015 Delt økonomi, tjener ganske likt. Fører alle utgifter inn på et regnskap. Etter mnd er omme så gjør vi opp slik at vi har betalt like mye på både faste utgifter, løse utgifter og husholdning. Anonymous poster hash: d81cc...a27
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #10 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har tildels delt økonomi og slik skal det fortsette. Vi setter over en viss sum på regningskonto og matkonto, men resten av pengene er til fri disposisjon til hver av oss. Jeg tjener 4 ganger så mye som han og det er helt uinteressant å skulle sponse han og hans særkullsbarn med alt mulig. Mitt ansvar er å betale min del av utgiftene vi har til å bo mm og mat for alle, men utover det så brukes mine penger på mitt barn og meg. Han har murret litt om at det er urettferdig, men da får han faktisk finne seg en bedre betalt jobb eller noen andre å være sammen med. Anonymous poster hash: cf7ef...a29
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #11 Skrevet 19. oktober 2015 Vi er altså 2 voksen og en baby på 6 mnd jeg handler mat for ca 7000-8000 kr i mnd. Hvordan burde jeg få han med på å spytte ut penger til mat? Jeg kan jo ikke bare slutte å handle inn mat, men kanskje det er det som må til for at han skal forstå at jeg ikke kan bruke alle pengene mine på mat mens han skal bare sitte på ræva og vente på middag. Anonymous poster hash: 7de2a...d93 2000 i uka når man kun er voksne omtrent, er mye!! Vi er 4 og bruker maks 1200 inkl bleier., Anonymous poster hash: 7e0fb...a7b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #12 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har helt felles økonomi. Er gift og venter vårt første barn. Betaler det vi har av egne regninger hver for oss, så overfører vi resten til felleskonto som vi bruker til alt av felles regninger, mat, reising, klær, husleie, lån etc. Blir for "barnslig" å skille mellom mitt og ditt når vi er voksne, gift og snart foreldre. Anonymous poster hash: 059f5...e73
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #13 Skrevet 19. oktober 2015 Delvis. Vi har hvert vårt hus som vi ordner med utgifter og inntekter for hver for oss. Det samme gjelder biler og kjøp til oss selv. Når det gjelder ting til barnet, mat osv, så handler den som er mest praktisk for inn. Anonymous poster hash: bb466...c3d
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #14 Skrevet 19. oktober 2015 Vi flyttet sammen for et år siden, og kjøpte hus sammen nå i sommer, og venter første barn i mars.Han tjener mer enn meg i måneden, men når jeg er ferdig utdanna håper jeg på å iallefall tjene likt med han, om ikke bedre. Vi holder hver av oss igjen 2000,- i måneden til egen disp og fri bruk, og utover det så fordeler vi etter et tentativt budsjett på matkonto og regningskonto. Så er planen i evaluere til sommern og eventuelt omdisponere etc. Til TS: snakker dere sammen om dette? Deler tanker og ser på forskjellige måter å løse dette på? Eller bare flyter og går det, mens du blir frustrert og bitter? Anonymous poster hash: 73430...89d
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #15 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har tildels delt økonomi og slik skal det fortsette. Vi setter over en viss sum på regningskonto og matkonto, men resten av pengene er til fri disposisjon til hver av oss. Jeg tjener 4 ganger så mye som han og det er helt uinteressant å skulle sponse han og hans særkullsbarn med alt mulig. Mitt ansvar er å betale min del av utgiftene vi har til å bo mm og mat for alle, men utover det så brukes mine penger på mitt barn og meg. Han har murret litt om at det er urettferdig, men da får han faktisk finne seg en bedre betalt jobb eller noen andre å være sammen med. Anonymous poster hash: cf7ef...a29 Veldig glad for at min mann ikke tenkte sånn når vi ble sammen! Jeg tjente kanskje 150.000 og han rundt 800.000. Jeg hadde barn fra før og han ingen. Likevel betalte han alt og litt til, om det så var mat eller ny sykkel til mitt barn. Han gjorde det han måtte for at det var mulig for oss å leve sammen som en familie. Anonymous poster hash: a7fe5...9c6
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #16 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har tildels delt økonomi og slik skal det fortsette. Vi setter over en viss sum på regningskonto og matkonto, men resten av pengene er til fri disposisjon til hver av oss. Jeg tjener 4 ganger så mye som han og det er helt uinteressant å skulle sponse han og hans særkullsbarn med alt mulig. Mitt ansvar er å betale min del av utgiftene vi har til å bo mm og mat for alle, men utover det så brukes mine penger på mitt barn og meg. Han har murret litt om at det er urettferdig, men da får han faktisk finne seg en bedre betalt jobb eller noen andre å være sammen med. Anonymous poster hash: cf7ef...a29 Veldig glad for at min mann ikke tenkte sånn når vi ble sammen! Jeg tjente kanskje 150.000 og han rundt 800.000. Jeg hadde barn fra før og han ingen. Likevel betalte han alt og litt til, om det så var mat eller ny sykkel til mitt barn. Han gjorde det han måtte for at det var mulig for oss å leve sammen som en familie. Anonymous poster hash: a7fe5...9c6 Samme tenker jeg. Jeg var alenemor til 2 barn og hadde dårlig råd. Mannen i mitt liv viste seg å ha god inntekt på nærmere 1,2 mill i året. Jeg har rundt 350.000 i 100% stilling. Han betaler det meste av mat, han betaler alle ferier, han kjøper alltid ull/ vinterdresser/vintersko osv til ungene. Han handler gjerne nye sykler eller ski om de trenger det. Han behandler de som sine egne barn. Vi har alltid ført over like mye på felles regningskonto, men det sier seg nesten litt selv at han har mye bedre råd enn meg Han er gavmild og rettferdig. Nå 5 år senere har vi det fremdeles sånn og alle er veldig fornøyd med det og vi venter vårt første felles barn i april <3 Anonymous poster hash: 96b55...4de
zrah Skrevet 19. oktober 2015 #17 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har samme kort til min konto... Hans konto står alt av lån, regninger osv på avtalegiro, så hans lønn går til det. Jeg overfører 5000,- til hans konto hver mnd. Så min lønn går til mat og forbruk, på samme bankkort. Vi bruker minst 8000 på mat, husholdning, og kos(vin, øl, godter feks)...vi er 3 stk..
Browncoat Skrevet 19. oktober 2015 #18 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har helt felles økonomi. Er gift og venter vårt første barn. Betaler det vi har av egne regninger hver for oss, så overfører vi resten til felleskonto som vi bruker til alt av felles regninger, mat, reising, klær, husleie, lån etc. Blir for "barnslig" å skille mellom mitt og ditt når vi er voksne, gift og snart foreldre.Anonymous poster hash: 059f5...e73 Hvorfor er det barnslig å ha delt økonomi? For mange er det en perfekt løsning hvis man er forskjellige med tanke på økonomi. "Den gjerrige" slipper å irritere seg over "sløserens" manglende økonomiske sans, og "sløseren" slipper å stilles til veggs hver gang han/hun vil bruke penger på noe den andre synes er ufornuftig. Vi har gjort det slik at vi har kontoer for felles regninger, forbruk og sparing, og så kan vi gjøre det vi vil med pengene som blir igjen. Dermed har vi noe felles økonomi, men også vår egen som vi kan styre selv. Samboeren min er som regel blakk før hver lønning, men det gjør ingenting fordi jeg vet at vår felles økonomi ikke lider av det.
Modesty Blaise. Skrevet 19. oktober 2015 #19 Skrevet 19. oktober 2015 Vi er så barnslige at vi har delvis delt økonomi selv om vi er gift. Vi setter like mye inn på en felleskonto hvor faste utgifter blir trukket fra. Ukeshandele gjør vi ca annen hver gang, og ellers så bytter vi på å handle inn ting i løpet av uken. I tillegg har vi en felles og en egen sparekonto hver som vi putter penger inn på. Ingen avtalte og faste summer, kun det som passer den mnd. Men utenom regninger så er mine penger mine, og hans penger hans. Vi stiller jo opp for hverandre, og har aldri noen fang kranglet om penger. Jeg hadde følt meg som en idiot på 12 år hvis jeg måtte tenke på å f.eks diskutere innkjøp av sko eller klær med mannen.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #20 Skrevet 19. oktober 2015 Vi tjener ca 32-33000 netto pr mnd hver. Vi setter av 15000 tilsammen på regningskontoen og 15000 på forbruksmønster. 20000 betales ned på boliglån tilsammen. Ca 12000 står da igjen på hver sin konto. Dette går til andre fellesutgifter, klær, fritid og sparing. Felles økonomi. 2 voksne, to barn på barneskole, 2 biler, 1 hund og en hytte. Anonymous poster hash: 67004...9d8
junimamma81 Skrevet 19. oktober 2015 #21 Skrevet 19. oktober 2015 Har delt økonomi. Samme sum til regningskonto og matkonto. Betaler egne regninger selv. Fungerer for oss nå. Likevel er det jeg son bruker mest på ting i huset og barn. Men han tar gjerne de større utgiftene nå når vi pusser opp. 8000,- på 2 voksne og 1 barn er mye. Vi har budsjettert med 4000,- i mnd.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #22 Skrevet 19. oktober 2015 Alt vi tjener går inn på samme konto, og går videre til regningskonto, sparekonto og brukskonto. Alt er felles hos oss, og slik har det vært siden vi flyttet sammen. Mannen tjener en del mer enn meg, tidligere har jeg tjent mest. Hvem som bidrar med mest gjør ingen forskjell. Anonymous poster hash: ed988...0d2
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 19. oktober 2015 #23 Skrevet 19. oktober 2015 Vi har delt økonomi. Han har to barn fra før og jeg har et. Felleskonto som vi overfører lik sum som går til fellesutgifter som mat, kommunale utgifter, strøm, nett, bensin, årsavgifter på begge bilene, ene lånet på bilen osv. Mens han kjøper klær og div utstyr til sine barn, og jeg gjør det samme til mitt barn.
Krumelur Skrevet 20. oktober 2015 #24 Skrevet 20. oktober 2015 Vi har tildels delt økonomi og slik skal det fortsette. Vi setter over en viss sum på regningskonto og matkonto, men resten av pengene er til fri disposisjon til hver av oss. Jeg tjener 4 ganger så mye som han og det er helt uinteressant å skulle sponse han og hans særkullsbarn med alt mulig. Mitt ansvar er å betale min del av utgiftene vi har til å bo mm og mat for alle, men utover det så brukes mine penger på mitt barn og meg. Han har murret litt om at det er urettferdig, men da får han faktisk finne seg en bedre betalt jobb eller noen andre å være sammen med. Anonymous poster hash: cf7ef...a29 Veldig glad for at min mann ikke tenkte sånn når vi ble sammen! Jeg tjente kanskje 150.000 og han rundt 800.000. Jeg hadde barn fra før og han ingen. Likevel betalte han alt og litt til, om det så var mat eller ny sykkel til mitt barn. Han gjorde det han måtte for at det var mulig for oss å leve sammen som en familie. Anonymous poster hash: a7fe5...9c6 Det er vel kanskje litt mer normalt. Iallfall hvis man har tenkt å være sammen.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #25 Skrevet 20. oktober 2015 Vi flyttet sammen for et år siden, og kjøpte hus sammen nå i sommer, og venter første barn i mars. Han tjener mer enn meg i måneden, men når jeg er ferdig utdanna håper jeg på å iallefall tjene likt med han, om ikke bedre. Vi holder hver av oss igjen 2000,- i måneden til egen disp og fri bruk, og utover det så fordeler vi etter et tentativt budsjett på matkonto og regningskonto. Så er planen i evaluere til sommern og eventuelt omdisponere etc. Til TS: snakker dere sammen om dette? Deler tanker og ser på forskjellige måter å løse dette på? Eller bare flyter og går det, mens du blir frustrert og bitter? Anonymous poster hash: 73430...89d Fram til igår så har jeg prøvd å snakke med han om dette, men han var ikke så interessert. Han er rett og slett grådig! Han har kanskje tilsaman kjøpt to-tre pakker med bleier til barnet siden hn ble født. Snakket sammen med han igår, og sa tydlig at jeg syns at det er urettferdig at jeg skal bruke alle pengene mine på mat og diverse ting til huset mens du bare sparer opp pengene dine. Jeg har sagt til han at han skal gå i butikken og kjøpe do pappirene kjøkken pappir, drikke, vaske pulver fordi jeg ikke får det med meg i vognen. Det er snart 3 uker siden jeg har gitt beskjed om å gjøre det, han gjør ikke det. Han er grådig! Spurte han igår om han kunne betale strøm regningen siden jeg hadde brukt så mye penger på mat og diverse ting til huset. Og sa klikka han og sa at nei men jeg har betalt Get regning på 2500 kr (samlet regning for kanaler i 3 mnd derfor er den så høy) så han vil ikke betale strøm regning. Han sa til meg i går: jeg syns vi burde ha økonomi sammen og at en av oss skal ha kontroll på pengene. Svarte med hva vil du jeg skal gjøre: han vil jeg skal ta ut alle pengene min cash hver mnd og legge det hjemme slik at han har kontroll på det. Og det vil jeg ikke, fordi jeg vet han kommer til å forsyne seg med mine penger mens han kommer til å holde sine skjult fra meg. Han likte ikke at jeg sa nei: så det endte opp med at han sa da får vi bare flytte hver for oss. Så sa ja greit! Trasig syns jeg! Min forsalg til han var at vi kunne legge 2500 kr hver i mnd til mat og diverse ting til huset men han vil ikke. Han vil bare alle ha pengene mine! Virker det som. Er litt forvirra og lei meg. Kanskje det er bare best at jeg flytter for meg selv. Han gjør ikke en dritt uansett, er våken til 08 på morningen og sover til 1800 på kvelden. Og når han våkner så går han rett ut og henger med vennene sine! Anonymous poster hash: 7de2a...d93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå