Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #26 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg synes det er helt hårreisende at unger idag forventes å være på skolen fra 07.30-16.30/17.00 for så å dra hjem for å gjøre lekser. De fleste voksne vegrer seg for så lange arbeidsdager. Anonymous poster hash: c6b5f...ff9
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #27 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg synes det er helt hårreisende at unger idag forventes å være på skolen fra 07.30-16.30/17.00 for så å dra hjem for å gjøre lekser. De fleste voksne vegrer seg for så lange arbeidsdager. Anonymous poster hash: c6b5f...ff9 Det er ikke "arbeidsdag" på SFO, det er lek. Skolen er ikke så fryktelig mange timene. Resten er mat og lek. Er vel det samme om ungene leker i gata, eller i skolegården? Anonymous poster hash: bab78...380
Gjest Antarctica Skrevet 16. oktober 2015 #28 Skrevet 16. oktober 2015 For en generasjon vi oppdrar....blir helt skremt når jeg leser artikkelen. Skal ikke elever ha noe ansvar legger eller skal vi ikke kunne stille krav til barna våre eller lærere til elever?Å stille krav til elevene er da noe HELT ANNET enn å legge det over på foreldrene. Å lære seg nødvendige ferdigheter og kunnskaper skjer ikke ved hjelp av lekser i dagens form. For noen er det direkte kontraproduktivt.Da kan vi vel være enige om at vi er svært uenig??Nei, vi kan være enige om at jeg har lest forskningen på området, mens du støtter deg til en tradisjon.Mye uenighet på dette! Det forskes hele tiden...og ulike resultater. Svinger ned tiden. Jeg har barn i alderen 2 til 21 år og har hatt min del lekser oppover gjennom årene. Har sett pendelen svinge og meningene sprike. Mine barn, de eldste, har hatt godt utbytte av lekser og spesielt i den form at de har lært seg rutiner, arbeidsmetoder og studieteknikk...ikke minst å arbeide selvstendig med skolearbeid her hjemme. Det anser jeg som ekstremt viktig. .ikke kjenner alltid det faglige i seg selv som er det viktigste, men det jeg akkurat nevnte. Nå som eldste er student er jeg glad for at hun fra hun var liten lærte seg gode rutiner ang skolearbeid her hjemme. Hva andre mener eller leser av dagen forskning bryr jeg meg lite om. Jeg ser bare at mine har hatt stort "vinn vinn" med å lære seg at man må jobbe for å lære fra de er små. Og ikke minst, har vært en god metode for oss foreldre å få innblikk i hva de faktisk holder med på skolen Anonymous poster hash: 4010d...f2e Jeg har til nå ikke funnet belegg for at lekser jevnt over har positiv effekt på elever over hele fjøla og over hele spekteret av nivåer.
Gjest Antarctica Skrevet 16. oktober 2015 #29 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg kan i alle fall ikke tenke meg å ikke ha daglig tilsyn med ungene sitt skolearbeid. At de skal komme hjem, så skal skolen være glemt resten av dagen? Så skal vi bare stole på at skolen gjør godt nok arbeid, og gir ungene våre det de trenger? Det er temmelig naivt! Det er også en gigantisk ansvarsfraskrivelse! Det er vi foreldre som er ansvarlig for våres barns skolegang, for om skolen svikter er det ditt og mitt barn som lider. Både rektor og lærer vil fortsatt ha jobb, og vår unge som ikke kommer inn på videregående/høyere utdanning.? Jeg vil tro at det som allerede følger minst opp som kommer til å hvile seg på denne puten om at det er skolen sitt ansvar. Vi må se på skolen som et hjelpemiddel, men være fullt klar over at ansvaret er vårt. Anonymous poster hash: bab78...380 Men når du leser rapporter om at din egen hands-on-tilnærming ikke funker? Ville jo være som å insistere på å få en medisin eller vaksine selv når det var fastslått at den kun inneholdt saltvann...
Gjest Antarctica Skrevet 16. oktober 2015 #30 Skrevet 16. oktober 2015 Kommer til å være et evigvarende diskusjonstema. Jeg stemmer for!! Vil du ikke heller stemme for noe som har en grunn?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #31 Skrevet 16. oktober 2015 Problemet for oss som har barn på småskolen er jo at hverdagen ikke går i hop. Og dagen blir veldig lang for barna. Barna går hjemmefra kl 7.45 for å rekke skolen. Så kommer de hjem kl 16-16.15 etter SFO, og skal gjøre lekser i en times tid - samtidig som det skal lages middag, spises middag og ofte er det en fritidsaktivitet man må dra avgårde til kl 17.30... Anonymous poster hash: 91203...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå