kristinehufine Skrevet 18. oktober 2015 #26 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er innvandrer, men har verken dårlig kvinnesyn, mottar noen ekstra goder fra staten eller er trussel for rikets sikkerhet. Alle mine utenlandske bekjente som bor i Norge er likedan. En smule rasistisk innlegg, synes du ikke? Anonymous poster hash: c8733...106 Som lærer i skolen ser jeg mange "ikke-fungerende" familier. Barn som kommer i første klasse og ikke kan mer enn fem ord norsk. Som er vant til null regler hjemme, og har null respekt for damer som autoritetspersoner. Klart det er et problem! Men. Jeg kjenner også innvandrere, muslimer til og med, som er fantastiske mennesker! En dame jeg jobbet med før, har nå det ene barnet sitt i min klasse. Hun er et fantastisk hjertevarmt menneske, med full jobb, tre barn som er veloppdragne og integrerte (på den måten at de snakker godt norsk men fortsatt er muslimer). Denne dama får jeg alltid en klem av når jeg møter ute blant folk. Sønnen kommer stadig bort og holder rundt meg mens han hilser fra mamma og pappa. Eneste forskjellen på han og mange av de andre er at han er muslim, mørk og utrolig veloppdragen! Mange av de etnisk norske barna er MYE verre å ha med å gjøre enn denne unge herremannen! Så innvandrere eller ikke. Til syvende og sist er vi alle mennesker. Med håp, drømmer og ønsker for fremtiden. Jeg er for en strengere innvandringspolitikk, og ønsker at flere skal bli ordentlig integrerte før vi evt. hjelper flere. Det er ikke hvor de kommer fra, hvilken religion de har og hvordan de ser ut som er problemet. Problemet er hvis de ikke ønsker å integreres i vårt samfunn og vår kultur, og dermed respekterer vårt land og de som bor her. Jeg er langt fra rasist, men ser behovet for å hjelpe de som allerede er her før vi tar inn flere. Og jeg må også innrømme at jeg i visse situasjoner er redd for det ukjente!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #27 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er innvandrer, men har verken dårlig kvinnesyn, mottar noen ekstra goder fra staten eller er trussel for rikets sikkerhet. Alle mine utenlandske bekjente som bor i Norge er likedan. En smule rasistisk innlegg, synes du ikke? Anonymous poster hash: c8733...106 Som lærer i skolen ser jeg mange "ikke-fungerende" familier. Barn som kommer i første klasse og ikke kan mer enn fem ord norsk. Som er vant til null regler hjemme, og har null respekt for damer som autoritetspersoner. Klart det er et problem! Men. Jeg kjenner også innvandrere, muslimer til og med, som er fantastiske mennesker! En dame jeg jobbet med før, har nå det ene barnet sitt i min klasse. Hun er et fantastisk hjertevarmt menneske, med full jobb, tre barn som er veloppdragne og integrerte (på den måten at de snakker godt norsk men fortsatt er muslimer). Denne dama får jeg alltid en klem av når jeg møter ute blant folk. Sønnen kommer stadig bort og holder rundt meg mens han hilser fra mamma og pappa. Eneste forskjellen på han og mange av de andre er at han er muslim, mørk og utrolig veloppdragen! Mange av de etnisk norske barna er MYE verre å ha med å gjøre enn denne unge herremannen! Så innvandrere eller ikke. Til syvende og sist er vi alle mennesker. Med håp, drømmer og ønsker for fremtiden. Jeg er for en strengere innvandringspolitikk, og ønsker at flere skal bli ordentlig integrerte før vi evt. hjelper flere. Det er ikke hvor de kommer fra, hvilken religion de har og hvordan de ser ut som er problemet. Problemet er hvis de ikke ønsker å integreres i vårt samfunn og vår kultur, og dermed respekterer vårt land og de som bor her. Jeg er langt fra rasist, men ser behovet for å hjelpe de som allerede er her før vi tar inn flere. Og jeg må også innrømme at jeg i visse situasjoner er redd for det ukjente! Joda, vi ønsker å integreres, men ikke assimileres, slik min eks-svigermor og min eksmann prøvde på. Møter fortsatt fordommer hvis jeg ønsker å praktisere mitt lands tradisjoner, har annerledes barneoppdragelse, matretter og meninger som avviker fra de normenn flest har. Min nåværende mann forstår min kulturelle bakgrunn og ønsker ikke at jeg skal assimileres. Med eksen gikk det så langt at han rådet meg til å skifte navn til noe norsk, altså miste hele min identitet, for at det skal være lettere å få jobb eller å bli venner med nordmenn. Da har man gått rett og slett for langt. Anonymous poster hash: c8733...106
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #28 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er helt ærlig redd for å ta inn for mange mennesker. Redd for velferdsordningene, redd for at det skal bli mer kriminalitet, redd for kvinnesynet, spesielt til muslimske menn. Jeg synes vi skal være strenge. Hjelpe de som virkelig trenger det. Eller dra ned til Syria feks og hente hit mennesker som er i nød. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Jeg bekymrer meg for det økte antallet asylsøkere, som kommer til landet vårt nå. Jeg ser flere og flere mennesker begynner å bli "redde" for hva det økte antallet vil bety for velferdssamfunnet våres. Jeg synes det er dumt at alle som er skeptiske blir omtalt som rasister. Mange skriver at vi har mer enn nok penger. Ja, vi har nok mye. Men realiteten er at hvis det kommer for mange, så vil pengene ta slutt. Tenk på at mange av de som er skeptiske til antall asylsøkere har venner, kollegaer eller barn med venner som er en tidligere flyktning. En trenger ikke være rasist, fordi en begrense antallet asylsøkere. Anonymous poster hash: 69f4e...ef0 HI skriver "flyktninger, innvandrere". Innvandrere er også svensker og tyskere. Når man først slenger ut en påstand så er det svært farlig å generalisere. Jeg vil ikke ha på meg at jeg ødelegger den norske velferdsstaten fordi jeg er innvandrer. jaja vet at innvandrere betyr svensker og tyskere også. Beklager så meget at jeg ikke formulererte meg korrekt i hovedinnlegget. Vet også forskjellen på en innvandrer og flyktning, som ei over her etterlyser. Det er ikke lov å si at man er engstelig for velferdsordningene våre, men det er jeg altså. Hvis vi skal fortsette å øke antallet vi tar inn i lille Norge, så går det naturligvis ut over fremtiden til våre barn -og hvordan vi kan forvente å ha det når vi blir gamle i dette landet. Vi bør kanskje gjøre noe med støtteordningene våre, eller må gjøre det etterhvert. Vi har ikke ubegrenset med penger i dette landet, som mange tydeligvis tror. Det er attraktivt å komme til Norge, mange "flykter" forbi andre land i Europa for å komme hit. Er det de som er i størst nød? Klart vi skal hjelpe, familien i gummibåten, det nyfødte barnet, den syke moren osv. Men vi må ta i mot de som trenger det mest og ikke et så stort antall at vi ikke har muligheten til å ta vare på de som kommer. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9
kristinehufine Skrevet 18. oktober 2015 #29 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er innvandrer, men har verken dårlig kvinnesyn, mottar noen ekstra goder fra staten eller er trussel for rikets sikkerhet. Alle mine utenlandske bekjente som bor i Norge er likedan. En smule rasistisk innlegg, synes du ikke? Anonymous poster hash: c8733...106 Som lærer i skolen ser jeg mange "ikke-fungerende" familier. Barn som kommer i første klasse og ikke kan mer enn fem ord norsk. Som er vant til null regler hjemme, og har null respekt for damer som autoritetspersoner. Klart det er et problem! Men. Jeg kjenner også innvandrere, muslimer til og med, som er fantastiske mennesker! En dame jeg jobbet med før, har nå det ene barnet sitt i min klasse. Hun er et fantastisk hjertevarmt menneske, med full jobb, tre barn som er veloppdragne og integrerte (på den måten at de snakker godt norsk men fortsatt er muslimer). Denne dama får jeg alltid en klem av når jeg møter ute blant folk. Sønnen kommer stadig bort og holder rundt meg mens han hilser fra mamma og pappa. Eneste forskjellen på han og mange av de andre er at han er muslim, mørk og utrolig veloppdragen! Mange av de etnisk norske barna er MYE verre å ha med å gjøre enn denne unge herremannen! Så innvandrere eller ikke. Til syvende og sist er vi alle mennesker. Med håp, drømmer og ønsker for fremtiden. Jeg er for en strengere innvandringspolitikk, og ønsker at flere skal bli ordentlig integrerte før vi evt. hjelper flere. Det er ikke hvor de kommer fra, hvilken religion de har og hvordan de ser ut som er problemet. Problemet er hvis de ikke ønsker å integreres i vårt samfunn og vår kultur, og dermed respekterer vårt land og de som bor her. Jeg er langt fra rasist, men ser behovet for å hjelpe de som allerede er her før vi tar inn flere. Og jeg må også innrømme at jeg i visse situasjoner er redd for det ukjente! Joda, vi ønsker å integreres, men ikke assimileres, slik min eks-svigermor og min eksmann prøvde på. Møter fortsatt fordommer hvis jeg ønsker å praktisere mitt lands tradisjoner, har annerledes barneoppdragelse, matretter og meninger som avviker fra de normenn flest har. Min nåværende mann forstår min kulturelle bakgrunn og ønsker ikke at jeg skal assimileres. Med eksen gikk det så langt at han rådet meg til å skifte navn til noe norsk, altså miste hele min identitet, for at det skal være lettere å få jobb eller å bli venner med nordmenn. Da har man gått rett og slett for langt. Anonymous poster hash: c8733...106 Men da regner jeg med at du fungerer godt i det norske samfunnet til tross for at du holder på dine tradisjoner? Ikke noe i veien med språket ditt hvertfall, og da snakker vel evt. barna dine også godt norsk? Det er veldig vanskelig for ungene å komme på skolen når de ikke forstår noe! Kommer vanskeligere inn i gruppa, blir vanskelig å både leke og lære. Hvordan er det da mulig å trives? Syns ikke det høres så hyggelig ut for de stakkars barna som er i denne situasjonen. Ofte får de atferdsvansker og havner utenfor fellesskapet. Om folk spiser annen mat, feirer andre høytider og velger å oppdra barna sine på en spesiell måte er deg ok for meg (så lenge ungene har respekt og faktisk er oppdratt er mye gjort). Jeg gjør jo heller ikke ting "som alle andre" bare fordi jeg er etnisk norsk, blondine og har blå øyne! Jeg går verken i kirken eller er typisk norsk som liker å gå på ski 😁 Men det å fungere i et fellesskap er viktig. Om man kun oppsøker sine likemenn og ikke blir noe kjent med tradisjoner, tro, verdier, kultur og norske mennesker generelt kan det fort bli krasj. Man trenger ikke nødvendigvis forandres, men man trenger kunnskap!
Gjest Antarctica Skrevet 18. oktober 2015 #30 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er helt ærlig redd for å ta inn for mange mennesker. Redd for velferdsordningene, redd for at det skal bli mer kriminalitet, redd for kvinnesynet, spesielt til muslimske menn. Jeg synes vi skal være strenge. Hjelpe de som virkelig trenger det. Eller dra ned til Syria feks og hente hit mennesker som er i nød. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Jeg bekymrer meg for det økte antallet asylsøkere, som kommer til landet vårt nå. Jeg ser flere og flere mennesker begynner å bli "redde" for hva det økte antallet vil bety for velferdssamfunnet våres. Jeg synes det er dumt at alle som er skeptiske blir omtalt som rasister. Mange skriver at vi har mer enn nok penger. Ja, vi har nok mye. Men realiteten er at hvis det kommer for mange, så vil pengene ta slutt. Tenk på at mange av de som er skeptiske til antall asylsøkere har venner, kollegaer eller barn med venner som er en tidligere flyktning. En trenger ikke være rasist, fordi en begrense antallet asylsøkere. Anonymous poster hash: 69f4e...ef0 HI skriver "flyktninger, innvandrere". Innvandrere er også svensker og tyskere. Når man først slenger ut en påstand så er det svært farlig å generalisere. Jeg vil ikke ha på meg at jeg ødelegger den norske velferdsstaten fordi jeg er innvandrer. jaja vet at innvandrere betyr svensker og tyskere også. Beklager så meget at jeg ikke formulererte meg korrekt i hovedinnlegget. Vet også forskjellen på en innvandrer og flyktning, som ei over her etterlyser. Det er ikke lov å si at man er engstelig for velferdsordningene våre, men det er jeg altså. Hvis vi skal fortsette å øke antallet vi tar inn i lille Norge, så går det naturligvis ut over fremtiden til våre barn -og hvordan vi kan forvente å ha det når vi blir gamle i dette landet. Vi bør kanskje gjøre noe med støtteordningene våre, eller må gjøre det etterhvert. Vi har ikke ubegrenset med penger i dette landet, som mange tydeligvis tror. Det er attraktivt å komme til Norge, mange "flykter" forbi andre land i Europa for å komme hit. Er det de som er i størst nød? Klart vi skal hjelpe, familien i gummibåten, det nyfødte barnet, den syke moren osv. Men vi må ta i mot de som trenger det mest og ikke et så stort antall at vi ikke har muligheten til å ta vare på de som kommer. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Når vi blir gamle i dette landet er gamlehjemmene totalt avfolket. Se på våre fødselsrater og hvor mange av de unge som går inn i et yrke knytta til eldreomsorg...
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #31 Skrevet 18. oktober 2015 Under 6%av flyktningene som er kommet siste periode har høyere utdannelse. Vi skal hjelpe ja, men kan ikke bare ta imot flere titallstusen uten å ha en plan, helt enig i det. hi Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Fortsett å søke info, du. Flere titalls tusen...? Synes du er en smule nedlatende.Hva er poenget med det ? Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Syns du er litt unøyaktig av deg. Hva er grunnen til det? Beklager, skulle visst være 5,7 %. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9
Gjest Antarctica Skrevet 18. oktober 2015 #32 Skrevet 18. oktober 2015 Under 6%av flyktningene som er kommet siste periode har høyere utdannelse. Vi skal hjelpe ja, men kan ikke bare ta imot flere titallstusen uten å ha en plan, helt enig i det. hi Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Fortsett å søke info, du. Flere titalls tusen...? Synes du er en smule nedlatende.Hva er poenget med det ? Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Syns du er litt unøyaktig av deg. Hva er grunnen til det? Beklager, skulle visst være 5,7 %. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Og de flere titalls tusen skulle egentlig være...?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #33 Skrevet 18. oktober 2015 Under 6%av flyktningene som er kommet siste periode har høyere utdannelse. Vi skal hjelpe ja, men kan ikke bare ta imot flere titallstusen uten å ha en plan, helt enig i det. hi Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Fortsett å søke info, du. Flere titalls tusen...? Synes du er en smule nedlatende.Hva er poenget med det ? Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Syns du er litt unøyaktig av deg. Hva er grunnen til det? Beklager, skulle visst være 5,7 %. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Og de flere titalls tusen skulle egentlig være...? flyknimger. Hvis du vet nøyaktig antall flyktninger som er kommet til Norge siste årene og hvor mange vi planlegger å ta i mot de nærmeste årene, så har du mer oversikt enn de fleste. Kom gjerne med det antallet. Flere titalls tusen, er det så borte vekk mener du ? Anonymous poster hash: e8ddf...fe9
Gjest Antarctica Skrevet 18. oktober 2015 #34 Skrevet 18. oktober 2015 Under 6%av flyktningene som er kommet siste periode har høyere utdannelse. Vi skal hjelpe ja, men kan ikke bare ta imot flere titallstusen uten å ha en plan, helt enig i det. hi Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Fortsett å søke info, du. Flere titalls tusen...? Synes du er en smule nedlatende.Hva er poenget med det ? Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Syns du er litt unøyaktig av deg. Hva er grunnen til det? Beklager, skulle visst være 5,7 %. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Og de flere titalls tusen skulle egentlig være...?flyknimger. Hvis du vet nøyaktig antall flyktninger som er kommet tilNorge siste årene og hvor mange vi planlegger å ta i mot de nærmeste årene, så har du mer oversikt enn de fleste. Kom gjerne med det antallet. Flere titalls tusen, er det så borte vekk mener du ? Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Det du sa var "vi kan ikke ta imot flere titalls tusen uten en plan". De som bor i Norge pr i dag skal vi ikke legge planer for, ettersom man driver planlegging i forkant, ikke i etterkant. Da regner jeg med du snakker om de fremtidige, som du også skrev om i hovedinnlegget? Vel, der lyder antallet på 8000 som det er politisk enighet om å ta inn over tre år. Og dem er det en plan for. For øvrig, som jeg har nevnt i et annet innlegg her, er det en del av bildet at vi ikke kan planlegge. Vi har ikke politisk makt over flyktningesituasjonen i Europa pr idag. Krig driver folk på flukt, slik er livet.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #35 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er innvandrer, men har verken dårlig kvinnesyn, mottar noen ekstra goder fra staten eller er trussel for rikets sikkerhet. Alle mine utenlandske bekjente som bor i Norge er likedan. En smule rasistisk innlegg, synes du ikke? Anonymous poster hash: c8733...106 Som lærer i skolen ser jeg mange "ikke-fungerende" familier. Barn som kommer i første klasse og ikke kan mer enn fem ord norsk. Som er vant til null regler hjemme, og har null respekt for damer som autoritetspersoner. Klart det er et problem! Men. Jeg kjenner også innvandrere, muslimer til og med, som er fantastiske mennesker! En dame jeg jobbet med før, har nå det ene barnet sitt i min klasse. Hun er et fantastisk hjertevarmt menneske, med full jobb, tre barn som er veloppdragne og integrerte (på den måten at de snakker godt norsk men fortsatt er muslimer). Denne dama får jeg alltid en klem av når jeg møter ute blant folk. Sønnen kommer stadig bort og holder rundt meg mens han hilser fra mamma og pappa. Eneste forskjellen på han og mange av de andre er at han er muslim, mørk og utrolig veloppdragen! Mange av de etnisk norske barna er MYE verre å ha med å gjøre enn denne unge herremannen! Så innvandrere eller ikke. Til syvende og sist er vi alle mennesker. Med håp, drømmer og ønsker for fremtiden. Jeg er for en strengere innvandringspolitikk, og ønsker at flere skal bli ordentlig integrerte før vi evt. hjelper flere. Det er ikke hvor de kommer fra, hvilken religion de har og hvordan de ser ut som er problemet. Problemet er hvis de ikke ønsker å integreres i vårt samfunn og vår kultur, og dermed respekterer vårt land og de som bor her. Jeg er langt fra rasist, men ser behovet for å hjelpe de som allerede er her før vi tar inn flere. Og jeg må også innrømme at jeg i visse situasjoner er redd for det ukjente! Joda, vi ønsker å integreres, men ikke assimileres, slik min eks-svigermor og min eksmann prøvde på. Møter fortsatt fordommer hvis jeg ønsker å praktisere mitt lands tradisjoner, har annerledes barneoppdragelse, matretter og meninger som avviker fra de normenn flest har. Min nåværende mann forstår min kulturelle bakgrunn og ønsker ikke at jeg skal assimileres. Med eksen gikk det så langt at han rådet meg til å skifte navn til noe norsk, altså miste hele min identitet, for at det skal være lettere å få jobb eller å bli venner med nordmenn. Da har man gått rett og slett for langt. Anonymous poster hash: c8733...106 Men da regner jeg med at du fungerer godt i det norske samfunnet til tross for at du holder på dine tradisjoner? Ikke noe i veien med språket ditt hvertfall, og da snakker vel evt. barna dine også godt norsk? Det er veldig vanskelig for ungene å komme på skolen når de ikke forstår noe! Kommer vanskeligere inn i gruppa, blir vanskelig å både leke og lære. Hvordan er det da mulig å trives? Syns ikke det høres så hyggelig ut for de stakkars barna som er i denne situasjonen. Ofte får de atferdsvansker og havner utenfor fellesskapet. Om folk spiser annen mat, feirer andre høytider og velger å oppdra barna sine på en spesiell måte er deg ok for meg (så lenge ungene har respekt og faktisk er oppdratt er mye gjort). Jeg gjør jo heller ikke ting "som alle andre" bare fordi jeg er etnisk norsk, blondine og har blå øyne! Jeg går verken i kirken eller er typisk norsk som liker å gå på ski Men det å fungere i et fellesskap er viktig. Om man kun oppsøker sine likemenn og ikke blir noe kjent med tradisjoner, tro, verdier, kultur og norske mennesker generelt kan det fort bli krasj. Man trenger ikke nødvendigvis forandres, men man trenger kunnskap! Selvfølgelig prater barna flytende norsk. Har faktisk latt være å lære dem hjemspråket mitt på grunn av alle fordommene, dessverre. Men har fått mye kritikk for at jeg ikke er blitt helt norsk. Mange her på forumet mener jo at man skal kutte alt av morsmålet, egne tradisjoner osv når man flytter til Norge, for i Norge snakker man norsk, spiser norsk julemat og gjør alt som nordmenn. For man får vel ikke bruk for språket og tradisjonene med mindre man har tenkt å flytte tilbake til hjemlandet visst... :S Jeg vet forresten hva nordmenn spiser, hvilke tradisjoner de har, men nekter å gi slipp på mine egne. Anonymous poster hash: c8733...106
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #36 Skrevet 18. oktober 2015 Under 6%av flyktningene som er kommet siste periode har høyere utdannelse. Vi skal hjelpe ja, men kan ikke bare ta imot flere titallstusen uten å ha en plan, helt enig i det. hi Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Fortsett å søke info, du. Flere titalls tusen...? Synes du er en smule nedlatende.Hva er poenget med det ? Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Syns du er litt unøyaktig av deg. Hva er grunnen til det? Beklager, skulle visst være 5,7 %. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Og de flere titalls tusen skulle egentlig være...?flyknimger. Hvis du vet nøyaktig antall flyktninger som er kommet tilNorge siste årene og hvor mange vi planlegger å ta i mot de nærmeste årene, så har du mer oversikt enn de fleste. Kom gjerne med det antallet. Flere titalls tusen, er det så borte vekk mener du ? Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Det du sa var "vi kan ikke ta imot flere titalls tusen uten en plan". De som bor i Norge pr i dag skal vi ikke legge planer for, ettersom man driver planlegging i forkant, ikke i etterkant. Da regner jeg med du snakker om de fremtidige, som du også skrev om i hovedinnlegget? Vel, der lyder antallet på 8000 som det er politisk enighet om å ta inn over tre år. Og dem er det en plan for. For øvrig, som jeg har nevnt i et annet innlegg her, er det en del av bildet at vi ikke kan planlegge. Vi har ikke politisk makt over flyktningesituasjonen i Europa pr idag. Krig driver folk på flukt, slik er livet. Du som er så opplyst vet vel at det er kommet veldig mange flyktninger den siste tiden som det ikke er veldig store planer rundt. Disse skal hjelpes først og integreres. Det kommer helt sikkert mange flere enn 8000 de neste tre årene. Tilsammen blir det flere titalls. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9
kristinehufine Skrevet 18. oktober 2015 #37 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er innvandrer, men har verken dårlig kvinnesyn, mottar noen ekstra goder fra staten eller er trussel for rikets sikkerhet. Alle mine utenlandske bekjente som bor i Norge er likedan. En smule rasistisk innlegg, synes du ikke? Anonymous poster hash: c8733...106 Som lærer i skolen ser jeg mange "ikke-fungerende" familier. Barn som kommer i første klasse og ikke kan mer enn fem ord norsk. Som er vant til null regler hjemme, og har null respekt for damer som autoritetspersoner. Klart det er et problem! Men. Jeg kjenner også innvandrere, muslimer til og med, som er fantastiske mennesker! En dame jeg jobbet med før, har nå det ene barnet sitt i min klasse. Hun er et fantastisk hjertevarmt menneske, med full jobb, tre barn som er veloppdragne og integrerte (på den måten at de snakker godt norsk men fortsatt er muslimer). Denne dama får jeg alltid en klem av når jeg møter ute blant folk. Sønnen kommer stadig bort og holder rundt meg mens han hilser fra mamma og pappa. Eneste forskjellen på han og mange av de andre er at han er muslim, mørk og utrolig veloppdragen! Mange av de etnisk norske barna er MYE verre å ha med å gjøre enn denne unge herremannen! Så innvandrere eller ikke. Til syvende og sist er vi alle mennesker. Med håp, drømmer og ønsker for fremtiden. Jeg er for en strengere innvandringspolitikk, og ønsker at flere skal bli ordentlig integrerte før vi evt. hjelper flere. Det er ikke hvor de kommer fra, hvilken religion de har og hvordan de ser ut som er problemet. Problemet er hvis de ikke ønsker å integreres i vårt samfunn og vår kultur, og dermed respekterer vårt land og de som bor her. Jeg er langt fra rasist, men ser behovet for å hjelpe de som allerede er her før vi tar inn flere. Og jeg må også innrømme at jeg i visse situasjoner er redd for det ukjente! Joda, vi ønsker å integreres, men ikke assimileres, slik min eks-svigermor og min eksmann prøvde på. Møter fortsatt fordommer hvis jeg ønsker å praktisere mitt lands tradisjoner, har annerledes barneoppdragelse, matretter og meninger som avviker fra de normenn flest har. Min nåværende mann forstår min kulturelle bakgrunn og ønsker ikke at jeg skal assimileres. Med eksen gikk det så langt at han rådet meg til å skifte navn til noe norsk, altså miste hele min identitet, for at det skal være lettere å få jobb eller å bli venner med nordmenn. Da har man gått rett og slett for langt. Anonymous poster hash: c8733...106 Men da regner jeg med at du fungerer godt i det norske samfunnet til tross for at du holder på dine tradisjoner? Ikke noe i veien med språket ditt hvertfall, og da snakker vel evt. barna dine også godt norsk? Det er veldig vanskelig for ungene å komme på skolen når de ikke forstår noe! Kommer vanskeligere inn i gruppa, blir vanskelig å både leke og lære. Hvordan er det da mulig å trives? Syns ikke det høres så hyggelig ut for de stakkars barna som er i denne situasjonen. Ofte får de atferdsvansker og havner utenfor fellesskapet. Om folk spiser annen mat, feirer andre høytider og velger å oppdra barna sine på en spesiell måte er deg ok for meg (så lenge ungene har respekt og faktisk er oppdratt er mye gjort). Jeg gjør jo heller ikke ting "som alle andre" bare fordi jeg er etnisk norsk, blondine og har blå øyne! Jeg går verken i kirken eller er typisk norsk som liker å gå på ski Men det å fungere i et fellesskap er viktig. Om man kun oppsøker sine likemenn og ikke blir noe kjent med tradisjoner, tro, verdier, kultur og norske mennesker generelt kan det fort bli krasj. Man trenger ikke nødvendigvis forandres, men man trenger kunnskap! Selvfølgelig prater barna flytende norsk. Har faktisk latt være å lære dem hjemspråket mitt på grunn av alle fordommene, dessverre. Men har fått mye kritikk for at jeg ikke er blitt helt norsk. Mange her på forumet mener jo at man skal kutte alt av morsmålet, egne tradisjoner osv når man flytter til Norge, for i Norge snakker man norsk, spiser norsk julemat og gjør alt som nordmenn. For man får vel ikke bruk for språket og tradisjonene med mindre man har tenkt å flytte tilbake til hjemlandet visst... :S Jeg vet forresten hva nordmenn spiser, hvilke tradisjoner de har, men nekter å gi slipp på mine egne. Anonymous poster hash: c8733...106 Kan jeg spørre hvor du kommer fra? 😊 Så lenge du fungerer i det norske samfunnet syns jeg du fint kan holde på dine egne tradisjoner. Det er jo den du er! Men det går jo an å kombinere dine egne tradisjoner og norske tradisjoner? Det beste fra begge? Kjenner flere som gjør det. Feirer både id og "jul"!
Merdee Skrevet 19. oktober 2015 #38 Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Jeg er innvandrer, men har verken dårlig kvinnesyn, mottar noen ekstra goder fra staten eller er trussel for rikets sikkerhet. Alle mine utenlandske bekjente som bor i Norge er likedan. En smule rasistisk innlegg, synes du ikke? Anonymous poster hash: c8733...106 Rasistisk ? Ikke politisk korrekt kanskje, men dette er mine tanker. Anonymous poster hash: e8ddf...fe9 Nå er det faktisk bare en brøkdel av alle som hadde hatt krav på asyl som faktisk kommer. Snakker vi om alle som du sier "virkelig har behov for det", så kan du gange det antallet vi mottar per i dag med 100. Ellers vil jeg absolutt ikke dømme deg for å være engstelig for om integreringen vil bli vellykket, det synes jeg er helt legitimt. Men det krever faktisk ofte en positiv innstilling i lokalsamfunnet for å få til dette. Endret 19. oktober 2015 av Virginia!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #39 Skrevet 19. oktober 2015 De er for ulike oss nordmenn, og står for helt andre verdier. Vi burde hjelpe dem i nabolandwne, og heller gi penger til nabolandene for å ta i mot dem. Mye billigere er det også, slik at vi får hjulpet enda flere. Norge må stoppe å ta i mot flyktninger. Det er en stor kulturkonflikt mellom Ola Nordmann og muslimer. De står for et samfunn jeg ikke lnsker meg. Dårlig kvinnesyn. Anonymous poster hash: 4e31d...87e
Merdee Skrevet 19. oktober 2015 #40 Skrevet 19. oktober 2015 (endret) De er for ulike oss nordmenn, og står for helt andre verdier. Vi burde hjelpe dem i nabolandwne, og heller gi penger til nabolandene for å ta i mot dem. Mye billigere er det også, slik at vi får hjulpet enda flere. Norge må stoppe å ta i mot flyktninger. Det er en stor kulturkonflikt mellom Ola Nordmann og muslimer. De står for et samfunn jeg ikke lnsker meg. Dårlig kvinnesyn. Anonymous poster hash: 4e31d...87e Dette derimot: Det er bare etnosentrisk, rasistisk oppgulp. Endret 19. oktober 2015 av Virginia!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #41 Skrevet 19. oktober 2015 De fleste som kommer over Storskog har allerede opphold i Russland og har bodd der i mange år. Rundt 20% er opprinnelig fra Syria. Resten er opprinnelig fra andre land. Ufattelig at vi skal bruke tid og penger på mange hundre mennesker som ikke trenger beskyttelse. Håper grensen i nord blir stengt snart. Særlig med tanke på at flere drapsmenn kom seg over grensa. De er heldigvis sendt tilbake igjen. De man vet om...... Anonymous poster hash: 752b2...153
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #42 Skrevet 19. oktober 2015 De er for ulike oss nordmenn, og står for helt andre verdier. Vi burde hjelpe dem i nabolandwne, og heller gi penger til nabolandene for å ta i mot dem. Mye billigere er det også, slik at vi får hjulpet enda flere. Norge må stoppe å ta i mot flyktninger. Det er en stor kulturkonflikt mellom Ola Nordmann og muslimer. De står for et samfunn jeg ikke lnsker meg. Dårlig kvinnesyn. Anonymous poster hash: 4e31d...87e Dette derimot: Det er bare etnosentrisk, rasistisk oppgulp. Når angrep er det beste forsvar...... kanskje på tide å komme med egne selvstendige meninger?! Anonymous poster hash: 4e31d...87e
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2015 #43 Skrevet 19. oktober 2015 Når en flykter til et nytt land bør en velge seg et land der en ikke vil forandre lovene. http://www.nettavisen.no/nyheter/fire-av-ti-danske-muslimer-mener-lovene-br-bygge-pa-koranen/3423148571.html Anonymous poster hash: 0cc4e...6d9
Anonym bruker Skrevet 6. november 2015 #44 Skrevet 6. november 2015 Jeg er innvandrer, men har verken dårlig kvinnesyn, mottar noen ekstra goder fra staten eller er trussel for rikets sikkerhet. Alle mine utenlandske bekjente som bor i Norge er likedan. En smule rasistisk innlegg, synes du ikke? Anonymous poster hash: c8733...106 Som lærer i skolen ser jeg mange "ikke-fungerende" familier. Barn som kommer i første klasse og ikke kan mer enn fem ord norsk. Som er vant til null regler hjemme, og har null respekt for damer som autoritetspersoner. Klart det er et problem! Men. Jeg kjenner også innvandrere, muslimer til og med, som er fantastiske mennesker! En dame jeg jobbet med før, har nå det ene barnet sitt i min klasse. Hun er et fantastisk hjertevarmt menneske, med full jobb, tre barn som er veloppdragne og integrerte (på den måten at de snakker godt norsk men fortsatt er muslimer). Denne dama får jeg alltid en klem av når jeg møter ute blant folk. Sønnen kommer stadig bort og holder rundt meg mens han hilser fra mamma og pappa. Eneste forskjellen på han og mange av de andre er at han er muslim, mørk og utrolig veloppdragen! Mange av de etnisk norske barna er MYE verre å ha med å gjøre enn denne unge herremannen! Så innvandrere eller ikke. Til syvende og sist er vi alle mennesker. Med håp, drømmer og ønsker for fremtiden. Jeg er for en strengere innvandringspolitikk, og ønsker at flere skal bli ordentlig integrerte før vi evt. hjelper flere. Det er ikke hvor de kommer fra, hvilken religion de har og hvordan de ser ut som er problemet. Problemet er hvis de ikke ønsker å integreres i vårt samfunn og vår kultur, og dermed respekterer vårt land og de som bor her. Jeg er langt fra rasist, men ser behovet for å hjelpe de som allerede er her før vi tar inn flere. Og jeg må også innrømme at jeg i visse situasjoner er redd for det ukjente! Joda, vi ønsker å integreres, men ikke assimileres, slik min eks-svigermor og min eksmann prøvde på. Møter fortsatt fordommer hvis jeg ønsker å praktisere mitt lands tradisjoner, har annerledes barneoppdragelse, matretter og meninger som avviker fra de normenn flest har. Min nåværende mann forstår min kulturelle bakgrunn og ønsker ikke at jeg skal assimileres. Med eksen gikk det så langt at han rådet meg til å skifte navn til noe norsk, altså miste hele min identitet, for at det skal være lettere å få jobb eller å bli venner med nordmenn. Da har man gått rett og slett for langt. Anonymous poster hash: c8733...106 Så med andre ord så er Norge greit pga trygghet og sosiale stønader, men ikke noe mer enn det? Anonymous poster hash: 7ada7...975
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå