Gå til innhold

Hvis dere har spagetti og kjøttsaus til middag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Kjøttsaus inneholder 2-3 ulike typer oppkuttet grønnsaker. Får deres barn lov til kun å forsyne seg av spaghettien? ?

Anonymous poster hash: 31452...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har aldri vært en aktuell problemstilling her, men hvis de ikke liker sausen kan de vel forsyne seg av salatgrønnsaker? Vi har alltid salat til.

Anonymous poster hash: 838ff...fc0

Skrevet

Jeg pleier å lage mat som barna spiser. Dersom dette var noe nytt jeg prøvde og barna ikke likte det, hadde jeg ikke laget bråk av det nei. Da fikk de spise bare spagetti den dagen.

Skrevet

Her er hun ikke så glad i kjøttdeig, så jeg maser ikke så mye på det. Hun spiser i all hovedsak spagetti med tomatsaus, og lar mye av kjøttet være igjen på tallerken. Men så er bare 2 da, er det sånn om 5 år så har jeg nok blitt mye strengere innen den tid 😊

Skrevet

(Kjøttsaus inneholder 2-3 ulike typer oppkuttet grønnsaker. Får deres barn lov til kun å forsyne seg av spaghettien? ?

Ja, jeg vil heller at hun spiser bare spaghetti enn ingenting i det i hele tatt.

Anonymous poster hash: a0bef...5b3

Skrevet

Her forsyner barna seg av det de vil ha til middag. Vi voksne er gode rollemodeller og fremsnakker maten. Utover det er det lite styr.. Jeg lager barnevennlig mat og dersom noen likevel ikke vil ha noe eller ikke noe særlig må de vente til neste måltid som er kveldsmat... reglene rundt bordet handler mer om å ta hensyn til hverandre, ikke grise, takke for maten og sitte ved bordet til alle er ferdige..

Anonymous poster hash: 53e52...b0c

Skrevet

De må spise kjøttsaus også. Eldste på 6 er ganske kresen, og han sutrer hvis han finner en liten løkbit, paprika eller tomat i sausen. Jeg ber han pelle bort det han ikke vil ha, og spise resten.

Hvis de har spist en posjon og vil ha kun spagetti etter det, så får de det.

Vi har for øvrig samme problem med potet, men de må spise litt. Den kampen tar jeg.

Skrevet

Nei, akkurat den kampen tar jeg ikke. Hvis minste på to finner ut at han kun vil spise pasta, så versågod. Samme gjelder når vi har kjøttkaker og han bare plukker i seg poteten. Til neste måltid kan det være motsatt.

Har et større barn som er litt kresent, hun kan finne på å nekte kjøttsaus hvis jeg ikke har kuttet løken fint nok. Greit, da får hun spise pastaen. Det er vel strengt tatt mat, det inneholder i hvertfall energi. Som vi trenger for at bla hodet skal fungere.

Dere som er så strenge på dette, hva gjør dere da? Sier at hvis de ikke vil spise kjøttsaus kan de bare gå sultne fra bordet?

Skrevet

Nei, akkurat den kampen tar jeg ikke. Hvis minste på to finner ut at han kun vil spise pasta, så versågod. Samme gjelder når vi har kjøttkaker og han bare plukker i seg poteten. Til neste måltid kan det være motsatt.

Har et større barn som er litt kresent, hun kan finne på å nekte kjøttsaus hvis jeg ikke har kuttet løken fint nok. Greit, da får hun spise pastaen. Det er vel strengt tatt mat, det inneholder i hvertfall energi. Som vi trenger for at bla hodet skal fungere.

Dere som er så strenge på dette, hva gjør dere da? Sier at hvis de ikke vil spise kjøttsaus kan de bare gå sultne fra bordet?

Ja.

Skrevet

Her oppfordrer jeg til å spise litt og alle må ihvertfall forsyne seg på asjetten. De behøver ikke spise opp, så det som ikke spises, det ligger igjen. Alle mine har enkelte ting de ikke liker, og andre ting de liker veldig godt. Sånn generelt er de flinke til å spise forskjellig typer mat, så det er ingen katastrofe om noen matsorter går ut. 

Skrevet

Nei, de må også ta litt kjøttsaus med grønnsaker. De liker det. Bare spagetti er utrolig næringsfattig.

Skrevet

Ja det får de lov til men er ikke ofte vi har det. Her spiser kun mannen min alt av grønnsaker, eldste på 8 år spiser tomat, agurk, mais og gulerøtter, yngste på 6 år spiser agurk, mais og erter og jeg spiser kun agurk og mais. Her spiser barna mye frukt så det med grønnsaker er ikke nødvendig og viktig her i huset.

Anonymous poster hash: 4cec8...2cf

Skrevet

All mat skal smakes på, uansett hva vi har til middag.

Det er dermed ikke sagt at alt skal spises.

Hvis de ikke er fornøyd, må de vente til neste måltid. Det er ikke alltid like gøy.

Anonymous poster hash: aca01...6a1
Skrevet

Ja det får de lov til men er ikke ofte vi har det. Her spiser kun mannen min alt av grønnsaker, eldste på 8 år spiser tomat, agurk, mais og gulerøtter, yngste på 6 år spiser agurk, mais og erter og jeg spiser kun agurk og mais. Her spiser barna mye frukt så det med grønnsaker er ikke nødvendig og viktig her i huset.

Så mye vet du om kosthold😦

Du vet at mye frukt ikke er sunt og grønnsaker inneholder mye vitaminer og mineraler? Kan ikke likestille frukt med grønnsaker.

Skrevet

Jeg lager ikke middag som barna ikke liker.

Hvem gjør det?

Personlig liker jeg ikke blodpølse, og heller ikke hermetiske fiskeboller i hvit saus. Og da lager jeg ike det til middag.

Det er milioner av middager, så jeg hadde valgt å ikke laget pasta og saus derom sausen ikke ble likt.

Anonymous poster hash: 97149...bbd

Skrevet

Hvem gjør det?

Personlig liker jeg ikke blodpølse, og heller ikke hermetiske fiskeboller i hvit saus. Og da lager jeg ike det til middag.

Det er milioner av middager, så jeg hadde valgt å ikke laget pasta og saus derom sausen ikke ble likt.

Ojsann. ...

Mine bar er ikke spesielt glad i hverken fisk, grønnsaker etc. Det er min oppgave som mor å servere et variert og sunt kosthold. Mine barn liker egentlig bare pizza, pannekaker, pølser etc... du mener jeg bare skal servere det? Nei, jeg serverer ulike retter hver uke og de MÅ smake på alt. Så slem er jeg.

Skrevet

Ja da lar jeg dem kun spise pasta til akuratt det måltidet. Minste her har vært veldig småspist og liten i str. Bare vært glad når han spiste. Fylt 4 nå og bittelitt bedre men joda kan være kun pasta til middag av og til på han.

Anonymous poster hash: fa883...928

Skrevet

Klart grønnsaker er viktig!! Vet du ikke at det er det viktigste vi spiser? Og grønnsaker er ikke likestilt med frukt. Visste du at grønnsaker beskytter mot kreft? Mais er heller ingen grønnsak😊

Anonymous poster hash: 96874...6d1

Skrevet

Ja, det får de love til. Mine store barn spiser alt, og er sunne og friske, så regner med det går seg til med de små nå også;)

Skrevet

Her får ungene lov å pelle ut det de ikke liker. I denne maten har vi ikke tilsatte grønnsaker eller noe ved siden av, siden ingen av oss syns det smaker med noe inntil. Men mens jeg lager middagen kutter jeg opp grønnsaker og legger på fat, som vi spiser mens vi koser oss i sofaensenere på dagen. Vi syns denne måten er mye enklere å få i alle mer grønnsaker på, når de er oppkuttet i staver og rå så spiser ungene mye merr enn når vi har det til middag. En liker kokt, en liker rå, en likerr ikke grønne ting, en liker ikke det som ser ut som trær osv... Men vi har grønnsaker i ulike varianter til mat vi syns det passer bedre til.

Jeg levde i 18år uten å spise kokte grønnsaker, og det ble menneske av meg også. Jeg klart ikke konsistensen på kokte grønnsaker, spiste kun litt når jeg var på besøk men slet veldig. Men jeg kunne ta med meg ett blomkålhode i sofaen for å spise det opp alene. Var det meg og pappa som var i butikken for å kjøpe lørdagsgodt ble det som oftes ett blomkålhode på oss hver og en pose gulrøtter, vi glemte snopet resten av huset skulle ha.

Anonymous poster hash: 7e720...ec6

Skrevet

Klart grønnsaker er viktig!! Vet du ikke at det er det viktigste vi spiser? Og grønnsaker er ikke likestilt med frukt. Visste du at grønnsaker beskytter mot kreft? Mais er heller ingen grønnsak😊

Anonymous poster hash: 96874...6d1

Prøver du å si at popcorn ikke teller som en del av "5 om dagen"? Søren heller altså.....

Skrevet

Vi krangler ikke om mat, det orker jeg ikke.

Jeg serverer alle sammen så de får alltid alt på fatet, så får de spise det de vil.

Er ikke lov å grise og tulle med maten, men om de ikke spiser noe er det greit, da får de gå sultne til kveldsmat.

Kommer til å bli strengere på smaking når de blir eldre.

Anonymous poster hash: de7d0...420
Skrevet

De må smake på det som blir servert, men jeg tvinger dem ikke til å spise. Vi har aldri vært særlig plaget med at de nekter å spise det som blir servert, så dem får styre måltidene litt selv.

Jeg elsker å spise bare pasta, og sålenge vi har varierte måltider, tåler dem å spise bare spaghetti til middag en dag :)

Skrevet

Hvem gjør det?

Nei Gud forbyde om de måtte bli vant til en ny rett.

Anonymous poster hash: d63ce...4ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...