Gå til innhold

Hvis dere har spagetti og kjøttsaus til middag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært streng med kostholdet. Kun spagetti går helt fint, men de får ikke lov å bare spise lyst brød med nugatti, men kan fin avslutte måltidene med en skive nugatti. Barn mine er nå 14 og 16 år. Begge spiser i dag sunt og variert. Ingen er blitt syke eller overvektige og begge gjør det godt på skolen. Jeg tror mange er alt for strenge med tanke på kostholdet. Greit at en må styre litt, men tomatsaus er nå ikke så fantastisk viktig at en lar barna gå fra bordet sulten om de ikke liker det. Fy! så stygt gjort. 

Anonymous poster hash: 15ec8...bcf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager ikke middag som barna ikke liker.

Hvem gjør det?

Personlig liker jeg ikke blodpølse, og heller ikke hermetiske fiskeboller i hvit saus. Og da lager jeg ike det til middag.

Det er milioner av middager, så jeg hadde valgt å ikke laget pasta og saus derom sausen ikke ble likt.

Anonymous poster hash: 97149...bbd

Jeg  gjør det.

Et av mine barn har vært, og er til dels fremdeles, ekstremt kresen. Skulle jeg kun laget mat som dette barnet likte, ville vi i en periode på flere år kun ha levd på pannekaker og spaghetti med saus (men uten kjøttdeig). I stedet for å føye meg etter dette, har jeg valgt å lage langt mer varierte middager. Med årene har også dette barnet begynt å like stadig flere retter.

Og til hi: Hos oss er regelen den at alle må smake på alt, men en teskje er nok. Og det er lov å takke nei til mer enn den smaksprøven, men det er ikke lov å si æsj og klage. Så hos oss ville barnet pent måttet spise en teskjestor mengde saus, men deretter ville han/hun fått lov å spise bare spaghetti.

Skrevet

Og denne tråden minner meg igjen på hvorfor det er en motbydelig middagsopplevelse å ha barna deres på besøk, samt å måtte spise med dere voksne matplukkere også.

Anonymous poster hash: f278f...cf9
Skrevet

Nei, de må spise litt av alt, men de trenger ikke blande det på talerknen og de trenger ikke spise mye av det de er betenkte på. I praksiss er det et lite problem. De liker det meste og klarer fint å spise ting selv om de ikke er så veldig glade i det.

Anonymous poster hash: e7ce4...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...